Poláci chtějí vzkřísit trať do Česka, chystá se podpis memoranda
Provoz na trati skončil v roce 1945.
Na mapu přeshraničních linek mezi Českem a Polskem by se mohla vrátit po 80 letech spojnice mezi Jindřichovicemi pod Smrkem v Libereckém kraji a Mirskem v Dolnoslezském vojvodství.
Prvním krokem k tomu má být memorandum, které mají v březnu podepsat maršálek Dolnoslezského vojvodství Cezary Przybylski s hejtmanem Libereckého kraje Martinem Půtou. O chystané akci informovala na svém facebookovém profilu radnice v polském Mirsku.
„Ceremoniálu se zúčastní starostové polských a českých obcí, kterými bude trať vést. Je to další krok k rozvoji oblastí na obou stranách hranice,“ uvedla radnice.
Co přesně bude obsahem memoranda, není veřejné. Hejtman Libereckého kraje Martin Půta na dotazy deníku Zdopravy.cz pouze uvedl, že „zněním memoranda se stále zabýváme“.
Memoranda, speciálně na české železnici, mají dlouhodobou tradici. Příkladem je například spojení Praha – Mnichov, v jehož případě bylo sepsáno memorand hned několik a jízdní doba mezi oběma městy odpovídá spíše koněspřežce.
V Polsku navrhují obnovu železniční trati v podhůří Jizerek do Jindřichovic pod Smrkem
V Polsku ale do memoranda vkládají velké naděje. „Podepsání memoranda je velmi důležité, protože jde o prohlášení touhy obou stran realizovat revitalizaci železniční trati. Překážkou jsou samozřejmě velké finanční zdroje,“ uvedla radnice v Mirsku. Vyjádřila ale naději, že peníze se najdou.
Původní trať mezi Mirskem a Jindřichovicemi měřila deset kilometrů, z toho na české straně jen 2,4 km. Polská strana už v minulosti obnovu trati řešila.
Další mezinárodní linka do Polska. České dráhy otestovaly zajíždění do Zawidówa
Provoz na trati začal v roce 1904, přes hranice přestaly vlaky jezdit v roce 1945. Na polské straně skončil definitivně vnitrostátní provoz v roce 1996. Na české straně se dlouhodobě uvažuje naopak o zrušení části trati z Frýdlantu do Jindřichovic v úseku Nové Město pod Smrkem – Jindřichovice pod Smrkem kvůli malému vytížení. Vlak je mezi Frýdlantem a Jindřichovicemi výrazně pomalejší než autobus.