Lidé Železnice Zprávy

ČD Cargo už má kolektivní smlouvu, více vzrostou mzdy hůře placeným profesím

Vectron 383.006 ČD Cargo s reklamou na vozové zásilky, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Vectron 383.006 ČD Cargo s reklamou na vozové zásilky, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Společnost ČD Cargo už má za sebou (jako první z velkých firem na železnici) letošní kolektivní vyjednávání. Smlouva byla podepsána včera. Model nárůstu mezd přitom zaručuje větší procentuální přírůstky hůře placeným profesím, tedy především železničním dělníkům.

Odbory se s vedením dohodly na meziročním růstu tarifů o dvě procenta plus 800 korun. Obecně se tak mzdy zvýší o 1200 až 1500 korun, v celkovém průměru to činí zhruba 4,3 procenta, sdělil deníku Zdopravy.cz předseda představenstva Ivan Bednárik. Předseda podnikového výboru Odborové sdružení železničářů Radek Nekola to potvrdil s tím, že jde o oboustranně přijatelný kompromis, který firmě zároveň umožní i potřebné investice.

Právě díky tomu, že část mzdového nárůstu je vymezena absolutní částkou 800 korun, si relativně nejvíce polepší právě zaměstnanci zařazení do nejnižších platových tříd. Zaměstnanci ČD Cargo zároveň dostanou s výplatou za prosinec jednorázovou odměnu 3000 korun za dosažený hospodářský výsledek. Loni byla odměna 3500 korun.

40 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Krajští silničáři si příští rok polepší ve mzdách o deset procent

  • To je náááádhera, jak se dokáže popis reality vyložit uplně naruby. Zaměstnanci by ještě měli být rádi, že současný management dlouhodobě kouzlí výsledky, které jaksi nejsou příliš úměrné vývoji výkonů, snaží se urvávat zakázky za ceny, za které je nejsou ochoptni jezdit ani efektivnější menší dopravci a ještě zbylo na (konečně) moderní lokomotivy a hlavně pořád na zachovávání “sociálního smíru” – dovolená (5 týdnů turnusové, 6 týdnů kancelářské činnosti), jízdní výhody, benefity, …

    A provoz se dokáže odměnit tím, že v zájmu nahánění výkonů (= zajištění práce za každou cenu)  nebo prostě konzervativnosti myšlení plýtvá pracovní dobou a je mu ukradená produktivita personálu a techniky. Hezké ukázky třeba zde
    https://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=3806384
    https://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=3836447
    nebo včerejší jízda uhlí, které nestihlo za den dojet z Děčína do Varnsdorfu, protože prostě muselo a muselo jet přes tu Českou Lípu.
    https://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=3845900

    Má pak ČD Cargo opravdu až takový nedostatek provozního personálu…? (ať se neurazí ti, kteří jsou schopni-ochotni při práci myslet a něco řešit i konstruktivně, nechci tim říct, že neexistují.)

    Pro zefektivnění segmentu vozových zásilek se neudělalo prakticky nic opravdu progresivního (flexibilní trasování dle směru zásilek, ochota netrvat na tom, že Mn prostě jede jen v úterý a čtvrtek dopoledne, dálkové ovládání lokomotivy pro úsporu personálu, kombinace profesí, souvisejících s provozem Mn vlaku, přesuny autem; nebo holt i lokální spolupráce s místním jiným dopravcem nebo i autodopravcem, pokud to pořád bude znamenat, že hlavní část cesty se pojede s námi…), protože by to nebylo průchodné kvůli ohrožení zaměstnanosti. Výkřiky kolem slevy z ceny za DC (resp. její výše) a její životadárného významu pro JVZ jsou pak jen alibismem, na tom to vubec nestojí tak zásadně, jak se bohužel musí prezentovat.

    Kromě toho, že je otázkou, za jakou konkurencí by se dalo jít “za lepší nabídkou”, tak se zeptejte třeba u Metransu, kolik původních zaměstnanců ČDC ne/zůstalo v terminálu v České Třebové po převzetí vozmistrovských činností, s ohledem na pracovní návyky. A s nabíráním nových strojvedoucích to samé.

