Poláci vybrali firmu na studii pro nové železniční spojení na české hranice

Jednotka ED 250 pro PKP InterCity. Foto: AlstomJednotka ED 250 pro PKP InterCity. Foto: Alstom

Na české straně běží od jara práce na studii proveditelnosti.

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Magadancz

2 koleje, 230 km, nevím, nad čím se furt dumá, to platí i do Mnichova přes Domažlice. Za studie se dá tolik, že bez nich by se u těchto klíčových projektů ušetřilo. Samotný projekt, to je však jiná.

Jirka Z

Pár otázek: Jak se předpokládá, že bude ta trať vytížená, kolik rychlovlaků, případně i vlaků nižší kategorie by po ní jezdilo? Budou tam moct jezdit i nákladní vlaky a kolik by jich případně bylo? Od Jaroměře směrem k hranicím je dost náročný terén. Kolik a jak dlouhých tunelů by tam bylo třeba postavit? Nebylo by lepší, aby se pro přeshraniční úsek minimálně mezi Hradcem Králové a Walbrzychem udělala společná Česko-Polská studie tak, aby se vybrala trasa výhodná pro obě strany? U železnice si na rozdíl od dálnice nedovedu představit, že by někdo postavil novou trať až na hranice bez toho,… Číst vice »

Lovosičan

Jak se v článku píše „v budoucnu“, chápu to správně, že jde o obdobu latinoamerického termínu mañana? 😂

AdamK

Koleje dużych prędkości (KDP) w połączeniu ze szprychami do CPK mają się połączyć z CZ przynajmniej w dwóch liniach – Praga – Hradec Kralowe – Wrocław – Warszawa oraz Praga/Brno – Ostrava – Katowice – Warszawa (przy okazji komunikując Jastrzębie Zdrój). Ale zanim dojdzie do budowy – to będzie masa przetargów, decyzji środowiskowych, protestów. Tak więc to raczej szybko nie nastąpi. Do tego pendolino – czeskie 680 po polonizacji może pojedzie do Warszawy, a polskie ED 250 nawet po uczechowieniu pojedzie tylko do Pragi, bo Brno, Pilzno odpada – bo nasze nie są dwusystemowe (trwają przepychanki o przeróbkę na wielosystemowe).

Iwan

Jak najbardziej nasze da wielosystemowe

Martin

Všichni kolem budují vysokorychlostní tratě a SŽ neni schopna ani udělat tunel Choceň – Ústí nad Orlicí. Z naši železnice musí mít okolní státy vysloveně srandu.

medical examiner

Přičemž ten řečený tunel by pomohl více než tady nějaké malůvky VRT do Brna…

michal82

A kde je problém? Proč se tunel stále nestaví? Díky za odpovědi.

Jarek

Krutá pravda!

Alibaba

Tohle není stavební problém, to je politický a ekonomický.

Jiří Kocurek

Přesně tak. Už před 20 léty byly „na stole“ nejméně 3 varianty. ČD → SŽDC → SŽ a potažmo Ministerstvo dopravy za tu dobu nebyly schoné si ani vybrat kterou variantu.
Prorazit tunel ve skále se umělo, vždyť jich je v údolí Orlice hned několik.

Martin

Je predevsim politicky…

Miroslav Zikmund

No nic, SŽ vybudovala v Petrovicích u Karviné krásné ostrovní nástupiště délky 400 metrů, výšku 550 mm ….
Dálková doprava tam sice nebude zastavovat, ale to nevadí.
4 páry osobních vlaků z „moravské“ strany budou končit na peroně u dopravy dlouhém 95 metrů …

Jiří Kocurek

Už vám bylo napsáno, že cca 10 roků tam mezinárodní vlaky zastavovaly, to kvůli celní kontrole. Dnes už to není potřeba, už se ani audiokazety nepašují.

Nehcápu proč kolem sebe kopete.

Miroslav Zikmund

Uniká mi o čem píšete, zjevně neznáte místní poměry … Dálkové vlaky tam opravdu nezastavují po X let, proto je zásadní otázkou proč se ten peron MODERNIZOVAL ….

