Lidé Železnice

Podepsáno. České dráhy přidají příští rok na mzdách až 4,5 %, všem vyplatí 6 000 Kč bonus

Lokomotivy Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Lokomotivy Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Letos mimořádně dlouhé kolektivní vyjednávání mezi deseti odborovými organizacemi a vedením Českých drah o nové kolektivní smlouvě je u konce. Každého zaměstnance čeká příští rok růst platu a mimořádná odměna 6 tisíc korun.

Podpis kolektivní smlouvy oznámily České dráhy v tiskové zprávě. Zaměstnancům zůstanou zachovány dosavadní benefity a dojde k mírnému růstu tarifních mezd.

Růst mezd nebude u všech stejný: u většiny tarifních tříd, tedy například v profesích strojvedoucí, vozmistr, posunovač nebo průvodčí, porostou mzdy o 4,5 procenta. U tarifních tříd, ve kterých jsou zařazeni administrativní pracovníci, pak bude růst mezd o 2 procenta.

Vyjednávání bylo v letošním roce mimořádně dlouhé a velmi náročné. Teprve dnes, krátce před Vánoci, se nám podařilo dohodnout na  klíčové oblasti, tedy na růstu mezd. Jsem přesvědčen, že jsme dosáhli kompromisu, který je pro České dráhy ekonomicky únosný, chrání zájmy našeho akcionáře i věřitelů, kteří financují náš rozvoj, a zároveň zaručuje našim zaměstnancům sociální jistotu. Sociální smír je pro nás prioritou a vnímáme jej jako velmi důležitý pro chod celé firmy,“ okomentoval výsledek kolektivního vyjednávání předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Pavel Krtek.

Jednání přerušil letos například na několik dní spor o zdvižený prostředníček. České dráhy mají v současnosti přibližně 14 800 zaměstnanců a průměrná mzda ve společnosti přesahuje 32 000 Kč.

Zatím poslední z velkých organizací na železnici, která ještě nemá podepsanou smlouvu, je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). K dalšímu kolu jednání má dojít 27. prosince.

29 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • No jo, platy jsou mizerné. Já sice u ČD pracuji v dílnách, ale jsem svobodný, bezdětný a vcelku nenáročný. A jsem rád za režijku. Ovšem kdybych měl mít rodinu, tak z tohle platu je uživit by fakt nešlo a já šel pracovat jinam.

  • Takovej Výsměch 😀 ..tak i dál prodavačka v Lídlu bude brát víc než mechanik. Prej . : České dráhy mají v současnosti přibližně 14 800 zaměstnanců a průměrná mzda ve společnosti přesahuje 32 000 Kč. Tleskám…
    Spíš máme průměrnou mzdu tolik, kolik je zaměstnanců. Ještě že už mám práci nalezenou jinde…,ať si to opravujou někteří Strojvedoucí, co hulákaly, že mají přidat mechanikům a zámečníkům,posunovačům. Pěkně do kanálku za šestku třídu a do bordýlku hoblovat 😉 Mimochodem, děkuju že díky vám už nemůžu ani na přesčasy…

  • Zaměstnavatel se teď za rohem směje a plácá do kolen,krtek bouchá šampus a říká si…to jsme s nima zase vyje…..Lidí jezdí vlakem čím dál víc….A ono je ani ne napadne , pohrozit stávkou.

  • Na stránke osz.org -kontakty ani nie sú uvedené emaily na p.Vokouna a ďalších,iba drážne tel.čísla. Nedá sa teda emailom poslať žiadosť o zrušenie členstva v OSŽ. Dnes som sa rozhodnul ukončiť členstvo.Mimoriadna odmena 6000 kč sice poteší,ale pri výplatách za mesiace,kedy zamestnanec je na PN,resp.na dovolenke je doležitá tarif.mzda.Pri vyjednávaní ustúpiť z 9 % na 4,5 % je strašné.

    • Zajímalo by mě,jestli víte,kolik dělá to navýšení v nominální hodnotě a kolik dostanete navíc za rok. Členství v odborech je samozřejmě dobrovolné, ale předpokládám, že pravděpodobně dáte výpověď, poněvadž ukončení členství vaší situaci nijak nezlepší….

  • Kolemjdoucí. To je blbost. OSŽ má zdaleka nejvíc členů, tudíž i vyjednavačů a jediná má placené a uvolněné funkcionáře. Takže z 90% vina OSŽ.

