Pomalé jízdy a rozhozený jízdní řád. Provoz na šumavské lokálce bude v sezóně omezen

Regio Sprinter GW Trainu u Černé v Pošumaví. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRegio Sprinter GW Trainu u Černé v Pošumaví. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Podle Správy železnic došlo po zimě k nepředvídatelnému zhoršení stavu tratě.

166 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lila

Hospodaření SŽ je katastrofální, vůbec se nechovaji jako řádný hospodář. Každý podnikatel řeší výdaje a příjmy, ikdyz se mu daří se snaží jednat hospodárně. Tak se chovají podnikatelé. Bohužel SŽ všechny prostředky dostane od státu, od daňových poplatníků, na opravy, údržbu, na mzdy a další režijní náklady. Mají tolik přebytečných, zbytečných a hlavně nekompetentnich zaměstnanců, kteří jsou královsky placení. Což je zásluha pana Babiše, který jim před volbami nasypal, aby si zajistil voliče.. kdyby si kdekdo na SŽ nevozil zadek v Kodiaku a kdyby bylo zaměstnanců, tak aby v práci opravdu pracovali a hlavně měli co na práci, tak by… Číst vice »

Přelepkář

Již byl vydán jízdní řád zahrnující pomalé jízdy z důvodu špatného technické stavu (platí 1. VI. až 3. IX.). Rozbíjí některé přestupní vazby v Č. Budějovicích, ale hlavně v Černém Kříži pro cestu ze Šumavy do ČB. Změny jsou poměrně značné. Přelepky do KJŘ naleznete na http://prelepky.wz.cz

Martin z topírny

Po zimě ale došlo k nepředvídatelnému zhoršení stavu, který nebylo možné předpokládat,“

Tak to by tedy mělo SŽ změnit diagnostické cíle kvality a systém kontroly tratí.

Tohle je další arogantní výsměch nadvlády SŽ nad všemi a nad vším…

… je mi tady v tom českém železničním světě smutno pane Ministře, kam se to tu vede.

vorisekcb

Nevím, zda to už někdo nepsal, ale na webu GWTR už jsou nové jízdní řády k dispozici. Co jsem zbežně přehlédl, tak z ČB k Lipnu (myšleno nádrži) jsou jízdní doby podobné jako dříve, hlavní rozdíl je, že vlak 8109 (nově 108109) bude končit v Černém Křížy, odkud bude tedy i výchozí 108112 a samozřejmě se tedy prodlužují jízdní doby do horni části trati. https://www.gwtr.cz/cs/sumava/jizdni-rady/jizdni-rad

Ivo

A vlak 8101 (přes léto dočasně 108101) má bude místo v Novém Údolí končit ve Volarech, odkud bude tím pádem výchozí vlak číslo 108104.

vorisekcb

Díky toho jsem si nevšiml, to tedy znamená, že budpu zrušeny i posilové vlaky z Nového Údolí do Volar právě od 8101 a 8104 určené ke zbrojení souprav

Ivo

Ano přesně tak, 8131 (odstup od 8101) a 8130 (návoz do Nového Údolí). Někdy se ovšem stává, že na vlaku 8130 jede jiná souprava, než která přijela na 8131. Například dnes (20.5.) se tak stalo. Zatímco na vlaku 8131 přijela do Volar jednotka 628, na 8130 odjížděla souprava dvou RegioSprinterů se speciálním vozem na přepravu jízdních kol.

Spolu to rozkrademe

zhozovitelem byla vlajkova lod ceskeho zeleznicniho prumyslu AZD?

Petr

AŽD dělá zabezpečovačku,tohle je problém svršku a spodku,kteý se nedělal.

Ivo

O které konkrétní úseky se, prosím, jedná? Děkuji.

Odborář

Dobrá správa je nejlepší hospodář v celé zemi a tak to i vypadá. Není divu, že je ve vlastnictví státu. Všechno se musí dělal na desetkrát a desetkrát dráž…😂😂😂

Jiří Kocurek

Jakpak asi dopadne prostá elektrizace, při které se na kolejový svršek nešáhne? Pět let po velké modernizaci celétrati se bude muset šahat na kolejový svršek a nastane divení, že při prosté elektrizaci se to neudělalo se spodkem a s mosty.

Observer

Myslím si, že na šumavských tratích západně od Č. Krumlova není nutné zvyšovat rychlost. Není to příměstská doprava vozící hordy naštvaných a spěchajících cestujících. Výletníci spíše ocení pohodu, bezpečnost a spolehlivost. A samozřejmě pohodlí, které deriváty řady 810 ani ojeté dieslové tramvaje s kuriozním uspořádáním pojezdu opravdu nenabízejí, zejména na špatně udržované trati.

Dmc

Už teď ten vlak měl v létě zpoždění cca 20-30 minut z Nové Pece do Nového Údolí a to jen díky nezvládnutému nakládání a vykládání kol snad na každé zastávce. To v jenom člověku palubního personálu fakt nezvládnete vše ošefovat včetně prodeje jízdenek..

Se zpomalením na 20-30 km/h (byt jen načásti úseku) to bude tak 60 minut a víc v cílové stanici (těch inzerovaných 20 min je utopie napsaná někým od stolu).

