Podepsáno na deset let. České dráhy pro jižní Čechy koupí vlaky za 1,8 miliardy korun
Regionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
České dráhy získaly v Jihočeském kraji jistotu povozu na dalších deset let. S krajem dnes podepsaly celkem tři dlouhodobé smlouvy
Za vším hledej Študlara. Je to bohužel tak. Po rozhovoru s bývalým zaměstnancem JIKORDu, se věci mají tak že pokud to nevzejde od Študlara tak smůla. Ledy se trochu pohly co dostal za uši od hejtmanky Stránské s přispěním zastupitele kraje Zahradníčka… Kvůli stížnostem obcí a občanů zejména z minulého roku, kdy JIKORD nacpal poznámku do autobusových spojů mezi vánočními svátky, že spoje v pracovní dny nepojedou. Takže nastala totálně absurdní situace, že lidi se neměli dostat jak do práce a začali ve větším chodit stížnosti na stůl kanceláře hejtmanky. Pro příklad nemusím chodit, když v relaci Nákří – České… Číst vice »
Mimochodem k rozšiřování IDS JčK včetně zavedení jednotlivého jízdného IDS by mělo dojít až budou vybráni autobusový dopravci.
A už se ví, kdy ČD nasadí nová vozidla? Když podle smlouvy se Škodou dostanou poslední někdy v roce 2022 a soutěž na dieslové jednotky momentálně soutěží a lze předpokládat, že první jednotky budou tak za dva roky, ted ynejdříve v roce 2021.
Myslím, že PESA by je dovedla vyrobit rychleji, žraloci jsou snad stále schváleni i pro novovýrobu.
Dobrý den,
v článku se píše, že vozidla GW Trainu jsou modernizovaná, nízkopodlažní a mají WiFi. Modernizovaná jsou opravdu všechna (což samo o sobě ale není zárukou kvality), WiFi není v pravidelně nasazovaném voze řady 810, nízkopodlažní jsou pouze vozidla řady 654, nicméně na trati 194 je denně alespoň jeden oběh zajišťován jednotkou 628/928 a v pracovní dny jeden pár vlaků motorovým vozem 810. Na ostatních tratích jsou příležitostně nasazovány motorové vozy 816 – někdy i na většinu výkonů.
To zavedení spěčných vlaků spoustě lidem uškodilo,co se týče ranních spojů. Ve směru na Tábor. Prvné vlak je v Táboře příliš brzy a znamená pro občany budíček někdy okolo 3:30 a druhý vlak je v Táboře příliš pozdě. Zdravotní sestry,lidé pracující ve směném provozu od 6:00, bud mají volbu ráno se hodinu ve tmě tlouci po Táboře,nebo je druhým vlakem a přijít pozdě do práce,ten současný,co vyhovoval se zrušil, který měl příjezd okolo cca čtvrt na šest.
Píšete to hodně srdceryvně, ale realita je taková, že nově ten vlak pojede o strašlivých 10 minut dřív, díky čemuž bude mít přípoj na Prahu rychlíkem místo vymetávkového Jordána. Kdyby přijížděl v 5:10 jako dosud, neměl by na Budějovice přípoj vůbec.
Co to znamena prom Sumavu? Ta se bude casem zase soutezit? Do ktereho roku ji ted ma GW Train Regio?
To si ještě počkáte. Smlouva s GW je na 15 let
Je součástí objednávky i trať 196 Budějovice-Dvořiště?
Ano, tam budou postupně elektrické jednotky ve vlastnictví ÖBB, doplněné klasickými soupravami
na trati č.196 se regionální soupravy vyskytují ve velmi omezeném počtu, většinu vlaků obsluhuje Jižní Expres a pus-pull Oebb s Taurusem. Regionova jezdí jen na ranním a nočním spoji plus na některých vložených v lichou hodinu které zpravidla pokračují na Lipenku.
Nejake info jak to bude vypadat v useku Tabor – Benesov a Tabor – Cerekev? Budou i zde nejake zmeny?
Tábor-Benešov – v regionově se objeví časem wifi, což nesmyslnou Os vrstvu na trati jistě spasí.
