LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Podepsáno. Největší dálniční stavba může začít, smlouvu na D3 mají Italové

Vpravo na Prahu, vlevo na Budějovice. Úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVpravo na Prahu, vlevo na Budějovice. Úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dva a půl roku po zahájení výběrového řízení podepsalo Ředitelství silnic a dálnic smlouvu s firmami, které postaví třináctikilometrový úsek

Dva a půl roku po zahájení výběrového řízení podepsalo Ředitelství silnic a dálnic smlouvu s firmami, které postaví třináctikilometrový úsek dálnice D3 od Hodějovic k Třebonínu, jinak též jižní část obchvatu Českých Budějovic. Smlouva se objevila v registru.

Zakázku získalo italsko-slovenské sdružení firem Salini Impregilo a Doprastav, práce si rozdělí rovným dílem. Smluvní cena činí 5,8 miliardy bez DPH (7 miliard s DPH), což dílo řadí mezi nejnákladnější na české dopravní infrastruktuře v tomto desetiletí a největší, které získala zahraniční firma.

Salini Impregilo je v poslední době propíraná především na Slovensku, kde se potýká s velkými problémy na stavbě úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, jehož součástí je 7,5 kilometru dlouhý tunel Višňové. Stavbu od počátku provázejí spory investora se zhotovitelem o peníze a neplnění termínů, mluvilo se i o odchodu Italů ze stavby. Problém nyní řeší mezinárodní komise a práce na tunelu podle slovenských médií fakticky stojí.

ŘSD zatím neupřesnilo, kdy hodlá poklepávat u Budějovic základní kámen, mělo by se tak ale stát co nevidět, podle dřívějších vyjádření v únoru či březnu. Deník Zdopravy.cz přesný termín zjišťuje a případně doplní. Součástí stavby bude mimo jiné 17 dálničních mostů, přeložka železniční trati, nadchod pro zvěř nebo tři mimoúrovňové křižovatky. Stavba potrvá tři a půl roku (42 měsíců), hotovo by mělo být v létě 2022.

ŘSD si jako zhotovitele nakonec vybralo druhého v pořadí, když s nejnižší cenou (3,944 mld. Kč) přišlo italsko-turecké sdružení firem Astaldi a IC Ictas (IC İçtaş İnşaat Sanay ve Ticaret). To bylo vyřazeno a jeho námitky ŘSD zamítlo.

Trasa jižní části obchvatu Českých Budějovic v úseku Hodějovice - Třebonín. Foto: ŘSD

Trasa jižní části obchvatu Českých Budějovic v úseku Hodějovice – Třebonín. Foto: ŘSD

Horší je to ale se severní částí obchvatu v úseku Úsilné – Hodějovice, která je zatím u antimonopolního úřadu. Stavby úseků nemusejí být zahájeny ve stejnou dobu, ŘSD je chce ale zprovoznit ve stejný okamžik.

Stavba má výrazně ulevit krajskému městu od tranzitní dopravy a řidičům zjednodušit cestu na jih, například do rakouských hor nebo k moři.

Tagy České Budějovice D3 Doprastav obchvat ŘSD Salini Impregilo
13 komentářů