    Možná aktuální vývoj mezd znamená, že i zástupci odborů pochopili (bylo jim vysvětleno), že už může být opravdu zle a militantně-destruktivní přístup typu Dušek by logicky jednou skončil definitivním koncem. Bylo by to to fajn (tedy to “pochopení”, ne konec), protože v uplynulých letech to tak nevypadalo. Jinak by stávka možná byla zapotřebí, ale v opačném smyslu – aby firma zlomila požadavky na něco, co neodpovídá současné době a situaci.

    • Nevím na jakém postu pracujete, ale podobné vize jsem slyšel z úst pracovníků GŘ.Pokud chcete mluvit o obsazení a jízdách Mn vlaků berte prosím v potaz,že existuje technologie práce která je stanice od stanice jiná.Ano v budoucnosti se splní vaše sny o ještě větší kumulaci funkcí a dálkovém řízení čehokoli,protože věkový průměr zaměstnanců je vysoký a mladí jaksi rukama pracovat nebudou.Takže budeme všichni sedět u počítače,sledovat jak to ostatní dělají špatně.Budeme řídit lokomotivu dálkově,budeme dálkově měnit posunovače ve vozmistra,poté v soupisáře. Kusové zásilky jsou také vlastně zlo,protože z toho nic není a je na to potřeba moc lidí.Managment jsou kouzelníci kteří kouzlí s čísly.To je známá věc,kterou bych raději nevyslovoval.Kam nás to dovedlo to vidíme všichni.

    • Přesně jste popsal technologii práce soukromých firem.Strojvedoucí doveze ucelený vlak do cílové stanice,kde už na něho čeká dalśí pracovník firmy,který na místo dojel os.automobilem.Po dokončení práce např. vysypání uhlí pracovník provede potřebné úkoly pro odjezd vlaku (zkouška brzdy,zhotovení vlakové dokumentace).Potom ucelený vlak odjede zpět.To vše na stále stejné trase z místa A do místa B.Podívejte se prosím na strukturu takové společnosti a porovnejte jí s ČDC.

    • Jen ke jmenovanému Metransu….tam se chce trošku podívat do minulosti jak vlastně začínal na trhu.Jeho podnikání se v podstatě rozjelo naplné obrátky díky ČDCARGO.Byla doba kdy lokomotivy ČDCARGO tahaly vlaky Metransu.Výdělek pro cargo byl tak vysoký,že sotva pokryl mzdu strojvedoucího.Lidé ze soukromé sféry seděli v dozorčí radě carga,tak se nedivte,že šikovnější pracovníky vysáli k sobě.V cargu se přicházelo o výkony,propouštěli zaměstnance(strojvedoucí s velmi slušným odstupným) a ti druhý den nastupovali do zaměstnání u AWT,METRANSU a jiných dopravců.Kolik strojvedoucích si tito dopravci asi vychovali(myslím v letech 2008-2014)????
      Perličkou je systém opravárenství v SOKV ČDCARGA.Kdy vlastní lokomotivy musí správkaři nechat stát i přesto kdy je nedostatek vlastních HKV a musí opravit lokomotivu konkurenci…….takže ano státní akciová firma velice dobře podporuje soukromé podnikání v Čechách už několik let.

  • Něco tak zbabělého a zbytečného jako presidium Federace strojvůdců se jen tak nenajde.Důležitost s jako vystupují,jejich počet a jejich neschopnost něco vybojovat je opravdu zarážející…

  • … tak odejdu za lepší nabídkou ke konkurenci … ČD má zaměstnanců dlouhodobě nadbytek …

    Mr.Johnny je zjevně humorista, na odiv tu však dává, že o tom ví úplné kulové.

