Polské konkurence se nebojíme, říká šéf skupiny Vinci. Ta v Česku kupí zisky, těžiště přesune z D4 na D35
Firma je díky masivním státním investicím do dopravních staveb optimistická.
Největší stavební skupina v Česku a na Slovensku Vinci Construction CS zvýšila loni svůj hrubý zisk meziročně o 11 procent na 1,56 miliardy korun. Obrat Skupiny vzrostl o 13,5 procenta na 29,5 miliardy korun.
„Megaskupina“ vznikla v roce 2022, kdy v sobě integrovala dvě desítky velkých českých stavebních firem, jako jsou Eurovia, Průmstav či SMP.
Největší zakázky má skupina v dopravním stavitelství. Podle generálního ředitele skupiny Martina Borovky je jejím aktuálním největším projektem modernizace železničního uzlu v Pardubicích.
Tam se staví nová nástupiště a ocelová lávka pro pěší a firmy ze skupiny se podílejí i na rekonstrukci historické výpravní budovy. Dokončení stavby v hodnotě téměř šesti miliard korun je naplánováno na letošek.
Tím možná nejviditelnějším projektem je pak dostavba 32 kilometrů dálnice D4 formou PPP, která by měla být dokončena letos v prosinci těsně před Vánocemi.
Poté se těžiště dálničních staveb skupiny přesune na vysoutěžené úseky na dálnici D6 a zejména D35. Tam aktuálně pracuje na čtyřech úsecích, pátý mezi Ostrovem a Časy na Pardubicku, stejně jako estakáda mezi Opatovicemi a Časy, jsou již dokončené.
Konkurence z Polska
Právě na D35 však poprvé v Česku uspěla velká polská stavební skupina Budimex, která začne brzy stavět úsek Džbánov – Litomyšl. Zvítězila též v tendru na poslední úsek D8 u polských hranic, kde je však její vítězství aktuálně zrušeno antimonopolním úřadem.
Polská konkurence hodlá do českých tendrů vstoupit razantně, buduje si zde své kanceláře a oba tendry vyhrála s nejnižší cenou.
Borovka se však nástupu Budimexu neobává a nemá strach ani z propadu cen v tendrech. „My jsme také zvládli vyhrát zakázku v Polsku. Konkurenční boj mi problém nedělá, Budimex je evropskou firmou, kterou z Polska osobně znám,“ uvedl ředitel na otázku Zdopravy.cz.
Podle něj jde o normální fungování evropského trhu. „Doufám, že okolní země jako Německo a Rakousko se k zahraniční konkurenci budou chovat stejně jako Česko,“ dodal Borovka.
Jeho optimismus pramení ze zásobárny čtyř tisíc odborníků, které v sobě firma integrovala, z moderního mechanizačního parku a také ze surovinové základy. Skupina totiž v minulosti výrazně investovala do nákupu lomů a v situaci, kdy začíná být štěrk či písek vzácným zbožím, je podle Borovky soběstačná.
200 kilometrů dálnic
Skupina zvítězila například i v soutěži na návrat tramvají do horní části Václavského náměstí. Součástí projektu je novostavba trati po obou stranách náměstí s promenádou uprostřed, oprava chodníků, nová zeleň nebo cyklopruhy a také vyztužení původních stropů ve stanici metra Muzeum.
Před návratem tramvají na Václavské náměstí se opraví i stropy podchodů na Můstku a Muzeu
Ředitel skupiny Vinci také připomněl projekt výstavby mimoúrovňové kruhové křizovatky na D10 u Kosmonos, který je zajímavý tím, že jen o pár set metrů firma stavěla nadjezd nad dálnicí pro soukromého investora – Škodu Auto. Mohla tak využít jedno staveniště a pro Borovku je to příkladem ideální spolupráce soukromého a státního investora.
Firma je silným hráčem i na Slovensku, kde staví obchvat Prešova na rychlostní silnici R4 včetně téměř dvoukilometrového tunelu Okruhliak a druhý úsek R2 v úseku Šaca – Košické Oľšany.
Borovka letos očekává mírné zlepšení stavebního trhu díky investicím do dopravní infrastruktury, jako jsou právě zmíněná dálnice D35 nebo D6, železniční síť nebo vodohospodářské projekty.
„Jsme mírně optimističtí. Dopravní stavitelství je na svém maximu. Je vidět, že vláda masivně investuje do výstavby dopravní infrastruktury, která nám historicky chybí. Příští rok se pro občany otevře zhruba 200 kilometrů dálnic a silnic, z nichž naše skupina pracuje na více než 30 % z těchto projektů,“ uzavřel Borovka.