Podepsáno: České dráhy budou jezdit mezi Berounem a Klatovy s novými vlaky
České dráhy a Plzeňský kraj se definitivně dohodly na smlouvě na provoz vlaků na lince P2 mezi Klatovy a Berounem.
České dráhy a Plzeňský kraj se definitivně dohodly na smlouvě na provoz vlaků na lince P2 mezi Klatovy a Berounem. Smlouvu dnes slavnostně podepsali v jednotce RegioPanter na plzeňském nádraží.
„Jedná se o velký úspěch. V Plzeňském kraji jde o historicky první úspěšné nabídkové řízení vedoucí k uzavření smlouvy na 15 let. Takových úspěšných soutěží v republice ještě mnoho neproběhlo. Zároveň jde o první soutěž na nová vozidla v elektrické trakci vůbec. Osobně mám velkou radost, že se nám daří výrazně zvyšovat kvalitu nabízených služeb ve veřejné dopravě. Jsem přesvědčen, že veřejná doprava má do budoucna velký potenciál a že nové cestující získáme právě vyšší kvalitou služeb, tedy dostatečnou nabídkou spojů a moderními vozidly,“ říká hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard.
České dráhy vyhrály veřejnou soutěž, do které se přihlásil ještě RegioJet. Ten byl ale vyloučen kvůli nesplnění podmínek. V elektronické aukci následně ještě České dráhy svoji cenu snížily na výchozí částku 219,50 Kč za kilometr.
Jde na první pohledu o jednu z nejvyšších cen za kilometr jízdy vlaku v Česku, současně ale také o jednu z prvních smluv, kde je riziko tržeb plně na straně kraje. Díky tomu bude cena za kilometr ve skutečnosti nižší, příjmy z jízdného budou kraje.
„Dodavatel nových vozidel pro tuto linku vzejde z veřejné zakázky na dodávku až 50 elektrických jednotek s kapacitou 160 míst. S výrobcem už brzy uzavřeme rámcovou smlouvu a vozidla pak budeme odebírat podle aktuální potřeby. Mezi prvními to bude právě 11 jednotek pro Plzeňský kraj. Půjde typově o podobné jednotky, které od loňského prosince nasazujeme na linku Plzeň – Horažďovice předměstí,“ říká předseda představenstva a generální ředitel ČD Miroslav Kupec.
Nová vozidla vyjedou v prosinci 2021. Vlaky budou zajíždět až na území Středočeského kraje. Cestující na lince P2 budou moci využít průjezdu vlaku přes hlavní nádraží až do zastávky Plzeň zastávka a rychleji se tak dostat do centra města nebo na spoje MHD. Pro některé může být výhodná možnost vystoupit z vlaků také v městské části Doubravka.
„V každé jednotce je požadován průvodčí pro zlepšení kontaktu s cestujícími a vyšší pocit bezpečí při cestách. Vozidla jsou velkoprostorová a dobře průhledná, což také přispívá k většímu pocitu bezpečí. Kraj se do budoucna chystá zavést vlastní integrovaný přestupní tarif. Proto je smlouva uzavřena v tzv. režimu „brutto“, kdy rizika spojená s výší tržeb z jízdného přebírá kraj,“ vysvětluje náměstek pro oblast dopravy Pavel Čížek.
V prvním roce se bude jezdit za cenu 219,50 Kč/vlkm. Jde o cenu bez započítání tržeb a s novými vozidly bez jakékoli dotace. Ročně nové vlaky dle této smlouvy ujedou 985 000 vlakokilometrů.
Pro cestující je to další posun v kvalitě veřejné dopravy. Plzeňský kraj spustil od nového jízdního řádu v prosinci 2018 provoz nových vozidel na železniční trati z Plzně do Horažďovic předměstí a na Plzeňské lince mezi stanicemi Pňovany–Blovice. Cestující se zde mohou svézt vozidly RegioPanter. Jedná se o částečně nízkopodlažní dvoučlánkové jednotky s kapacitou více než 140 míst k sezení. Moderní design interiéru nabízí pohodlné svezení, cestující mají možnost ve vozidle pracovat na svých počítačích či jiných zařízeních, vozy jsou totiž vybaveny zásuvkami a možností připojení k wifi. Nízkopodlažní část ocení hlavně rodiny s dětmi, senioři, cestující na vozíku či cyklisté. Navíc je nová vozidla dovezou přímo do centra Plzně na nádraží Plzeň-Jižní předměstí.
Od prosince 2020 budou vozidla obdobné kvality nasazena na spěšných vlacích do Chebu a Karlových Varů. Ty budou jezdit v dvouhodinovém intervalu.