Podpis kolektivní smlouvy na SŽDC se odložil na příští rok, rozpory jsou u růstu mezd

Sněhová fréza SŽDC. Autor: SŽDCSněhová fréza SŽDC. Autor: SŽDC

Zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty nemají ani po dnešním kole kolektivního vyjednávání jasno, jakou budou mít příští rok mzdu. „Zatím

Zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty nemají ani po dnešním kole kolektivního vyjednávání jasno, jakou budou mít příští rok mzdu. „Zatím nejsme schopni se dohodnout na nárůstu tarifních mezd,“ řekl předseda Odborového sdružení železničářů Martin Malý.

Odbory se proto sejdou s vedením firmy znovu 16. ledna. Až do podpisu nové kolektivní smlouvy se přitom zaměstnavatel bude řídit provizoriem, které spočívá v prodloužení platnosti základního textu stávající smlouvy a novém opatření generálního ředitele. To podle odborů nezajišťuje zaměstnancům téměř žádný mzdový růst.

Opatření mimo jiné zavádí do praxe nový tarifní model, na kterém se obě strany dohodly. S jeho zavedením zmizí dvě dosavadní stupnice A a B. Jedna stupnice se týkala zaměstnanců s praxí do 20 let, druhá s praxí nad 20 let. Nově bude platit jen jediná stupnice s tím, že odměňování bude odstupňováno po pěti letech.

Základní potíž, která dosud brání uzavření smlouvu, spočívá v odlišných představách obou stran o mzdovém nárůstu. Podle oficiálního zápisu z jednání navrhuje vedení SŽDC zvýšení nově nastavených základních tarifních mezd o 3,2 procenta a objemu prostředků na výkonové odměny na 5,4 procenta. Odborové centrály trvají na tom, aby nově nastavené základní tarify mezd vzrostly o 6,5 procenta. Průměrná mzda na SŽDC je zhruba 32 tisíc korun.

Na Českých drahách a u jejich dceřiné společnosti ČD Cargo zvládli ukončit kolektivní vyjednávání ještě letos.

Tagy kolektivní mzdy odbory OSŽ SŽDC vyjednávání
15 komentářů