Tak před krajskými volbami uvidíme jistě spousty zázraků…a po volbách
Jirik
8 měsíců
Úplně tu touhu z české strany cítím 😀
Václav
9 měsíců
V Polsku nemají skoro žádné hory, kromě „československého“ pohraničí (stačí se podívat na davy Poláků na Rysech). Snad proto stojí i o takovouto lokálku.
Tam by mi to dávalo mnohem větší smysl. Náchod je MĚSTO a lazne na polské straně jsou známa letoviska. Ale Jindrichovice??? Působí dost depresivne. A ani Nové město nemá moc co nabídnout.
Myslím, že daleko smysluplnější by bylo Náchod – Broumov – Klodsko. 😉
p.n.
9 měsíců
Jsem zvědav jestli bude memorandum i za Otovickou trať🤣
Václav
9 měsíců
V Jindřichovicích dlouho starostoval známý exhibicionista a později politik za Zelené a STAN Petr Pávek. Jinak také velký lobbista pro OZE, který se chlubil, jak se u Jindřichovic postavily za desítky miliónů větrné elektrárny a jak pomáhal prosadit vysoké výkupní ceny elektřiny z OZE, dokonce se snad vyprávěly pohádky o „energetické soběstačnosti“ Jindřichovic. Doufám tedy, že se ve městě vzhledem k nestálému výkonu VE patřičně rozvinuly skladovací kapacity pro elektřinu – včetně bateriových vozidel. Elektromobily, elektrobusy, a co třeba i nějaké kolejové vozidlo? Kdyby se tato „obnovitelná“ energie promítla do ceny jízdenek, hned by mohla být ekonomická stránka věci zajímavější!
Tomáš Záruba
9 měsíců
Náklady na naší straně by asi byly celkem minimální. Spíš by mě zajímalo, jakou mají Poláci představu o provozu. Aby tím aspoň někdo jezdil (nějaký smysl by mohly mít relace typu Frýdlant – Jelenia Góra), nutno jet přímo nejméně do Gryfowa. Plus otázka, jak by zde vypadaly pripoje.
Tak mohly by tudy tudy jezdit přímé vlaky nejen Frýdlant – Gryfów Slaski, nýbrž i Liberec – Lubań…
Michal M
9 měsíců
Zajímavé je, že chtějí obnovovat tuhle vraždu, která u nás nikam nevede. Z Krnova vedly do německého Slezska dvě tratě, jedna z nich snad na konci totáče byla i sjízdná, tam zájem není?
Stejně tak je škoda Otovic, kde by to vyrobilo logické spojení a konečně zlepšilo i infrastrukturu směrem na sever.
A Krnov sousedí s vojvodstvím Dolní Slezsko? Nemyslím si.
A v případě Otovic nevím o jakém spojení to mluvíte, tam je logický jediný směr Klodsko. Zda to je tak perspektivní, to neumím posoudit.
Josef Pešek
9 měsíců
Jízdní doba Praha-Mnichov koněspřežce neodpovídá. Kam na ty informace kdo chodí. Cesta koněspřežkou Budějovice – Linz trvala celý den, kdežto cesta vlakem z Prahy do Mnichova trvá necelých 6 hodin a je poplatná infrastruktuře na této trase. Za bolševika trvala podstatně déle kvůli pasovým procedurám jak na Kubici, tak ve Furthu a pečlivé prohlídce PS. Po modernizaci tratě Plzeň-Domažlice se až zase tak moc jízdní doba razantně nezkrátí, maximálně o 20 minut a spousta jednokolejných úseků zůstane ( = přenos zpoždění při křižování).
Záměrné přehánění skutečnosti s cílem zdůraznit subjektivní závažnost se označuje jako nadsázka. A skutečnost, že se mezi dvěma více než milionovými evropskými metropolemi ve čtvrtině 21. století cestuje vlakem průměrnou rychlostí 72,5 km/h, přirovnání ke koňce zasluhuje. Obdobné vzdálenosti do Berlína, Vídně nebo Bratislavy se dají vlakem zvládnout za dobu o cca třetinu kratší a ani to není při průměrných rychlostech 92 – 101 km/h žádný zázrak. Ale my, než bychom se snažili hledat peníze na to, abychom zrychlili mezinárodní tratě s velkými tisícovými počty cestujících, plánujeme utrácet za rekonstrukci tratě, kde 4 spoje denně o víkendech povezou desítky lidí.
Hala D
9 měsíců
A možná by taky bylo vhodné, kdyby si Češi opravili rychlíkovou trať Brno-Přerov, která je totální ostuda. Místo internetového nadávání jak to zase Poláci dělají všechno špatně.
Je to katastrofa. Rakušáci, Švýcaři a teď už i Poláci staví, projektují a obnovují jako o život, jen v zaprděném Čecháčkově s velkou slávou spustíme tříroční modernizaci šesti kilometrů. A do toho zástupy gaučníků meldují, co všechno nejde a jak to všichni okolo dělají zbytečně a špatně.
Proč by to dělalí ? Poplatky za peáž jsou od nápravy a km ne od rychlosti nebo hrbolatosti trati. Po opravě by se poplatky nezměnily. Když udělají v Porajově zastávku, jak mnozí češi doporučují, přijdou o poplatky za peáž úplně.
Protože v tu chvíli to není peáž, ale obsluha území –> namísto inkasování poplatků „za nic“ by museli sami začít přispívat na dopravní obslužnost.
libor
9 měsíců
ne , fakt ne. To nemá perspektivu, koukněte třeba Velenice, jak se tam inovovalo, a provoz? mizerný. Udělala se slavná vlečka do slavného Hospodářského parku (asi z dotací) . .. a jak dopadla vlečka? pokud nevíte, mrkněte letecké mapy 😉
Nebo lyžaři, však parkoviště na horách se platí a není nafukovací, tak se můžou povozit vláčkem.
Navíc ve vláčku můžete jet i v podnapilém stavu, ale za volantem (aspoň v Česku) nesmíte.
Překážkou jsou samozřejmě velké finanční zdroje…
Mít velké finanční zdroje by nebylo takovou překážkou, jako mít velké finanční náklady.
Spíš naopak.
Dusanh
9 měsíců
Dotaz pro někoho z místa – v jakém stavu je vlečka do býv. muničního skladu?
A čistě ze zvědavosti – jaká továrna stála severně od zast. Horní Řasnice, jak z ní zbyl jen komín? Google mi nepomohl. Ta vlečka tem ještě nějak stojí nebo jsou vytrhané koleje? Díky.
Provozy tam byly dva..
1. Pískovna
2. ŽPSV Uherský ostroh – vyráběly prefabrikáty, převážně železniční betonové pražce.
Vojenská vlečka v Hajništi je údajně ještě sjízdná.
Tato obsedantní touha obnovovat vše, protože už to tu jednou bylo, byť za úplně jiných socioekonomických podmínek, dovede systém do záhuby. Trať přes Novosvětský průsmyk a tato jsou zcela nesrovnatelné, zde žádný významnější přepravní proud, který by zvolenou cestu obhájil, není a pohříchu nikdy nebude, protože prostě chybí a bude chybět důvod té cesty. Doprava, byť má charakter služby, je měřitelná, a to i prediktivně. Jakou poptávku bude obnovená přepravní služba indukovat (a musí být indukovaná, protože jednoduše zde žádná dnes není)? Podívejte se na jiné lokálky přes čáru – Lubawka funguje díky vnitrostátní přepravě v Polsku, po drtivou většinu… Číst vice »
Ten nick vás přesně vystihuje. Takovéto žblebty byly kdysi i u výše zmíněné trati přes Novosvětský průsmyk z Harrachova do Szklarske Poreby. Nebo když v roce 1997 byl zastaven provoz na celé trati z Tanvaldu do Harrachova a trať prohlášena za neperspektivní. A najednou je podle vás Harrachov dobrým příkladem. A přímý vlak z Jindřichovic do Wroclawi, to máte fakt vidiny.
Vlado99 – Vzhledem k tomu, že jsem se projektu revitalizace tratě od počátku do konce na polské straně osobně účastnil a nemálo pro jeho úspěch vykonal, můžete si další pohádky odpustit. 🙂
zyx
9 měsíců
Na znění memoranda jsem osobně docela zvědavý. Sice vím, že v současné situaci to nedává příliš smysl, ale na druhou stranu je známo že Dolní Slezsko má problémy s značnou nerovností ekonomické aktivity a něco s tím chtějí dělat.
Ale při této příležitosti se chci zeptat zda Liberecký kraj vydal slibovanou tiskovou zprávu v souvislosti s testovaci jízdou do Zawidova. Já si žádné podobné zprávy nevšiml.
Jestliže, jak se v článku píše, opravdu radnice v Mirsku uvedla, že „překážkou jsou samozřejmě velké finanční zdroje“, není úplně jasné, co si o záměru myslet. Zvláště když tatáž radnice „vyjádřila naději, že peníze se najdou“.
To se z té „překážky“ (vyštosované balíčky eur před radnicí?) snad něco ztratilo a teď se za podpory hlídek se psy, termokamer a psychotroniků peníze hledají? To jistě ne, tak nízkou myšlenku rychle zavrhněme.
Finanční zdroje překážkou. Ta politická novořeč začíná dostávat dadaistické rysy. Ale berme jako pozitivum, že nedošlo na kosty, badžety, begraundy a čelendže.
