Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Podepsáno. Největší dálniční stavba může začít, smlouvu na D3 mají Italové

Vpravo na Prahu, vlevo na Budějovice. Úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Hotový úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dva a půl roku po zahájení výběrového řízení podepsalo Ředitelství silnic a dálnic smlouvu s firmami, které postaví třináctikilometrový úsek dálnice D3 od Hodějovic k Třebonínu, jinak též jižní část obchvatu Českých Budějovic. Smlouva se objevila v registru.

Zakázku získalo italsko-slovenské sdružení firem Salini Impregilo a Doprastav, práce si rozdělí rovným dílem. Smluvní cena činí 5,8 miliardy bez DPH (7 miliard s DPH), což dílo řadí mezi nejnákladnější na české dopravní infrastruktuře v tomto desetiletí a největší, které získala zahraniční firma.

Salini Impregilo je v poslední době propíraná především na Slovensku, kde se potýká s velkými problémy na stavbě úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, jehož součástí je 7,5 kilometru dlouhý tunel Višňové. Stavbu od počátku provázejí spory investora se zhotovitelem o peníze a neplnění termínů, mluvilo se i o odchodu Italů ze stavby. Problém nyní řeší mezinárodní komise a práce na tunelu podle slovenských médií fakticky stojí.

ŘSD zatím neupřesnilo, kdy hodlá poklepávat u Budějovic základní kámen, mělo by se tak ale stát co nevidět, podle dřívějších vyjádření v únoru či březnu. Deník Zdopravy.cz přesný termín zjišťuje a případně doplní. Součástí stavby bude mimo jiné 17 dálničních mostů, přeložka železniční trati, nadchod pro zvěř nebo tři mimoúrovňové křižovatky. Stavba potrvá tři a půl roku (42 měsíců), hotovo by mělo být v létě 2022.

ŘSD si jako zhotovitele nakonec vybralo druhého v pořadí, když s nejnižší cenou (3,944 mld. Kč) přišlo italsko-turecké sdružení firem Astaldi a IC Ictas (IC İçtaş İnşaat Sanay ve Ticaret). To bylo vyřazeno a jeho námitky ŘSD zamítlo.

Trasa jižní části obchvatu Českých Budějovic v úseku Hodějovice - Třebonín. Foto: ŘSD
Trasa jižní části obchvatu Českých Budějovic v úseku Hodějovice – Třebonín. Foto: ŘSD

Horší je to ale se severní částí obchvatu v úseku Úsilné – Hodějovice, která je zatím u antimonopolního úřadu. Stavby úseků nemusejí být zahájeny ve stejnou dobu, ŘSD je chce ale zprovoznit ve stejný okamžik.

Stavba má výrazně ulevit krajskému městu od tranzitní dopravy a řidičům zjednodušit cestu na jih, například do rakouských hor nebo k moři.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vladimír Líska
Host
Vladimír Líska

Kolik by stála dálnice Brno -Vídeň. Kdy se bude stavět?

Vlada
Host
Vlada

Jsem rad ze sevto posunulo dopredu,ale velice se obavam,ze to stavitel nezvladne.bude to pruser a nakonec zase zdrzeni o rok… 🙁

LKB
Host
LKB

Dava podle vas smysl soutezit 2,5 roku neco, co se stavi 3,5 roku? Podle me urcite ne, bohuzel ale tato zpozdeni jsou podle prava

Tunel Višňové
Host
Tunel Višňové

Prajem veľa šťastia, budete ho potrebovať 😀
Čo som počul, Salini nemá dobré meno ani v Poľsku.

Pražák
Host
Pražák

Předpokládám, že hlavním dodavatelem pracovní síly a strojů bude slovenská část konsorcia. Tak by to snad mohlo fungovat.

Ecca
Host
Ecca

Povodnym planom Salini bolo, ze si na stavbu tunela Visnove privedu “vlastnu” pracovnu silu z Rumunska. Neviem ale, ako sa to dalej vyvijalo.. A na razenie doviezli svoj stroj.

Stepucha
Host
Stepucha

Tvl, já se fakt dočkal. Jasně, je to zatím jen druhej úsek a teprve je podepsaná smlouva, ale… Tvl, já se fakt dočkal.

Tomas
Host
Tomas

No s ohledem na v článku popsané problémy s těmi Italy na Slovensku bych raději ještě nejásal.

Michal
Host
Michal

Druhej úsek čeho? D3 má už úseků skoro 10.

Stepucha
Host
Stepucha

Obchvatu Budějc, že jo?!

55p
Host
55p

Zaujal mě i název slovenského partnera… Doprastav, uvidíme, jestli z toho nebude „dopras tam“ 🙂

Pražák
Host
Pražák

Tak tady bych se moc nebál, je to jedna z největších SK stavebních firem, ne-li vůbec největší. Na Slovensku už toho postavili celkem dost.

TomSs
Host
TomSs

Nedočkal, ještě neproběhla kolaudace. Až potom nebo alespoň po uvedení do prozatímního provozu, lze trochu slavit

Partneři