Škoda Electric dodá do Brna až 40 kloubových trolejbusů s karoserií od Solarisu
Na trhu s novými trolejbusy začala větší konkurence. Brno tak kupuje kloubové trolejbusy za téměř shodnou cenu, za kterou koupili loni krátké vozy v Opavě.
Škoda Electric získala velkou zakázku na dodávku kloubových autobusů pro Dopravní podnik města Brna (DPMB). V soutěži porazila společnost SOR Libchavy. Nový kontrakt, který počítá s jistým dodáním dvaceti trolejbusů a opcí na dalších dvacet, přinesl po dlouhé době tuzemským dopravním podnikům nižší cenu, než dopravce očekával. Do Brna dodá trolejbusy Škody 27 Tr.
Škoda Electric podle údajů v registru smluv nabídla jeden kloubový trolejbus s karoserií od Solarisu za 11,95 milionu korun. To je na tuzemské poměry rekordně nízká cena v posledních letech. Loni například krátký dvanáctimetrový trolejbus v Opavě koupili za 11,52 milionů korun.
Pro brněnský dopravní podnik znamená výsledek soutěže úsporu až 100 milionů korun proti původním odhadům. O tolik se liší vysoutěžená a odhadovaná cena. Původní odhad byl 580 milionů korun, konečná je 478 milionů korun.
Větší konkurence na trhu s trolejbusy
DPMB zatím nezveřejnil písemnou zprávu zadavatele, kde by byla uvedena cena od SOR Libchavy. Cena nebyla ale jediným kritériem v hodnocení. Podle smlouvy mají být trolejbusy dodány do jednoho roku. „Reagujeme tak na potřebu obnovy vozového parku. Nové trolejbusy by měly nahradit vozy typu Tr15, Tr22 a Tr25,“ řekla loni na podzim k vypsaným soutěžím mluvčí DPMB Hana Tomaštíková. Podle ní by měly být kapacitnější trolejbusy nasazeny na nejvytíženější linky 25, 26 a 37.
V Brně běží několik různých soutěží na nové trolejbusy. Jde o tendr na 45 dvounápravových trolejbusů, do které dorazily dvě nabídky a probíhá jejich hodnocení. Jedna zakázka na 60 trolejbusů je už přes tři čtvrtě roku u antimonopolního úřadu, i proto se DPMB rozhodl pro soutěž na dodání trolejbusových stavebnic. Finální montáž si pak chce provést sám.
Tuzemský trolejbusový trh prošel v posledních dvou letech zásadní proměnou. Skončila doba, kdy nabídku podal jediný výrobce. Nadvládu Škody Electric narušila nejprve ostravská společnost Tram4Envi, která se snaží na český trh proniknout s ukrajinskou značkou Bogdan. SOR se později rozhodl jít vlastní cestou a nabízet své vlastní trolejbusy. I díky tomu začala v soutěžích cena klesat.