Děkuji. Ta zpráva z kraje je opravdu „zajímavá“. Neodpovídá mi to na otázky smysluplnosti vlaků do stanice Zawidow. Těch pár cyklistů směr Hagenwerder, to snad není smyslem. Ty můžou jet z Černous přes Ves.
Pokud bych na mnohé zapomněl, a řekl si, že se snaží dělat pro blaho, tak snad jedině to měla být akce, aby se v Polsku hnuly ledy ohledně spojení Frýdlant – Görlitz. Ale to opravdu nevím, zda jim moc nefandím.
Samotné memorandum mnoho neznamená. Jde o obecné premisy, které sice vyjadřují soulad v rámci společných, souhlasných úvah budoucího možného postupu na obou stranách, avšak jde o pouhý předstupeň případného skutečného úsilí o realizaci věci v memorandu vyřčené. Jinými slovy: Chtít něco v memorandu je jedna věc a konečné rozhodnutí začít konat a dotáhnout tu záležitost do zdárného konce je věc jiná. Navíc jde o politickou záležitost a politici, jak víme, se s jejich prioritami často mění.
Ano. Rozumím, že memorandum není smlouva. Ale pokud tam budou uvádět nějaké důvody, tak to budou pravděpodobně také ty důvody, se kterými budou operovat v případě žádosti o dotace. A to už o budoucnosti takového záměru ledasco napoví.
Jarda
9 měsíců
Tak šup šup Poláci, stavíme stavíme, nebo ti šílenci u nás tu trať zruší.
Držím Polsku palce v obnově trati.
Jardo, Jardo! Využíváte lokálku z Jindřichovic k dojíždění do práce? Jezdíte s ní alespoň v pátek na chalupu? Pochybuji, protože jinak by Vám bylo jasné kolik po (ne)jezdí cestujících a jak otravně pomalá je to jízda v porovnání s jinými druhy dopravy.
Btw. u nás se případná obnova týká cca 2 km snesených v roce 1956. V porovnání s osmikilometrovým polským úsekem od Mirku na hranici je to vlastně nic.
no ale asi s ni moc lidí dojíždět do práce nemůže ani kdyby chtělo, jako já s tím souhlasím, že takhle ta trať je na zrušení, buď spojit s Polskem což by mohlo aspoň něco generovat nebo zrušit se měla už dávno, minimálně ten koncový úsek do Jinřichovic, nové město ještě nějakou tu frekvenci vygeneruje, ale Jindřichovice mají málo obyvatel a cesta tam trvá skoro 2x déle než autobusem..tam to nemá žádnou logiku
… jak otravně pomalá je to jízda v porovnání s jinými druhy dopravy…
A to musí zůstat takto i nadále? Vozové cesty, kde dříve jezdil žebřiňák také dostaly asfaltový kryt, zatáčky a prudká stoupání prošli úpravami a rychlost a komfort je tímto vyšší. Proč nepostupovat podobně i u jiných druhů dopravy?
Protože tu silnici používá daleko víc lidí a tak to i zustane, pokud nejaky …… neprosadi zakaz aut. Je nesmysl cpát peníze tam jd je využije pár lidí, když akchybí jinde.
„Vozové cesty, kde dříve jezdil žebřiňák také dostaly asfaltový kryt“
Ano, říká se tomu změnit železnici na cyklostezku, ale to jste asi nechtěl.
Totiž železnice se nedá srovánavat s nezpevněnou cestou. Železnice je zpevněná cesta hned od začátku. Leda by tam původně byly dřevěné trámy místo kolejnic … a to nebyly.
Já bych uvítal, aby postup byl vždy koordinován s potřebami všech regionů ČR. Systém tady udělejme a na ty ostatní se vykašleme by pak mohlo znamenat, že obyvatelé nežijící ve velkých měst by se mohli právem dotázat, k čemu vlastně ten stát mají když mu posílají své daně.
Smyslem zeleznice neni suplovat minibus do Horni Dolni. Zeleznice ma prejimat velke dopravni proudy tam kde to uz silnice nestiha. Coz v tomto pripade ocividne neni.
Máme službu pomalejší, zato dražší a víc zatěžující státní rozpočet 🙂
To znal už Cimrman
Jméno a heslo
9 měsíců
Líbí se mi, jak spousta šotoušů, neznalých místních podmínek radí, pátrá, informuje. Trať Frýdlant – Jindřichovice měla být už min dvacet let zrušena. S koncem Textilany a skladů ČSLA pozbyla významu. Ušetřené prostředky investovat do trati Hejnice – Libverda – Ludvikov – Nové M – Jindřichovice.
Zde píšete, že trať Frýdlant – Jindřichovice měla být dávno zrušena. A v další větě píšete, že ušetřené prostředky investovat do tratě Frýdlant – Jindřichovice. Tak co vlastně chcete?
ale v úplně jiné stopě, jestli jste to nepostřehl, tak nemluvil o trati z Frýdlantu ale z HEJNIC přes Libverdu a dále napojit na pokračování do Jindřichovic.. něco na tenhle způsob https://mapy.cz/s/cokocovuro
Přes Libverdu? Jak již psal předřečník, tak je to na limitu abtovy ozubnice (20 % vs 25 % spádu), nebo tam bude 600 m dlouhý a 30 m vysoký viadukt, na který nikdo šplhat nebude? https://mapy.cz/s/nozugoforu
V silnici to bude pomalejší než autobus zcela zaručeně.
A je to tu zase, ušetřené peníze… Pokud dojde ke zrušení tratě, alokovat peníze na ni nikdo už nebude a o tyto kilometry se správci tratí sníží rozpočet. A investovat tu ušetřenou nulu?
Jeden závlek zrušíte a další vytvoříte. Tahle větev když už tak rovnou z Raspenavy.
Dony
9 měsíců
Když už někde něco obnovovat tak asi tam kde by to dávalo aspoň trochu smyslu. Třeba Moldava s Holzhau by dávala daleko větší prakticky i ekonomicky smysl.
Rozdíl je podstatný v tom, že Moldava je aspoň turistický cíl na vrcholu hor.
Dascher
9 měsíců
Nějak nechápu onen záměr. Na jednu stranu by to bylo asi hezké, na druhou stranu naprosto neekonomické a nesmyslné. Jaký by to mělo smysl ? Žádné fabriky tam nejsou a pochybuji o tom že by tam nějaká smysluplná doprava vůbec byla. Ano, viděl bych to jako trať na výlety, ale z těchto aktivit se ta trať nikdy nemůže zaplatit. Samozřejmě této akci fandím, ale na druhou stranu ji vidím jako vyhozené peníze bez vážného užitku !
Jistěže se z aktivit, které uvádíte, nezaplatí. Víte kolik je například v Brně divadel a zejména v Praze? (Víc než v Paříži.) Myslíte si, že jsou všechna zisková?
Podle této logiky je zbytečné provozovat MHD, protože si na sebe nevydělá, dále zrušit školy, protože studenti nevydělávají do rozpočtu státu, na co podporovat důchodce a ženy na mateřské, možná i zemědělce co žijou z dotací.
Leštění
9 měsíců
Ta poslední věta je dost zavádějící, stejně tak můžu napsat, že z Nového Města nebo Liberce do Jindrichovic je vlak rychlejší.
Třeba porovnat to s rychlostí mezi Frýdlantem a Libercem. Ikdyz i zde by se i se zachováním dalo modernizovat a cestovní dobu dostat na nižší čísla. Ale to SZ nechce ani slyšet, pro ně je sprostý slovo i údržba železnic.
Spádový je pro Jindřichovice Frýdlant. Proč do toho taháte ještě Liberec? Podívejte se, kudy ta trať vede, kudy vede silnice a pak mudrujte. Nebo jsme vážně tak bohatá země, abychom zrychlovali lokálky ze 30 na 40 km/h do každé prdele a mezi Libercem a Prahou dál jezdili vlakem 150 minut?
Lidi bez řidičáků, ti co si nechtějí koupit auto, protože je nebaví řídit ( a bojí se na dálnici), nadšení ekofanoušci, železniční fanoušci, turisté, výletníci atd. Fakt tady se vnucuje, že dálnice je svatá povinnost a kdo nemá gumokola, tak je druhořadej občan.
Když to berete pouze na čas, tak můžete říct, že se nevyplatí ani ten bus, protože to trvá moc dlouho, když autem je to do 10 minut. Kupte si všichni auta, budete všude přímo a za nejrychlejší možný čas.
Náhodou zrychlujeme (už) ze 40 na 50… (pokus o odlehčení s příspěvkem souhlas)
Petr Jetelina
9 měsíců
Je to nesmysl. Místo utrácení finančních prostředků za blbosti by bylo dobré modernizovat spojení přes Chalupki a Zebrzydowice, které bude mít reálný užitek. Také oprava peáže mezi Hrádkem a Zittau by byla užitečnější než tohle.
Co byste přesně do těch Zebrzydowic chtěl dělat? Už teď se tam po konvenční trati jezdí 140 a Poláci chtějí stavět VRT Ostrava-Katowice. Vzhledem k tomu, že jsou to Poláci, tak věřím, že opravdu vznikne.