Co bude jezdit na Bechyňce a Písek Tábor?
na Bechyňce to samé jako dosud, Písek – Tábor budou jezdit 842
Tábor – ražice jezdí většinou regionovy.
Na Bechyňce má jezdit něco s úschovu během přepravy… Tak nevím, ještě jsem neviděl regínu nebo bafík s úschovou během přepravy
Tak to máte hodně krátkou paměť, dříve to u Bafíku ani jinak nebylo. Stačí zamknout jeden představek a místo kola je v hlavičce vlaku kufr 😉
Bafíky s kufrem mají označení 012 a mají ještě jeden fiktivní oddíl navíc vyhrazený pro kola.
Tedy pro úplnost, měly označení 012, podle schématu z roku 1988. Správné označení je BDtax782. Jinak, pokud to dobře chápu, mají přijít na Bechyňku upravené Pantery.
Proboha, elektrifikace Veselí n./L. – České Velenice fajn, ale určitě za žádnou cenu tam nedávat regiopantery!! V sezóně ty vlaky praskaj ve švech kvůli cyklistům, jasně, hodně toho pokryjou ty rychlíky, ale na osobácích pořád budou jezdit! Těch 10 lol v regiopanteru to určitě nepokryje, to půjde kraj proti sobě.
Tak on by neměl býf teoreticky problém RegioPanter s více háky pro kola. Klidně by na to kohl být vyčleněný celý vůz.
Bývala dokonce i doba, kdy v „ešusech“ jezdících o víkendech na rychlících mezi Prahou a Děčínem bylo přízemí pod 1. třídou vyhrazeno pro cyklisty a jejich jízdní kola – tak proč by třeba nějaké podobné řešení nemohlo zafungovat i na jihu Čech?
Nebojte, osobáků tam ubude – všechny, které mohou tvořit přípoje k nově zaváděným rychlíkům do Velenic jsou v návrhu škrtlé. Stejně tak vlaky v okolí J. Hradce, Blatné, celkem na Jihu k nějaké dvacítce spojů. Dobrou zprávou je, že na Šumavě neškrtli nic a dle vyjádření Ing. Študlara všechny zrušené spoje zavedou po čase zpět. Nerozumím řeči kmene jižanů a nejsem sám. Na otázku, zda jdou peníze namísto do vlaků na letiště nebylo odpovězeno.
No, zdá se, že na 10 let se opět nic nemění a vlaky Jč kraje budou končit na jiné zastávce než vlaky kraje vysočina. (Žirovnice). Krajské železnici zdar.
Zrovna jsem jel Zlínským strojem. První třída samozřejmě přemalovaná na druhou.. To fakt člověk nepochopí ty krajské experty..
Oni ani tohle nejsou ochotni respektovat.. A to chtějí přilákat nějaké nové cestující..
To samé Strakonice místo Horaždovice a Plzeňský kraj.
tak tak, obdivuhodné je lokálka Nepomuk-Blatná, že to jezdí v celé délce
vlaky na trati Nepomuk – Blatná jsou v celé trase v objednávce JČ kraje, Plzeňský kraj objednává vlaky v úseku Horažďovice předm. – Strakonice
Ano, z Nepomuka do Blatné vlaky sice jezdí, ale díky neschopnosti IDSK a Jikordu dojde téměř ke zrušení přímých vlaků ze Strakonic do Březnice a v Blatné bude něco kolem hodiny na přestup..
Není to neschopnost. Je to dáno vzájemnou shodou na vedení vlaků Blatná – Beroun k rychlíkům do/z Prahy a na jižní části tratě 203 vedení od/k rychlíkům směr Č.Budějovice a Plzeň.
To je sice velmi hezké, ale pořád to nemění nic na tom že dojde k rozvázání ramene Strakonice – Březnice, a to že osobák pojede až do Berouna stejně nic nezlepší… Většina lidí pojede raději autem/autobusem nebo přes Plzeň než přes Březnici…
Stejné to je i na Písek od Březnice. Bohužel za Březnicí, už je dnes nové pohraničí. Vzhledem k tomu, že dráha není schopná zvýšit cestovní, ani traťovou rychlost alespoň na úroveň automobilu , je to do spádových krajských měst zatraceně daleko.
není to naopak, budou přímé vlaky Straky -Beroun…
Přímý vlak Strakonice – Beroun bude všeho všudy jeden.
