Doprava ve městě Tramvaje

DPP začal kvůli nehodám denně kontrolovat tramvaje 15T , testuje nové pryžové odpružení

Vykolejení tramvaje 15T u stanice Vinohradské hřbitovy. Foto: Michal Chrást
Vykolejení tramvaje 15T u stanice Vinohradské hřbitovy. Foto: Michal Chrást

Další vykolejení tramvaje Škoda 15T, ke kterému došlo minulý týden ve Střešovicích, řeší už i Drážní úřad. Dopravní podnik hl. města Prahy se domnívá, že za problémem je nízká životnost některých šarží pryžových segmentů kol a proto začal řešit jejich výměnu za nové od jiného výrobce.

Podle mluvčího DPP Daniela Šabíka byla nehoda minulý týden čtvrtou mimořádnou událostí tramvaje 15T, která souvisí s mechanickou závadou kol. „Přesnou příčinu vzniku závady se nepodařilo jednoznačně prokázat, ukazuje se ale, že za problémem pravděpodobně stojí některé šarže pryžových segmentů kol a jejich výrazně nižší životnost,“ uvedl Šabík. Jde o kola od společnosti Bonatrans.

DPP už otestoval v běžném provozu po dohodě s výrobcem několik jiných gumových segmentů od čtyř evropských výrobců. Typy pryžových segmentů, které v testu obstály, Drážní úřad schválil a DPP je bude postupně u tramvají 15T vyměňovat. V plánu je také testování nového, neskládaného typu kola. „Na základě nedávných událostí DPP zavedl další technická opatření, proškolil řidiče a kola tramvají do odvolání kontroluje denně. Jsme přesvědčeni, že soubor zavedených opatření zcela minimalizuje vznik další mimořádné události. Bezpečnost cestujících nebyla jakkoliv ohrožena,“ dodal Šabík.

Tramvaje 15T ForCity začaly pro DPP v Praze jezdit v roce 2011. Podobně jako předchozí generace velkokapacitních tramvají používají takzvaná skládaná kola, u kterých je kovová obruč oddělena od samotného náboje kola pryžovou vložkou či pryžovým segmenty. Tyto pryžové segmenty slouží zejména k odpružení a tlumení nárazů během jízdy tramvaje, tj. zvyšují jízdní komfort a snižují hlučnost. První skládaná kola používaly již tramvaje typu T1. U skládaných kol nicméně může v ojedinělých případech dojít k protočení pryžové vložky vůči obruči a v konečném důsledku, po sesednutí a degradaci pryžových segmentů, až k uvolnění obruče a její vychýlení bez ohledu na typ tramvaje. Podle DPP docházelo k tomuto jevu i u tramvají T3 a KT8N2.

Současná tramvajová kola (a jejich pryžové segmenty) jsou ale navrhována a vyráběna tak, aby vydržela vysoký nájezd bez nutnosti opravy či výměny, například u nejnovějších tramvají 15T ForCity je to zhruba 240 tisíc kilometrů. Po dosažení tohoto nájezdu je kolo vyměněno za nové. Většina tramvají, včetně typu 15T, maximální nájezd dosáhla bez jakékoliv mechanické závady.

U tramvají typu 15T DPP začal od listopadu 2015 registrovat výskyt jednotek případů protočení pryžového odpružení. Vady reklamoval u výrobce. Výrobce kol se ale neměl příliš k řešení a proto DPP začal zjišťovat příčiny závady vlastní cestou. V roce 2017 proto DPP nechal  u ČVUT zpracovat analýzu, která měla ověřit izolační vlastnosti pryžových segmentů používaných v kolech tramvají 15T.

Analýza sice přinesla velké množství cenných informací, například že jednotlivé výrobní šarže gumových segmentů mají velmi odlišné vlastnosti. Nedala ale odpověď na jednoznačnou příčinu závady. „Nicméně se v mezičase u reklamovaných kol ukázalo, že závada se objevuje na dvou typech novějších pryžových segmentů, přičemž ty starší fungují bezvadně,“ dodal Šabík.

