Pomalá cesta k rychlejší železnici do Liberce. Projektuje se jen pár kilometrů

Žádný úsek nové trati dosud nedospěl do povolovacího procesu.
Více než tři měsíce poté, co centrální komise ministerstva dopravy schválila studii proveditelnosti pro zrychlení železničního spojení z Mladé Boleslavi do Liberce nedošlo zatím prakticky k žádnému posunu v přípravě stavby. Jediný pokrok je informace, že se nová dráha rozdělí na pět úseků. K zásadnímu posunu nedochází ani u úseku z Prahy do Mladé Boleslavi, kde u většiny nové trati není ani záměr projektu.
Vyplývá to z odpovědí Správy železnic a ministerstva dopravy na dotaz deníku Zdopravy.cz k posunu v přípravě. Trasa nového spojení byla po osmnácti zpracovaných studiích schválena letos v květnu.
„Předmětná část je v raném stádiu přípravy, kdy zatím není možné operovat s konkrétním časovým horizontem soutěže na projektanta nebo zpřesňovat termíny realizace oproti předpokladům ve studii,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
První posun příští rok
Teprve příští rok má dojít k dopracování záměrů projektu u prvních tří úseků z pěti z Mladé Boleslavi do Liberce a na hranici s Polskem. „Teprve potom může přijít na řadu navazující zpracování dokumentací pro povolovací proces. Nezbytnou podmínkou ale bude také zanesení dílčích úseků nové trasy do zásad územního rozvoje Libereckého a Středočeského kraje,“ dodal Gavenda.
Jak vypadá rychlost přípravy nových tratí, je vidět i na postupu prací u spojení Praha – Mladá Boleslav. V roce 2018 stát slíbil v memorandu například i Bezděčínskou spojku pro lepší napojení automobilky do Nymburka. Po pěti letech se nejen nestaví, ale stavba nemá hotovou ani základní dokumentaci pro územní rozhodnutí.
Nová železniční trať i silnice. Stát slibuje Škodě Auto přes 7 miliard do dopravy
„Na rameni Lysá nad Labem – Mladá Boleslav se v současné době zpracovávají záměry projektů modernizace a elektrizace trati Nymburk – Nepřevázka a rekonstrukce traťového úseku Mladá Boleslav město – Mladá Boleslav hlavní nádraží. Pro stavby Bezděčínská spojka a ŽST Mladá Boleslav východ pak probíhá zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí. A v případě Všejanské spojky se aktuálně vyhodnocuje výběrové řízení na zpracování dokumentace pro společné povolení. Jakmile bude projektant vybraný, dojde v rámci projekčních prací na projednání záměru s dotčenými subjekty,“ dodal Gavenda.
Správa železnic po schválení studie proveditelnosti uvedla, že se stavbou počítá v příštím desetiletí. Po dokončení stavby za 51 miliardy se má jízdní doba z Prahy do Liberce zkrátit na 69 minut, dosud je jízdní doba dvojnásobná.