Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

Podoba nádraží poprvé vzejde z architektonické soutěže, průkopníkem je Veleslavín

Železniční stanice Praha - Veleslavín. Foto: SŽDC
Železniční stanice Praha - Veleslavín. Foto: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty poprvé sáhla při plánování nádraží k mezinárodní architektonické soutěži. Z té by měla vzejít nová podoba nádraží v Praze na Veleslavíně, které je součástí chystané tratě na Letiště Václava Havla. Soutěž si vyžádalo hlavní město.

„Lze konstatovat, že v takovém rozsahu jde o první veřejnou mezinárodní architektonickou soutěž,“ uvedla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. Od soutěže a vítězného návrhu správa železnic očekává skloubení dostatečých provozních parametrů s urbanistickým pohledem na dané území.

„Prosadili jsme – a díky patří Správě železniční dopravní cesty – historicky první vypsání architektonické soutěže na podobu stanice nádraží Veleslavín včetně libreta na všechny další zastávky na trati z Masarykova nádraží na Letiště Václava Havla,“ doplnil náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

SŽDC vyhlásila architektonickou soutěž v rámci zpracování projektu tratě z Veleslavína na Letiště. Celá trať by se měla za Stromovkou zanořit do tunelu a na Veleslavíně vynořit. Dál na letiště bude pokračovat na povrchu. Další architektonické soutěže SŽDC zatím nechystá, nejprve chce vyhodnotit zkušenosti z té první.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ryk Mat
Host
Ryk Mat

Ufff. Já se opravdu třásl strachy, že to opět dostane bez soutěže strašlivý ničitel českých měst pseudoarchitekt Kotas.

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Konečně. Rozjetých rekonstrukcí v poslední době je hromada, vždycky to prokoukne. Ale já se u takových stanic nemůžu zbavit dojmu, že nad tím nikdo moc nepřemýšlel a prostě tam lupl nejjednodušším způsobem nová okna, střechu a přidal nějaké skleněné zdi do interiéru. Nejsmutněji podle mě dopadají přístřešky na nástupištích, přitom manuál pro celou síť SŽDC by nepřišel na tolik, aby to nějak omezilo schopnost investovat. A konec zábradlománie by s tím třeba prošel taky.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Může mi, prosím, někdo znalejší vysvětlit, k čemu ještě bude železnici nádražní budova v současné žst. Praha-Veleslavín, až bude (jak je to stavebně připraveno) trať v podobě dvoukolejné železniční zastávky umístěna pod zemí a přístupná ze spodního vestibulu metra? Nebo tam bude ještě i nějaký další přístup (z pohledu cestujících zcela protismyslně zacházkou) od stávající nádražní budovy namísto někudy kratší cestou od zastávek autobusů?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A především pro redakci (aby si tam případně mohla vyslat nějakého „zvěda“) přidám ještě jeden nyní aktuální internetový odkaz na avízo akce, která s tím ne až tak úplně jen okrajově souvisí:
https://www.mestokladno.cz/modernizace-trati-kladno-praha/d-1473892

Dan
Host
Dan

Jak velký má být rozsah přestavby nádraží Veleslavín? Vylepší se nějak propojení nádraží se stanicí metra a autobusů? Děkuji za odpověď.

Pavel Klicpera
Host
Pavel Klicpera

Libreto, jako scénický a literární námět k opeře? Jako k výstavě? Už i ke stavbě zastávky? Nám už fakt všem kape na karbit…

Ryk Mat
Host
Ryk Mat

Když už se tak staráte o češtinu, tak na vám kape na karbid, nikoli na karbit. A těmi vám i všemi myslíte svou rodinu nebo se snažíte urazit i jiné lidi?

Pavel
Host
Pavel

V principu super a krok spravnym smerem. Treba pujde o prvni stanici bez modreho zabradli. V detailu to ovsem vyvolava pochybnost – o kolik se tim posune samotna zadost o UR?

bob
Host
bob

Zdá se to být krok správným směrem, tak uvidíme. Teď je otázka co na to řekne Jan Tleskač a petr.r?

Romanero
Host
Romanero

Tipuju něco o pragocentrismu, dělnících a šalingradu 😀

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll