Poláci obnovují lokálku k českým hranicím. Řeší nezvyklý spor: na trať chtějí dva dopravci
K české hranici pod Jizerské hory se vrátí na polské straně vlaky po téměř 30 letech.
Polské město Świeradów Zdrój v podhůří Jizerských hor těsně na české hranici se má už letos po téměř třiceti letech znovu dočkat železničního spojení. Práce na obnovení trati z Gryfówa přes Mirsk běží podle plánu. Úřady ale musí řešit nečekaný problém: o provoz na lokálce mají zájem dva dopravci
Podle očekávání požádaly o přidělení kapacity Koleje Dolnośląskie (KD), které provozují většinu vlaků v Dolnoslezském vojvodství. Poptávka ale přišla i od soukromého dopravce SKPL, který chce jezdit zcela bez dotací, ale až o rok později, tedy od prosince 2024. SKPL si požádal současně o kapacitu na dalších tratích, kde je zastaven provoz a chystá se jejich obnova, například z Jelení Hory do Karpacze. O přidělení bude rozhodovat polský drážní úřad UTK, jisté ale je, že se na trasu dva dopravci nevejdou ani neuživí.
Podle návrhu jízdních řádů počítají Koleje Dolnośląskie až s šestnácti páry vlaků denně na trati Gryfów – Świeradów. V Gryfówě má být umožněn přestup na spoje do německého Görlitz nebo Jelení Hory.
Obnova patnáct kilometrů dlouhé trati začala loni. Náklady na obnovu železniční trati jsou 21,4 milionu zlotých. Na trase je i stanice Mirsk, z které vedla dříve trať do českých Jindřichovic pod Smrkem. V poslední době se znovu objevily názory na její možnou obnovu.
Provoz na trati definitivně ustal v polovině 90. let. Práce běží i na druhé trati: Jelenia Góra (Jelení Hora) – Mysłakowice – Karpacz. Dolnoslezská vláda získala obě tratě od státu do svého vlastnictví.