ÚOHS řeší nákup trolejbusů pro Brno. Zakázal uzavření smlouvy se Škodou. Den po podpisu

Trolejbusy 27 Tr. Foto: Škoda ElectricTrolejbusy 27 Tr. Foto: Škoda Electric

Smlouva začala platit až den poté, co její plnění zakázal antimonopolní úřad.

Nákup až čtyřiceti trolejbusů pro Dopravní podnik města Brna bude řešit ještě Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, i když dopravce již se Škodou Electric uzavřel smlouvu. Ještě před zveřejněním v registru smluv přišel totiž od antimonopolního úřadu zákaz uzavření smlouvy.

Zákaz uzavření smlouvy přišel DPMB 28. ledna. Dopravce ale uzavřel smlouvu už 27. ledna, o dva dny dříve ji podepsala Škoda Electric. „Správní řízení bylo zahájeno z moci úřední na základě obdrženého podnětu. Ze zákona začíná zadavateli zahájením správního řízení zahájeného z moci úřední běžet 60denní blokační lhůta, po níž nesmí uzavřít smlouvu s vybraným dodavatelem,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Komplikací pro DPMB může být skutečnost, že podle zákona je smlouva platná až po zveřejnění v registru smluv. K tomu došlo až 29. ledna, tedy v době, kdy už o zákazu uzavření smlouvy dopravce věděl. „Úřad v současné době ověřuje, v jaké fázi je zadávací řízení, a v závislosti na zjištěných informacích podnikne příslušné procesní kroky,“ dodal Švanda.

Škoda Electric v tendru porazila společnost SOR Libchavy. Nový kontrakt, který počítá s jistým dodáním dvaceti trolejbusů a opcí na dalších dvacet, přinesl po dlouhé době tuzemským dopravním podnikům nižší cenu, než dopravce očekával. Do Brna dodá trolejbusy Škoda 27 Tr.

Úspora proti odhadům 100 milionů korun

Škoda Electric nabídla jeden kloubový trolejbus s karoserií od Solarisu za 11,95 milionu korun. To je na tuzemské poměry v posledních letech rekordně nízká cena. Loni například krátký dvanáctimetrový trolejbus v Opavě koupili za 11,52 milionů korun.

Pro brněnský dopravní podnik znamená výsledek soutěže úsporu až 100 milionů korun proti původním odhadům. O tolik se liší vysoutěžená a odhadovaná cena. Původní odhad byl 580 milionů korun, konečná je 478 milionů korun.

Nové trolejbusy by měly nahradit vozy typu 15Tr, 22Tr a 25Tr. Podle ní by měly být kapacitnější trolejbusy nasazeny na nejvytíženější linky 25, 26 a 37.

V Brně běží několik různých soutěží na nové trolejbusy. Jde o tendr na 45 dvounápravových trolejbusů, do kterého dorazily dvě nabídky a probíhá jejich hodnocení. Jedna zakázka na 60 trolejbusů je už přes tři čtvrtě roku u antimonopolního úřadu, i proto se DPMB rozhodl pro soutěž na dodání trolejbusových stavebnic. Finální montáž si pak chce provést sám.

Tagy Dopravní podnik města Brna DPMB Škoda Electric
35 komentářů