Zkusil jste už někdy jet vlakem 20 po souvislém úseku? To už bych si radši to kolo z vlaku sundal a předjel ho, nebo i předběhl 😀

Observer

Naprostý souhlas, jen nepovažuji za přínosné, aby se uvedené tratě předělávaly na 100 a více km/h, jak také někteří diskutující navrhují. Když to bude opravené tak, aby to i v obloucích jelo pořád aspoň 40 – 60 km/h, tak za mě OK.

Litovel

Tak jestli bude zpoždění 60 min, tak to vyjde v uzlu na další připoj.

Paja

Mě by opravdu zajímalo kdy a kde jste viděl výletníka, který ocení že se motorák vleče někde 20 km/h. Nemluvě o tom, že mu kvůli tomu ujede přípoj z Budějc.

Observer

Pokud vlak pojede po opravené trati rychlostí 60 km/h podle jízdního řádu, tak přípoj ujede proč?

Leinad

Pokud se udělá pořádný výlukový GVD, přípoj ujede proč?

Laborec425

Ano ano, včera jsem zažil, že dispečeři odepsali průvodčímu, že když se zpoždění našeho spěšňáku nezvýší (bylo asi 8 minut) tak počkají s rychlíkem na Prahu (v Chlumci nad Cidlinou). Nás ve spěšňáku od Trutnova bylo na přestup asi 80 cestujících (říkal to průvodčí jiným cestujícím). A navíc se vědělo, že ten rychlík na Prahu dostane stejně zpoždění díky protijedoucímu vlaku od Prahy.
Co se to proboha na české železnici děje. Navíc se vše musí ohlásit průvodčímu, což většina lidí neví.. navíc ani nemusí vědět, že má jejich vlak zpoždění.

Alibaba

Bylo by vhodné například zvýšit rychlost v úseku Černá v Pošumaví – Nová Pec. Směrově by ta přeložka mohla umožnit i více než 70.

fous55

Je to 12 km a při zvýšení traťové rychlosti z 60 na 80 km/h a třech zastávkách cestou by to ušetřilo 3 minuty. Fajn, ale řešení problému to není.

Alibaba

To vím, že řešení to není.

MilanSima

Možná by některé dopravny snesly znovuobnovení manipulační koleje pro nakladku dřeva.

david

A pak to drevo dovozete po kolejich kam? Pil s vleckou taky moc neni … leda tak spalovat do elektrarny.

Leinad

Kam ho vozily vlaky při kůrovcové kalamitě? (Po přeložení z auta, které minulo několirát trať nebo se přiblížilo nádraží se zákazem nakládky)

Prokop Böhm

V letech 1993 – 2006 jsem pracoval jako automechanik v dílnách VLS v Horní Plané. Při opravě T 815 na převor výřezů do 6 m. a 1 m. polen řidič té Tatry vyprávěl, že den před opravou vykládal v Nové Peci pro jednu pilu vagony se dřevem. Dle jeho úsudku ty vagony nakládal asi tři týdny předtím ve Stožci. A řekl, že další den jede opět nakládat vagony do Stožce. Vzal si tedy sebou značkovací spray a poznačil rádlovací dráty, zajišťující dřevo na těch vagonech. Asi za tři týdny pak říkal, že to dřevo opět vykládal v Nové Peci. A… Číst vice »

Prokop Böhm

opr: převoz výřezů

Tomáš Záruba

Mohli jsme udělat var. B, která navzdory očekávání „vyšla“. Ale to by se přece muselo přeprojektovat to, co již bylo připravené – účelem studie přece je potvrdit, jak to bylo naprojektováno kua! A vy si tu vymýšlíte nějaké komplexní revitalizace, když to přece měla být „zabezpečovácká stavba“. A ještě to podmiňujete Sp vlaky, které ten blbý kraj navíc pro danou variantu přislíbil… Kdo je na ně zvědavý, že, stejně by se takové lokálky měly spíš zavírat. Proč jsme namísto „přeprojektování“ raději nezahájili paralelní proces „doprojektování“ toho zbytku mezi stanicemi? No, bylo jednoduší napsat nějakou omáčku, jako že B je sice… Číst vice »

Luboš Beneš

No tak tahle lokálka se zrovna asi zaplatí.

Os5600

No chtělo by to modernizaci a pořádnou. Cílem by mělo být dosažení rychlosti 100 až 120 km/h nejméně na 75 procentech trati. Tak aby průměrná rychlost se přiblížila k 60 km/h za hodinu.

Tak aby byly dosažitelné jízdní doby:
České Budějovice – Český Krumlov 31 minut
České Budějovice – Kájov 36 minut
České Budějovice – Horní Planá 1 hodina 8 minut
České Budějovice – Nové Údolí 1 hodina 36 minut

Jedině tak bude mít vlak oproti IAD navrch.