Jarek

Žeby proto, že to přece jen je pohraniční stanice a můžou nastat důvody, aby tam dlouhý vlak mimořádně zastavil:

None

Na ni by se měla v budoucnu napojit rychlejší trať z Česka.

Přibližný odhad té budoucnosti? 20,40,60 let?

medical examiner

25 let, přičemž toto spojení bude jak přes Bohumín (a odtamtud i do Moskvy a do Gdaňsku), ale i přes Meziměstí (do Wroclawi).

michal82

Tak uvidíme zda toto bude šance pro realizaci Vysokovské spojky. Ta by mohla pak navazovat na VRT, která dle mapy půjde směrem na Trutnov s odbočkou na Náchod a Broumov. Spojka by se musela trasovat a postavit tak, aby nejdříve ústila na současnou trat Jaroměř – Trutnov a pak byla napojena na VRT. Otázka je zda je to realizovatelné.

medical examiner

A pokud žádná VRT přes Mladou Boleslav nikdy nebude?

inspirujsehistorii

Vedením vlaků do Wroclavi přes Náchodsko se prý zabývá ŠŽ, Ministru dopravy Havlíčkovi se tahle myšlenka taky líbí, stejně tak to podporuje město Náchod. Má to několik důvodů – Náchodsku chybí doprava bez přestupů alespoň do HK a PCE, do Wroclavi by to bylo přibližně o 1,5h kratší než přes Lichkov, a dalším důvodem bude asi město Walbrzych, které je velikostí srovnatelné s HK. VRT nejspíš povede přes Jaroměř a pak se bude držet u dálnice D11. Mimochodem trať Náchod (resp. Choceň) – Meziměstí byla už v době výstavby cca. r. 1870 plánována jako spojnice Vídně a Wroclavi (Prusko požadovalo… Číst vice »

inspirujsehistorii

myslím Velké Petrovice u Police n. Met.

Martin

Pomerne hodne trati bylo staveno pro dve koleje a zustala jedna, napatkou Liberec-Zitava, Praha, Liben-Praha-Malesice-Praha-Chuchle…
Pri dnesnich normach a rychlostech uz ale dnes v rade pripadu nelze druhou kolej jen tak polozit, jak se planovalo…

Pavel

My tu řešíme osobní dopravu, a to ještě jen ve směru na Prahu, ale tohle spojení nabízí nejen osobní, ale i nákladní severo-jižní průtah středem republikou: PL – Náchod – Pardubice – H. Brod – Jihlava – Znojmo (Břeclav).

mgr.pavel

Jak velká poptávka osobní a nákladní dopravy je v této relaci? O tom, že současná trať třeba PCE-HavlBrod je prakticky nekonkurenceschopná, o tom žádná. Ale článek píše o VRTkách, na což na vaší relaci imho nikdy nebude dostatečná poptávka.

medical examiner

Jojo…
A pak tam budou jezdit Sp z Jihlavy do Trutnova. Ale až bude trať mezi Chrudimí a Pardubicemi odkloněna tak, aby do Pardubic vlak přijel zprava (od Třebové) – tedy aby pokračoval do Hr. K. bez úvrati.

Martin

A nestacilo by udelat zastavku na moste? a propojit to pesi smerem k hl. nadrazi, lavkou/chodnickem, je to nejakych 450-500m, cca 5-7 min. chuze

Jiří Kocurek

A proč by někdo jel s nákladním vlakem přes Vysočinu, když může jet po rovince Moravskou bránou nebo kolem Svitavy.

