Podoba pražského hlavního nádraží a parku před ním vzejde ze společného tendru

Vrchlického sady, prostor před hlavním nádražím. Pramen: IPR PrahaVrchlického sady, prostor před hlavním nádražím. Pramen: IPR Praha

Nádraží a jeho okolí je letitou pražskou ostudou. Změnit to mají architekti a urbanisté, kteří uspějí v soutěžním dialogu.

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ryk Mat

Tak snad zmizí ta Kotasova idiocie, kdy dobíhající nemají šanci svůj vlak doběhnout, protože jim v cestě stojí kufry na eskalátorech a travelátorech. Také by se šikly nějaké dobře viditelné hodiny, ty se pseudoarchitektovi ale asi nelíbí.

Vašek

Vlak se nedobíhá, na vlak se čeká.

Adam

Proč se neudělala výhybka v Opletalově i směrem do Seifertovi?

Adam

Seifertovy.

tarten

Jestli si dobře vzpomínám, tak aby se to ještě vešlo do kategorie „oprava“. Martýrium s miliony razítek bude až pro celou trať přes Sherwood.

Codycheck

Magistrála nejde zakopat, jelikož je tam Hlavní nádraží. Je tam Metro, Metro, Metro, ale původně to měla být podzemní Tramvaj jako třeba mají v Kyjevě.
Už se to tady několikrát řešilo a Magistrála nemohla vést jinudy, poněvadž další nebližší pruh prostoru města (v 60 letech), kudy by se dala postavit, byl až v oblasti Vinohradských hřbitovů a to by nějak postrádala smysl. A zase blízko centra nevede, nebo by jste chtěli jako to mají v Bratislavě 🙂

Podívej te se na stránku https://www.dveprahy.cz
a přepněte si na roku 1953 nebo 1966

původní Jakub P

Jasně, mezi Národním muzeem a sv. Václavem není blízko centra…

tarten

Není mi jasné, co myslíte tím, že blízko centra nevede. Technicky vzato máte pravdu, protože vede na samém okraji užšího centra (Karel IV.), což není „blízko“, zatímco širší centrum (souvislou zástavbu činžáků ap.) protíná, což také není „blízko“, ale asi jste to myslel jinak.

Codycheck

Myslel jsem to, jak jste to napsal. Praha 2 Vinohrady a už není z mého pohledu centrum, i když si to obyvatelé stále myslí, hlavně ty s akcentem z Vinic 🙂

tarten

Je to „širší centrum“ a má památkovou ochranu. I když nižšího stupně než „užší centrum“.

Vlastimil Kocurek

Touto úpravou ovšem přijde Praha o svůj Genius Loci, protože nevzhledná veřejná prostranství, která nikdy v historii nebyla řádně upravená, k Praze přeci patří. Jsou jejím charakteristickým rysem.:):) :).

tarten

Mělo by se tam obnovit ještě pár rozsáhlých ohrad z rezavého vlnitého plechu a udělit jim památkovou ochranu. 😀

Zdeněk

Vlnitý žlutý laminát je „pražštější“. 🙂

tarten

To jsou nepřijatelné novoty, to nikdo památkově chránit nebude 🙂

Poudy

Ticho, ještě si to přečtou památkáři

Martin Prager

Pražský genius loci se rozhodně nenachází v Sherwoodu, jehož obyvatele tvoří somráci a smažky z celé střední Evropy. Za mě je tedy víc než dobře, že tahle lidská bažina bude konečně z gruntu přebudována.

tarten

V Sherwoodu genius loci byl, když tam bývala skalka a rybníček. Teď už není co zachraňovat.

Martin Prager

No jo, ale to byly 20. léta minulého století… 100 let tomu nazpět… Jen nechápu některé zdejší mínusáře, jak se mohou zastávat něčeho tak odborného, jako je Sherwood. Buď jsou to nemístní neznající realitu anebo jen prostí prudiči.

Martin Prager

odporného

Petr

Tak jistě budeš mít představu, kam se ty smažky a bezďáci přesunou. Z té krásy si najdou práci a začnou žít spořádaný život, viď

Petr

Magistralu pod zem, jinak to je zase jen polovicni reseni, ktery si muzete strcit za klobouk.

Dachs

Pozor, ať se neprokopáte do tunelů metra, nebo stanic. Není to tak jednoduché, jak se od stolu může zdát.

Petr

Jestli to chceme mit jednoduchy, tak je nejlepsi nedelat vubec nic. Metro je od Bulhara po Muzeum nekolik desitek metru od magistraly, takze si najdete jinou vymluvu.

robert

No, není. Uvědom si, jak hluboko na hlavním nádraží jdeš do metra.

Petr

Metro na hlavnim nadrazi je pod parkovistem, ne pod magistralou. Je od ni „daleko“ v horizontalni ose, ne ve vertikalni.

tarten

V obou osách. A nic to nemění na tom, že by magistrála musela jít až pod základy horní haly a toho, co je ev. pod ní. Máte přehled, co je tam v podzemí? Jaký sklon byste pak měl na vystoupání nad Áčko?

Y.K.