Doctor

Ríše snů pěttisícšestko, ale také by se mi to líbilo. Zatím to vidím na obvyklé flikování a možná ani to ne. Nejnutnější údržba. Říkal pan ministr, že 6mld. bude třeba jinde …

Panda

ČB-ČK řešit odbočkou z nové tratě ČB-Linz, zbytek pořádně opravit/elektrizovat, případně zatraktivnit přímými vlaky do Prahy. Zrychlení na 100-120 km/h by znamenalo masivní přeložky (vč. dlouhých tunelů a mostů), což by prostě prioritu mít v rámci ČR nemělo.

libor

jenže to by se musela udělat nová a pořádná trať ČB-Linz… jisté plány na odbočku jsou, dokonce byla varianta, že by nový koridor vedl nějak přes Krumlov

fous55

Varianta koridoru přes Krumlov byla naprostý nesmysl a odmítlo ji město i kraj. Jednokolejná odbočka (pouhých 8-9 km) tam stačí. Ale úsek ČK-Kájov zrychlit prakticky nejde a zrychlení Hořice – Hodňov by vyžadovalo skoro 4 km dlouhý tunel. To je naprosto nereálné. Problém je zde stav trati. Na podzim jsem se nacpal do kabiny strojvedoucího při ukázkové jízdě vodíkového vlaku ČB-Polná a když jsem viděl tu klikatici před sebou a „návaznosti“ kolejnic, tak jsem se divil, že se po něčem takovém vůbec někdo odváží jezdit.

bakiy

Sice „mimo téma“, ale ten vodík do Polné jel 22. května 2022, ne na podzim.

fous55

Sorry, čas letí…

DavidS

Přes ten terén? Nepravděpodobné. Ale odbočka by byla fajn

Mysel

Na tehle trati nebude mit vlak nikdy proti IAD navrch. Vratte se na zem.
Ale za celkem astronomickych nakladu by se jiste dalo dosahnout toho, ze bude aspon alternativou. Stoji to v tomto konkretnim pripade za to?

fous55

Na téhle trati v úseku Nová Pec – Nové Údolí nemůže žádná IAD vlaku konkurovat, protože kvůli zákazu vjezdu tam žádná není. V sezóně na ní podstatou část cestujících tvoří cyklisté a ty žádné autobusy nepoberou. Mimo sezónu je to skoro vše v úseku ČK – Horní Planá nahraditelné autobusy.

DavidS

Ono v podstatě celá ta trať ČB-NÚ je dost vytížená, zvláště v létě. Především cyklisty, jak píšete. Tam autobusy nemají šanci to vše pobrat. A i přes mojí neoblíbenou společnost, ho dost často využívám, protože dostat se autobusem z ČB třeba do Třísova nebo ZK je prakticky nemožné

Stráťa

Co je to zase za šotopověru že cyklisté autobusem nesmí jezdit? Proč by autobus nepobral cyklisty?

fous55

Který autobus pobere 30-50 kol? V Horní Plané, Nové Peci nebo Novém Údolí naprosto běžné. A hlavně: z Nové Pece až do Nového Údolí žádný autobus nemůže, protože se na tu úzkou silnici nevejde (sám ano, ale na vyhýbání ne) a proto je tam zákaz vjezdu.

Paja

Skoro to vypadá, že kdyby ten vlak zrušili úplně, stane se nic, protože cyklisti už dopravní prostředek mají, takže se dopraví i tak.

Doctor

Asi by bylo vhodné zákazníkům vhodným způsobem sdělit, kdo může za jejich komplikované cestování šumavskou přírodou. Neboť – nejenom zde – bude veškeré lamentování polykat dopravce. I když u GWtrajnu je také často důvod ke stížnostem, mohl bych vyprávět …
Dispečingu v Kájově nebude také co závidět.

DavidS

GW train má 20 minutové zpoždění celkem běžně, navíc ty vlaky jsou příšerné

Laborec425

Ty delší soupravy jsou v pohodě, ale ty tramvaje, které jezdí i ve špičce jsou peklo. Teď v sobotu jsem v tom strávil zpět dvě a půl hodiny a dost peklo navíc, když to bylo před ČB už pěkně narvaný.

Ares

Kájov je případ sám pro sebe.

libor

člověk by řekl, že na již tak pomalé trati nejde zpomalit. jezdí zde nějaké náklady?

Tomariero

Na trati se nakládá dřevo, občas pak vojáci do Boletic.

fous55

Nákladní doprava je zde naprosto minimální a jiné to už nebude, protože to nejde. Když byl v roce 2007 orkán Kyril, byly v Nové Peci 4 z 5 kolejí narvané vagóny s polomovým dřevem. Při rekodestrukci trati před pár lety byly koleje pro náklady vytrhány (totéž na ostatních stanicích kromě Kájova) a je tam jen výhybna s novým vysokým perónem. Pro náklady je tam vymalováno.

Prokop Böhm

Asi před 20 roky jsem jako řidič autobusu Avia – Chavdar čekal u tratě 194 mezi Hořicema na Šumavě a Mezipotočím na výpravu amatérských přírodovědců, kteří šli s průvodcem ze Slavkova. Měl jsem asi hodinu času, tak jsem šel do blízkého lesa na houby. Zpět jsem šel kousek po zmíněné trati a divil jsem se, že po ní ještě můžou jezdit vlaky. V té době sice ty osobní (Orchestrion) byly lehčí, než nákladní vojenské vozící i tanky do Polečnice ve VVP Boletice.

fous55

No a dnes je ten stav tratě jen o 20 let horší. Jasné?

Mil

A to je takový problém provést normální opravné práce ještě před sezónou. Toto se dělá po projetí měřících vozů na jiných tratích v rámci drobné údržby.

Tuňák

SŽ je nějaká sezóna/nesezóna jedno, to není jejich problém.

