Podél Berounky každých 10 minut. Problémovou trať čekají velké opravy už příští rok

CityElefant na osobním vlaku Praha - Beroun v Dobřichovicích. Foto: Jan SůraCityElefant na osobním vlaku Praha - Beroun v Dobřichovicích. Foto: Jan Sůra

Nejproblémovější trať v pražské příměstské dopravě čeká na velkou modernizaci, současně se má výrazně zvýšit počet vlaků, které na trase

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Hromek

No konečně,díky….Modernizace této trati měla proběhnout už dávno.Jen doufám,že všechny stavební práce proběhnou rychle a bez zbytečné megalománie…Zahuštění osobní dopravy na 10 min.mi přijde trochu nadsazené a zbytečné,některé EOs by mohly být nahrazeny Sp, pokud tedy mohu posoudit z vlastního pozorování…..,v úvahu je třeba vzít i dálkové rychlíky,které mají přednost.Hlavně ale,ať nikoho nenapadne kopat železniční tunel mezi Ph.Smíchovem a Berounem.Při naší pověstné rychlosti by se kopal 100 let a nic pozitivního by nepřinesl.Nejsme Japonsko,Čína ani Rusko….

Elb

Netuší někdo, jak to bude s vlaky vedené ve klasice, v rozdílu cestovní doby, který tady po modernizaci tratě nastane?

martin

Jasně každých 10min pojede vlak, plus nákladní,rychlíky atp. hahaha na to ČD nemaj aby to utáhly, tady mají vlaky běžně zpoždění,takže se budou vynechávat a jezdit jich tolik nebude, změna bude v tom že nikdo nebude tušit v kolik budou jezdit 😂. Nehledě na nastavení závor, sem zvědav jestli se vůbec někdy zvednou

Martin

Kéž by se ty závory nezvedaly. Konečně by padla ta nesmyslná snaha držet přejezdy…

Elb

Na jiných tratí to jde bez zpoždění..

dopravak

Mě spíše zaráží ta posedlost ROPIDU osobními vlaky. Cestující u Prahy jsou sice spokojeni, ale pro ty ostatní už vlak nijak atraktivní není. Pro lidi od Berouna, Benešova, nebo Kolína to znamená jet autem na nádraží, pak hodinu vlakem a následně MHD. To už raději tím autem dojedou až do Prahy. Spíše než neustále zahušťování intervalu v těsné blízkosti Prahy je podle mě důležitější větší množství rychlých spojení ze vzdálenějších sídel, pro které pak může být vlak daleko atraktivnější. Benefitem je I levnější provoz spěšných vlaků (resp. možnost najet za stejnou cenu vice km), menší spotřeba vozidel a lepší propustnost… Číst vice »

To

Nj, když prakticky všechny přměstské osobní vlaky končí v prvním okresním městě za Prahou a dál se musí zpravidla přestupovat na další osobní vlak. Takže vesnice za těmito okresními městy jsou odkázáni na spojení v intervalu 1 – 2 hodiny, s přestupem, který není mnohdy ani zaručen… Z tohoto důvodu se na Prahu z těchto vzdálenějších míst Středočeského kraje valí zbytečné tisíce aut denně, páč dojíždět třeba 1,5h vzdálenost 50 km se nikomu nechce. Spěšné vlaky pak podle ROPIDu už přidat nelze, páč u Prahy je kapacita vyčerpána právě těmi osobními vlaky, co jezdí á 10 min

dopravak

Přesně tak. Proto říkám posedlost osobními vlaky. Přitom možností je celá řada – střídat po čtvrthodině spěšňák a osobák, nebo pásmový provoz, kdy polovinu úseku jede vlak zastávkově a druhou polovinu projede durch. Jistě, že v některých místech to obslužnost mírně zhorší, ale v celém úseku se obslužnost rozdělí daleko spravedlivěji.

