Podcast: Rok 2028 platí, musíme ale hledat úspory, říká o novém muzeu na Masaryčce šéf NTM Karel Ksandr

Budoucí podoba železničního muzea na Masarykově nádraží. Pramen: NTMBudoucí podoba železničního muzea na Masarykově nádraží. Pramen: NTM

„Bohužel jsme museli vypustit stavbu repliky lokomotivy Moravia, což byla první lokomotiva, která na Moravu dojela,“ říká Ksandr.

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Olcit

Možná mi něco ušlo. Ale z nástupiště Praha-Masarykovo nádraží se nedostanu přímo ke zvažované budově Muzea NTM Eletrotechniky, Informatiky a Železnic.

Na obrázku je vidět plánovaný dům PENTy (viz bílá trojúhelníková patrová budova), který také odřízne přímou cestu od nádraží ke zvažované budově NTM, která na obrázku není zakreslena = by měla být na obrázku dole uprostřed, oddělená silnicí od nové budovy PENTy….
https://www.masarycka.com/temp/images/front/photogallery/image/penta-zaha-letecky_1920x0_0.jpg

…. na obrázku ty současné garáže pro vlaky jako součást zvažovaného muza NTM je ta dvoupodlažní protáhlá budova do L s bílou fasádou a tmavou sedlovou střechou.

medvěd

Takže v Praze uděláme skanzen a jak se touživí………… to není naše starost.

Olcit

Nechápu furt ty nesmyslné očekávání šotoušů ohledně zvažované stavby Muzea Elektrotechniky, Informatiky a Železnic v centru Prahy. Vždyť ten krcálek pro mašiny bude tak asi pár set metrů čtverečních… Jestli NTM bude mít do 2028 tak 200 loko a vagonů, tož kolik se jich vejde do toho krcálku na Florenci u Masarykova nádraží. NTM spíše hledá peníze, aby na mašiny nepršelo = potřebuje zakrýt cca celkové délky 1250 metrů mašin a rádi by celkem i do budoucna postavili celkem délku 2000 krytých metrů kolejí. Proto považuji za logické, že za pár šupů převezmou ten brněnský barák „Z“ (25 tisíc m2),… Číst vice »

Olcit

Nejsa párofil, tak jsem nepochopil ty otázky jestli NTM půjčuje či nepůjčuje parní lokomotivy, aby si je nadšenci zprovoznili.

Proč si zájemci o zprovoznění nějaké staré parní loko nepůjčí/nekoupí „neprovozní“ parní lokomotivy třebas od firmy ČD nebo od firmy Herkules KHKD?

viz přehled neprovozních http://www.khkd.cz/voz_par.htm

Olcit

Líbilo by se mi, kdy historická technika byla prezentována v rámci běžného lidského života = neboť v praxi nějaká technika slouží potřebám lidí. Příklad: Vynalézavé uplatnění různých technologií do OPTIMALIZOVANÉHO SYSTÉMU firmou Baťa při těžbě, zpracování, přepravě a využití hodonínského hnědého uhlí v rámci průmyslového města Zlín-Otrokovice. „Místo mostu pro potahy u křížení kanálu s řekou (nebo trvalého umístění remorkéru) byla realizována lanovka na přetahování lodí, dva mosty pro úsporu dlouhých náspů byly realizovány jako zvedací apod.“ „prázdný nákladní člun byl z Otrokovic odtažen remorkérem do Spytihněvi, odkud byl dále tažen traktorem (v začátcích koňským potahem) jedoucím po břehu. Ze… Číst vice »

Jarda Š.

Pod Baťovy závody patřila i pneumatikárna v Otrokovicích a chemička v Napajedlech, které spotřebovávaly uhlí, takže do centra Zlína se nevozilo zdaleka všechno.

Olcit

Lodě vozily uhlí po Moravě a kousek po Dřevnici, kde bylo uhlí přečerpáváno (vedl rukáv z čerpadla, který byl spoustěn kolmo na čluny. Ale toto uhlí z baťových dolů na Hodonínsku prý bylo užíváno i přímo ve Zlíně, kam se doplnout nedá…. čili nějak se tam muselo dostat. A to právě nevím jestli jezdily přímé vlaky Ratíškovice-Zlín, nebo jestli v Otrokovicích bylo přečerpáno na vagony Zlína. O zdrojích energie pro výrobu tepla/elektriky/páry pro napajedelskou pobočku … nevím. Na letecké fotce z 50. let nevidím žádnou infrastrukturu, která by eventuelně umožňovala přečerpávat z člunů na Moravě do kotlů v Baťově fabrice… Číst vice »

medical examiner

No rozhodně nebude dřív než se podaří v rámci nějakého toho nového spojení přesunout vlaky od Kladna k podzemnímu nádraží na hlaváku.
Pokud se zároveň tamtéž přesunou osobáky do Kolína, nebude mít Fleisch-Krawall-Bahnhof jaksi důvod k existenci…

Tomáš Záruba

Ale bude. Vždy bude značný přebytek vlaků od východu.