Ano ze Strakonic do Berouna 2 přímé spoje denně a z Berouna/Zdic do Strak 4 spoje denně, zbytek s přestupem
zrovna Hora-Straky mi připadají dost hrozné
Velká část zastávek je mimo sídla a je nutné obsluhovat autobusy
a to nejen v tomto úseku…
Na domluvu musejí být dva. JČ je dopravní partner k pohledání…
Jan: Kraj Vysočina předpokládal celou relaci Jindřichův Hradec – Horní Cerekev nechat na autobusech a u vlaků jen R Plzeň – Brno. Což je velice rozumné.
Kam má jít těch 7 motorových jednotek? Předpokládám, že se má jednat o jednotky s kapacitou kolem 120 míst, přičemž ale žádná z uvedených tratí nevyžaduje tak kapacitní vozidlo. I kdyby se dejme tomu hodně chytly spěšňáky Tábor – Strakonice, tak na to jsou potřeba dvě. Na 226 ani na nějaké Sp ČB – Písek město se s nimi očividně nepočítá. Takže budou vozit vzduch kolem Blatné?
Naopak těch 10 nových elektrických jednotek bude stačit jen tak tak (vychází mi potřeba 13 vozidel pro odpolední špičku).
K motorovým jednotkám – na Tábor – Ražice by mohly jít i na osobáky a pak osobáky Protivín-Březnice. To by těch 7 mohlo být, ne? 814 pak osobáky Beroun-Strakonice.
Myslíte asi osobní vlaky relace Březnice – Strakonice, ne?
Nemyslím 🙂
Předčasně odesláno – nově bude osobákové rameno Beroun-Strakonice Březnice-Protivín. Samozřejmě je otázka, kolik GVD to takto vydrží..
No, z pohledu frekvence takové přímé vozební rameno možná nějakou logiku má (a asi v tom hraje roli i nějaký boj mezi depy o ubývající výkony) …
A proč by Jč kraj měl objednávat (a platit) osobní vlaky do / z Berouna (desítky vlkm každého vlaku na cizím území)?
Tak zřejmě se s StČ dohodly na společné objednávce, funguje to takhle leckde, to jen případy, kdy se kraje nedohodnou, jsou mediálně zajímavější.
Možné to je. A pro „regiokřápy“ tam stejně jinde než v této relaci žádné smysluplné výkony nebudou, protože všude jinde stačí za běžných podmínek sólo šukafóny.
Mělo to končit V Březnici, to prodloužení na Blatenku si prosadila Blatná, která měla problém s návazností na Švejky, tak se raději spokojila s vrabcem v hrsti. Ostatně i díky tomu, že depo je v Blatné, je to pro servis lepší. Bohužel vznikla anomálie v tom, že bude existovat linka S66 s pouhou jedinou zastávkou v tarifu PID, místo toho, aby se PID protáhl až do Mirovic.
Jihočeský kraj objednává do Březnice, přičemž úsek z hranice kraje do Březnice si vzájemně vypořádá se Středočeským krajem. To, že vlaky budou jezdit až do Berouna je přidanou hodnotou, která je možná, protože se oba kraje vzájemně dohodly na standardu vozidel.
V obou případech je cokoliv většího než regionova kapacitně předimenzované, kolem Březnice by stačil šukafon už teď, natož když tam bude po novu přestup.
Půjdou na Sp linku Tábor – Strakonice a na Os Tábor – Písek (v pracovní dny) a Os Tábor – Ražice (v sobotu a v neděli)
10 nových + 4*650.001 – 004, velke diesly budpu komplet na 201+1 na 200/203 + udrzba + zaloha
A proč nemohl na Bechyňce jezdit taky vícesystémovej panter? (přidání 1,5kV k 3kV sned není tak technicky složité). Umnožnilo by to sdílení záložních vozidel s ostatními elektrickými tratěmi.