Jo, 140… a mezi tím třeba u Chybia přes most na Wisle pomalá 40 pro špatný stav, ve stanicích rozflakané výhybky, Zebrzydowice celé jako rozpadající se skanzen plný padajících sloupu TV, vyhnilých pražců a červených terčů, kde se musí jezdit radši krokem…
Většina tratě je na polské straně, takže bych to viděl, ať s i Poláci obnovují co chtějí. Jestli Česko obnoví těch 2,5 km, tak kvůli tomu snad nezchudneme. Na posvátných dálnicích se taky postaví nový most, aby se za 3 roky zboural a nikdo kvůli tomu nezakazuje dálnice.
V opačném případě se odpůrci můžete jít přilepovat k náspu aby nemohli položit koleje, fakt nemám rád lidi, co musí všechno zkritizovat za každou cenu.
Když to zástupci dvou států/regionů takto chtějí, pak sice to pro někoho může být kravina, ale oni to vidí jinak. Mě by se také líbilo zvyšování rychlostí na tratích které využívám často, ale nikdy bych se nesnížil k tomu „nám to tady udělejte a na ty ostatní se vykálejte“.
Slezaček
9 měsíců
Je to spíš „malý sen“ než logická věc, ale chtěl bych se jednou projet po obnovené trati z Opavy do Ratiboře přes Chuchelnou. No třeba někdy, ikdyž pochybuju…
Bez přezdívky
9 měsíců
Konečně začíná obnova toho co se po válce zničilo. A aspoň trochu se smazávají vnitroevropské hranice. Jen tak dál 👍
A současné Nové Město pod Smrkem zbořit, neb v současné podobě nemá z šotodůvodů nárok na existenci a postavit ho nově jako Nové Nové Město pod Smrkem mezi Horní a Dolní Řasnicí okolo této nové trati a už nás čeká jen zářná budoucnost trati Frýdlant – Jindřichovice – Mirsk. I ty přímé vlaky z Liberce do Šwieradów-Zdrój po nové rychlé spojce mimo Mirsk jistě budou, do Mirsku zbytečná zajížďka přece :-). Šoto šoto šoto, nadělí nám šotouši přímo toto :-):-):-).
Ještě nějakou zubačku by to tam chtělo. https://mapy.cz/s/konocecuma že by se turistická cesta stala železnicí, pohleďte na ten výškový profil, oni ji pro vlaky stavěli!
V Praze ji zamítli pro rušení krajinného rázu. Zubačka by se na šířku pro koňský povoz vešla bez kácení, ale to je nepodstatný detail, jelikož je to celé naprostá fikce.
když už něco tak rovnou z Novýho Města na Šwieradów-Zdrój přímo, protože pak by to docela začalo dávat i smysl, to je jediný místo, kde je potenciál nějaké dopravy, takhle to brát závlekem přes jindřichovice a mirsk atraktivní moc nebude
Takhle podobně (hlavně směrově přímější) bylo navržené spojení Polska pomocí VRT, když byla ještě teoreticky varianta přes Liberec.
Pavel Kolařík
9 měsíců
Poláci chtějí modernizovat a zároveň obnovovat lokální tratě, my je chceme rušit, neboť jsou prý pomalé a nevytížené. Bodejť by byly vytížené a rychlé, když se do nich málo investuje. Někteří bývalí i současní „modří ptáci“ se rádi vzhlíží ve Švýcarsku. Jenže tam je udržovaná a elektrifikovaná téměř každá lokálka. Hromadná doprava ve Švýcarsku není brána jako „socka“ a ježdění v SUV není považováno za projev bezvýhradného pokroku. U nás není ani dvoukolejné a elektrifikované spojení mezi Prahou a Libercem. Těžko potom čekat zachování vedlejších tratí.
A jak přesně by měla „údržba a modernizace“ vyřešit to, že z Frýdlantu do Jindřichovic (necelých 13 km vzdušnou čarou) musí člověk udělat 10km zajížďku do Nového města, navíc s celkem ostrými oblouky?
ta zajížďka není 10km, kdyby se ta trať trochu zmodernizovala tak se pod 30minut dá dostat úplně v pohodě a to už se blíží aspoň autobusu..dyť tam je traťová místy 30 a ještě k tomu dost PJ na přejezdy..
Až v tom Švýcarsku budete, zkuste se zaměřit na jejich strukturu krajiny a osídlení a trochu o tom popřemýšlet. A pozor, aby vás neklepla pepka až zjistíte, kolik lidí tam jezdí ve velkých a těžkých autech.
Čímž neříkám, že to co máme my mezi např. Prahou a Libercem je v pořádku, to rozhodně ne. Ale spojení do Mirsku nám žádný dopravní problém vyřešit nepomůže.
Ono opravdu to ježdění v těžkých SUV tam neznamená pokrok. Naopak je to tam tak běžné, jako kravaťák, který jede do práce vlakem. A ani ve Švýcarsku ty mnohé lokálky neřeší dopravní problémy (mnohé jsou kopírovány silnicemi), avšak zapadají do struktury celkové dopravní obslužnosti státu (vedle rekreačně-turistických tratí).
Ono se do těch lokálek zřejmě neinvestuje právě proto, že jsou málo vytížené. Nákladní dopravu pomineme, ta je na lokálkách buď mrtvá nebo skoro mrtvá. Osobní doprava často naráží na to, že když se potřebujete přepravit do nějakého regionálního centra, tak dost často vás tam doveze autobus. Dost často také stojí uprostřed obce, což se o dosti vlakových zastávkách/nádražích říct nedá (v některých případech jsou nádraží i pár km daleko). Ve výsledku pak vyhraje autobus. Asi nikdo nechce jen tak rušit lokálky, holt vyhrává ekonomika. Z vlastní kapsy taky nebudete platit něco, co je pro vás dlouhodobě neperspektivní.
Ono to bude tím, že velká část lokálek se stavěla proto, aby se mohlo v létě svážet obilí a řepa a v zimě distribuovat uhlí. To, že se mohli místní obyvatelé jednou čas rozumně dostat do města na obstarání záležitostí, to už byl spíš jen takový bonus. 2 kilometry na nádraží bylo stále lepší než 30 km na povozu.
To uhlí se vozilo i přes léto, kovalo se na něm a jely na něj fabriky s transmisí a parním strojem. Celoročně se pak uhlí vozidlo do měst, jelikož tam se na uhelném sporáku i vařilo.
Na vesnicích v podhůří lidé ale topili dřevem, které si z lesa vynesli na rameni, vyvezli na tragači nebo na saních. Bohatší vytahali koněm nebo povozem.
Ne že bych v jádru s vámi nesouhlasil, ale kolik neperspektivních věcí z daní platíme? Proč vadí jen koleje? Proč tedy to nevzít důsledně všude? Všude totiž bude někdo řvát…
Přinejmenším Dampfbahn Furka je bez troleje a s parní trakcí, jak název napovídá.
Je to dáno tím, že ve Švýcarsku není uhlí, ale horských řek mají hodně. Někde stačilo jen divertovat vodopády přes turbínu, bez přehrady.
Ta trať kdysi trolej měla, jen se musela na zimu odstranit, odstraňoval se i jeden třípolový ocelový most přes horský potok. Vše kvůli lavinám, most a trolej se na zimu schovávaly do blízkého tunelu a trať se ukládala k dlouhému zimnímu spánku. Až dlouhý tunel vedený hluboko pod průsmykem Furka propojil celoročně obě části trati a tak se vlakem z Zermattu do Svatého Mořice můžeme už vozit po celý rok.
O Dampfbahn Furka Bergstrecke tak před patnácti lety byl hezký a rozsáhlý článek v časopisu Dráha. Ale poprvé jsem se o této trati dozvěděl z knihy Horské dráhy světa od Josefa Jonáše, které svými krásnými obrázky doprovodil Jiří Bouda.
Viditelné a jsou tam dodnes. Tak jak je pamatujete. 😄
Gryf
9 měsíců
Přes zawidow na görlitz to smysl dává, tady už min. Ale je to jedna ‚nova‘ zastávka v polsku a pár km kolejí k tomu.. na víkendový turistický jízdy historickou lokomotivou asi ok.
švarc
9 měsíců
Zde mi přijde, že je to nesmysl to propojení, nevidím tam žádný potenciál pro Čechy, protože trať z Mirsku nevede nikam do nějakého většího města či turisticky zajímavých míst.
Naopak mi dává smysl vést vlaky přes Zawidov do Gorliztu, zde to dává min. smysl z turistiky a přece jen Gorlitz velké město.
Když on to Kupka prosadil do TEN-T. Což znamená že to dřív jak za 10 let nebude a ikdyby to ze začátku využívalo jen Cargo…
Polák umí taky 3000 V + Diesel.
jenže do Swiedarow Zdroj mohu dojít skoro pěšky z Nového Městra pod Smrkem a nemusím to min. půl hodiny objíždět vlakem…V Luban Slaski nevím, co by pro Čechy bylo lákavé. Pro vnitrozemí Polska bych použil asi jiné přechody.
Tak turisticky zajímavých míst je v celém prostoru mezi Zhořelcem a Jelení Horou, který tato a další lokální tratě z Mirsku obsluhují, opravdu hodně – jen o nich Češi nevědí.
Ale souhlasím, že přímé a rychlejší spojení Zhořelec – Liberec by bylo mnohem nosnější.