    • Přesně tak.OSŽ se umí vymlouvat na Federaci strojvůdců a házet jim klacky pod nohy,když se snaží pro své členy něco vybojovat.Tím nechci říct,že Federace je svatá.V globálu řečeno.Odbory jako takové promarnily jedinečnou příležitost vyjednat slušné navýšení platů.Situace,kdy chybí lidi v mnoha profesích,kdy si soukromý dopravci udělali z ČD výcvikové středisko pro strojvedoucí,aby si pak hotové strojvedoucí přetáhly k sobě je na pováženou i pro vedení ČD.Nedávno se řešila kauza „prostředníčku“ pro strojvedoucí.Teď mám dojem,že ho ukázaly odbory všem zaměstnancům.

    • Otmar
      Pokud umíte číst, tak nejsme ve při. Já tam jasně píšu, že kolektivní vyjednavače vypráskat. To že se v OSŽ podělali, je jen vyvrcholení změn po sjezdu. Za měsíc stihli prodrbat tři veledůležitá jednání. Dál netřeba slov.

    • A prostředníček ukázal i zaměstnavatel svým přístupem. Pokud by o své zaměstnance stál, přišel s rozumným návrhem pro všechny kategorie zaměstnanců, nebylo by třeba odborů.

  • Odbory na české železnici jsou jen loutkou zaměstnavatele, která dělá jen to co papinek ukáže, ti vyjednávači jsou dobře placení noschledi,kterým je zaměstnanec úplně ukradený, důležitá jsou jen jejich korýtka, protože pracovat v provoze již nemohou,nezvládli by to,tak raději podepiší před svátky takový paskvil.Podřezali si pod sebou sami větev, nemohu si představit, že by obyčejný turnusovy zaměstnanec nadále v odborech zůstal, to ať si každý sam se sebou vyřeší… Bez odborů a FKSP,na kterou jsou ty darmošlapové tak navazene,by jsme se měli lépe… podívejte se na kolegy z Německa,Francie či Škody u nas,toto je jen na ručník do ringu…

    • Když už jste u té Škodovky, tak se podívejte na rozdíl platů mezi českým a německým dělníkem. Obdobné je to samozřejmě u pracovníků v dopravě. Myslíte, že kdybychom jeli podle zákoníku práce, že bysme se měli lépe? Já se nechci odborů zastávat, ale bylo by také dobré začít myslet na to, že se ty prachy musejí nejdříve někde vzít a v době nástupu konkurence na železnici se také může stát, že o nějaké výkony přijdeme viz. Šumava.

    • Co to je „noschled“ ???? 😀 😀 😀
      Já znám akorát slovo nohsled …
      No tvl..

    • Odbory jsou slabé, protože se je podařilo úspěšně roztrhat na deset centrál. Problém je hlubší. Nebudou odbory, nebude kolektivka, pojede se podle ZP, čtvrtina lidí ven. To taky není správný směr. Vypráskat kolektivní vyjednavače, to je cesta z kruhu ven.

  • Na tom zvýšení je i vidět, jak si firma svých lidí cení a kam to celé směřuje. Nemálo zaměstnanců už šlo a ještě půjde za penězi.

    • Moje řeč, nárůst je ostuda a výsměch zaměstnabatele zaměstnancům. U SŽDC to bude ještě horší.

  • souhlasím a děkuji.kdo nezná a neví co nas čeká bude kafrat.

  • Myslím, že byste měli napřed počítat, než uzavřete účet… Silné řeči ještě nikomu nic nevybojovaly a doporučuji nahlédnout do zákoníku práce,na co máte nárok a co skutečně máte. Mj. Je spousta firem a profesí,co nedostaly nic navíc…

  • Pridavaju v každej firme,ale je smutné že predavacka v slovenskom Lidli má vyšší plat ako pokladnik so skuskami na CD.4,5% je málo,spokojnost by bola pri 7%.V Prahe sú vysoké náklady na byvanie,myslím si že už je na čase z OSZ odist.

    • Myslím,že těch co odejdou bude hodně.Tohle odbory jednoznačně nezvládly

    • Hele a můžu se zeptat, jestli u ČD kvůli tomu podáte výpověd a vrátíte se zpět na Slovensko za pokladnu do Lídla?

  • Pridavaju v každej firme,ale je smutné že predavacka v slovenskom Lidli má vyšší plat ako pokladnik so skuskami na CD.4,5% je málo,spokojnost by bola pri 7%.V Prahe sú vysoké náklady na byvanie,myslím si že už je na čase z OSZ odist

  • No slabota.Spíše výsměch strojvedoucím apod.Je si dávejte to 1% ze mzdy na ty dajmojedy.Cha cha

    • Taky si myslím,že ty odbory nestojí za nic a je zbytečný je platit.

    • A myslíte si, že jednotlivě si vyjednáte víc? Nehledě na to, že v takhle velký firmě to asi jinak nepůjde.