Leinad

Naopak. Vykázat na „údržbu“ co největší částku a při tom nechat projet co nejméně vlaků.

Laborec425

A ještě budou „naschvál“ v ČB turistům ujíždět, stejně jako ujíždějí i teď. Např. při výlukách a odjezdech „vlaku“ třeba o 20 minut dřív se tady přípoje neřešej vůbec a výlukové jízdní řády jsou udělané ve stylu: „Vážený cestující, otravný hmyze, jeď si dalším vlakem za dvě hodiny (nebo v případě netaktového jízdního řádu v jihočeském kraji) třeba za tři a půl hodiny.

Paja

Problém to zřejmě není. Problém je SŽ.

Pavel Skládaný

No nazdar, to bude mimořádných křižování a nestandardních provozních situací, přibude i čelních srážek vlaků. Bezpečnost na dráze je zajištěna tím, že věci se dějí tisíckrát dokola a tisíckrát stejně. Jak jen jednou něco jinak, vzniká extrémní nebezpečí.

Marty

To je hodně dementní příspěvek

Pavel Skládaný

A odborné argumenty nemáte? Zkuste si přečíst cca deset zpráv o šetření mimořádných událostí a uvidíte, o čem je řeč.

PvvS

Ano to pouze svědčí o tom, že problém je lidský faktór, který se spoléhá na paměť. Většina je způsobena lidskou chybou. Kdyby se věnovali tomu co mají a nespoléhali na vlastní přesvědčení, tak těch nehod podstatně ubude. Nikdo nemůže a nesmí v provozu předpokládat, že všechno je jak předtím.

Pavel Skládaný

Nikdo nemůže a nesmí a přesto právě tohle stojí za vznikem značné části nehod. Podvědomí se oklamat nedá, jakkoli můžeme z psychologů dělat blbce.

Lord Pitzbudka

To, ze se veci deji tisickrat stejne (a vsichni na to spolehaji a je to “hlavni orvek” zabezpeceni) je naopak vydlazdeni cesty k prusvihu

Vavrroch

Pravidelnost může k bezpečnosti provozu částečně přispět. Na rizikovost mimořádného nebo přeloženého křižování se asi budou názory různit, když jde o operativní opatření zcela běžně užívané. Vlivem četných výluk, omezení, staveb, „ověřovacích provozů“ (např. Uničovka) a dalších faktorů se na podstatné části sítě odbývá provoz ve stylu každodenní improvizace. Odvozovat z mimořádného křižování prognózu zvýšeného počtu čelních srážek a vzniku extrémního nebezpečí bych nedokázal. Ostatně při nehodě v Radonicích se křižovalo v místě určeném jízdním řádem, přesto došlo k chybě. K nestandardním situacím bych počítal spíše nějaké atypické, zřídka se vyskytující poruchy zabezpečovacího zařízení, silniční vozidla pohybující se nelegálně na… Číst vice »

Laborec425

Co třeba nedávno Pernink?

Pavel Skládaný

Ano, tohle je perfektní ilustrativní příklad.

Leinad

Jiné dny, pod jiným číslem vlaku, v jiný čas se křižovalo jinde.

Pavel Skládaný

V Radonicích se sice křižuje pravidelně, ale rychlík tam pravidelně projíždí. Ono záludné „dnes je něco jinak“ bylo v tom, že rychlík měl výjimečně zastavit, což ale v kombinaci se zkráceným dohledem na rozhodující návěstní znak („Výstraha“ na vjezdu) a chybějícím kódováním přispělo ke vzniku tragédie.

Vavrroch

K těm Radonicím: jistě by se dalo zavést předpisové ustanovení, že pravidelně projíždějícímu vlaku se smí postavit vjezdové návěstidlo na „Volno“ až poté, co již odjezdové návěstidlo dovoluje jízdu. Tím by sice byla zahozena dosavadní výhoda návěstidel na sobě závislých, ale třeba by to bylo odborně vyhodnoceno jako „takové bezpečnější“. Dopad na provoz, zvláště po několika případech, kdy by za pozdní postavení vjezdového návěstidla padl svižný postih, jistě odhadnete. Taky by se musely přiměřeně přepracovat předpisy pro stanovení propustnosti, ale třeba na to ve jménu bezpečnosti někdy dojde. V Perninku se mělo křižovat také na pravidelném místě. Podle zprávy DI… Číst vice »

Leinad

Proč vlastně je tolik tratí D3 bez zabezpečení? Existuje radioblok a doufám že i nějaká obdoba v ETCS. Podle mě by bylo řešení: 1) Strojvedoucí si musí psát povolení (nebo rozkaz) jak dispečer nadiktuje, do jaké stanice ho má atd. Že včera jel jinak ok, ale co smí a platí dneska má na pultě před očima. (A kdyby se teoreticky v nějaké zastávce vystřidal s kolegou, nemusí mu nic říkat) 2) Pro náklady možnost projíždět tím, že by ohlášení byly dva nezávislé úkoly: a) vlak 123, chci ze stanice B do stanice C. (Pokud ho dostanu před vjezdem, zpomalím jenom… Číst vice »

libor

tak to je hodně ubohé na letní sezónu, kdy ta trať má aspoň nějaké cestující. Jinak je jasné, že ta trať celá je vlastně ubohá. Sice vede na Šumavu, super, ale to je celé. Doba jízdy z ČB je tragická. Když někdo vyrazí na dovču tím směrem, stejně vezme auto a trať použije možná tak na výlet do údolí… auto je prostě flexibilita. Sám vím, že za mladých let jsem tuto trať dost využíval, ale v době, kdy má člověk děti a auto, nemá důvod sedat na vlak a ty výluky a další věci na trati tomu moc nepřidají…

