Podniky železničního průmyslu letos investují do inovací více než 5 miliard

Výroba lokomotiv. Pramen: ACRIVýroba lokomotiv. Pramen: ACRI

Jednu z největších investic posledních let do konkrétního výrobku chtějí letos završit Třinecké železárny. Miliardu korun vynaložily na zavedení výroby odolnějších kolejnic.

Firmy sdružené v Asociaci českého železničního průmyslu (ACRI) plánují letos investovat do inovací více než 5 miliard korun. Vedle vylepšení produktů půjdou peníze například do dekarbonizace výroby, budování energetické nezávislosti, do informačních systémů nebo kyberbezpečnosti.

„Železniční průmysl je hnacím motorem pro výzkum, vědu a inovace. A to i díky svému výrazně exportnímu zaměření a potřebě uspět v nejnáročnějším konkurenčním prostředí,“ uvedla generální ředitelka ACRI Marie Vopálenská. „Díky špičkovým technologiím jsou české firmy dodavateli kompletních výrobků i komponentů pro nejvýznamnější hráče vyrábějící například vysokorychlostní železniční vozidla,“ dodala.

Jednotlivé podniky českého železničního průmyslu vydávají na inovace částky dosahující řádu stovek milionů až miliard korun ročně. Například Škoda Group letos investuje do výzkumu a vývoje nových vozidel a technologií více než 2 miliardy korun. „Česká republika není žádná montovna – železniční průmysl vyrábí špičkové produkty s vysokou přidanou hodnotou,“ řekl místopředseda představenstva Škody Tomáš Ignačák.

Řádově stovek milionů korun dosahují investice do inovací a nových technologií u bohumínské společnosti Bonatrans, která je největším výrobcem železničních dvojkolí v Evropě a export do zemí EU tvoří 85 procent tržeb. Roční investice do inovací se u Bonatrans pohybují kolem 8 procent tržeb, což v absolutním vyjádření představuje zhruba 700 milionů korun ročně. Zhruba 8 procent tržeb investuje do vývoje i BORCAD, výrobce sedaček pro kolejová vozidla.

Jednu z největších investic posledních let do konkrétního výrobku chtějí letos završit Třinecké železárny. Miliardu korun vynaložily na zavedení výroby odolnějších kolejnic, které budou vhodné i pro vysokorychlostní tratě.

„Zavádění nové technologie jejich tepelného zpracování vyvrcholí na podzim, spuštěna bude v listopadu. Zařízení zvýší užitné vlastnosti širokopatních kolejnic. Umožní nám to rozšířit produktové portfolio a nabídnout výrobky s delší životností. Zařízení, které vyvinuli naši technologové, spočívá na principu intenzivního ochlazování vybraných částí kolejnice pomocí vzduchu,“ upřesnil technický ředitel Třineckých železáren Henryk Huczala. Deník Zdopravy.cz psal o této investici podrobněji v únoru.

Tagy ACRI železniční průmysl
8 komentářů