DPP současně změnil i řídící software tramvaje, například ke změně brzdné charakteristiky, algoritmu skluzové a smykové ochrany, ke změně momentu aktivace zajišťovací brzdy v závislosti na rychlosti nebo zákazu pískování pod nízkou rychlostí a v neposlední řadě zavedení včasné světelné i zvukové signalizace řidiči, pokud by došlo k vychýlení obruče kola nad maximální mez, stanovenou DPP a výrobcem

Poslední vykolejení řeší Drážní inspekce, už minulý týden ještě před poslední nehodou ji začal tramvaj znovu zkoumat Drážní úřad. „Situaci budeme v následujících dnech intenzivně řešit. Postupnými kroky prověříme bezpečnost provozu tohoto typu tramvají. Vozy 15T byly naším úřadem k provozu schválené, splňovaly všechny požadavky, ale při provozu se mohou objevit komplikace,“ řekl serveru Extra.cz mluvčí Drážního úřadu Martin Novák. Pokud by podle něj zjistili, že provoz může být nebezpečný, došlo by k jejich odstavení.

47
Diskuze

avatar
11 Komentáře
36 Reakce na komentáře
21 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
22 Autoři komentářů
TrojlístekY.K.MartinFrantisekTadeáš Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Medvěd
Host
Medvěd

Koupili tramvaje a ………….najednou začali brousit kolejnice …………… Copa bylo příčinou ?

Y.K.
Host
Y.K.

Príčinou ceno?
Broušení kolejí je normální a základní způsob preventivní údržby pro odstranění vlnkovitosti a jiných vad. S Forcity to nemá nic společného. Brousí se i v metru.

Martin V.
Host
Martin V.

Mě v článku zaujala tato věta: „závada se objevuje na dvou typech novějších pryžových segmentů, přičemž ty starší fungují bezvadně“ Proč tedy nemůžou objednat ty starší typy? Nebo je ani původní výrobce už není schopen vyrobit v někdejší kvalitě? To je gumárenská výroba tak špatně reprodukovatelná?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Z článku: „Typy pryžových segmentů, které v testu obstály, Drážní úřad schválil a DPP je bude postupně u tramvají 15T vyměňovat.“
Z čehož plyne, že někdo je schopen je vyrobit v požadované kvalitě.

Cyklista
Host
Cyklista

No výrobce novější asi začal dodávat kvůli snížení ceny, tedy vědomě a záměrně z jiného materiálu od jiného dodavatele.

Y.K.
Host
Y.K.

Asi.
Takže víte prd, ale postavíte na tom obvinění. Prima.

Trojlístek
Host
Trojlístek

Nehodnotím tento konkrétní případ, ale „vykrádání“ kaučukových směsí, tedy změna složení na méně kvalitní za účelem jejich zlevnění je v gumárenství již řadu let běžná praxe.

Trojlístek
Host
Trojlístek

Výrobce možná je schopen, ale ne ochoten vyrobit pryžový díl v dané kvalitě za danou cenu. Gumařina je poměrně alchymie, ale zas tak špatně reprodukovatelná není.

Jouda
Host
Jouda

K tomu není co dodat. Zm..i z Bonatransu. Ještě nikdy jsem neviděl při řešení reklamací kol, obručí a podobně, že by tam někdo něco vzal na sebe. Nikdy. Jen dlouhé slohové práce, někdy až k smíchu, kde vždy popíšou, jaký jsme kreténi. Někdy brzdíme málo, jindy hodně, pak dlouze, jindy krátce. Pak že máme takové špalky, jindy makové…. Prostě kluci z Bona jsou perfektní

Martin
Host
Martin

Kéž by ty tramvaje odstavili 👍👍👍👍
Klidně poslat do šrotu

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Jj a nejlépe nahradit T3?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ovšem pozor! Musí být vysokopodlažní. VarioLF má příliš moc schodů a je to strašná prolézačka. 😛

Frantisek
Host
Frantisek

Pořád lepší stoupat do schodů za klidu než za jízdy. A nejlepší ovšem nestoupat. Jinak plně vysokopodlažní jsou i T6A5. Nevím, proč furt takové lpění na T3. To bychom pro krásu měli obnovit i výrobu autobusů RTO nebo ŠM11…