Libor
9 měsíců
Z cizího ( státního) krev neteče. Nikdo tam skoro nejezdí, ale trať je potřeba obnovit a čekat na příval cestujících. Stupid.
No ono to zase tak hrozné není. Je to 72 minut, například osobním vlakem z Prahy do Peček je to 52 minut. A to do těch tratí jdou naprosto jiné peníze. Lehkou rekonstrukci byste se dostal na hodinu, větší i dost pod.
Ovšem tím podobnost končí. Z Prahy do Peček je vlak plus mínus časově srovnatelný s autem, zatímco z Liberce do Jindřichovic vlak těžce prohrává. Dále osobní vlaky z Peček do Prahy můžou být alternativou pro nějakých 30 000 lidí (včetně pražského úseku), z Liberce do Frýdlantu pár tisíc taky, ale za Frýdlant? Pár stovek? A nezmění to ani nekonečné peníze, když tam ty lidi nejsou, tak tím vlakem nepojedou
Tak on na to kouka jinak člověk, který tam nikdy nebyl a jinak ten co tam bydlí. Samozřejmě pro Pražáka je to kraj k vysidleni a zrušení a poslední zhasne.
Svět je krutý. Komunity, kde žije pár stovek lidí (o samotách nehovoře), neuživí rozsah služeb jako ty dva miliony lidí, co se pohybují po na Manhattanu. Nevím, jak to vyřešit.
Vyspělá společnost se pozná podle toho nejenom jak se umí postarat o slabé a nemocné, ale i o okrajové regiony, protože i tam žijí lidé, kteří platí daně jako všichni. Ti lidé jsou tam potřeba, protože někdo se musí starat o krajinu – zemědělci a správci lesů (+ ostatní s nimi svázaní). Současně dodávají dříví a potraviny těm, co je odstrkují. Je smutné, že z jejich daní (a práce) nemá nikdo problém dotovat vše, co ve větších městech je běžné, zatímco v opomíjeném regionu, kde nic není vadí ubohých 2,5 km tratě na našem území, která by mohla posílit rozvoj… Číst vice »
Známkou vyspělé společnosti je to, že tam jede vlak? Neexistují jiné dopravní prostředky? Víte, kde je v Jindřichovicích nádraží? Byl jste někdy v Mirsku jako turista?
Když to berete takhle, pak z Prahy do Liberce není potřeba rychlá trať, protože tam už přece vede dálnice a ta Lbc jinými dopravními prostředky plně obslouží. PS: Nikdy jsem s těmito názory, které se zde pravidelně objevují nesouhlasil, ale začínám uvažovat o přehodnocení svého názoru, aby té jednotnosti v této věci bylo všude dosaženo.
Mínusy Vám může dát jenom ten, kdo vlakem z Jindřichovic do Libe nikdy nejel jako běžný cestující (šoto prominou). Potenciál pro pravidelnou čti denní dopravu do práce nula. Vlak bohužel s ohledem na trasování nikdy nebude konkurence schopný pro autobusům neřku-li autům.
A zaklínat se přeshraniční dopravou je jen snaha o vytažení dotací. Poláci by měli především vyřešit úsek Hrádek – Zittau.
Jindřichovice-Liberec už tak blbě nevychází, závlek přes nový město a hromada PJ sice do Frýdlantu udělají svoje, ale od Frýdlantu už zase hraje prim vlak..to mnohem horší je srovnávat relaci Jindčřichovice-Frýdlant..tam je to i na kole rychlejší než vlakem
Tak před krajskými volbami uvidíme jistě spousty zázraků…a po volbách
Úplně tu touhu z české strany cítím 😀
V Polsku nemají skoro žádné hory, kromě „československého“ pohraničí (stačí se podívat na davy Poláků na Rysech). Snad proto stojí i o takovouto lokálku.
A co Náchod – Kudowa – Klodsko?
Tam je to komplikovanější.
Chybí:
– větší část spodku na českém území,
– přeshraniční most přes Metuji
– v Polsku je trasa částečně zastavěna
No a hlavně je tam to strašné převýšení ne? Ale faktem je, že tato spojka by bodla výrazně víc než ta z Jindřichovic
To by pro současná vozidla nevadilo a nějaké těžké náklady by tu stejně nejezdily.
A Česká Skalice-Náchod? Není to sice přes hranici, ale pro nás mnohem relevantnější…
Tam by mi to dávalo mnohem větší smysl. Náchod je MĚSTO a lazne na polské straně jsou známa letoviska. Ale Jindrichovice??? Působí dost depresivne. A ani Nové město nemá moc co nabídnout.
Myslím, že daleko smysluplnější by bylo Náchod – Broumov – Klodsko. 😉
Jsem zvědav jestli bude memorandum i za Otovickou trať🤣
V Jindřichovicích dlouho starostoval známý exhibicionista a později politik za Zelené a STAN Petr Pávek. Jinak také velký lobbista pro OZE, který se chlubil, jak se u Jindřichovic postavily za desítky miliónů větrné elektrárny a jak pomáhal prosadit vysoké výkupní ceny elektřiny z OZE, dokonce se snad vyprávěly pohádky o „energetické soběstačnosti“ Jindřichovic. Doufám tedy, že se ve městě vzhledem k nestálému výkonu VE patřičně rozvinuly skladovací kapacity pro elektřinu – včetně bateriových vozidel. Elektromobily, elektrobusy, a co třeba i nějaké kolejové vozidlo? Kdyby se tato „obnovitelná“ energie promítla do ceny jízdenek, hned by mohla být ekonomická stránka věci zajímavější!
Náklady na naší straně by asi byly celkem minimální. Spíš by mě zajímalo, jakou mají Poláci představu o provozu. Aby tím aspoň někdo jezdil (nějaký smysl by mohly mít relace typu Frýdlant – Jelenia Góra), nutno jet přímo nejméně do Gryfowa. Plus otázka, jak by zde vypadaly pripoje.
Tak mohly by tudy tudy jezdit přímé vlaky nejen Frýdlant – Gryfów Slaski, nýbrž i Liberec – Lubań…
Zajímavé je, že chtějí obnovovat tuhle vraždu, která u nás nikam nevede. Z Krnova vedly do německého Slezska dvě tratě, jedna z nich snad na konci totáče byla i sjízdná, tam zájem není?
Stejně tak je škoda Otovic, kde by to vyrobilo logické spojení a konečně zlepšilo i infrastrukturu směrem na sever.
A Krnov sousedí s vojvodstvím Dolní Slezsko? Nemyslím si.
A v případě Otovic nevím o jakém spojení to mluvíte, tam je logický jediný směr Klodsko. Zda to je tak perspektivní, to neumím posoudit.
Jízdní doba Praha-Mnichov koněspřežce neodpovídá. Kam na ty informace kdo chodí. Cesta koněspřežkou Budějovice – Linz trvala celý den, kdežto cesta vlakem z Prahy do Mnichova trvá necelých 6 hodin a je poplatná infrastruktuře na této trase. Za bolševika trvala podstatně déle kvůli pasovým procedurám jak na Kubici, tak ve Furthu a pečlivé prohlídce PS. Po modernizaci tratě Plzeň-Domažlice se až zase tak moc jízdní doba razantně nezkrátí, maximálně o 20 minut a spousta jednokolejných úseků zůstane ( = přenos zpoždění při křižování).
To je narážka na neschopnost SŽ konat modernizace tratí natož jejich řádnou údržbu.
Záměrné přehánění skutečnosti s cílem zdůraznit subjektivní závažnost se označuje jako nadsázka. A skutečnost, že se mezi dvěma více než milionovými evropskými metropolemi ve čtvrtině 21. století cestuje vlakem průměrnou rychlostí 72,5 km/h, přirovnání ke koňce zasluhuje. Obdobné vzdálenosti do Berlína, Vídně nebo Bratislavy se dají vlakem zvládnout za dobu o cca třetinu kratší a ani to není při průměrných rychlostech 92 – 101 km/h žádný zázrak. Ale my, než bychom se snažili hledat peníze na to, abychom zrychlili mezinárodní tratě s velkými tisícovými počty cestujících, plánujeme utrácet za rekonstrukci tratě, kde 4 spoje denně o víkendech povezou desítky lidí.
A možná by taky bylo vhodné, kdyby si Češi opravili rychlíkovou trať Brno-Přerov, která je totální ostuda. Místo internetového nadávání jak to zase Poláci dělají všechno špatně.
A Praha-Liberec, a Výťoňský most, a další železniční přechod do Německa a tak bych mohl pokračovat dále. …
No prostě všechno, na co se desítky let xxxx (doplnit dle libosti).
Je to katastrofa. Rakušáci, Švýcaři a teď už i Poláci staví, projektují a obnovují jako o život, jen v zaprděném Čecháčkově s velkou slávou spustíme tříroční modernizaci šesti kilometrů. A do toho zástupy gaučníků meldují, co všechno nejde a jak to všichni okolo dělají zbytečně a špatně.
Opravili? Oprava jednokolejky je naprosto nedostatečná. Pro opravě se totiž nepřidávají koleje, ani se nemění trasa.
Určitě je srovnatelné položení jedné koleje s telefonikou někde v prdelákovicích s přípravou a realizací trati na 200 km/h z Brna do Přerova, že?