Přes H Brod jsou dneska potřeba postrky.

axon

poláci to nejspíše daj a postaví to, ale u nás se bude jen studovat

Jiří Kocurek

No když budte nadávat každému, kdo se snaží, tak se časem snažit přestanou. Proč taky by se snažili, když dostanou seřváno ať udělají cokoliv.

axon

snažit se v životě bohužel NESTAČÍ

jarda V.

trochu se bojím že z obou stran hranice je to akorát nějaká malá domů pro ty co dělají že dělají….. protože až bude čas a chuť tohle stavět tak se to bude dělat celé znovu páč na konci 21. století budeme na úplně jiné úrovni technologie a vybavení. Stavět tratě pro vlaky na 200km/h v roce 2101 bude dávat asi stejný smysl jako dneska lokálky co vedou mimo město a jejich traťovka se pohybuje od 60 do 100km/h

yxc

Poláci plánují být v r. 2034 na hranicích a nepochybuji, že budou (min. ve Walbrzychu). Takže v r. 2101 tam můžou dorazit maximálně češi.

Jiří Kocurek

No vidíte, 60 až 100 je z Blanska do Brna, osobáky tam ve špičce jezdí co 15 minut. Benešov-Praha je podobný případ.
Mstětice mají 43 obyvatel, proto tam nenastupuje 100 lidí každou hodinu.

Alibaba

Jako myslíte, že nákladní vlaky budou jezdit rychleji než 120 km/h (s nápravovým tlakem 22,5 t)?

Šašek

Velmi dobrá zpráva a snad se to podaří realizovat ke zdárnému konci a komfortnímu užívání. ČR si bude muset pospíšit,protože trať HK-Trutnov není žádná hitparáda,natož zanedbaný úsek do Královce. Jinak velký přínos pro Województwo dolnośląskie i Královéhradecký kraj,potažmo pro celé Polsko i Českou republiku.

Winchester1973

Rád jezdím do Polska k baltskému pobřeží. Ale je VRT mezi Polskem a Českem potřeba? Krom Ostravska a Těšínska přece jen tak silné lidské vazby mezi těmito zeměmi nejsou. Schválně kdo má v Polsku příbuzné za kterými jezdí pravidelně na návštěvu?

Šašek

Já si myslím,že smysl to má. VRT tratě mají přec sloužit ke spojování Evropy. Pro pohyb lidí i nákladu. Vy tu trať předkládáte tak, jako by tam někdo jezdil jen o víkendu za tetičkou pro vajíčka. Navic příhraniční oblasti jsou zanedbané a má se jim pomáhat třeba formou zplepšování dopravní infrastruktury.

Jaaa

Tahle trať konkrétně má sloužit jako sběrná trasa pro nové varšavské letiště.
Ne nadarmo ji projektuje a staví firma Centralny port komunikacijny = nové letiště u Varšavy. O vlaky jim nejde a spojení ostatních míst je pro ně druhořadé.

Bez ohledu na to, že tak Poláci zcela zanedbávají všechny ostatní relace ve státě, my bychom měli trvat na trati i pro nákladní dopravu, abychom se konečně zbavili těch hord polských kamionů.

Tahle situace Polákům vyhovuje, nám ale ne. Opravdu jim nemusíme ve všem skákat na špek.

yxc

Tak většina cestujících samozřejmě bude jezdit vnitrostátně. Jen mezi Prahou a Wroclaví jsou města jako Hradubice, Trutnov, Walbrzych, Swidnica a z těch se tak stanou „aglomerace“ dvou prvně jmenovaných.
Pro obě země navíc zrychlí dopravu do turisticky profláklých Krkonoš.
A pokud jde o ten nejméně vytížený úsek Trutnov-Walbrzych, tak ten se udělá na 200km/h pro osobní i nákladní dopravu a o využítí tak bude postáráno.
Navíc poláci houfně cestují za prací, todle by bylo dobré pro spojení Polska a Mnichova, kdyby se něco kloudného odehrálo i mezi Prahou a Mnichovem.

medical examiner

Ještě mnoho let tam budou nepochybně jezdit kněží.
Třeba náš kaplan má rodinu u Přemyšlu.

PetrM

to bude sranda až poláci budou mít v ruce stavební povolení a my teprve budeme dokončovat třetí studii proveditelnosto

None

Jen aby Poláci to povolení neměli už v době naší první studie.

Alibaba

To je klidně možné, oni dle jejich legislativy můžou v podstatě začít stavět po vydání územního rozhodnutí. A když budou mít dobrou projektovou dokumentaci, tak už nemusí v podstatě vůbec čekat.