  • Pavle Antoliči.Při hrubém výdělku 20 000 Kč a celkovém navýšení o cca 4,3% je růst 860 Kč hrubého.Při zde již uvedené míře inflace a růstu ve všech odvětvích mi to přijde málo.Také si musíme říci,že na uvedených tabulkových 20 000 hrubého,nedosáhnou zdaleka všichni provozní zaměstnanci.Z rekonstrukce 100 lokomotiv řady 742,už je jen polovina a to se ještě nezačalo.Pokud pracujete v provozu,tak asi víte jak žalostný stav lokomotiv nejen této řady je.To opravdu pár Vectronů nezachrání.Co se týče vozů,tak valná většina nových vozů je pouze pronajatých.

    • Jirka Pronajaty jsou nástavby Inofrei protože výrobce je pouze pujčuje, spodek je Čd cargo,pokud vím tak remotorizace řady 742 byla minimálně rok připravovaná pro 50lokomotiv,dále v příštím roce je připravována rekonstrukce řady 130 es a Perschingů .Dále 800kč hrubého plus 2% z tarifu ….tzn 2% z 20tis je cca 400kč plus 800 je dohromady 1200 k výplatě .tzn cca 9%nárůst….ano není to až tak moc ale i tak při inflaci cca 2,5%to neni až tak hrozné jak tvrdíte……

    • 1200 z 20000 je 6%.PKS jsem četl zatím v rychlosti a zatím jsem nenašel jakých zaměstnanců se týká oněch 800 Kč.Lokomotiv řady 742 je v provozu cca 120.Neznám přesné číslo.Rekonstrukce se mělo dostat původně 100 kusům,s tím, že zbylých kusů nad těchto 100 již nebude potřeba.

  • Vznik CD CARGO 2007 inflace za roky 2007-2016 činí dle čs. statistickeho uřadu 19.6% nazor na tu lumparnu at si každy uděla sam

  • PKS na rok 2018 byla podepsána 18.12. kolem 15té hodiny.Výsledek se dozvídáme na těchto stránkách,protože na OSŽ stránkách nás chtějí zásobovat informacemi postupně.Asi mají obavy,aby jsme tu radost unesli.Každopádně díky redakci za informace.

    • Na Osž byly vyvěšeny informace hned po podepsání, zveřejnění Pks hned den poté…..

    • Ano máte pravdu.Na stránkách OSŽ v sekci pv cargo ke stažení.Alespoň odkaz na umístění PKS na stránkách OSŽ by byl na místě.

  • A pokud firma nemá na slušné mzdy pro své zaměstnance tak by si neměla vyhazovat z kopejtka akcema jako byla 14.12. Jako jsou pamětní medaile atd.A měli by to radši investovat do zastarého vozového parku.V tomto vidím takový menší rozpor.Ona pamětní mince je krásná,ale nájem nebo hypotéku s tím lidi nezaplatí.
    P.S.Nebo už jste to někdo zkoušel????

  • To Jirka: Jakou kompenzaci za JVZ? Slevu za DC může mít každý dopravce a mimochodem, chce je do budoucna dělat vícero firem. ČDC má dvě možnosti – pristoupit na požadavky odborů a pak bud zavřít krám nebo propustit tak půlku zaměstnanců anebo tuhle variantu. Nelíbí se Vám to? Můžete bez obav přejít k jinému dopravci, všichni sháněj lidi. A je zajímavé, ze tam, kde nejsou odbory, tam jsou lidí spokojení….

    • Neni to k zamyšlení,když i náš ředitel a vedoucí oprav si stěžují na nízké mzdy na dělnických profesích????Už by měli páni v čele firmy pochopit,že lidem nabízejí špínu na pracovišti,zimu a plat jako prodavačce.Tím nechci snižovat profesi prodavaček,ale řekl bych,že po lidech chtějí odbornější činnost……

    • Souhlasím s vámi.ČDC opravdu musí propustit polovinu zaměstnanců.V provozu chybí cca 150 lidí,takže tam to asi nepůjde.Segment jednotlivých kusových zásilek vyžaduje nepoměrně více zaměstnanců a času,než jsou soukromý přepravci
      ochotni zaplatit.Ti mají své ucelené vlaky.Neznám výsledky hospodaření za letošní rok,ale v loňském roce se financování kusovek výrazně blížilo k černým číslům.

