DPP začal kvůli nehodám denně kontrolovat tramvaje 15T , testuje nové pryžové odpružení

Vykolejení tramvaje 15T u stanice Vinohradské hřbitovy. Foto: Michal ChrástVykolejení tramvaje 15T u stanice Vinohradské hřbitovy. Foto: Michal Chrást

Další vykolejení tramvaje Škoda 15T, ke kterému došlo minulý týden ve Střešovicích, řeší už i Drážní úřad. Dopravní podnik hl.

Další vykolejení tramvaje Škoda 15T, ke kterému došlo minulý týden ve Střešovicích, řeší už i Drážní úřad. Dopravní podnik hl. města Prahy se domnívá, že za problémem je nízká životnost některých šarží pryžových segmentů kol a proto začal řešit jejich výměnu za nové od jiného výrobce.

Podle mluvčího DPP Daniela Šabíka byla nehoda minulý týden čtvrtou mimořádnou událostí tramvaje 15T, která souvisí s mechanickou závadou kol. „Přesnou příčinu vzniku závady se nepodařilo jednoznačně prokázat, ukazuje se ale, že za problémem pravděpodobně stojí některé šarže pryžových segmentů kol a jejich výrazně nižší životnost,“ uvedl Šabík. Jde o kola od společnosti Bonatrans.

DPP už otestoval v běžném provozu po dohodě s výrobcem několik jiných gumových segmentů od čtyř evropských výrobců. Typy pryžových segmentů, které v testu obstály, Drážní úřad schválil a DPP je bude postupně u tramvají 15T vyměňovat. V plánu je také testování nového, neskládaného typu kola. „Na základě nedávných událostí DPP zavedl další technická opatření, proškolil řidiče a kola tramvají do odvolání kontroluje denně. Jsme přesvědčeni, že soubor zavedených opatření zcela minimalizuje vznik další mimořádné události. Bezpečnost cestujících nebyla jakkoliv ohrožena,“ dodal Šabík.

Tramvaje 15T ForCity začaly pro DPP v Praze jezdit v roce 2011. Podobně jako předchozí generace velkokapacitních tramvají používají takzvaná skládaná kola, u kterých je kovová obruč oddělena od samotného náboje kola pryžovou vložkou či pryžovým segmenty. Tyto pryžové segmenty slouží zejména k odpružení a tlumení nárazů během jízdy tramvaje, tj. zvyšují jízdní komfort a snižují hlučnost. První skládaná kola používaly již tramvaje typu T1. U skládaných kol nicméně může v ojedinělých případech dojít k protočení pryžové vložky vůči obruči a v konečném důsledku, po sesednutí a degradaci pryžových segmentů, až k uvolnění obruče a její vychýlení bez ohledu na typ tramvaje. Podle DPP docházelo k tomuto jevu i u tramvají T3 a KT8N2.

Současná tramvajová kola (a jejich pryžové segmenty) jsou ale navrhována a vyráběna tak, aby vydržela vysoký nájezd bez nutnosti opravy či výměny, například u nejnovějších tramvají 15T ForCity je to zhruba 240 tisíc kilometrů. Po dosažení tohoto nájezdu je kolo vyměněno za nové. Většina tramvají, včetně typu 15T, maximální nájezd dosáhla bez jakékoliv mechanické závady.

U tramvají typu 15T DPP začal od listopadu 2015 registrovat výskyt jednotek případů protočení pryžového odpružení. Vady reklamoval u výrobce. Výrobce kol se ale neměl příliš k řešení a proto DPP začal zjišťovat příčiny závady vlastní cestou. V roce 2017 proto DPP nechal  u ČVUT zpracovat analýzu, která měla ověřit izolační vlastnosti pryžových segmentů používaných v kolech tramvají 15T.

Analýza sice přinesla velké množství cenných informací, například že jednotlivé výrobní šarže gumových segmentů mají velmi odlišné vlastnosti. Nedala ale odpověď na jednoznačnou příčinu závady. „Nicméně se v mezičase u reklamovaných kol ukázalo, že závada se objevuje na dvou typech novějších pryžových segmentů, přičemž ty starší fungují bezvadně,“ dodal Šabík.

DPP současně změnil i řídící software tramvaje, například ke změně brzdné charakteristiky, algoritmu skluzové a smykové ochrany, ke změně momentu aktivace zajišťovací brzdy v závislosti na rychlosti nebo zákazu pískování pod nízkou rychlostí a v neposlední řadě zavedení včasné světelné i zvukové signalizace řidiči, pokud by došlo k vychýlení obruče kola nad maximální mez, stanovenou DPP a výrobcem

Poslední vykolejení řeší Drážní inspekce, už minulý týden ještě před poslední nehodou ji začal tramvaj znovu zkoumat Drážní úřad. „Situaci budeme v následujících dnech intenzivně řešit. Postupnými kroky prověříme bezpečnost provozu tohoto typu tramvají. Vozy 15T byly naším úřadem k provozu schválené, splňovaly všechny požadavky, ale při provozu se mohou objevit komplikace,“ řekl serveru Extra.cz mluvčí Drážního úřadu Martin Novák. Pokud by podle něj zjistili, že provoz může být nebezpečný, došlo by k jejich odstavení.

Tagy Dopravní podnik hl. města Prahy dpp Škoda 15T Tramvaj 15T
47 komentářů