Technicky to sice zas tak složité není, ale vyvinout, schválit a provozovat unikátní vozidlo v počtu 1-2 ks.není asi to pravé ořechové.
Není dopravák jako dopravak: já jako dopravák si naopak takové řešení (i jako „to pravé ořechové“) klidně představit dovedu, jen by ten vývoj a schválení asi nikdo nechtěl zaplatit. A mohl by na tom základu klidně vzniknout třeba i zárodek nějaké táborské S-bahn.
A proč jako potřebuje pro táborský S-Bahn nutně 1,5kV? To by jako pod 25kV cestující odmítali jezdit? Kvalita pro cestující znamená investovat do častých spojů, zrychlení trati, návazných spojů, ne do vývoje jednoho unikátního vozidla jenom proto, aby se jednou ročně vyjelo s historickou lokomotivou.
Nejde ani tak o jiný systém, jako o poloměry oblouků. Na Lipno Panter taky nesmí, a to tam problém s napájením není a Bechyňka je ještě utaženější.
Možné problémy s přechodností mě sice napadly také, ale úplně tragicky bych to neviděl – když tam smějí i jiné dlouhé čtyřnápravové vozy, tak by to snad mohlo fungovat i v případě panterů: minimální poloměr projížděných oblouků je pro ně 150 metrů a tak málo tam snad ani nikde není.
Na Bechyňce je minimální poloměr oblouku 125 m (5 sekund googlení), takže bych to tragicky viděl. Dlouhé čtyřnápravové vozy tam taky běžně nesmí, proč myslíte, že se za tou žehličkou tahají Baafíky nebo Balmy a upravené Bt a BDs stojí v kopřivách?
Na přímé nařízení generality ČD, jel na osobáku do Bechyně i Aza 80 , při 90 výročí Bechyňky. V Bechyni se i s vlakovou lokomotivou musel zasunout do topírny, protože osobák stál přes hranice a nešlo vjet s protokolárním vlakem. Takže technika snese opravdu daleko víc než se zdá.
Technika ano, předpis ne. Dřív tam velké čtyřnápravovoé vozy jezdily běžně, dnes už se to nesmí, leda na výjimku.
I tenkrát tam Aza 80 nesměl, ale rozkaz je rozkaz.
Vím, že se to tak nikdy nedělalo, ale nedala by se postavit nějaká ta rychlodrážní tramvaj? Stadler to umí i na těch holandských 1500 V. Jen by možná museli „zkrátit o čtyřku“ oba čelní vozy. Střední je kratičký.
Na Lipence také ještě nedávno platil zákaz dlouhých vozů a už neplatí. Podle předpisu jsou na provoz vybrány konkrétní vozy a lokomotivy a ty mají předepsané úpravy + častější kontroly.
Na Bechyňce bude potřeba buď také prosadit dlouhé vozy, nebo koupit/upravit něco jiného. Za žehličkou tahané Btax-y bych zařadil do kategorie „pojízdné popelnice“, Balmy/fazole 021 už jsou mimo hru.
Lipenka má ale větší poloměry a opětovnému povolení předcházely stavební úpravy. Četl jsem někde zajímavý nápad využít na Bechyňku vozy Btn (043) a přijde mi to jako docela rozumné. Za rakvema můžou jezdit relativně dostatková Bdtn.
Minimální poloměr tam je 125 m hned v Táboře, možná ještě úsek Horky-Slapy pak už se tolik nekroutí.
Na 196 budou tedy dál na Os 188xx jezdit Regionovy ? :/
Os 18xx bude jezdit 210 + Bdmteeo + BDs
Ne . Velká souprava s Lv řady 210,230,242 . Výhledově řada 650 .
Regionovy nejsou v plánu vůbec .
230? Fakt?
Ano , 230 je v plánu na 18802 nebo 18804 a zpět na 18805
To už bulharskýmu depu došly i plecháče, že si musí půjčovat od Carga? Nebo se začalo uvažovat v rámci rodiny a Cargo tu lokomotivu potřebuje pravidelně až odpoledne?
Nevím . Mě spíš zajímá , kde ČD vezmou provozuschopné žehličky pro vozbu ČB-Rybník-Lipno .
