Třinecké železárny investují miliardu do výroby speciálních kolejnic pro VRT

Kolejnice, ilustrační foto. Autor: ​English Wikipedia user Meggar, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7838517Kolejnice, ilustrační foto. Autor: ​English Wikipedia user Meggar, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7838517

Třinecké železárny v roce 2023 vyrobily 250 tisíc tun kolejnic, drtivá většina jde na export.

Třinecké železárny (TŽ) chtějí letos završit jednu z největších investic posledních let do konkrétního výrobku. Miliardu korun vynaložily na zavedení výroby odolnějších kolejnic, které budou vhodné i pro vysokorychlostní tratě. První kolejnice „se zvýšenými užitnými vlastnostmi“ by měly vyjet z výroby začátkem příštího roku.

Třinecké železárny jsou jediným producentem kolejnic v České republice. „Dosud jsme dodávali na trh klasické standardní typy kolejnic. Nové tepelně zpracované kolejnice zavádíme i v souvislosti s otázkou dodávek pro vysokorychlostní tratě, abychom v těchto tendrech uspěli,“ řekl deníku Zdopravy.cz technický ředitel TŽ Henryk Huczala. Podmínka mít v portfoliu tepelně zpracované kolejnice se podle něj vyskytuje i v řadě jiných tendrů.

Tepelně zpracovaná kolejnice má kalenou hlavu a vyšší tvrdost na pojezdové ploše, má tak mimo jiné delší životnost. Podle Huczaly měly Třinecké železárny dvě možnosti: technologii zakoupit nebo vyvinout. Zvolily druhou možnost.

„Jde o technologii vzduchového chlazení hlavy. Kolejnice po odválcování přijde na naši novou linku, kde pomocí tlakového vzduchu, který působí na teplou kolejnici, jsme schopni dosáhnout lepších parametrů na hlavě kolejnice,“ doplnil manažer. Podle něj se předpokládá, že nový typ bude tvořit až 40 procent výroby kolejnic v železárnách.

Třinecké železárny v roce 2023 vyrobily 250 tisíc tun kolejnic a železničního příslušenství (v roce 2022 to bylo 248 tisíc tun kolejnic). Drtivá většina jde na export do 60 zemí světa, na tuzemský trh směřovalo loni 27 tisíc tun kolejnic včetně příslušenství železničního svršku. Na výrobě Třineckých železáren se kolejnice podílejí deseti procenty.

„Mezi zajímavé exportní zakázky loňského roku patřila dodávka širokopatních kolejnic do Německa a také dodávka výhybkových a širokopatních kolejnic na Ukrajinu pro Ukrajinské železnice,“ řekl Huczala.

Tagy kolejnice Třinecké železárny VRT
69 komentářů