Policie za srážku vlaků v Prosenicích navrhla obžalovat strojvedoucího, který v době výcviku létal jako pilot
Vyšetřování Drážní inspekce ukázalo i nepravdivé údaje o výcviku strojvedoucího.
Po Drážní inspekci dokončila vyšetřování loňské srážky nákladních vlaků v Prosenicích i Policie České republiky. Strojvedoucího nákladního vlaku zaměstnaného u společnosti Strojvůdci CZ navrhla policie obžalovat z obecného ohrožení. ČTK to dnes řekla přerovská policejní mluvčí Miluše Zajícová.
Pokud dojde k obžalobě, celý případ se tak dostane ještě k soudu. Při nehodě na začátku ledna 2022 nebyl nikdo zraněn, kromě škody 28 milionů korun došlo k zablokování provozu na koridoru na více než 24 hodin. Vyšetřování také odhalilo systémový problém na české železnici: nedostatečnou kontrolu výcviku nových strojvedoucích.
Strojvedoucí, který nehodu způsobil, byl v době mimořádné události i pilotem společnosti Smartwings. Licenci strojvedoucího měl teprve dva a půl měsíce. Průběh celé události je popsán zde.
Vyšetřování ukázalo, že pro jízdu vlaku na přivolávací návěst byl proškolen teoreticky, ale v rámci výcviku se s ní setkal jen jednou. „Žádné školení před vznikem dané mimořádné událost pro získání návyku, jak adekvátně řešit i krizové situace, které mohou při řízení drážního vozidla nastat, na lokomotivním simulátoru neabsolvoval,“ uvádí zpráva.
Drážní inspekce během vyšetřování zjistila, že jízdní výcvik v období zhruba 28 týdnů netrval 470 hodin. Tento údaj prostřednictvím zaměstnavatele strojvedoucího vlaku (Strojvůdci CZ) dokladovala akreditovaná společnost Retrolok (obě firmy mají stejné majitele). Maximálně strávil ve výcviku 357 hodin. V době, kdy měl dle podkladů společnosti Retrolok vykonávat jízdní výcvik, prokazatelně pracoval jako pilot, a to i v rámci mezinárodních letů. V rámci šetření pak inspekce obdržela informaci, že jízdní výcvik strojvedoucího měl trvat dokonce pouhých 177 hodin. Drážní úřad zahájil po zveřejnění zprávy správní řízení o odebrání licence Retroloku.