Růža

Poláci to směřují z Walbřichu na náš Královec, tedy na Trutnov. U nás se mluví o Náchodu. Aby jsme se na těch hranicích vůbec potkali.

Mašinka

Aby to Poláci nejezdili a my se v tu dobu ještě nesoudili s Patrikem a podobnou zvěří :((((

Frantisek

Sám jste zvěř. 🙂 Vždyť Vám stát buduje dálnici, po ní budete (muset) rád jezdit. Kdyby mu šlo o železnici, tak zlepší v první řadě aspoň stávající tratě. Muset cestou do Hradce sjet z VRT na jednokolejku (!) Hradec – Jaroměř, když vedle bude už šest pruhů silnice (čtyři nové a dva staré), no…

Ivan

Ta „zvěř“ ovšem postupuje v rámci platných zákonů a ve sporech vítězí proto, že naopak své zákony nedodržuje stát. Takže reklamovat musíte někde jinde.

mgr.pavel

Nicméně ona „zvěř“ se často chová dost neekologicky. Blokovat obchvaty které sníží exhalace či hluk, nápad přebudovat trať Brno-Střelice na cyklostezku,..

(a tuším, že v pár případech ani neplatilo „postupuje v rámci zákonů“ – byly dohady, zda náhle se objevivší živočichov a rostlinky v trase jisté plánované dálnice se tam vyskytovaly samy, nebo je tam „ekologové“ dosadili).

Tlak na ekologii je nutný, Patrik a spol. to přehánějí. A český stát je totálně impotentní nula, že nedokáže takové šikanozní trolly vyřešit rozumně včas.. Či někdy jen se domluvit (viz Havránková (ne trol)).

Ivan

Nejsme ve při – já jen připomínám, že tyto tlaky (často s dopad protiekolgickým) umožňuje špatná legislativa a ještě horší práce těch, co příslušnou stavební dokumentaci připravují, a těch, co ji schvalují.

Jaaa

Tlak na ekologii se děje každý den tak bruálním způsobem, že Patrik je proti tomu jen plivnutí v moři.

Frantisek

Podle přiložené mapky to přes Náchod vůbec nevede. Dokonce i Hradec to míjí. Podstatné je zastavit ve stanici „Adršpach VRT“, pak to může klidně pokračovat na západ ke Královci, to už je každému jedno. Hlavně si vyfotit rychlovlak někde u skal (pokud ta stanice bude aspoň na dohled od nich). 🙂 Nijak nezlehčují snahu vybudovat dálkovou železnici, ale jelikož už vesele stavíme tím směrem dálnici, z níž auto sjede, kam potřebuje, zatímco k vlaku bude člověk nucen se nějak dostat do polí (jasně, do Hradce bude aspoň odbočka), myslím si o těch studiích své. Slibem nezarmoutí.

yxc

Je tam i odbočka do Trutnova a Náchoda. Zatím to vypadá, že odbočka na HK je napojená zpět až v Jaroměři.
Ještě byly alternativy: sjezd na HK mezi Obědovicemi a Syrovátkou a zpět na VRT mezi Trotinou a Smiřicemi (VRT 350kmh). Alternativně do HK u Plačic a z HK po trati na Jičín s odbočkou u MUK Plotiště (VRT 250kmh).
Ale nic není ještě dáno a může se to xkrát změnit.

Jaaa

Čistokrevná VRT na Hradec je plýtvání. Tam má vést smíšenka na 250.

Pavel

V Cechach se spi…. polaci trat vybuduji drive nez cesi coz je hodne smutne….

None

Pokud to vybudujeme až po Polácích, je to velmi povzbuzující informace 🙂
Horší by bylo, kdyby to skončilo studiema a návrhama.

Jiří Kocurek

Já myslím, že stačí sedět a nadávat jak to bude kničemu, a že se to u nás postavit nedá. Porotože národním sportem je nadávat každému za cokoliv. Sice tím vyvchováte lepmla, ale přesně to jste chtěli – můžete mu navávat za cokoliv. Lemplovi už je to jedno.