Poláci obnoví další železniční trať, umožní návrat vlaků z Bílsko-Bělé do polského Těšína

Chystá se revitalizace tratě Bílsko-Bělá - Skočov.
V Polsku by se měly vrátit vlaky na další nevyužívanou železniční trať. Slezské vojvodství rozhodlo o přidělení potřebných financí na přípravu projektové dokumentace obnovy železniční trati č. 190. Píší o tom polská média, například web beskidinfo.pl.
Revitalizace se má týkat 22kilometrového úseku mezi Bílsko-Bělou (Bielsko-Biała) a Skočovem (Skoczów). Investice má výrazně zlepšit dostupnost jižní části regionu a usnadnit cesty směrem k polskému Těšínu (Cieszyn), kam se dá nyní z Bílsko-Bělé, Katovic či Krakova, jakožto nejbližších velkých polských měst, dostat pouze s přestupem.
Jak uvedl radní Slezského vojvodství Rafał Ryplewicz, rozpočet na projektové práce je již kompletně zajištěn. Samotné vojvodství také deklarovalo ochotu finančně se podílet i na dalších fázích projektu.
Revitalizace tratě má být hotová v roce 2027. Náklady jsou odhadovány na 350 milionů zlotých (2 miliardy korun). Dojde ke znovuvybudování jednokolejného úseku trati na rychlost až 120 km/h.
Doba cesty z Bílsko-Bělé do polského Těšína by se měla po obnově trati zkrátit asi na jednu hodinu. Dnes zabere s přestupy běžně hodinu a půl až dvě hodiny. Pravidelný osobní provoz na trati Bílsko-Bělé – Skočov – polský Těšín by pak měl být obnoven do roku 2030.
Pro osobní dopravu byl provoz na trati z Bílska přes Skočov do Těšína zastaven v roce 2009. Od té doby se stav trati silně zhoršil. Polsko ve velkém rušilo provoz na regionálních tratích v 90. letech, nyní se snaží na řadě míst dopravu vzkřísit.