V Rakousku proráží koridory ve skále a my máme problém s dvojkolejkou na rovině Vyškovska?
Kdyby raději opravili úsek Hrádek – Žitava namísto vymýšlení blbostí…
Jakou by k tomu Poláci měli mít motivaci? To je bohužel problém 🙁
A napadlo už někoho požádat polskou stranu o odprodej nebo dlouhodobý pronájem zmíněného úseku?
Nebo by to mohlo být součástí výše zmíněného memoranda.
nebo jim vyhlásit válku
Ano, napadlo. Poláci nechtěli.
Co kdyby si tuto opravu Češi udělali sami?
O tom se uvažovalo, konkrétně o možnosti že by to Češi vzali s němcema na půl, tak jako když se stavěla silnice do zittau.
Proč by to dělalí ? Poplatky za peáž jsou od nápravy a km ne od rychlosti nebo hrbolatosti trati. Po opravě by se poplatky nezměnily. Když udělají v Porajově zastávku, jak mnozí češi doporučují, přijdou o poplatky za peáž úplně.
Proč by jako měli přijít o poplatky za dopravní cestu?
Protože v tu chvíli to není peáž, ale obsluha území –> namísto inkasování poplatků „za nic“ by museli sami začít přispívat na dopravní obslužnost.
ne , fakt ne. To nemá perspektivu, koukněte třeba Velenice, jak se tam inovovalo, a provoz? mizerný. Udělala se slavná vlečka do slavného Hospodářského parku (asi z dotací) . .. a jak dopadla vlečka? pokud nevíte, mrkněte letecké mapy 😉
tak si rovnou odpovím psal se rok 2000. Vlečka délka 3,6km, náklady tehdy 103mio Kč, 73% fond Phare. Využití ? Pěstební činnost náletových dřevin…
Není se čemu divit. Češi jezdí nakupovat do Polska, tak Poláci řeší jak jim přeshraniční cesty usnadnit. A ještě na tom vydělají.
Už je vidím jak tahají ty nákupy motoráčkem…
správný šototýpek jedině motorákem …
Správně ekologicky. Na co tahat 10 rohlíků, mlíko máslo a 20deka šunky v autě? Taky jedete s náklaďákem kvůli nové akuvrtačce či vysavači?
Dokud toho nenakupuji plný kufr, tak ty dvě tašky snad v rukách do vlaku unesu.
jako do Polska pro “ 10 rohlíků, mlíko máslo a 20deka šunky“.. tomu říkám kauf
Ale no tak, jeho představy jsou přece nadřazeny životním zkušenostem jiných.
Třeba v Těšíně naprosto běžné. A každý den pro něco.
Výborně, to je zcela srovnatelná situace jako Swieradow Zdroj a Nové město pod Smrkem.
Vzdálená rodina jezdí… pro týdenní nákupy až do Ratiboře. Týdenní nákup pro celou rodinu je přes 20 kg a to se nesmí brát dva pytle brambor á 50 kg.
Vzdálenosti stanic Český Těšín a Cieszyn od obytných a obchodních zón jsou trochu někde jinde a vlak jedoucí 5 minut je v Těšíně vlastně MHD.
A že se pendlerům na hranicích s Německem vyplatí jezdit pracovat každý den přes hranice. Pokud se chcete bavit v tomto stylu.
A ty pendlery objednává kraj/MD v závazku veřejné -cokoliv-, platí jim za to, aby pak voliči rozhodovali, zda je kraj/stát objedná?
Neplatí a neobjednává, takže je to úplně mimo mísu, argument z pomocné školy.
Jet do Polska pro rohlíky a mlíko je to samý jako jet někam na 8 hodin makat?
Nebo lyžaři, však parkoviště na horách se platí a není nafukovací, tak se můžou povozit vláčkem.
Navíc ve vláčku můžete jet i v podnapilém stavu, ale za volantem (aspoň v Česku) nesmíte.
Jaký lyžaři?
Překážkou jsou samozřejmě velké finanční zdroje…
Mít velké finanční zdroje by nebylo takovou překážkou, jako mít velké finanční náklady.
Spíš naopak.
Dotaz pro někoho z místa – v jakém stavu je vlečka do býv. muničního skladu?
A čistě ze zvědavosti – jaká továrna stála severně od zast. Horní Řasnice, jak z ní zbyl jen komín? Google mi nepomohl. Ta vlečka tem ještě nějak stojí nebo jsou vytrhané koleje? Díky.
Betonové prefabrikáty (na seznamovských mapách jsou vidět i Rajky na vlečce), dříve „továrna vlněného zboží“ https://investujpodjestedem.cz/lokality/byvala-tovarna-vlneneho-zbozi/
Je to bývalá továrna kam se svážel písek který se nakládal na vagóny a výroba panelů
Písek se vozil OKOLO Prefy k násypce na nádraží…
Provozy tam byly dva..
1. Pískovna
2. ŽPSV Uherský ostroh – vyráběly prefabrikáty, převážně železniční betonové pražce.
Vojenská vlečka v Hajništi je údajně ještě sjízdná.
Na vlečku v Hajništi se jezdí tak 1-2 krát za rok. Akorát je potřeba ji před každou jízdou prořezat.
neni to nahodou trat, ktera se u nas mela rusit?
Tak ano, ale když má být znovu obnovena až do Polska, tak to dává jiný smysl, že?
Zřejmě nám Poláci zachrání železnici.
Tato obsedantní touha obnovovat vše, protože už to tu jednou bylo, byť za úplně jiných socioekonomických podmínek, dovede systém do záhuby. Trať přes Novosvětský průsmyk a tato jsou zcela nesrovnatelné, zde žádný významnější přepravní proud, který by zvolenou cestu obhájil, není a pohříchu nikdy nebude, protože prostě chybí a bude chybět důvod té cesty. Doprava, byť má charakter služby, je měřitelná, a to i prediktivně. Jakou poptávku bude obnovená přepravní služba indukovat (a musí být indukovaná, protože jednoduše zde žádná dnes není)? Podívejte se na jiné lokálky přes čáru – Lubawka funguje díky vnitrostátní přepravě v Polsku, po drtivou většinu… Číst vice »
Ještě že vás tu máme, zaplaťpánbůh!
Ten nick vás přesně vystihuje. Takovéto žblebty byly kdysi i u výše zmíněné trati přes Novosvětský průsmyk z Harrachova do Szklarske Poreby. Nebo když v roce 1997 byl zastaven provoz na celé trati z Tanvaldu do Harrachova a trať prohlášena za neperspektivní. A najednou je podle vás Harrachov dobrým příkladem. A přímý vlak z Jindřichovic do Wroclawi, to máte fakt vidiny.
Vlado99 – Vzhledem k tomu, že jsem se projektu revitalizace tratě od počátku do konce na polské straně osobně účastnil a nemálo pro jeho úspěch vykonal, můžete si další pohádky odpustit. 🙂
Na znění memoranda jsem osobně docela zvědavý. Sice vím, že v současné situaci to nedává příliš smysl, ale na druhou stranu je známo že Dolní Slezsko má problémy s značnou nerovností ekonomické aktivity a něco s tím chtějí dělat.
Ale při této příležitosti se chci zeptat zda Liberecký kraj vydal slibovanou tiskovou zprávu v souvislosti s testovaci jízdou do Zawidova. Já si žádné podobné zprávy nevšiml.
Jestliže, jak se v článku píše, opravdu radnice v Mirsku uvedla, že „překážkou jsou samozřejmě velké finanční zdroje“, není úplně jasné, co si o záměru myslet. Zvláště když tatáž radnice „vyjádřila naději, že peníze se najdou“.
To se z té „překážky“ (vyštosované balíčky eur před radnicí?) snad něco ztratilo a teď se za podpory hlídek se psy, termokamer a psychotroniků peníze hledají? To jistě ne, tak nízkou myšlenku rychle zavrhněme.
Finanční zdroje překážkou. Ta politická novořeč začíná dostávat dadaistické rysy. Ale berme jako pozitivum, že nedošlo na kosty, badžety, begraundy a čelendže.
https://www.iidol.cz/aktuality/liberecky-kraj-ma-zajem-objednat-vlaky-do-zawidowa-polska-strana-mlci/
některé diskutující jistě pobaví pasáž o nákladní dopravě
Děkuji. Ta zpráva z kraje je opravdu „zajímavá“. Neodpovídá mi to na otázky smysluplnosti vlaků do stanice Zawidow. Těch pár cyklistů směr Hagenwerder, to snad není smyslem. Ty můžou jet z Černous přes Ves.
Pokud bych na mnohé zapomněl, a řekl si, že se snaží dělat pro blaho, tak snad jedině to měla být akce, aby se v Polsku hnuly ledy ohledně spojení Frýdlant – Görlitz. Ale to opravdu nevím, zda jim moc nefandím.
Hlavní je si odškrtnout splnění úkolu Rozšíření přeshraničního spojení a pochválit se.
Samotné memorandum mnoho neznamená. Jde o obecné premisy, které sice vyjadřují soulad v rámci společných, souhlasných úvah budoucího možného postupu na obou stranách, avšak jde o pouhý předstupeň případného skutečného úsilí o realizaci věci v memorandu vyřčené. Jinými slovy: Chtít něco v memorandu je jedna věc a konečné rozhodnutí začít konat a dotáhnout tu záležitost do zdárného konce je věc jiná. Navíc jde o politickou záležitost a politici, jak víme, se s jejich prioritami často mění.
