dpp

GW Train Regio chce na šumavských lokálkách nasadit osm modernizovaných vozů Stadler RS1

Motorový vůz Stadler RS1 v barvách pro Plzeňský kraj. Foto: GWTRMotorový vůz Stadler RS1 v barvách pro Plzeňský kraj. Foto: GWTR

Na tratích zatím jezdí tři vozy Stadler RS1, dopravce je nasadí od prosince v Plzeňském kraji.

Společnost GW Train Regio by ráda nasadila na takzvaných šumavských lokálkách až osm modernizovaných motorových vozů Stadler RS1. Zatím tam jezdí ve zkušebním provozu tři. Nastálo by tam měly jezdit od léta. Firma pak bude jednat s Jihočeským krajem, zda jí navýší platby, protože vlaky mají větší spotřebu než dosavadní soupravy RegioSprinter. Firma loni po ČR přepravila 2,2 milionu cestujících, řekl ČTK generální ředitel GW Jihotrans Robert Krigar.

Zkušební provoz vlaků Stadler RS1 skončí na šumavských lokálkách zřejmě v červnu. „Je to dražší a lepší technika, má podstatně vyšší spotřebu. Začátkem června začneme jednat s Jihočeským krajem jako objednavatelem dopravy, jak dál. Z pohledu cestujícího je markantní to, že tyto vlaky jsou lidově řečeno ‚na měchách‘, neboli na podvozcích, takže je to podstatně pohodlnější svezení, tišší jízda. Tolik to nedrncá, protože vlaky RegioSprintery mají podvozek rovnou na rámu, kdežto RS1 jsou odpružené,“ řekl Krigar. V nových vlacích, jež jsou ekologičtější, je také lepší klimatizace.

Vozy od Bodamského jezera

Firma na podzim oznámila, že investuje přes 400 milionů korun do 16 těchto vlaků RS1 švýcarského výrobce Stadler. Osm by jich mělo jezdit v Pošumaví na Plzeňsku. Motorové vozy Stadler RS1 jezdily předtím, než je firma koupila, na lokálních tratích kolem Bodamského jezera na území Německa, Švýcarska a Rakouska. Jsou staré necelých 20 let.

Dopravu na šumavských lokálkách provozuje GW Train Regio od prosince 2017. Jsou to tratě České Budějovice – Černý Kříž, Číčenice – Nové Údolí a Strakonice – Volary. Předtím zajišťovaly dopravu České dráhy. Jihočeský kraj zaplatí za služby GW Train Regio za 15 let 2,25 miliardy Kč. Roční objem kilometrů je 1,3 milionu. Ve srovnání s ČD kraj podle svého staršího vyjádření ušetří 300 milionů Kč. GW Train tam nyní jezdí se 24 vlaky. Jihočeský kraj společnosti stejně jako jiným dopravcům doplatil 90 procent ztráty za loňské ceny nafty, jež byly výrazně vyšší než ty dané smluvně.

Firma provozuje regionální osobní železniční dopravu v Jihočeském, Karlovarském, Královéhradeckém, Moravskoslezském a Ústeckém kraji, také rychlíkovou linku R25 Plzeň – Most. Od konce roku 2023 bude zajišťovat i osobní dopravu v Pošumaví v Plzeňském kraji. Společnost zaměstnává zhruba 270 lidí, z toho asi 180 strojvůdců.

Vlaky společnosti přepravily loni 2,2 milionu cestujících, v roce 2021 to bylo 1,4 milionu cestujících. V roce 2021 byl firemní čistý obrat 462 milionů korun a zisk po zdanění 7,4 milionu Kč. Vyplývá to z výroční zprávy firmy, která patří do skupiny GW Jihotrans.

Do skupiny GW Jihotrans patří vedle GW Train Regio řada autobusových společností, Auta Borek či Tachoservis. Pod Jihotrans spadají i čerpací stanice. Skupina má téměř 1 000 zaměstnanců, 260 nákladních aut, asi 150 autobusů a 45 motorových vlakových jednotek. V roce 2021 měla skupina konsolidovaný obrat 2,98 miliardy korun a konsolidovaný zisk po zdanění 140 milionů.

Tagy GW Train Regio GWTR pošumavské lokálky Stadler RS1 trať 194 České Budějovice - Černý Kříž
70 komentářů