Poradce může zahájit přípravu PPP projektu na dálnici D4, stavba má začít do tří let
První tuzemský projekt výstavby dálnice za pomoci soukromých peněz se přiblížil realizaci. Ministerstvo dopravy uzavřelo smlouvu se sdružením společností White&Case,
První tuzemský projekt výstavby dálnice za pomoci soukromých peněz se přiblížil realizaci. Ministerstvo dopravy uzavřelo smlouvu se sdružením společností White&Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika, které státu pomohou s přípravou takzvaného PPP projektu a výběrem koncesionáře.
Ten následně zafinancuje a zajistí výstavbu chybějících 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. O dálnici se bude navíc dlouhodobě starat. Stát mu bude náklady splácet.
Smlouva s poradenským konsorciem mimo jiné obsahuje harmonogram výběru koncesionáře. „Na začátku příštího roku PPP projekt představíme všem potenciálním zájemcům na trhu, následovat bude kvalifikace a samotný soutěžní dialog s vybraným okruhem uchazečů,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Poradce je podle něj nutný pro to, aby stát při jednání se soukromým investorem získal co nejlepší podmínky.
Samotná stavba chybějícího úseku D4 formou PPP by mohla začít do dvou až tří let. Záležet bude na tom, zda ji nezdrží například spory u antimonopolního úřadu či komplikace při získání stavebního povolení. Celý zbývající úsek D4 už má platná územní rozhodnutí. V příštím roce se bude vyřizovat nové stanovisko posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Pokračují také výkupy pozemků.
Ministerstvo dopravy ukončilo výběr poradce pro PPP projekt v srpnu. Do konce listopadu pak probíhalo vypořádání námitek. Vybrané sdružení se podílelo na přípravě koncesionářské smlouvy pro projekt PPP obchvatu Bratislavy, který byl uzavřen v loňském roce.
V České republice se zatím tak daleko žádný dálniční PPP projekt nedostal. Stát si chce otestovat alternativní financování i proto, že po roce 2020 začne vysychat penězovod z evropských fondů. Pokud bude projekt na D4 úspěšný, následovat mohou úseky D6 nebo D7