Olcit

Proč by nikdo nebylo? Třeba letos?

Prodat pozemky, které NTM má v centru Prahy a za pár šupů odkoupit od Města Brna jeho nevyužitý barák „Z“ na brněnském výstavišti, který je vedle interaktivní výstavy technických zajímavosti VIDA Park.

Výhodou by bylo, že existující barák „Z“ v Brně má kolem 25 tisíc m2 plochy, zatímco zvažovaný barák v centru Prahy na Florenci byl plánován na 2 tisíce m2 = čili v Brně by bylo vystaveno víc exponátů.

Olcit

Viz letošní plán, že by v brněnském baráku „Z“ byla vystavována dopravní technika … ovšem této staré dopravní techniky Město Brno má jen pár kusů, takže barák „Z“ s muzejní expozicí by byl poloprázdný viz vizualizace, která vypadá „jak u snědeného krámu“
https://zdopravy.cz/pavilon-z-na-vystavisti-by-mohl-slouzit-jako-muzeum-mhd-brno-necha-zpracovat-analyzu-145212/

Ondra K.

Vybudovat železniční muzeum bez napojení na železniční síť je geniální nápad. Vlečka z dolního nádraží na BVV byla administrativně zrušena a je fyzicky nesjízdná.

Olcit

Z garáží tramvají Brno-Pisárky je 250 metrů do baráku „Z“. Jestli se zbudují plánované koleje až přímo do baráku „Z“ to nevím. A dovolím si tedy dotaz = proč pasažérská ČD nepřesune včas svoje garáže se starými mašinami, které jsou prozatím umístněny v Lužné? Třebas do Třebové nebo do Plzně či do Ostravy? Jak se z Lužné kolejová technika za pár let dostane? Kamionem? P.S. Uvědomte si, že nikdo neplánuje budovat nějaké specializované železniční muzeum za státní peníze. NTM plánuje: a) expozici pivovaru b) expozici elektrotechniky, informatiky a železnice c) Kryté stání v depozitáři železniční techniky v Chomutově plus předpokládám… Číst vice »

PvvS

Ještě geniálnější je kupovat pavilon, kterej není na prodej. Ale co čekat od Axela..

Olcit

Víme, že Město Brno rozprodává pavilony. Odkaz jsem sem už vložil.

Koneckonců, nějak musí ta firma splatit stovky milionů, které své firmě půjčil vlastník = Město Brno.

Alibaba

Doufám, že se konečně už podaří začít rekonstrukce depa na Masarikově nádraží a tím se místo reprezentativně pro železnici zkulturní.

Olcit

Lehce si dovolím připomenout, že zvažovaná budova v P-Florenc bude sloužit Muzeu Elektrotechniky, Informatiky a Železnice.

S tím, jak roste vliv informatiky v běžné životě společnosti a s tím jak maličký je vliv železnice, tak je otázkou zda-li nakonec nedojde k tomu, že depozitář v Chomutově odpovídá významu železnice, tj. že budova v P-Florenc bude sloužit výstavám důležitějších oborů lidské činnosti, tj. např. že bude rozsáhlejší prostor věnován právě informatice

Frantisek

Je jasné, že si chcete kopnout do otloukánka, ale zase – má to být museum, a historie informatiky není zatím zdaleka tak obsáhlá, byť tam naplno pronikl konzum, jenž velí i inovacím pro inovace; naštěstí jde zase alespoň o čím dál menší velikost jednotek. A vůbec – poměřovat důležitost oboru podle jeho (i uměle zmenšovaného) objemu, no… 🙂

Olcit

Rozhodně si do žádného otloukánka nekopu. Neboť vlakem jezdívám. Zkuste si poslechnout pořádně to co říká pan ředitel = NTM provozuje 7 oborů techniky a další obory techniky opomíjí. Např. NTM bez Tech.muzea Brno nemůže udělat kompletní muzeum dopravy, neboť pan ředitel Ksandr řekl, že nelogicky si dopravní techniku rozdělili na městskou a venkovskou/dálkovou.

Akorát nechápu proč tvrdíte, že nádražáci jsou otloukánci. Vždyť např. z SFDI jde půlka dotací pro nádražáckou infrastrukturu, přestože modal split (podíl výkonů na celkové dopravě) nádražáků je zhruba 10%. Spíše platí, že nádražáci jsou zvýhodněni… ale k tomu diskutovat nechci.