  • Zdá se,že matematika ve škole pro hochy nebyla silnou displínou….Jen se pak ředitel s personálním oddělením nemůže divit,že neseženou nové lidi za almužnu,kterou jim nabízí.

  • Na železnici dějou se věci, na dráze jsou zaměstnáni švarní mládenci….
    Chlapi, ty vaše odbory vykopejte, ti rozhodně nekopou za vás!!!!
    Na železnici dějou se věci…. v odborech jsou usazení velcí hajzlíci…

  • Na železnici dějou se věci, na dráze jsou zaměstnáni švarní mládenci….
    Chlapi, ty vaše odbory vykopejte, ti rozhodně nekopou za vás!!!!
    Na železnici dějou se věci…. v odborech jsou usazení velcí hajzlíci…

  • Tak jsem si přečetl komentáře pode mnou a nestačím se divit. Ti komici srovnávají nesrovnatelné. ČD Cargo žije v drsném konkurenčním prostředí, nedostává od státu nebo krajů žádné úhrady jako ČD. Má za konkurenci drsnou silnici a ostatní železniční dopravce. Uvědomte si to, než budete psát zase bláboly o prohrách.

    • Velice dobře si uvědomujeme co píšeme,protože velice dobře víme jaký byl mzdový nárůst v posledních pěti letech.Stále ta samá písnička o zastaralém lokomotivním a vozovém parku,o propadu výkonů a tržeb.Nárust mezd nepokrývá ani inflaci a to nám komikům opravdu komické nepřijde.

    • Nevím jak dlouho děláte na dráze,ale tyto peníze by jsme dostali i bez odborů,kterří berou za to těžký peníze.

    • Jirka jen sleva z cesty nikoliv dotace….do vozového parku se poslední dobou investuje ať už je to nákup nových lokomotiv a vozů,remotorizace D trakce,v příštím roce generálky E trakce atd…jinak spočítejte si %nárůst pro člověka co bere řekněme 20tis, je 800+2%z tarifu kolik % je to nárustu???

  • Je to obrovská prohra všech odborových centrál v čele s OSŽ a jejího předsedy p.Nekoly.Poslední známý požadavek odborů při vyjednávání byl 8%,s ohledem na zaměstnavatele,který označoval požadavky odborů za likvidační.Výsledek je 2% a 800 korun.Hlavně že máme medaile 10 let Cargo.

  • Souhlas s Jirkou.
    A ještě bych dodal, že ty stávající provozní zaměstnance opravdu dlouho neudržíte.

  • No je to jednoduché. 15% pro všechny profese nebo stávka,zastavit dopravu na železnici,už to tady jednou bylo a šlo to.ale to by v odborech musel být Dušek.

    • To myslíš vážně????
      Přece pokud nejsem s podmínkami zaměstnavatele spokojený – tak odejdu za lepší nabídkou ke konkurenci… Jak prosté 🙂 🙂 🙂
      Stávku může myslet vážně jenom levičáckej bezmozek – to bez pardonu…

    • Dušek byl poslední odborový předák,který něco pro lidi vybojoval.Bohužel byl nucen odejít právě skupinou lidí,kteří tomu nyní velí……

  • Státní správa rostla rostla v průměru o 10%.ČD jako podnik vlastněný státem o 4,3%.Proto si půjčím výrok od Federace strojvedoucích a nazvu to plivancem do tváře zaměstnancům čd cargo,zejména těm provozním.Tímto způsobem nové zaměstnance opravdu nenalákáte.

    • ČD má zaměstnanců dlouhodobě nadbytek – čím víc se jich zbaví tím líp..

    • Lepší než drátem do oka. Pro dělnický plat je to slušné přilepšení.

    • Souhlasím s Vámi… k čemu odbory, které nekopou za zaměstnance, ale táhnou s vedením za jeden provaz…..

    • Souhlasim! Ovšem pak si také udržet hrdost a odmítnout Pks a požádat zaměstnavatele o smlouvu podle zákoníku práce!!

Newsletter

Partneři


Výběr editora