Roman Čadek

Lokálka je čistě turistická atrakce a jako taková by měla být kompletně provozována na komerčním principu a nikoli to živit z veřejných rozpočtů, zmítajících se ve stále větších dluzích.

libor

asi je mi milejší, že třeba kraj podpoří takovou lokálku než přidat Čedoku na lety k moři 😉

Mysel

To nemuzete srovnavat.
Provoz tehle trati z verejnych penez je „jen“ plytvani, prispevek Cedoku je nijak neospravedlnitelna zlodejna.

Tomariero

V sezoně to rozhodně turistická atrakce není a ty vlaky jezdí opravdu narvané, mimo sezonu je to za Kájovem o hodně slabší, ale stále to není trať která by byla na zavření.

libor

není to na zavření, na to jsou určitě jiné tratě. Tady jezdí mnoho vodáků i turistů mezi ČK a ČB. Dál je to slabší , ale ano pořád pro nějaké cesty zajímavé… blbé, když trať není v pořádku a vlaky mají zpoždění, což v tomto koutě Šumavy bylo snad vždy běžné….

Tomariero

Po Krumlov je to použitelné i na dojíždění (Krumlov tedy jen oblast kolem nádraží)

libor

tak je jasné, že poloha nádraží v ČK je pro současné trendy dost slabá. Výstavba D3 nůžky mezi koleje X silnice ještě více rozevře 😉

marek hudec

jezdit do ČK vlakem je za trest – turisti jezdí autobusy, našinci auty

Paja

Stejně tak ale platí že jezdit autem ČB-ČK je totálně za trest co si ŘSD oblíbilo sekat kruháky na silnicích I. tříd.

Mysel

Ty vlaky jezdi v turisticke sezone narvane prave proto, ze o turistickou atrakci jde. Kdyby neslo, vsichni ti cestujici se do sveho cile dostanou mnohem lepe jinak.

fous55

A jak se „jinak“ dostaneš do Ovesné, Černého Kříže nebo Nového Údolí? Jedině na kole nebo pěšobusem.

Mysel

Ano, tam je to uz jen o te atrakci. Spociva v tom, ze misto pochodu nebo jizdy na kole se svezete vlakem.

Laborec425

Narvaný to bylo i v polovině května v 8 stupních a poprchávání (v sobotu) a nebyli to jenom turisti, spíš místní jedoucí do ČB. A stálo se.

TrBus

„Jedná se o nejvíce vytížené tratě v Jihočeském kraji,“ řekl Krák. (radní pro dopravu)
Zdroj: https://budejcka.drbna.cz/zpravy/38482-kvuli-spatnemu-stavu-trati-zpomali-vlaky-z-ceskych-budejovic-na-sumavu.html?utm_source=copy

JardaP

Kdybyste si o tom nejdříve raději něco zjistil. Jakkoliv mi současný Lunapark Lipno silně vadí, tahle trať smysl má i mimo sezónu. I pro místní dopravní obslužnost. Perlička: Často tam potkáte houbaře, kteří přijeli vlakem z Prahy, na otočku.

Laborec425

Navíc, myslím, že třeba rodina z ČB to opravdu nechce ani využívat. Když jízdenka pro dospělého stojí 280 Kč a to se opravdu, ale opravdu nevyplatí. Ano, jsme stát který podporuje veřejnou dopravu, haha.

Sova

„Deník Zdopravy.cz má tabulku s omezeními a jízdním řádem k dispozici.“

Máte tabulku? A mohla bych ji vidět?
Zajímalo by mě, jestli půjde relativně normálně dojet alespoň z Budějovic do Krumlova…

Platamon

Jezdí tam bus, v ČK má 2 zastávky v centru (Špičák a busnándr.), ve všední dny jezdí prakticky co hodinu, ve špičce i častěji. Vlakem 2 km od centra opravdu jezdí jen turisté. Vlak je skutečně hezký výlet mimo civilizaci, bus jede celkem slušnými vesnicemi, takže i při lepší trati se moc neomezí.

vorisekcb

Každý kdo v poslední době viděl stav trati ví, jak to je. Značná část pražce nevyhnije a ani pár šroubů upevnění kolejnic prostě nejsou závady po zimě…

Marty

Samozřejmě, trať je silně přeúdržbována. Hlavně vzhledem k tomu že žádná zima letos nebyla

Daniel

Budou jezdit i přesto motorové vozy řady 841 (650), který byly modernizované/budou ještě modernizované ?

Jos

No, až bude trať Klatovy-Horažďovice Předměstí spadat po GW Train Regio ….tak od prosince budou jezdit tam…

Ivo

V březnu na tomto serveru vyšel článek, že GW Train Regio zakoupilo celkem 16 těchto vozů, takže 8 jich má být pro tratě Klatovy- Horažďovice a Klatovy – Domažlice.
Dalších 8 má být ve Volarech.