Sinep Anigav
Host
Sinep Anigav

Proč hned do šrotu, Boeing taky přece neposlal… Nestačí je uzemnit (zkratovací soupravou) … Nadsázka ! 😉

Frantisek
Host
Frantisek

Někomu nestačí. Mohly by opět začít být vypravovány namísto „osvědčené klasiky“. 😉

Martin
Host
Martin

Vzpomel jsem si na dokument ohledne nehody ICE u Eschede, kde cituji bylo receno: „…s koly s pryzovymi vlozkami tlumicimi razy maji problem i tramvaje…“…
U tramvaji se ale bezne pouzivaji, jen vyzaduji castejsi vymenu vzhledem k namahany obruce…

Jak klasicke kolo bez pryzovych vlozek u 15T zvysi hlucnost a otresy? Dnes je tramvaj na rovne trati s travnikem pomerne ticha, na krizeni a nerovnostech, ale znatelne rachoti, vice nez stare T3, coz zrejme zpusobiji vibrace plechu a jinych casti podvozku. To bude zajimave,… Vibrace mohou byt silnejsi na casti podvozku, ktere nejsou tak kvalitne uchycene…

Lukas
Host
Lukas

„Jak klasicke kolo bez pryzovych vlozek u 15T zvysi hlucnost a otresy?“
Extrémně! To už se dávno počítalo a vyhodnotilo se jako neprůchodné.

Y.K.
Host
Y.K.

Podstata problému je někde jinde. Se skládanými koly jsou obecně vyjímečné problémy typu „vysype se pryžová vložka“, což může (ale nemusí, když je zachyceno pro vibrace) hrozit vykolejením. Nicméně proč nevyhovují pro vysokorychlostní provoz, je fakt, že při rychlé jízdě vznikjaí poměrně značné plastické deformace ocelové obruče vlivem odstředivé síly, které vedou k jejím únavovým vadám, které mohou vést k až náhlému roztržení obruče odstředivou silou. U tram a obecně asi do 120 km/h tento problém nehrozí.

Martin
Host
Martin

Ano vim, nemci na to doplatili… U tramvaji ty deformace hrozi take, kola se musi vice kontrolovat, a urcite ne jen lampou jako tehdy DB…

Y.K.
Host
Y.K.

Nehrozí. Tramvaje nejezdí 300 km/h. DB kola kontrolovali dost často a byly s nimi od začítku problémy. Ale jaksi nelze obruč každý týden sundat a poslat na rentgen. Jak si předsatvujete denní provozní kontrolu pryžové vložky uvnitř kola?

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Slyšel jsem že 15T má třikrát vyšší neodpruženou hmotnost a rachotí tam hlavně brzdy, které jak tady čtu jsou přímo na těch obručích, takže to dává smysl. Navíc mají 15T ještě výrazně větší provozní náklady než starší typy tramvají, což že paradoxní, obvykle se nové tramvaje kupují kvůli snížení těchto nákladů. Plus nekonečně dlouhé čekací lhůty na náhradní díly.

Kubrt
Host
Kubrt

Čím konkrétně jsou způsobeny ony vyšší provozní náklady u 15T? Děkuji.

Radek
Host
Radek

Tak už třeba jen kvůli výrazně většímu výkonu a hmotnosti budeme mít vyšší spotřebu (nepočítaje klimatizaci). Pak výměny kol (jednu dobu se měnily snad po 30 tisících?)…
T3R.P je etalonem úspornosti.

Paja
Host
Paja

Tak ony 15T po 20 letech výroby budou taky, stačí vydržet.

Frantisek
Host
Frantisek

Přepočítává se to alespoň na kapacitu?

VRT
Host
VRT

Copak Kypr! To je podpora národního hospodářství!

Honza Plomer
Host
Honza Plomer

To už je bohudík minulostí.

VRT
Host
VRT

No v Praze bohužel realita všedního dne.

Martin
Host
Martin

Škoda je nejhorší firma na světě. Dělá nejhorší vlaky a nejhorší tramvaje. Snad si udělá v Německu ostudu aby skončila

Martin
Host
Martin

V nemecku prodava finske tramvaje…

Paja
Host
Paja

Ještě se zapomnělo na nejdražší lokomotivy na světě a že to je kyperská firma.