Ano. Rozumím, že memorandum není smlouva. Ale pokud tam budou uvádět nějaké důvody, tak to budou pravděpodobně také ty důvody, se kterými budou operovat v případě žádosti o dotace. A to už o budoucnosti takového záměru ledasco napoví.
Tak šup šup Poláci, stavíme stavíme, nebo ti šílenci u nás tu trať zruší.
Držím Polsku palce v obnově trati.
Jardo, Jardo! Využíváte lokálku z Jindřichovic k dojíždění do práce? Jezdíte s ní alespoň v pátek na chalupu? Pochybuji, protože jinak by Vám bylo jasné kolik po (ne)jezdí cestujících a jak otravně pomalá je to jízda v porovnání s jinými druhy dopravy.
Btw. u nás se případná obnova týká cca 2 km snesených v roce 1956. V porovnání s osmikilometrovým polským úsekem od Mirku na hranici je to vlastně nic.
jako myslíte, že tam jezdí drezínou nebo jak? Možná by se to chtělo podívat na jízdní řád
Jízdní řád zcela odpovídá poptávce…
no ale asi s ni moc lidí dojíždět do práce nemůže ani kdyby chtělo, jako já s tím souhlasím, že takhle ta trať je na zrušení, buď spojit s Polskem což by mohlo aspoň něco generovat nebo zrušit se měla už dávno, minimálně ten koncový úsek do Jinřichovic, nové město ještě nějakou tu frekvenci vygeneruje, ale Jindřichovice mají málo obyvatel a cesta tam trvá skoro 2x déle než autobusem..tam to nemá žádnou logiku
… jak otravně pomalá je to jízda v porovnání s jinými druhy dopravy…
A to musí zůstat takto i nadále? Vozové cesty, kde dříve jezdil žebřiňák také dostaly asfaltový kryt, zatáčky a prudká stoupání prošli úpravami a rychlost a komfort je tímto vyšší. Proč nepostupovat podobně i u jiných druhů dopravy?
Protože tu silnici používá daleko víc lidí a tak to i zustane, pokud nejaky …… neprosadi zakaz aut. Je nesmysl cpát peníze tam jd je využije pár lidí, když akchybí jinde.
„Vozové cesty, kde dříve jezdil žebřiňák také dostaly asfaltový kryt“
Ano, říká se tomu změnit železnici na cyklostezku, ale to jste asi nechtěl.
Totiž železnice se nedá srovánavat s nezpevněnou cestou. Železnice je zpevněná cesta hned od začátku. Leda by tam původně byly dřevěné trámy místo kolejnic … a to nebyly.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wagonway#/media/File:Berlin_Technikmuseum_Holzbahn.jpg
Nezpevněný povrch u vozové cesty zde byl použit jako příměr k trase plné oblouků … chce to jen mírnou dávku abstrakce … frštenzí
Konečně zájem o realizaci rozumného provozu. Nejde jen o peníze, ale o službu železnice jako takové.
To jako že se to obnoví a bude provozovat jako charita pro šotouše, čp si to jednou pojedou projet?
Ano, přesně, služba pro šotouše..
Ne, jako kuří oko pro všechny zaryté antiželezničáře.
Já bych radši uvítal větší kapacitu tratí v okolí velkých měst, aby nákladní doprava měla kudy jezdit.
Já bych uvítal, aby postup byl vždy koordinován s potřebami všech regionů ČR. Systém tady udělejme a na ty ostatní se vykašleme by pak mohlo znamenat, že obyvatelé nežijící ve velkých měst by se mohli právem dotázat, k čemu vlastně ten stát mají když mu posílají své daně.
Smyslem zeleznice neni suplovat minibus do Horni Dolni. Zeleznice ma prejimat velke dopravni proudy tam kde to uz silnice nestiha. Coz v tomto pripade ocividne neni.
Máme službu pomalejší, zato dražší a víc zatěžující státní rozpočet 🙂
To znal už Cimrman
Líbí se mi, jak spousta šotoušů, neznalých místních podmínek radí, pátrá, informuje. Trať Frýdlant – Jindřichovice měla být už min dvacet let zrušena. S koncem Textilany a skladů ČSLA pozbyla významu. Ušetřené prostředky investovat do trati Hejnice – Libverda – Ludvikov – Nové M – Jindřichovice.
Jasně všechno co nevydělává zrušit! Jsou věci které penězi nelze nahradit.
To není zrovna argument pro opětovnou stavbu 10 km trati pokud na ní stejně bude jezdit minimum cestujících o nákladní přepravě ani nemluvě.
Zde píšete, že trať Frýdlant – Jindřichovice měla být dávno zrušena. A v další větě píšete, že ušetřené prostředky investovat do tratě Frýdlant – Jindřichovice. Tak co vlastně chcete?
Jen trollit. To je zřejmé.
ale v úplně jiné stopě, jestli jste to nepostřehl, tak nemluvil o trati z Frýdlantu ale z HEJNIC přes Libverdu a dále napojit na pokračování do Jindřichovic.. něco na tenhle způsob https://mapy.cz/s/cokocovuro
To uteklo z pavilonu plazů?
Tak na takovouhle novostavbu si připravte asi tak miliardu korun, což vám mimochodem zaplatí údržbu stávající tratě na sto let dopředu.
na druhou stranu nastrkat tam těch 2,5km štrěky z výzisků a zvědavě koukat co bude, to zase taková rána není, životní investici si představuju jinak.
Nejdražší na tom všem je práce.
Nejdražší na tom bude platit za nákup vozidel a následný provoz prázdných vlaků…
Hejnice – Libverda – Přebytek bude abtova ozubnice ?
Přes Libverdu? Jak již psal předřečník, tak je to na limitu abtovy ozubnice (20 % vs 25 % spádu), nebo tam bude 600 m dlouhý a 30 m vysoký viadukt, na který nikdo šplhat nebude? https://mapy.cz/s/nozugoforu
V silnici to bude pomalejší než autobus zcela zaručeně.
A je to tu zase, ušetřené peníze… Pokud dojde ke zrušení tratě, alokovat peníze na ni nikdo už nebude a o tyto kilometry se správci tratí sníží rozpočet. A investovat tu ušetřenou nulu?
A kdyby správce prohlásil, že ty peníze potřebuje na opravu mostku, kde je už třetím rokem TOR 30 km/h a rád by je použil?
Když tu nulu peněz ze zrušené tratě by použil… Co pijete?
Jeden závlek zrušíte a další vytvoříte. Tahle větev když už tak rovnou z Raspenavy.
Když už někde něco obnovovat tak asi tam kde by to dávalo aspoň trochu smyslu. Třeba Moldava s Holzhau by dávala daleko větší prakticky i ekonomicky smysl.
nj, jenže tam máme koleje až na čáru. sice ne ve zrovna výstavním stavu, ale jsou. tam je míč na straně Sasíků….
pominuli efektivitu takové investiční akce, tak tam je myslím problém ve vlastnictvá pozemk. bývalého tělěsa dráhy.
Tak jistě to může být komplikace, ale dovolím si předpokládat že na to mají nástroje.
Můžete mi říct jaký jr mezi těmi tratě mi rozdíl? Já žádný nevidím krom uvratě nv Dubí, která tu trať ještě více znepraktičťuje.
Rozdíl je podstatný v tom, že Moldava je aspoň turistický cíl na vrcholu hor.
Nějak nechápu onen záměr. Na jednu stranu by to bylo asi hezké, na druhou stranu naprosto neekonomické a nesmyslné. Jaký by to mělo smysl ? Žádné fabriky tam nejsou a pochybuji o tom že by tam nějaká smysluplná doprava vůbec byla. Ano, viděl bych to jako trať na výlety, ale z těchto aktivit se ta trať nikdy nemůže zaplatit. Samozřejmě této akci fandím, ale na druhou stranu ji vidím jako vyhozené peníze bez vážného užitku !
Myslím, že smysl budou dotace na lokální přeshraničí, na to EU slyší. 🙂
Jistěže se z aktivit, které uvádíte, nezaplatí. Víte kolik je například v Brně divadel a zejména v Praze? (Víc než v Paříži.) Myslíte si, že jsou všechna zisková?
Podle této logiky je zbytečné provozovat MHD, protože si na sebe nevydělá, dále zrušit školy, protože studenti nevydělávají do rozpočtu státu, na co podporovat důchodce a ženy na mateřské, možná i zemědělce co žijou z dotací.
Ta poslední věta je dost zavádějící, stejně tak můžu napsat, že z Nového Města nebo Liberce do Jindrichovic je vlak rychlejší.
Vlak Frydlant – Jindřichovice 39 minut, autobus 20. Co je za problém?
Třeba porovnat to s rychlostí mezi Frýdlantem a Libercem. Ikdyz i zde by se i se zachováním dalo modernizovat a cestovní dobu dostat na nižší čísla. Ale to SZ nechce ani slyšet, pro ně je sprostý slovo i údržba železnic.
Spádový je pro Jindřichovice Frýdlant. Proč do toho taháte ještě Liberec? Podívejte se, kudy ta trať vede, kudy vede silnice a pak mudrujte. Nebo jsme vážně tak bohatá země, abychom zrychlovali lokálky ze 30 na 40 km/h do každé prdele a mezi Libercem a Prahou dál jezdili vlakem 150 minut?