A dál? Někde u opery už je magistrála na stropě tunelů metra. To by byla pěkná rampa. 200 m z pod haly (a to fakt nemůže být hloubené těsně pod) na strop tunelů.

původní Jakub P

Takže od Štvanice k Bulharu stávající řešení, u Bulhara obří výtahy pro auta a pokračování tunelem?

Petr

Auta umi jezdit i z kopce.

Y.K.

To máme 120 m od paty mostů, převýšení, nevím, min 20 m. To máme sklon skoro 17%. https://mapy.cz/s/cadozunene

Nestaví se do 9 %?

tarten

A ještě nezapomeňme na pravděpodobné Metro D a „Metro S“, a potom kanály (se sklony nic neuděláte) a kolektory s plynem, elektrikou, optikou a vodou, a také podzemní garáže, kinosály, trezory bank a podobné stavby.

David

Magistrálu okamžitě zúžit na 2+2 pruhy s maximální rychlostí 50 km/h. Přidat semafory, přechody, ostrůvky, atd.

tarten

Výhledově na 1+MHD/MHD+1.

tarten

Mínusáře upozorňuji, že píšu o velmi konservarivní variantě. Ve hře je také 2+0, 30 km/h.

tarten

A ještě obrázek 😀 Zkuste si tam najít tu svoji Magistrálu. A ne, není to žádná fantasmagorie ale 2. místo v architektonické soutěži. Gratulujte si, že to nevyhrálo!
https://florenc21.eu/Upload/2021/11/16/55_posters-2.pdf

Lukáš

Určitě by se tam daly dát oddělené cyklopruhy, stromy, parkování i 1 nebo 2 průjezdný pruh (minimálně od Nuseláku k Muzeu), místa je tam dost. Problém nastává za muzeem, já osobně jsem s žádným inteligentním nápadem nepřišel.

původní Jakub P

Ty mimoúrovňový křižovatky U Bulhara a na Těšnově jsou samozřejmě komplikace, ale i tam by se věřím našlo řešení, jak to po zklidnění udělat bezpečně i pro chodce a lidi na kolech. Možná by to nebyla úplně nádhera, ale ošklivější než současnej stav by to bylo těžko.

tarten

Současný stav jistě nezůstane. Podle prvního místa v soutěži se dost možná začne i opravdu stavět.
https://florenc21.eu/Upload/2021/11/16/urb_flo21_panely_team24.pdf

tarten

Stručně řečeno, Magistrála u obou nádraží přetrvává, ale u Karlína je ponížená na úroveň terénu jako normální ulice s tramvajema, než se zase zvedne na most. Celá oblast Florence je developerem radikálně přestavěná.

Petr

Šup do sprchy

tarten

Magistrála pod zemí už je a jmenuje se Blanka. Víc nečekejte.

Adamgolias

Trochu se bojim , ze v ramci rekonstrukce parku prijde misto vyhnani luzy , uklidu a vytvoreni zahonu a travniku na radu beton , sklo , pila . Ta tricetileta neschopnost zbavit park parazitu je pro me nepochopitelna.

Y.K.

Parazity máme na pražském hradě kolem prezidenta. S bezdomovci je to těžké, co přesně si představujete pod slovem „zbavit se“?

tarten

Myslíte klub skartovačů? 😀

MaT

Jestli se Vám ty lavičky tak líbily, tak si pro nějakou zajděte, mají je v Krči okolo budovy kde je nábytková banka, nedávno jsem je tam náhodou objevil. Jsou tam venku, další plány s nimi asi nejsou, tak si myslím, že když byste hezky poprosil, tak Vám určitě nějakou nechají za odnos… Nebo spíš za odvoz, jak to má ty betonové nohy, tak si myslím, že by to jeden člověk neunesl…

tarten

Jj, řekl bych, že by se z nich mohly skládat protiatomové bunkry.

Michal82

Sherwood potřebuje reko jako prase drbání. Je ostuda, že prvni co cestující vidí jsou fetky a opilci pred hlavákem. Jsem zvedav kolik matek s detmi bude pak využívat ten park co bude na miste parkoviste hned vedle magistrály.

MaT

Ale tak ty matky s dětmi by mohly být v tom parku před odbavovací halou, když z něj se ti alkáči a feťáci přesunou do nově vzniklého parku na střeše, ne? Nebo je to myšlené nějak jinak? 🙂

Jakub

Bohousi, vezmi si prasek..

1. Ten lavickovej reklamni hnus byl hnus 2. Majetek ma v gesci TOPka 3. Tenhle clanek je ponekud o necem jinym

zdeva

Je to hnus,ale dá se sedět…

tarten

Dá se především ležet, zejména po požití krabičáku nebo petky (nikoli s vodou), a také provozovat veřejný dům duhovou menšinou.

Vlastimil Kocurek

Turisticky významná místa, se systematicky zbavují laviček, uvedu jen jeden příklad Valgardena – 2 monitorované lavičky, kde jsem si dával hodně pozor, aby mi nic neupadlo na zem, a tajně jsem tam rychle něco snědl, protože jsem nevěděl, jestli je to povolené nebo ne. Takových míst je ale hodně. Ale jde o špičková místa turismu.