2 loko řady 210 jsou na vyvazovačce v Přerově (055, 059), 058 je celkem nedávno po dílnách. U zbylých jsem slyšel, že mají projít nějakou větší opravou bez lakování, ale jak moc tomu věřit.. Spíš si myslím, že se budou udržovat nadále jako dnes, tj. oprava jen v případě poruchy.. Každopádně ´velké´ soupravy na loučovičácích jsou pro mě výborná zpráva, hrkat se po 196 regionovou je za trest. Snad se povede vybrat vozy bez koženky, případně těch pár zbylých koženkových BDs a Bmto upravit.. Plecháče v Plzni teď vycházejí tak akorát, momentálně jsou 2-3 kusy KO, zbytek jezdí, náhrady Brejlovcem… Číst vice »
Dál na Lipenku přestup. Konfigurace stanice Rybník bohužel neumožňuje křižovat dva vlaky ČB – Lipno.
No jistě, do JŘ jsem koukal nějaký ten pátek zpět a neuvědomil jsem si rozdělení v Rybníku.
Už se těším na Trondu a jeho nářky 😀
No co Tronda napíše že kraj vše naprosto nesmyslně a nezodpovědně nabagroval nejdrazsimu dopravci. A možná i žaluje radní za to že se nechovají jako správní hospodáři. 😀😀😀
Samozřejmě mělo být zažaluje. 😀
To je tím, že jsi dnes ještě nebyl u psychiatra, tak honem než zavřou.
No vidím, že máte o otvíračkách přehled 😉
Nepřekvapuje to – asi se odtud právě vrátil …
A co ti na to radí lékař?
Lékař mi doporučil klid na lůžku tak jsem na dovolené. A co doporučil tobě. To zvýšení tlaku když někde slyšíš režijka je taky dost nebezpečné.
Já mám nervy v pořádku, ale tobě se o mě evidentně i zdá. Nojo, v Jižních Čechách ti bude platit narozdíl od JMK režijka, tak je tu svět ještě v pořádku. Každoroční zdražování, žádné experimenty s rušením In kartiček a zlevněním jízdného a krom 4 skoro nejezdících panterů samé ojeté šroty, akoráttento jizdní řád je celkem na hov.. Ale jako režista na dovolené si rád počkáš a pro normální lidi ty vlaky stejně nejsou.
Až bude GWTR dodržovat smlouvu, můžeme porovnávat. 816 nesplňuje skoro nic. 90/km je hezké, akorát se člověk v létě nevejde. To už ale kraji nevadí. Ušetřil.
Tak hlavně na tratích Volary – Číčenice/Strakonice je traťová rychlost 50 km/hod. Jinak 816 používají převážně jako záložní. Splňuje požadavek na klimu, wifi, nikoliv na nízkopodlažnost a kapacitu vlaku, která mimo trať České Budějovice – Černý Kříž nebývá naplněna.
Poměr kW/t je ovšem trochu jiný. Například.
Myslím, že inovátor Křižík se při myšlence zachování 1,5kV systému musel otočit v hrobě. Nemám nic proti ochraně významných technických památek, ale památkově chránit napětí mi přijde opravdu ujeté.
Přepnout bechynku na 25 kv střídavých a nasadit něco moderního.
K čemu? Když na Bechyňce nezůstanou historické sloupy, tak se z ní stane tuctová lokálka chcípající na nízkou traťovou rychlost a mizernou polohu zastávek. Žádná moderní elektrická jednotka by se zde neuživila a už vůbec by neospravedlníla de facto novou elektrizaci. Takže reálné možnosti jsou buď to nechat tak, jak to je, jako turistickou atrakci s přidanou hodnotou v podobě dopravní obslužnosti, nebo dráty sundat a časem vytrhat i koleje.
Historické sloupy ocení pouze šotouši, běžný cestující si ničeho takového ani nevšimne… 😉
Cestující si toho všimne těžko protože ty sloupy vypadají jako všude jinde.
Pak máte dost mizerný pozorovací talent.
Jaký historický sloupy? Ty jsou někdy že sedmdesátých let a ty se budou měnit určitě protože jsou shnilé bez ohledu na to jaké napětí ponesou.