Ono se dá jet z Liberce do Prahy vlakem? To jsem nevěděl (opravdu) a ještě jsem neslyšel, že by někdo jel jinak než po D10
Šotouši a milovníci dráhy….
Zakázané to není a kdo trpí kinetózou a nemá Kinedryl…
Lidi bez řidičáků, ti co si nechtějí koupit auto, protože je nebaví řídit ( a bojí se na dálnici), nadšení ekofanoušci, železniční fanoušci, turisté, výletníci atd. Fakt tady se vnucuje, že dálnice je svatá povinnost a kdo nemá gumokola, tak je druhořadej občan.
Kdo nechce utrácet za drahou známku, tak se dá jet i „po starý“ 😉
Občas se stane, že je to vlakem i rychlejší než autobus, pokud člověk nemá předem koupený lístek a první volný spoj je třeba až za půl dne.
Když to berete pouze na čas, tak můžete říct, že se nevyplatí ani ten bus, protože to trvá moc dlouho, když autem je to do 10 minut. Kupte si všichni auta, budete všude přímo a za nejrychlejší možný čas.
Zůstaňte laskavě u veřejné dopravy a faktů.
Náhodou zrychlujeme (už) ze 40 na 50… (pokus o odlehčení s příspěvkem souhlas)
Je to nesmysl. Místo utrácení finančních prostředků za blbosti by bylo dobré modernizovat spojení přes Chalupki a Zebrzydowice, které bude mít reálný užitek. Také oprava peáže mezi Hrádkem a Zittau by byla užitečnější než tohle.
Co byste přesně do těch Zebrzydowic chtěl dělat? Už teď se tam po konvenční trati jezdí 140 a Poláci chtějí stavět VRT Ostrava-Katowice. Vzhledem k tomu, že jsou to Poláci, tak věřím, že opravdu vznikne.
Jo, 140… a mezi tím třeba u Chybia přes most na Wisle pomalá 40 pro špatný stav, ve stanicích rozflakané výhybky, Zebrzydowice celé jako rozpadající se skanzen plný padajících sloupu TV, vyhnilých pražců a červených terčů, kde se musí jezdit radši krokem…
Tam běží modernizace, čas tratě je už je modernizovaná. Nejezdí se ještě po staré koleji? Nebo častečně po staré a čast už po nové?
Jinak myslím že rynek kolejowy zminovál finanční problémy s dokončením.
Kolem Czechowic je hotovo, zbytek se dělal už dříve, ale má se dělat opět a pořádně, protože se to tam rozpadá za provozu.
A proč by trať v Zebridowicich nebo Chalupkach řešilo Dolnoslezske vojvodstvi? A na naší straně rekonstrukce skončila naposledy vloni.
Většina tratě je na polské straně, takže bych to viděl, ať s i Poláci obnovují co chtějí. Jestli Česko obnoví těch 2,5 km, tak kvůli tomu snad nezchudneme. Na posvátných dálnicích se taky postaví nový most, aby se za 3 roky zboural a nikdo kvůli tomu nezakazuje dálnice.
V opačném případě se odpůrci můžete jít přilepovat k náspu aby nemohli položit koleje, fakt nemám rád lidi, co musí všechno zkritizovat za každou cenu.
A proto kritizujete za každou cenu všechno silniční? Trocha sebereflexe by neškodila, Axel naruby toto.
Pouze paroduji skalní odpůrce železnice, kteří kritizují za každou cenu.
Když to zástupci dvou států/regionů takto chtějí, pak sice to pro někoho může být kravina, ale oni to vidí jinak. Mě by se také líbilo zvyšování rychlostí na tratích které využívám často, ale nikdy bych se nesnížil k tomu „nám to tady udělejte a na ty ostatní se vykálejte“.
Je to spíš „malý sen“ než logická věc, ale chtěl bych se jednou projet po obnovené trati z Opavy do Ratiboře přes Chuchelnou. No třeba někdy, ikdyž pochybuju…
Konečně začíná obnova toho co se po válce zničilo. A aspoň trochu se smazávají vnitroevropské hranice. Jen tak dál 👍
Navrhuji postavit toto: https://mapy.cz/s/lohobugeso
A současné Nové Město pod Smrkem zbořit, neb v současné podobě nemá z šotodůvodů nárok na existenci a postavit ho nově jako Nové Nové Město pod Smrkem mezi Horní a Dolní Řasnicí okolo této nové trati a už nás čeká jen zářná budoucnost trati Frýdlant – Jindřichovice – Mirsk. I ty přímé vlaky z Liberce do Šwieradów-Zdrój po nové rychlé spojce mimo Mirsk jistě budou, do Mirsku zbytečná zajížďka přece :-). Šoto šoto šoto, nadělí nám šotouši přímo toto :-):-):-).
A tady máme tu novou rychlou spojku mimo Mirsk pro rychlé přímé vlaky do Šwieradów-Zdrój z Liberce: https://mapy.cz/s/huvucemeha
Chachacha, hezky šoto, i kdyby čert měl z toho rychlého přímého vlaku v této spojce být odstředivou silou vyhozen ven :-):-):-).
a co Hajniště? jeden Šukafon z Řasnice jako přípoj?
Ještě nějakou zubačku by to tam chtělo. https://mapy.cz/s/konocecuma že by se turistická cesta stala železnicí, pohleďte na ten výškový profil, oni ji pro vlaky stavěli!
Teď jsou přeci v modě lanovky.
V Praze ji zamítli pro rušení krajinného rázu. Zubačka by se na šířku pro koňský povoz vešla bez kácení, ale to je nepodstatný detail, jelikož je to celé naprostá fikce.
když už něco tak rovnou z Novýho Města na Šwieradów-Zdrój přímo, protože pak by to docela začalo dávat i smysl, to je jediný místo, kde je potenciál nějaké dopravy, takhle to brát závlekem přes jindřichovice a mirsk atraktivní moc nebude
Takhle podobně (hlavně směrově přímější) bylo navržené spojení Polska pomocí VRT, když byla ještě teoreticky varianta přes Liberec.
Poláci chtějí modernizovat a zároveň obnovovat lokální tratě, my je chceme rušit, neboť jsou prý pomalé a nevytížené. Bodejť by byly vytížené a rychlé, když se do nich málo investuje. Někteří bývalí i současní „modří ptáci“ se rádi vzhlíží ve Švýcarsku. Jenže tam je udržovaná a elektrifikovaná téměř každá lokálka. Hromadná doprava ve Švýcarsku není brána jako „socka“ a ježdění v SUV není považováno za projev bezvýhradného pokroku. U nás není ani dvoukolejné a elektrifikované spojení mezi Prahou a Libercem. Těžko potom čekat zachování vedlejších tratí.
A jak přesně by měla „údržba a modernizace“ vyřešit to, že z Frýdlantu do Jindřichovic (necelých 13 km vzdušnou čarou) musí člověk udělat 10km zajížďku do Nového města, navíc s celkem ostrými oblouky?
ta zajížďka není 10km, kdyby se ta trať trochu zmodernizovala tak se pod 30minut dá dostat úplně v pohodě a to už se blíží aspoň autobusu..dyť tam je traťová místy 30 a ještě k tomu dost PJ na přejezdy..
Řekl bych, že omezení rychlosti je u 1 (slovy jednoho) přejezdu. Pletu se?
takhle z hlavy vím min o 5, 1 to určitě nebude, nemyslím sí, že by se do té trati tak investovalo a za poslední 2-3roky toho bylo tolik odstraněno
Až v tom Švýcarsku budete, zkuste se zaměřit na jejich strukturu krajiny a osídlení a trochu o tom popřemýšlet. A pozor, aby vás neklepla pepka až zjistíte, kolik lidí tam jezdí ve velkých a těžkých autech.
Čímž neříkám, že to co máme my mezi např. Prahou a Libercem je v pořádku, to rozhodně ne. Ale spojení do Mirsku nám žádný dopravní problém vyřešit nepomůže.
A motorkáři (Steve Lee, Gotthard) tam vyhrávají hitparády.
https://de.wikipedia.org/wiki/Gotthard_(Band)#Studioalben
Ono opravdu to ježdění v těžkých SUV tam neznamená pokrok. Naopak je to tam tak běžné, jako kravaťák, který jede do práce vlakem. A ani ve Švýcarsku ty mnohé lokálky neřeší dopravní problémy (mnohé jsou kopírovány silnicemi), avšak zapadají do struktury celkové dopravní obslužnosti státu (vedle rekreačně-turistických tratí).
Ono se do těch lokálek zřejmě neinvestuje právě proto, že jsou málo vytížené. Nákladní dopravu pomineme, ta je na lokálkách buď mrtvá nebo skoro mrtvá. Osobní doprava často naráží na to, že když se potřebujete přepravit do nějakého regionálního centra, tak dost často vás tam doveze autobus. Dost často také stojí uprostřed obce, což se o dosti vlakových zastávkách/nádražích říct nedá (v některých případech jsou nádraží i pár km daleko). Ve výsledku pak vyhraje autobus. Asi nikdo nechce jen tak rušit lokálky, holt vyhrává ekonomika. Z vlastní kapsy taky nebudete platit něco, co je pro vás dlouhodobě neperspektivní.
