Pokrytí koridorů mobilním signálem je lepší, jistotu plynulého hovoru ale cestující nemají
Nejlepší pokrytí je na koridoru z Děčína do Břeclavi.
Pravděpodobnost, že se dovoláte nebo budete moci využívat mobilní data během cesty po českých železničních koridorech je vyšší než před dvěma lety. Vyplývá to z nového měření, které ve spolupráci se Správou železnic (SŽ) provedl na přelomu roku 2023 a 2024 Český telekomunikační úřad (ČTÚ).
O výsledcích informoval ve zprávě ČTÚ na svých stránkách. K měření byl použit motorový vůz na měření ERTMS, který si ČTÚ pronajal. Analýza se týkala pokrytí signálem mobilních radiokomunikačních sítí (2G, 4G, 5G). Měření se týkalo koridorových tratí a tratí zařazených do sítě TEN-T.
„Oproti roku 2021, kdy proběhlo poslední měření, je patrné, že operátoři významně vylepšili pokrytí signálem vně železničních vozů (outdoor). Naopak v přepočtu pokrytí uvnitř vozů (indoor) došlo ke zdánlivému zhoršení – což je však dáno přísnější metodikou,“ uvedl Český telekomunikační úřad ve zprávě. Mobilní operátoři mají povinnost zajistit do února 2025 pokrytí koridorů v rámci evropské dopravní sítě TEN-T minimálně z 98 procent.
Zatímco v oblasti venkovního pokrytí došlo ke zlepšení a většina operátorů vykazuje téměř 100 %, omezený průchod signálu konstrukcí vozu ukazuje, že cestující se uvnitř často nedovolá. Dostatečně silný signál se pro uskutečnění hovoru nachází na 65–82 % koridorových tratích, podle operátora a místa. Nejlepší výsledky připadají na koridor z Děčína do Břeclavi.
Veřejně dostupná data
Výsledky jsou veřejnosti dostupné i prostřednictvím VPortalu. Na něm lze identifikovat úseky obsahující nepokryté body. „V případě rychlých střídání těchto úseků dochází k tomu, že mobilní telefon nemá dostatek času k přihlášení do sítě, takže subjektivní posouzení pokrytí uvnitř železničních vozů může být nižší než stanovené měřením,“ podotkl úřad v dokumentu.
Zlepšení signálu uvnitř vozů mají pomoci opakovače nebo propustná okna. Speciální okna pro lepší propustnost signálu používají České dráhy u souprav InterJet, budou součástí nových ComfortJetů.
„Jsem rád, že měření ukázalo další postupné zlepšování pokrytí vně železničních vagónů, posun za poslední období je znatelný. Nicméně skutečností také je, že signál uvnitř vozů je stále nedostatečný. I proto jsme se ujali role gestora dotační výzvy k vybavení železničních vozů opakovači signálu 5G či propustnými okny,“ uvedl předseda Rady ČTÚ Marek Ebert.