VRT
Host
VRT

380, nejlepší stroj. Nechal se slyšet jeden šotoušek.

Tadeáš
Host
Tadeáš

Rozhodně lepší jak Traxx s designem 80-tek…

Y.K.
Host
Y.K.

Mě by docela zajímalo, jestli může mít vliv to, že disk kola je zároveň přímo brzdovým kotoučem, tedy indukuje veškeré teplo třecí brzdy. Ta se sice normálně používá jen málo na dobrždění a parkování, nicméně případné vyhřátí může mít negativní vliv na pryžovou vložku.

Radek
Host
Radek

Jo, sice jsme jeli několik set metrů po asfaltu, ale bezpečnost cestujících nebyla ohrožena.

Filip
Host
Filip

Odstavení by byla slušná sranda, když už ted chybí tramvaje a dalších 250 mimo… no slušný 😀

AAA
Host
AAA

Škoda 15T Eschede

Sinep Anigav
Host
Sinep Anigav

Nejsem konstruktér kolej. vozidel, ale po Eschede se říkalo ´toto řešení vyhovuje pro tram, ale nevyhovuje pro VR vlaky´. Začne se teď říkat ´toto řešení nevyhovuje ani pro tram, ani pro VR vlaky´?

Y.K.
Host
Y.K.

Pro tram pořád vyhovuje a u všech tram se nějaká verze tohoto systému používá. Holt se bude muset prověřit daný typ kola, na obecném principu to nic nemění. 15T měly problémy už s prvními koly z Německa, teď má Bontrans a ty se zdály sloužit dobře. Do nedávna.

Honza Plomer
Host
Honza Plomer

Kola s tímto typem v pružení jezdí v hojném počtu i jinde a nejsou s nimi takové problémy. Praha holt „chtěla“ toto originální řešení pojezdu tramvaje s brzdovým kotoučem na obruči, což mělo výrazné dopady do úpravy konstrukce kola. Myslím tedy, že v tomto případě není na místě zobecňování.
Je mi však záhadou, že obruč mimo pootočení vůči disku lze ze své pozice vychýlit tak, že dojde k vykolejenilí. Pro tento případ by tam měly být dorazy kov-kov, které to chytnou. Nebo že by z nějakého důvodu vadné elementy způsobovaly až prasknutí obruče, toť otázka.

Y.K.
Host
Y.K.

K vykolejení podle mě dojde až po úplně dezintegraci pryžové vložky, kdy už se obruč víceméně „volně klokotá“ na disku kola. Těžko říci jak rychle tento proces probíhá, od prvotního protožení po úplnou degradaci. Zřejmě docela rychle kvůli neustálým rozjezdům a brzdám. Něco podobného občas se stává i kolům T3/T6 a spol.

Martin
Host
Martin

Ano rikalo, a taky to tak je, Praha ma ale narocny teren a provozu je to znat. V dokumentu o Eschede bylo zmineno, ze i tramvaje jezdici 30km/h maji problemy s temito koly a vyzaduji velmi castou kontrolu a udrzbu…

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Nevím že by měla Praha o tolik náročnější terén než jiná města a v poslední době navíc oplývá velkým počtem modernizovaných tratí kde by tramvaje měli jezdit klidněji a menším opotřebením. Když čtu že jiné typy tramavjí či jiní výrobci kol nevedou k takové nehodovosti tak tu vypadá opravdu na špatné výrobky ve špatných seriích.

Y.K.
Host
Y.K.

Do jisté míry Praha náročnější je (sklony až do 90 promile, množství křížení a oblouků o malém oloměru) ale to se týče spíše koncepce vozidla, ne odpružení kol.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

90 promile je v Brně taky, kopec na Kraví Horu a Minská ulice. Že by v Brně nějak masivně vykolejovaly šaliny „protože Schade Eschede“ se říct nedá.

Paja
Host
Paja

V Praze masivně vykolejují?

Y.K.
Host
Y.K.

Nemaje 15T, nemají problémy s 15T, ale mají jiné problémy, třeba s 13T. 🙂

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll