Podél Berounky každých 10 minut. Problémovou trať čekají velké opravy už příští rok
Nejproblémovější trať v pražské příměstské dopravě čeká na velkou modernizaci, současně se má výrazně zvýšit počet vlaků, které na trase
Nejproblémovější trať v pražské příměstské dopravě čeká na velkou modernizaci, současně se má výrazně zvýšit počet vlaků, které na trase jezdí. Pražský objednatel dopravy Ropid chce zahustit provoz na trati mezi Prahou a Berounem až na šest osobních vlaků za hodinu v úseku Praha – Řevnice. Desetiminutový interval je dosud jen ve špičce mezi Radotínem a hlavním nádražím.
Vyplývá to z požadavků Ropidu na SŽDC. „Původně jsme chtěli jezdit po 10 minutách jen do Mokropes, ale z projednávání vzešlo, že zde obrat nebude možné zřídit kvůli protestům místních, takže požadujeme tento desetiminutový interval na ranní i odpolední špičku až do Dobřichovic, respektive Řevnic,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše bude možné navýšení počtu vlaků po instalaci moderního zabezpečovacího zařízení. SŽDC podle něj podněty Ropidu i ministerstva dopravy, které na trati objednává dálkovou dopravu, zapracovává do aktuálního projektu na optimalizaci tratě.
Její přípravy zatím dál pokračují. V úseku Praha Smíchov (mimo) – Černošice (mimo) dokončuje SŽDC dokumentaci pro stavební povolení, stavět by se mohlo začít příští rok. Pro úsek Černošice – Beroun probíhá zpracování Záměrů projektu a dokumentací pro územní rozhodnut. Správce kolejí rozdělil úsek z Černošic do Berouna na tři samostatné stavby. Začít se má v roce 2021. „Po dokončení všech 4 staveb dojde k uvedení trati do normového stavu, zajištění bezpečnosti železničního provozu, zvýšení kapacity železniční trati,“ řekl Illiaš.
Trať podél Berounky patří k úsekům s nejvyšším potenciálem nárůstu dopravy, limituje ji ale technický stav. Maximální rychlost je 100 km/h kvůli chybějícímu vlakovému zabezpečovači, který nebyl nikdy osazen. „Po optimalizaci tratě a nasazení evropského moderního vlakového zabezpečovače ETCS bude traťová rychlost zvýšena až na 140 km/h,“ dodal Illiaš.
Stav trati je ale takový, že i před optimalizací na ní začnou další stavební práce. Letos je naplánováno na léto broušení kolejnic, výměna pražců, čištění štěrkového lože nebo pročištění odvodnění v úseku Řevnice – Karlštejn.
Projektovou dokumentaci zpracovává Sudop Praha. Podle zveřejněného dodatku smlouvy už dochází k mírným úpravám v plánech. Nově například bude během stavby provizorní lávka v Radotíně s oboustranným přístupem. Podle dodatku jde o žádost městské části. Lávka má zajistit bezpečný pohyb cestujících při dlouhodobých výlukách a uzavřeném podchodu. „Lávka bude mít přístup z obou stran kolejiště. Celkově se jedná o navýšení nákladů o zhruba 2,5 milionu korun,“ dodal Illiaš.
SŽDC loni otevřela znovu téma tunelu mezi Prahou a Berounem v rámci studie proveditelnosti, která řeší novou trasu mezi Prahou a Berounem, případně až do oblasti Hořovic. „Kromě dlouhého tunelu jsou prověřovány další trasy, které vykazují nižší investiční náročnost, především vlivem kratších tunelových staveb. Avšak u nich bude posuzována na druhé straně rizikovější stránka návrhu v podobě průchodnosti územím,“ dodal Iliaš. Práce na studii proveditelnosti dospějí koncem léta do fáze, kdy bude zřejmé, zda alespoň jedna z projektových variant bude ekonomicky efektivní, a pokud ano, teprve následně bude pouze u efektivních variant posuzována průchodnost územím z pohledu životního prostředí.
Představy Ropidu o provozu regionálních vlaků na trati 171
o Praha hl. n. – Beroun 30/60 min
o Nymburk – Poříčany – Praha hl. n. – Řevnice 30/- (jen v pracovní dny)
o Praha hl. n. – Řevnice -/60 min
o Praha hl. n. – Řevnice 60/- min (jen v pracovní dny)
o Praha hl. n. – Dobřichovice 60/- (jen v pracovní dny)