To

Toto jsem navrhoval té organizaci, která organizuje dopravu středočeského kraje. Bylo mi řečeno, že do úseku Praha – Beroun již nelze přidat nic, ba dokonce se musí některé spoje rušit kvůli dálkovým expresům. Názor ropidu je také jasný – Pha – Beroun je příměstská doprava, kde to má svištět v pravidelném intervalu od rána do večera, spešné vlaky ze vzdálenějších regionů tam nemají co dělat. Prostě ROPID to zajímá max do Berouna, že dál se jezdí po 2 hodinách a přípoje ujíždějí, to nikoho nezajímá. Ano, stávající R zastavují prakticky všude – BE, Zdice, Hořovice, Kařez… pro lidi z vesnic… Číst vice »

dopravak

Já rozumím tomu, že už se tam dale nic nevejde. Ale naprosto nechápu, proč ne některé z těchto osobáků prostě nenahradí spěšňákem. Proč má mít každá díra těsně u Prahy interval 10min, ale mnohem větší stanice dál už jenom hodinu. Přitom spousta těch vesnic v těsné blízkosti Prahy má zároveň k dispozici autobus k nejbližšímu metru, což je mnohdy rychlejší, než vlak.
Abych nekritizoval jenom Prahu, okolo Brna je to úplně to same. Jezdit courákem denně z Březové nad Svitavou je zcela určitě zážitek, kvůli kterému lidé přesednou z auta 🙂

Elb

Dopraváku, trochu omyl, v Březové staví Sp i Rx, které jsou tady na této trati s velmi nízkou rychlostí také dosti zespěšněny.. A ty Sp tady jezdí přesto, že jsou mnohem, mnohem méně vytíženy, než osobáky. Tedy srovnávat kvalitu dopravy na berounce nebo svitavce je dosti rozdílné, nejhorší možná tak je, že kvůli jednosystémovým vlakům osobáky končí kousek před okresním městem a ani s novými jednotkami z dotací, které nebudou moct za hranici kraje, se to nezmění.

dopravak

Ok. Ta Brezova jde,tam je tech spesnaku dost. Jak je to u rychliku,jsou zaintegrovany? Na tisnov a krenovice ale zadna slava. Tam jezdi vyhradne os.

Já

R je v IDS JMK zaintegrován všude.

V Tišnově taky staví R (první ranní i v Kuřimi). Dál je to bída, ale tam ty stanice jsou stejně mimo zástavbu.

Do Křenovic rychlíky nejezdí.

Elb

Z Křenovic do Chrlic, jak jezdí většina lidí, jede osobák 18 minut, z Tišnova do Krpole 23.. Oboje ve špičce mnohem rychlejší, než auto.. A ano, všechny rychlíky ale i vlaky vyšších kategorií do Brna jsou zaintegrovány, tak nevím o co tady jde.

železničář v důchodu

To: A jaké jsou skutečné požadavky na „přímá“ spojení mezi vesnicemi (zastávkami) v okolí těch středočeských okresních měst? Odhaduji, že v jednotkách cestujících denně – naprostá většina jejich obyvatel má zájem jezdit jen mezi svými bydlišti a okresním městem, případně snad ještě Prahou nebo nějakým větším sídlem mezi jejich vesnicí a Prahou (Říčany, Český Brod, apod.). A při cestách mezi těmi obcemi, které leží od Prahy až za tím okresním městem, a Prahou, se sice musí v tom okresním městě přestupovat, ale přípoje jsou většinou nastaveny tak, aby cestující mezi příslušným okresním městem a Prahou mohli využít rychlíků, což jim… Číst vice »

Elb

Z Čáslavy a KH leze do prvních ranních rychlíků na Prahu davy lidí, přidat Sp vlaky odtud v prokladu s pouhým půl hodinovým intervalem Os z Kolína by bylo více než vhodné.

To

Př. Beroun – zde je přestup nastaven mezi Os/Os, nikoliv mezi Os/R.

Šalinář

Kdy už konečně někomu dojde, že berounská trať se bude muset modernizovat stejně, protože je na ní velmi silná příměstská doprava. Tunel je sice fajn, ale pro lidi z Karlštejna nic neřeší a neustálým odkládáním modernizce trpí úplně všichni. Paradoxem je též provoz pendolina, které kolem Berounky nemůže klopit, zrovna tam, kde by to mělo největší přínos.

To

A proč by pendolino mělo klopit, když má stejnou jízdní dobu jako rychlík/expres…toť logika SŽDC

Martin

Tu stejnou jízdní dobu má i protože by jinak kosilo osobku… 🙂

To

ještě v minulém GVD mělo pendolino Pha – Cheb kratší jízdní doby, dnes kvůli taktu ztrácí pendolino na této trati smysl. Rychlovlak, který jede po většině koridoru 120 je úplně zbytečnej…

Milan

Podle mě je varianta „tunel Beroun“ naštěstí snad na dlouhou dobu u ledu. Na české železnici je spousta jiných priorit, mnohem přínosnějších nežli zkrácení jízdy o 15 minut za proinvestovaných několik desítek miliard.