Daniel

Ano, ale já mluvím o 841 pro Plzeňský kraj, které v současnosti jsou na nasazené na trati 194,198,149.

Ivo

Zatím se jedná o zkušební provoz, který má skončit v červnu. Poté má proběhnout jednání s JčK, zda přistoupí na navýšení plateb, protože 841 mají větší spotřebu než RegioSprintery.

Daniel

Domažlice-Horažďovice-Strakonice, ano.

Marty

Ano je určitě důležitější řešit nesmyslné VRT v republice která má 500 km napříč a nechat rozpadnout se tratě, které jsou využívány.

Šalina na Špilas

VRT přepraví za hodinu tolik cestujících, kolik tato lokálka za měsíc. Víc asi netřeba říkat.

Marty

Jasně, pokud bude zastavovat po 10 km tak určitě.

Tomariero

Tak to bych se asi hádal. Na 194 bude v sezoně ten počet mezi 1000 a 1500 cestujících za den. Na to se nechytá půlka jiných tratích v Republice.

Laborec425

Plus těch vodáků v sezóně.. mnohokrát se nevejdete v ČB ani na nástupiště při jejich přestupování od každého vlaku směr na Rybník nebo na Krumlov.

fous55

To tedy přidej. Tady se někdy ve vlaku z ČB do Nového Údolí obmění osazenstvo i 3x. Něco kolem Holubova a Třísova kvůli Dívčáku, něco do a z Krumlova, něco z Horní Plané a pak hodně cyklisté mezi Novou Pecí a Novým Údolím.

Budulínek Honza

Nepřepraví, protože žádnou nemáme. A ani mít nebudeme. Organizace, která naprosto nezvládá ani základní údržbu vytížených lokálek, nemůže dostat na hraní VTR. Naštěstí to ani nehrozí, protože by si ji nejdřív musela postavit a to je zcela mimo její možnosti…

abc123

Ach vy šotofilové. Určitě je důležitější řešit trať, která je populární především v sezóně, namísto potencionálně celoročně využívané VRT, která ulehčí spoustě lidem cestu, a ušetří jim volný čas.

marek hudec

VRT je v našich podmínkách předražený nesmysl – u zemí typu Španělska nebo Francie je tomu jinak – btw, víte kolikanásobek běžného cestovného v EC/IC/Ex bude stát jízdenka na rychlovlak? ono je to jako kdysi s concordy – rychlost vs. cena za použití….VRT je superluxus pro superbohaté a novou šlechtu, nikdy to nebude přepravní prostředek pro masy, nebo dokonce „doprava budoucnosti ke každodennímu dojíždění“

Twix

Marně hledám v Německu nějaké cenové rozdíly mezi dálkovými vlaky jedoucími po VRT a po konvenční trati (ve Francii a Španělsku bych to taky rád srovnal, ale není s čím). V Nizozemsku je VRT příplatek celých 2,80 € (pro děti 0 €), resp. platí se i na ICE které po VRT nejedou. Jaké zdražení třeba čekáte u vlaků co po VRT pojedou jen do Poříčan?

abc123

Tady nejde jen o dopravu z Horní Dolní do Prahy. Jde tu také o přeshraniční dopravu. Přeci jen překročení hranice, a cesta za výlety, prací už dlouhodobě není trestáno střelbou. Vlastně pokud nebudete vnímat kvalitu veřejného prostředí, infrastruktury atd., tak ani nepoznáte, že jste přejel hranici.

Jasně, bude to dražší. Ale určitě nic, co by si průměrně ziskový člověk nemohl dovolit. A ty rozdíly, alespoň v Německu, jsou zanedbatelné.

Alibaba

VRT má přinést další kapacitu pro hlavní směry přeprav, takže buď přistavíte blbě (pomalé a křivé, někde nelze) další koleje ke stávajícím tratím, nebo postavíte VRT se všemi klady = rychlost a kratší trasa.

Počítá se na VRT s běžným tarifem u objednaných vlaků.

Hala D

Aha, na silnicích se řeší jen kvalita povrchu dálnice, ale silnice před barákem, nebo do malých obcí zarůstají trávou? Nebo jak tomu mám rozumět?

Lord Pitzbudka

Svym zpusobem mate pravdu – kdyby byla mezi Prahou a Brnem trat, ktera opravdu v cele sve delce bude na 200, tak taky budeme z Prahy v Brne za hodinu a pul max. Jenze takova trat neni a stejne by to znamenalo postavit 250 km novych koleji. Takze kdyz uz na 250km kopat a stavet, tak at je to rovnou VRT – mysleme na budoucnost. VRT ma schopnost zcela změnít ekonomiku mist, kudy vede/kde stavi. K lepsimu. Z “odriznutych” kraju (a mist) odkud kamkoli byla nyni cesta “vylet na cely den” zvladne udelat cestu jako kdyz ve meste jedete do… Číst vice »

Jan pesina

Tady by bohatě stačilo mít v kupé celou železniční síť spoje co budou navazovat a spolehlivost sítě a ne posranou vrt na kterou nemáme a mít nebudem

Apollo 17

Ale celá železniční síť se do kupé nevejde, ani kdyby byla zmenšena na velikost N (1:160). Tak raději ty VRT, které budou mít pro přepravu nějaký význam.