Nepravda. „V současné době je stále na trati trakční vedení z roku 1938, kdy byla provedena
rekonstrukce.“ Zdroj: https://www.fd.cvut.cz/projects/k612x1mt/semestralky/napajeci_system_tabor_bechyne.pdf
No jestli tam jsou dřevěné sloupy tak já jsem panenka Marie sedmibolestná.
Historické sloupy nemusí být dřevěné.
Ve vašem odkaze se pše že původní sloupy byly dřevěné? Jinak dnes tam jsou ninimálně tři typy sloupů: trubkové 2 různých průměrů a příhradové, tedy pocházejí ze tří různých rekonstrukcí . Poslední větší byla v 70. letech. Které jsou které přesně nevím.
Tenké mannesmanny jsou z prostřední a poslední rekonstrukce. Z té poslední mají jiný přechod mezi tlustou tenkou částí. A také je na nich poznat metalizace. Tlusté, od pohledu, jsou původní, „z nejlepší možné doby“. Mřížáky – s nýtky na šikminách, šprušlích jsou prapůvodní, masarykovské. svařované pozdější, z doby temna a nesvobody, Ty z konce doby zla, temna, perestrojky a nesvobody mají jiný hořejšek, po změně typizace, Hodně v kostce.
Funkční gramotnost také není vaší silnou stránkou. O dřevěných sloupech jste psal jenom vy, já psal, že jsou historické (z rekonstrukce v roce 1938, ne původní).
Samozřejmě že nejsou, jsou tam běžné betonové sloupy, kterých je v republice 12 do tuctu. Já tam ani dřevěné nepamatuju.
Pardon, ocelový trubkový
Dopravak: mě přijde ujeté použití motorových jednotek na trati České Budějovice – Písek, město. Když trať České Budějovice – Písek, hl. nadraží je elektrifikovaná. A úsek Písek, nádraží – Písek, město lze řešit skrz linku Ražice – Tábor.
Výhledově je v plánu elektrifikace do Písku města takže tyto vlaky snad patří do elektrické trakce.
No zase 25kV není úplně určeno na historické tratě, např. na mostě kde jezdí auta i železnice si trolej 25kV moc neumím představit.
To jako pod 25kV trolejí nejde projet? Divím se, že se odvážíte na přejezd s 25kV tratí ;-). Opravdu hledáte problémy, tam kde nejsou.
A tož to já si představit teda umím…
Ten most tam nebude věčně a nově ho takhle už určitě nepostaví. Komu vlastně ten most patří SŽDC nebo SÚS?
A to, že je ten most národní kulturní památkou, Vám nevadí? Tak krásný most už dneska opravdu nikdo nepostaví a rozhodně ne za dva roky, jako ten součsný (https://cs.wikipedia.org/wiki/Bechy%C5%88sk%C3%BD_most_Duha).
Navíc 1,5 kV je zde až od roku 1938. Původní Křižíkovo řešení bylo třívodičové, 2x 700V nahoře v trolejích + kolejnice.
A to mi zase „památkově chráněné napětí“ až tak ujeté nepřipadá. Vzhledem k tomu, že Bechnyňka je provozně izolovaná a opravdu historicky významná (včetně provozuschopných vozidel), tak bych ji jako skanzen nechal. Nedají se dovézt nějaké ojeté elektromotoráčky z Francie či z Nizozemí? Nebo vyrobit nové, výzbroj na 1,5 kV snad není takový problém.
A co tak upravit izolátory na 25kV, nechat původní měnírnu a jednou za rok při nějaké historické jízdě to přepnout dočasně na 1,5kV. Zbytek roku jezdit na 25kV. JČ kraj bude mít jednotnou řadu vozidel, přidávat k tomu jedno, dvě unikátní vozidla na 15km trati je opravdu ekonomicky šílené.
Nebude mít jednotnou řadu vozidel, leda že byste k tomu přepnutí přidal ještě kopu přeložek (heslo: poloměry oblouků, srov. též Lipno).
Mně teda jo. Za prvé na něm není nic zajímavého a za druhý nemá s Křižíkem nic společného.