Martin

Nejde o těch 15 minut, ale o kapacitu trati. Až bude hotová 180, budou chtít někudy jezdit nákladní vlaky do Bavorska….

Rado

Re. Martin Teď jste na to kápnul ! Modernizace trasy do Bavor zde bude dříve než tunel do Berouna. Trasa se potom stane atraktivní jak pro státni, tak i pro soukromé dopravce. A také cargo. Jsem zvědav kam potom narvou dalších minimálně 30 párů nákladu. Asi v noci. Stejně jako v údolí Rýna to bude 24 hodin hluku. Místo aby to jelo v tunelu od Bránického mostu až do Berouna nebo dál. Mám pocit, že Ropid si trať údolím Berounky plete se separátním s-bahnem. Ropid by se měl všemi prostředky snažit o zkapacitnění VŠECH tratí v okolí hl. města. Včetně… Číst vice »

železničář v důchodu

„Ten dement, který stanovil požadavky na příměstskou železnici v podobě paskvilů, jako jsou trať do Rudné a nyní do Zličína“, je stanovil tak, že už nyní je třeba posilovat až z / do Nučic soupravy, aby se do nich lidé ve špičkách vůbec vešli: to byl tedy „sakra dement“ …

Rado

Re. Ž v D Aby jste mne pochopil. Mínil jsem jak kapacitu trati, tak přestupní terminály. A to vše s ohledem na aspekt bouřlivého (současného a hlavně budoucího) rozvoje daných oblastí. A samozřejmě z toho plynoucí poptávku zákazníků, kteří nechtějí stát v kolonách aut, ale svézt se pohodlně vlakem. A s prominutím, Nezávislá trakce, omezená rychlost, absence přestupních terminálů a p+r, toto vůbec nesplňuje požadavky na moderní příměst. dopravu. Město, kraj, má ze své podstaty upřednostňovat veřejnou hrom. dopravu. A to ekologickou, kapacitní, kvalitní s dostatečnou rezervou do budoucna. No nic, nezbývá než aby ropid požadoval nasazení moderních přímestských souprav… Číst vice »

železničář v důchodu

„Dle mého názoru, je to v hl. městě, velmi výrazný krok zpět.“ Rozhodně nesouhlasím: samozřejmě si také dovedu představit mnohem rozsáhlejší (ale také mnohem dražší) „modernizaci“ obou těch Vámi zmíněných lokálek a silně mi vadí leccos, na co na nich byly nesmyslně vyplýtvány velké finanční prostředky, aby to uživatelům cestování spíše znepříjemnilo, ale „velmi výrazný krok zpět“ to přesto není „ani náhodou“. I mnohá současná vozidla nezávislé trakce „umějí“ jezdit rychle a dynamicky, takže by TR, na kterou byly ty tratě přizpůsobeny „modernizací“, dokázala v pohodě dosahovat i při jízdě do stoupání – to, že je ČD ani jiní dopravci… Číst vice »

Elb

Všechny lokálky okolo Prahy jsou tragédie, pacifik s novými pražci a dostatečným prostorem pro zrychlení na původních rychlostnících je taky k pláči.. Dobře zmodernizovaná a zelektrizovaná trať přes Rudnou by mohla výrazně odlehčit rekonstruované trati do Berouna a vozit lidí mnohem víc, než jen ve dvou spojených regínách, takhle škoda..

Pepa z depa

Absolutně souhlasím. „Rekonstrukce“ tratí přes Zličín a přes Rudnou na dlouhé roky zazdila jejich další rozvoj jako třeba elektrifikaci.

Miroslav

Občané Radotína a Černošic jsou fakt úžasní – nejraději by byli, kdyby jim vlak jezdil po 5 minutách, ale jakmile se má něco pro to udělat, tak to hned protestují.

To

to mi připomíná Prahu 6…

AAA

Docela by mě zajímalo proč se SŽDC musí na nějaký obrat někoho ptát….

železničář v důchodu

SŽDC se „na nějaký obrat“ nikoho ptát nemusí a ani neptá (proč by to ostatně dělala, když provozuje dopravní cestu a nikoli osobní železniční dopravu) – SŽDC pouze musí v rámci přípravy nějaké investiční akce vyžadovat od ostatních (nepominutelných) účastníků řízení na jejich souhlas s navrhovaným řešením – a rekonstrukce + „modernizace“ trati řádné stavební řízení vyžaduje.