Alibaba

Potřebujete novou kapacitu, ne jen současné tratě v dobrém stavu.
Když máme na dálnice, tak máme i na VRT.

Stráťa

Ona na těch hranicích už není nepřekročitelná železná opona ale naopak si jejich překročení většina lidí stěží všimne takže řešit rozměry ČR je úplný nesmysl.
Ta „nesmyslná VRT“ je důležitější než údržba většiny stávajících tratí které lze snadno nahradit autobusem. Čeští železničáři se rádi chlubí hustotou sítě ale pořád udržujeme tratě které na první pohled nemají smysl ani konkurenceschopnost a chybí nám tratě které by smysl měly (VRT, Liberec – Praha, Znojmo – Brno, …).

Jenda

Koukněte se prosím do vyspělých zemí, s jakou frekvencí ty vysokorychlostní vlaky zastavují, a zjistíte, že i pro vnitrostátní dopravu je fakt potřebujeme. Výrazným benefitem je ale samozřejmě mezinárodní doprava, protože svět už naštěstí nekončí na čáře, naopak tam začíná. A že do měst typu Frankfurt nebo Varšava se teď musíme dopravovat letecky, je fakt selhání nás jakožto země v srdci Evropy. Takže ano, je to rozhodně tisíckrát důležitější než lokálka kolem Lipna, která když zanikne, tak si na ni za 5 let nikdo ani nevzpomene.

Marty

Jenže vyspělé země nemají SŽ a její úžasné vedení. Ani za 30 let se nedočkáme.

Alibaba

A co dělalo SŽ špatně, když politická podpora výstavby VRT je cca posledních 5 let dozadu?

Gwann

Tak zrovna tahle lokalka má smysl a byla by ji veliká škoda. Ale falesne dilema lokalka vs Vrt, to by jako argumentacni faul šlo, že?

noerf

Nedávno proběhlá rekonstrukce měla být kompletní a stát 4 miliardy. Reálně se dělali stanice a zabezpečení, ale rychlost se reálně nezvýšila.

fous55

Rychlost se trochu zvýšila (cca 10-15 minut na skoro 3 hodinách), ale místo vysokých perónů a vytrhání „nadbytečných“ kolejí ve stanicích bylo třeba dát do pořádku svršek a někde i spodek. Jenže to by byla údržba, nikoliv rekonstrukce, a nebyly by na to evropské dotace. A o peníze jde přece vždy až v prvé řadě.

J.K.

Ta trať je nesmyslně pomalá i bez těch pomalých jízd, naprosto nepoužitelné.

Pozorovatel

Jo, a proto jsou tam v létě přeplněné vlaky.

J.K.

Turistům to v létě nevadí, ale pro dojíždění za prací a školou – zbylých 10 měsíců v roce, je nesmysl se pomalu sunout vedle silnice první třídy, a občas ve stanici „zrychlit“ na 65 na pár sekund.

Naprostá blbost, parodie na dopravu.

Frantisek

To je ta naše dopravní politika, vlaky často už jen pro zábavu. Silnice přestavujeme a dostavujeme, na železnici už většinou jen ‚snižujeme náklady‘.

Apollo 17

Další nápad „snižování nákladů“ je prostá elektrizace tratí bez modernizace. To dopadne stejně, jako ta šumavská trať. Po létech výluk z důvodu montáže trakčního vedení zůstane nekonkurenceschopná trať, kterou budou čekat další léta výluk pro udržení alespoň jejich bídných parametrů.

Bram

Takových tratí, kde jde provést prostá elektrizace, moc v síti Správy železnic není. Řekl bych, že pro tento účel jsou připraveny pouze dvě: Klatovy – Alžbětín a Praha-Smíchov – Praha-Zličín – Hostivice. Ve druhém případě je to mimo žst. Hostivice, která bude rekonstruována v rámci modernizace trati Praha – Kladno a žst. Praha- Smíchov, která se již začíná připravovat . Jinak jde o tratě, kde vždy něco podstatného chybí zmodernizovat.

marek hudec

klatovská se dělat zatím nebude – nevychází norma pro výšku TV v tunelech a případou úpravau špičáckého tunelu nikdo nezaplatí – položit koleje o 40 cm níž v tunelu délky 1700m+

Litovel

Bludov – Jeseník. Kromě asi tři stanic s nástupišti a pár viaduktů celá revitalizovaná.

Tomáš Záruba

Zatímco bez té troleje by mohlo hrozit, že žádné výluky pro udržení parametrů nebudou. Protože přímé vlaky z hlavní tratě někam „na Šumavu“ mohou být právě ten game-changer. Zrovna v případě toho Krumlova je to očividné.

Paja

To ale mluvíte o stavu teď ne? Přesně takhle SŽDC modernizovala a elektrizovala Velenickou. Po letech výluk kvůli elektrizaci byla zase výluka na rok kvůli mezistaničním úsekům …
Kdepak, největším škůdcem pro železnici a její konkurenceschopnost, jsou železničáři.

Stráťa

A nebude to náhodou železniční cenovou politikou? Pokud SFDI dává do železnic zhruba stejně peněz jako do silnic navzdory výrazně nižšímu počtu kilometrů tak je otázka proč na silnici stavíme novostavby a železnice „snižuje náklady“.

