Poláci vybrali firmu na studii pro nové železniční spojení na české hranice
Na české straně běží od jara práce na studii proveditelnosti.
Polská státní společnost Centralny Port Komunikacyjny (CPK) vybrala pokročila v přípravách nového rychlého spojení na české hranice.
Uzavřela smlouvu se společností BBF na vypracování technické, ekonomické a environmentální studie pro více než šedesát kilometrů dlouhý úsek Żarów-Świdnica-Wałbrzych-státní hranice. Na ni by se měla v budoucnu napojit rychlejší trať z Česka.
O podpisu informovala CPK v tiskové zprávě. Náklady na studii vyjdou na 18,5 milionů zlotých (zhruba 110 milionů korun). Projekt zahrnuje výstavbu dvou nových tratí. První spojí železniční trať Żarów – Jaworzyna Śl.) se stanicí Świdnica Miasto. Druhá povede ze stanice Świdnica Miasto do Lubawky a dále na hranice s Českou republikou do Královce. Po dokončení i na české straně by tak mělo dojít k rychlému spojení mezi Prahou, Vratislaví a Varšavou.
Studie má ukázat nejen odhadované náklady, ale také analyzovat různé trasy včetně tunelů na polském území. Na českém území běží od května práce na studii proveditelnosti. Zakázku získalo sdružení firem Sudop Praha a Moravia Consult.
Plán na vysokorychlostní spojení do dolnoslezského hlavního města, který schválila v květnu 2017 vláda, je označován jako trať RS5. Délka trasy na českém území je kolem 160 kilometrů. Správa železnic v zadávací dokumentaci mluví o nákladech na stavbu ve výši 86–152 miliard korun.
Vítěz soutěže na studii proveditelnosti bude mít na její zpracování celkem 18 měsíců. Má také posoudit, na jakou rychlost by se vyplatilo trať postavit. V Polsku současně také běží přípravy trati. Kdy by se mohlo reálně začít stavět, není jasné. Správa železnic plánuje, že vlaky do Vratislavi by z Prahy jely hodinu a půl, do Varšavy tři hodiny.