Standa

Jsem z Mokropes a nevím, že by se nějaký průzkum ohledně zvýšení kapacity železnice dělal.

Vít Jůza

Teď ještě aby někomu kompetentnímu došlo, že je třeba (a také reálně možné) zkrátit interval osobních vlaků na 10 minut i na všech ostatních pražských tratích, pak teprve se železnice v Praze stane normální součástí pražské dopravy.

VRT

Naprostý souhlas. Ale SŽDC to vidí jinak.

železničář v důchodu

SŽDC to asi ani příliš jinak nevidí – jen by jí na to někdo musel dát dost peněz …

Romanero

Jak jako, že místní protestují proti obratům vlaků v Mokropsech? To už lidi můžou kecat i do toho? Komu na tom co může vadit? :-O

Pavel

Tipuji, že argument bylo hlučení klimatizace u Elephantů tak jako to bylo v Úvalech. Jinak souhlas, tenhle systém, že všichni můžou napadnout všechno a ještě jsou úspěšný, je cesta do pekel.

ApolloXI.

A ačkoliv už roky existuje řešení (čtenáři ŽM ví), jak je odhlučnit, příliš aktivně se to neřeší, tak ať se pak nediví.

Milan

S tou hlučností elefantnů mám pro námitky obyvatel pochopení, je to fakt neskutečný hukot. To výrobce nenapadlo osadit větráky s regulací rychlosti?! Kompresor jistě taky neběží trvale na 100% výkonu.

To

zřejmě by se v Mokropsech musela postavit nějaká odstavná kolej, proti tomu asi protestují

To

V úseku Pha – Beroun by se dal postavit tunel např. pro úsek Černošice – Karlštejn, Srbsko – Beroun. Tím by se trať podstatně napřímila. Samozřejmě stávající trať je nutné také komplet zrekonstruovat. Mám obavy, že rychlost se zde stejně moc nezvýší, přitom se jedná o mezinárodní koridor.

Tomáš

Mnohé by podle mého vyřešilo zlepšení parametrů 173. (elektrifikace, zdvoukolejnění a tunel v úseku Řeporyje- Smíchov)

To

o elektrifikaci se uvažovalo, nicméně když na to dala EU dotaci, tak 10 let se nesmí na to sáhnout, takže ještě nějakou dobu musíme počkat, než budeme moct provést další vylepšení = elektrifikaci. To nebudu komentovat. Nicméně na 173 ty rychlosti nejsou nijak závratné, hlavně Rudná – Beroun, to je bída

Tomáš

O té podmínce vím, vzhledem k všeobecné rychlosti dopravních staveb v ČR není těch zbývajících 7 let (reko byla v roce 2015) žádnou překážkou.

Milan

Jo, z veřejných peněz se celkem lehce dají rozházet miliardy za podobné megastavby v neomezené výši. Realita je zatím taková, že kolem Prahy jezdí mnohde rozskřípané regionovy po jednokolejce 1x za hodinu, tudíž silnice jsou zaplněné kolonami aut. Proto hlavně do příměstské dopravy je třeba soustředit investice. Vlaků na Plzeň, tam jezdí dost a zaplněné rozhodně nejsou. Tunel do Berouna:))

Martin

Dvouvrstvý koncept je nový, smysl ho vyhodnotit má až tak 12/2019. 🙂

Mateo

Tunelů by muselo být více, protože jakmile bude mít více než 5 km, tak by byl problém se soupravami. Super nápad by byla nová trať Praha – Hořovice

dopravak

Nemuselo, pokud má tunel co 5km evakuační místa.

železničář v důchodu

A ta bych v Barrandienu chtěl vidět …

Ten_z_Bíliny

Jako nebýt Bárty, tak už mohl být tunel alespoň v půlce ražby. Nějak mu furt nemůžu přijít na jméno…

Kott

Slyšel jsem, že tunel zabilo samo tehdejší moravské vedení SŽDC , které nechtělo odčerpat prachy na odsun nádraží v Brně…

železničář v důchodu

Kromě nehorázných nákladů tam byly (a jsou) spíše nějaké geologické problémy, a pak také ochrana přírody: Barrandien je zkrátka Barrandien …