Podoba pražského hlavního nádraží a parku před ním vzejde ze společného tendru

Vrchlického sady, prostor před hlavním nádražím. Pramen: IPR PrahaVrchlického sady, prostor před hlavním nádražím. Pramen: IPR Praha

Nádraží a jeho okolí je letitou pražskou ostudou. Změnit to mají architekti a urbanisté, kteří uspějí v soutěžním dialogu.

Správa železnic (SŽ), město Praha a pražský dopravní podnik (DPP) hodlají společně vtisknout novou podobu hlavnímu nádraží a přilehlým Vrchlického sadům. Chystají společný tendr, ze kterého vzejde návrh rekonstrukce nové odbavovací haly nádraží, urbanistické řešení parku i podoba nové tramvajové tratě od Národního muzea do Bolzanovy ulice. Vyplývá to z předběžného oznámení (průzkumu trhu), které se objevilo na profilu Správy železnic.

Předpokládaná hodnota požadované dokumentace je 174 milionů korun, počítá se přitom se soutěží formou dialogu. Všechny tři projekty by se následně měly uskutečňovat ve vzájemné koordinaci.

Správa železnic hovoří o potřebě kompletní rekonstrukce nové odbavovací haly od roku 2016, kdy pražské hlavní nádraží převzala do majetku. Podle SŽ byla předchozí rekonstrukce, zajišťovaná firmou Grandi Stazioni a završená v roce 2011, nekvalitní a nedostatečná.

„Musíme to tedy udělat z gruntu znovu,“ řekl před časem deníku Zdopravy.cz generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Největší bolestí je střecha, kterou zatéká, nedostatečná je například také vzduchotechnika. Kromě oprav jsou v plánu i dispoziční změny v interiéru, na střeše má vzniknout park, klidová zóna s kavárnou i nový přechod přes magistrálu. Práce by měly začít v roce 2023 a trvat zhruba čtyři roky.

Vedení tramvajové trati skrze Vrchlického sady. Pramen: IPRPohled na magistrálu, Vrchlického sady a hlavní nádraží. Pramen: IPR PrahaVrchlického sady, pohled od magistrály. Pramen: IPR PrahaHlavní nádraží a Vrchlického sady při pohledu od Opletalovy ulice. Pramen: IPR PrahaVrchlického sady, prostor před hlavním nádražím. Pramen: IPR PrahaVrchlického sady (Sherwood). Pramen: IPR PrahaPražské hlavnní nádraží, vstup z Vrchlického sadů.
Autor: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=44774623Vrchlického sady (Sherwood). Pramen: IPR PrahaVrchlického sady (Sherwood). Pramen: IPR PrahaTestování tratě v Opletalově ulici. Autor: DPP/Daniel ŠabíkTramvajová trať v Opletalově ulici v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTramvajová trať v Opletalově ulici v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Letitou pražskou ostudou jsou také Vrchlického sady, které si vysloužily přezdívku Sherwood. Ačkoliv divočina 90. let je již dávno pryč, stále nejde o místo lákající k rekreaci. Městská část Praha 1 nikdy nenaplnila své sliby proměny parku, správu území proto pod sebe převzal nedávno magistrát.

„Důvodem je zájem hlavního města na koordinovaném řešení revitalizace tohoto území včetně realizace nové tramvajové trati mezi zastávkami Muzeum a Bolzanova,“ uvedl radní pro oblast správy majetku Jan Chabr.

Tramvajová trať povede z Vinohradské mezi budovami Národního muzea (zde jsou už položené koleje) podél magistrály Wilsonovou směrem ke Státní opeře, kde by vznikla nová zastávka. Trať poté odbočí do ulice Politických vězňů a Washingtonovou ulicí se dostane před halu Hlavního nádraží do Vrchlického sadů. Tam by byla též zastávka. Následně se napojí na současnou trať v ulici Bolzanova skrze Opletalovu ulici, kde bylo nedávno obnoveno torzo tramvajové trati. Výstavba trati má proběhnout současně s revitalizací parku. Nové propojení by mělo odlehčit přetíženým spojením v centru. Dnešní celoměstský tramvajový systém je podle města příliš závislý na úseku mezi Lazarskou a Jindřišskou.

Podle loni schválené strategie rozvoje pražské tramvajové sítě by měla trať začít vznikat v roce 2025.

Tagy dpp Hlavní město Praha Praha hlavní nádraží Správa železnic Vrchlického sady
55 komentářů