Ono to bude tím, že velká část lokálek se stavěla proto, aby se mohlo v létě svážet obilí a řepa a v zimě distribuovat uhlí. To, že se mohli místní obyvatelé jednou čas rozumně dostat do města na obstarání záležitostí, to už byl spíš jen takový bonus. 2 kilometry na nádraží bylo stále lepší než 30 km na povozu.
To uhlí se vozilo i přes léto, kovalo se na něm a jely na něj fabriky s transmisí a parním strojem. Celoročně se pak uhlí vozidlo do měst, jelikož tam se na uhelném sporáku i vařilo.
Na vesnicích v podhůří lidé ale topili dřevem, které si z lesa vynesli na rameni, vyvezli na tragači nebo na saních. Bohatší vytahali koněm nebo povozem.
Ne že bych v jádru s vámi nesouhlasil, ale kolik neperspektivních věcí z daní platíme? Proč vadí jen koleje? Proč tedy to nevzít důsledně všude? Všude totiž bude někdo řvát…
Přinejmenším Dampfbahn Furka je bez troleje a s parní trakcí, jak název napovídá.
Je to dáno tím, že ve Švýcarsku není uhlí, ale horských řek mají hodně. Někde stačilo jen divertovat vodopády přes turbínu, bez přehrady.
Ta trať kdysi trolej měla, jen se musela na zimu odstranit, odstraňoval se i jeden třípolový ocelový most přes horský potok. Vše kvůli lavinám, most a trolej se na zimu schovávaly do blízkého tunelu a trať se ukládala k dlouhému zimnímu spánku. Až dlouhý tunel vedený hluboko pod průsmykem Furka propojil celoročně obě části trati a tak se vlakem z Zermattu do Svatého Mořice můžeme už vozit po celý rok.
Díky za připomenutí. Kdysi o tom psali v železničářském časopisu a byly tam i fotky.
O Dampfbahn Furka Bergstrecke tak před patnácti lety byl hezký a rozsáhlý článek v časopisu Dráha. Ale poprvé jsem se o této trati dozvěděl z knihy Horské dráhy světa od Josefa Jonáše, které svými krásnými obrázky doprovodil Jiří Bouda.
Knihu samozřejmě napsal Josef Hons, ne Jonáš, jak mi příspěvek poničila autokorekce.
No, já bych spíš osobně přivítal, kdyby Poláci podepsali memorandum na trať Hrádek n.N. – Zittau 🙂
Stále je to ta katastrofa? Jezdil jsem tudy do práce kolem roku 2012 a už tenkrát jsem si říkal, že to ty koleje moc dlouho nevydrží.
Viditelné a jsou tam dodnes. Tak jak je pamatujete. 😄
Přes zawidow na görlitz to smysl dává, tady už min. Ale je to jedna ‚nova‘ zastávka v polsku a pár km kolejí k tomu.. na víkendový turistický jízdy historickou lokomotivou asi ok.
Zde mi přijde, že je to nesmysl to propojení, nevidím tam žádný potenciál pro Čechy, protože trať z Mirsku nevede nikam do nějakého většího města či turisticky zajímavých míst.
Naopak mi dává smysl vést vlaky přes Zawidov do Gorliztu, zde to dává min. smysl z turistiky a přece jen Gorlitz velké město.
Dokázal bych si představit trolej v relaci Liberec-Žitava-Zhořelec. Jen mám neblahé tušení, že obdoba Dlážděné ve Varšavě bude proti.
Hlavně si nedělejte iluze, 3systémový elektrický motorák… protože v ČR bude 25 kV, Polák umí jen 3 kV a Němec samozřejmě 15 kV.
Momentálně chystaná elektrifikace přeshraničního úseku bude znamenat že do Gorlitz dotáhne polských 3 kV na na dvě koleje.
Když on to Kupka prosadil do TEN-T. Což znamená že to dřív jak za 10 let nebude a ikdyby to ze začátku využívalo jen Cargo…
Polák umí taky 3000 V + Diesel.
Elektrifikace přeshraničního úseku do Gorlitz má proběhnout v druhé polovině roku 2025
LUBAN Slaski ?? Má 24 tis. obyvatel. A navazující spole do PL vnitrozemí. A nabo do letoviska Swieradow Zdroj pod polskými Jizerkami.
jenže do Swiedarow Zdroj mohu dojít skoro pěšky z Nového Městra pod Smrkem a nemusím to min. půl hodiny objíždět vlakem…V Luban Slaski nevím, co by pro Čechy bylo lákavé. Pro vnitrozemí Polska bych použil asi jiné přechody.
Tak turisticky zajímavých míst je v celém prostoru mezi Zhořelcem a Jelení Horou, který tato a další lokální tratě z Mirsku obsluhují, opravdu hodně – jen o nich Češi nevědí.
Ale souhlasím, že přímé a rychlejší spojení Zhořelec – Liberec by bylo mnohem nosnější.
Z cizího ( státního) krev neteče. Nikdo tam skoro nejezdí, ale trať je potřeba obnovit a čekat na příval cestujících. Stupid.
To je divný že tam nikdo nejezdí pokolejich když tam žádné nejsou.
Dobře, pokud vím, tak tam jezdí nějaký bus. Jak moc je vytížený? Má smysl obnovovat trať? Není to mrhání veřej. prachárna?
bus tam začal pořádně jezdit letos, tak se uvidí
Běžte se tam přilepit k náspu, aby náhodou Poláci obnovením jejich tratě neutratili moc JEJICH veřejných peněz.
Prázdninový provoz asi ano, ale pouhá cesta z Jindřichovic do Liberce je záležitostí pro trpělivé…
No ono to zase tak hrozné není. Je to 72 minut, například osobním vlakem z Prahy do Peček je to 52 minut. A to do těch tratí jdou naprosto jiné peníze. Lehkou rekonstrukci byste se dostal na hodinu, větší i dost pod.
Ovšem tím podobnost končí. Z Prahy do Peček je vlak plus mínus časově srovnatelný s autem, zatímco z Liberce do Jindřichovic vlak těžce prohrává. Dále osobní vlaky z Peček do Prahy můžou být alternativou pro nějakých 30 000 lidí (včetně pražského úseku), z Liberce do Frýdlantu pár tisíc taky, ale za Frýdlant? Pár stovek? A nezmění to ani nekonečné peníze, když tam ty lidi nejsou, tak tím vlakem nepojedou
Tak on na to kouka jinak člověk, který tam nikdy nebyl a jinak ten co tam bydlí. Samozřejmě pro Pražáka je to kraj k vysidleni a zrušení a poslední zhasne.
Svět je krutý. Komunity, kde žije pár stovek lidí (o samotách nehovoře), neuživí rozsah služeb jako ty dva miliony lidí, co se pohybují po na Manhattanu. Nevím, jak to vyřešit.
Vyspělá společnost se pozná podle toho nejenom jak se umí postarat o slabé a nemocné, ale i o okrajové regiony, protože i tam žijí lidé, kteří platí daně jako všichni. Ti lidé jsou tam potřeba, protože někdo se musí starat o krajinu – zemědělci a správci lesů (+ ostatní s nimi svázaní). Současně dodávají dříví a potraviny těm, co je odstrkují. Je smutné, že z jejich daní (a práce) nemá nikdo problém dotovat vše, co ve větších městech je běžné, zatímco v opomíjeném regionu, kde nic není vadí ubohých 2,5 km tratě na našem území, která by mohla posílit rozvoj… Číst vice »
Známkou vyspělé společnosti je to, že tam jede vlak? Neexistují jiné dopravní prostředky? Víte, kde je v Jindřichovicích nádraží? Byl jste někdy v Mirsku jako turista?
Když to berete takhle, pak z Prahy do Liberce není potřeba rychlá trať, protože tam už přece vede dálnice a ta Lbc jinými dopravními prostředky plně obslouží. PS: Nikdy jsem s těmito názory, které se zde pravidelně objevují nesouhlasil, ale začínám uvažovat o přehodnocení svého názoru, aby té jednotnosti v této věci bylo všude dosaženo.
To je blbé. Srovnat ty hory se zemí, nebo je v Praze postavit, aby bylo všem stejně? Ještě pak pořešit to moře a banány…
Mínusy Vám může dát jenom ten, kdo vlakem z Jindřichovic do Libe nikdy nejel jako běžný cestující (šoto prominou). Potenciál pro pravidelnou čti denní dopravu do práce nula. Vlak bohužel s ohledem na trasování nikdy nebude konkurence schopný pro autobusům neřku-li autům.
A zaklínat se přeshraniční dopravou je jen snaha o vytažení dotací. Poláci by měli především vyřešit úsek Hrádek – Zittau.
S mínusy pravděpodobně nejde ani tak o lokálku jako o osobní averzi, u některých fanoušků národního dopravce nejsem příliš oblíbený 🙂
Jindřichovice-Liberec už tak blbě nevychází, závlek přes nový město a hromada PJ sice do Frýdlantu udělají svoje, ale od Frýdlantu už zase hraje prim vlak..to mnohem horší je srovnávat relaci Jindčřichovice-Frýdlant..tam je to i na kole rychlejší než vlakem
Kde je v ústavě ukotvena povinnost někam spěchat?