Tomáš Záruba

Protože do silnic tečou další kvanta peněz jinudy. Plus i ta „parita“ v SFDI je otázkou poslední doby. Nejde jen tak vymazat půlstoletí preference aut.

Tomariero

Tak co si budeme povídat ta preference aut byla i na západě, jenže tam se to stihlo postavit většinou do roku 2000 a pak se mohli vrhnout na VRT, u nás díky Komunistům téměr veškerý vývoj silnic a i železnic prostě na 40 let ustal a musí se to nějakým způsobem dohnat a silnice je minimálně pro 90% voličů důležitější než železnice.

Twix

Některé tratě dnes ničemu jinému sloužit nemůžou, třeba taková Moldava (od Oseka nahoru), tam je fajn že to jezdí pro turisty. V případě Krumlova je pořád ve hře nějaká novostavba tratě směr Linec, ale jinak tu lokálku opravdu nemá moc smysl nějak tunit.

Laborec425

Zrovna tahle lokálka by se tunit měla. Jsou tu dojíždějící celoročně plus velké množství turistů celoročně Krumlov a občas i Lipno a v létě nával.

fous55

Jako místní říkám, že v ČR je řada tratí, které jsou pro vytunění důležitější. Tad yje klíčové zásadní zrychlení ČB-ČK, které ale nelze udělat bez koridoru na Linec a ten je v nedohlednu. Zatím by stačilo udržovat trať ve slušném stavu. Pokud ale je půlka pražců shnilých a kolejnice navazují +/- 5-10 mm, tak holt je to problém.

Lesan

Silnice první třídy, na které každé ráno i odpoledne zůstanete na +-20 minut v koloně na vjezdu do ČB + samotný průjezd ČB.

Tomariero

Což ale z většiny vyřeší dokončení D3 kolem ČB, pak vypadne troufnu si říct 80% nákladní dopravy a tak třetina té IAD.

xyz

… a i tak pouze ve 2h taktu a s relativně nízkým přepravním podílem vůči všem dopravním prostředkům, které se tam v té době pohybují.

Laborec425

Bohužel ten takt neplatí. Taktová doprava na této trati není.

abc123

Jen létě.

patology_chef

Raději nemyslet, co by se stalo, kdyby poslední zimu byla opravdu zima.

xyz

Raději nemyslet, co takové zimní období dělá s tratěmi Rhätische Bahn (počátkem května jsem s nimi jel přes Oberalppass a byl tam sníh a zamrzlé jezero, ale pomalé jízdy nikde žádné), MGB atd.

🙂

xyz

** Pardon, přes Oberalppass jsem jel samozřejmě právě s MGB.

(Jinak platí vše z toho, co jsem napsal.)

Peeetr

To platí u silnic, které nejvíc poškozuje rozmrzání ve dne a zamrzání v noci, když nic nejede. U téhle železnice by přikrývka sněhu přez celou zimu byla lepší, než deště a vlhko, které to podmáčí a hnijí staré dřevené pražce.

Rob

Netřeba komentáře, je mi z toho na blití 🤯😡

Ares

Zanedbaná údržba..?

fous55

Ne. Chybějící údržba.

Dan

Proč to neopraví rovnou, aby to bylo na léto v pořádku?

David Peca

Dělají to podle termínů, kdy můžou jejich kamarádi ze stavební firmy.

Varlos Kémola

Proč?

Karel

Protože opravovat železnici nemohou cestáři, kteří to nikdy ani neviděli.

Marty

Podle mínusů je koukám 10 jich vzhůru

Alibaba

A kdo by to měl dělat jiný, když jiní to opravit neumí (nemaj stroje na koleje, pouhá Tatrovka Franty Točvolanta nestačí)?

vorisekcb

Nejspíš to bude proto, že nejsou kapacity, jak tak enormní počet lidí a zejména cyklistů autobusy v sezóně přepravit.

Laborec425

To jo, i v sobotu v deštivém a studeném počasí cyklistů jelo až dost. V červenci a srpnu jsem viděl ve Stožci vykládat kola asi 20 minut z toho vlaku, co vyjíždí z ČB kolem osmé.

Miroslav

Než připraví výběrové řízení na dodavatele, vyberou vítěze, vyřeší případné odvolání…. je v ideálním případě půl roku pryč….

fous55

Protože kdyby to chtěli opravdu opravit, tak by museli vyměnit asi 40 km kolejí a někde i spodek. To do léta nikdo neudělá. Dokonce ani do toho příštího a přespříštího.

Laborec425

V sobotu jsem jel z jižní zastávky v 05:16 na Šumavu. Je bezva, že autem jste v cíli za 50 minut, vlakem jsem jel tentokrát krásných 2 hodiny a 50 minut. Zpoždění přes půl hodiny jen pomalými jízdami.

ABC

Máte se kochat přírodou

Frantisek

A přepravovat se autem. Jasný vzkaz ‚vrchnosti‘.

medvěd

A nebude to tím, že trať je pořád na svém původním místě a silnice se narovnávala – viz. úsek Hořice na Šumavě – Černá v Pošumaví. Tam je silnice narovnaná. Holt železnice je tam pro vytrvalé, silnice pro chvátající cestující.

Laborec425

No, za 50 minut jsme tam jednou jeli služebně (Černý Kříž) a bylo to přes Netolice, Prachatice, Volary.