Alibaba

Těžce si dovolím připomenout, že název a náplň muzea mě zas tak netrápí, jsem především pro zkulturnění a zpřístupnění dotyčných prostor.
P.S.: Možná se i na IQ151 rád zase znovu podívám. 🙂

Olcit

Osobně si myslím, že své pozemky na Florenci by NTM prodalo za velmi pěkné peníze, neboť sice je to sevřeno v trojúhelníku tří komunikací, ale víme, že např. poptávka po kancelářích v této lokalitě je velmi vysoká = čili v NTM by měli balík peněz, aby měli z čeho zaplatit slušnou expozici …. pan ředitel v rozhovoru v podstatě sdělil, že na expozici takřka nezbydou peníze.

viz nedaleká kancelářská budova postavená rovněž na prťavém pozemku, přestože je těsně obklopena silnicemi/kolejemi ze všech čtyř stran
https://cs.wikipedia.org/wiki/Diamond_Point

Alibaba

Kanceláří je v centru Prahy dost, nazval bych to takový mor, viz váš příklad.
A další kanceláře přibudou, až si SŽ vybuduje na Smíchově svojí centrálu. 🙂
Peníze budou, jen né hned ale časem, což muzejníkům zas tak nevadí, jsou na to zvyklí. To už by se prodáním místa, které má k tomu muzeu vyloženě vztah (např. napojení na železnici), nenapravilo.

Olcit

Jemně si znovu dovolím připomenout, že ve zvažovaném Muzeu Elektrotechniky, Informatiky a Železnice v Praze-Florenc se jedná relativně malou plochu pro kolejovou techniku… odhaduji to na 20×40 m.

Z tohoto úhlu pohledu považuji za zcela rovnocenné, když expozice železniční a terénní techniky by nebyla v lukrativním centru Prahy, ale kdyby vznikla v Milovicích, kde už dneska je Mirákulum a pozemky jsou mnohem levnější. Plus budoucí 5. koridor.

V Milovicích šlo o místo soustřeďující obrovskou spoustu techniky viz např. centrum soustřeďující československé obrněné vlaky
https://armada.vojenstvi.cz/povalecna/od-ctenaru/vladimir-francev-obrnene-vlaky-v-ceskoslovenske-armade-1945-1955.htm

Alibaba

A kde berete těch 20 x 40 m?
Depo má větší rozlohu.
https://mapy.cz/s/botehoneme
(s plochou pod Novým spojením si nejsem jistý, zda bude muzeu taky patřit)

Olcit

Vždyť pan ředitel to řekl jasně, že nejsou a nebudou peníze na stavbu v původně uvažovaném rozsahu. Že se zbuduje část a pak se uvidí….

Tož Elektrotechnika a Informatika (expozice „Svět v sítích“) se logicky bude dělit o prostory, kde původně mělo být výlučně expozice „Dvě století železnice“.

A pan ředitel vysvětloval jak na to = že na obě muzejní expozice, kdyby byly realizovány v P-Florenc, tak zbyde jen 1/4 odhadovaného rozpočtu, tj. cca 100 milionů Kč… Tož když za jednu jednu lokomotivu to aktuálně dělá desítky milionů Kč, tak je jasné, kde se škrtalo.

Alibaba

Z mého pohledu to prostě bude na více etap, postupně jak budou chodit peníze. Místa je tam dost.

A lokomotivy k výstavě už NTM má, ty už kupovat nemusí.

Olcit

Vycházím z článku z r. 2019… cituji „Celkový prostor pro expozicivyměřily dosavadní architektonické plány a studie na 2 071 m2 užité plochy“

A pokud jde železniční exponáty … viz desítky kusů techniky koupených předloni od ČD za cenu šrotu (jeden vagon byl např. po pár desítkách tisíc) … takže asi do těch exponátů ještě NTM utratí spoustu peněz, než je vystaví.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2021/02/Historicka_vozidla_pro_NTM.pdf

Takže když pan ředitel tvrdí, že na expozici Elektrotechniky, Informatiky a Železnic má celkem 100 milionů, to je to jasné.

Alibaba

Hodnota metrů čtverečných je, vzhledem k velikosti pozemků a budov + pater, nesmyslná.

Olcit

údaj o výměře jsem zkopíroval z článku z 2019 od

Mgr. Tomáš Konečný, NTM

prof. PhDr. Marcela Efmertová, CSc., ČVUT v Praze

Neznamy Jarek

Dobrý den. Skutečně NTM zlikvidovalo u lokomotivy Ringhoffer baterky? Je to škoda. Mašina odjela z Jaroměře v provozuschopném stavu. A za dva roky státní péče z ní je lapač prachu v Chomutově.

Kon Kregan

Lokomotiva Moravia sice dojela na Moravu jako první, ovšem na formanských vozech a po dílech. Poskládali ji na nádraží v Rajhradě, teprve od té doby jezdila po kolejích.

Bobes

A kvůli tomu, že nepřijela po kolejích z Vídně, tak nebyla první? Na velmi dlouhou dobu byla navíc jediná, kterou na našem území, alespoň smontovali.

Kon Kregan

Byla první, o tom žádná… Zmiňovanou repliku určitě zasluhuje. Zdařilý model je vystaven na nádraží v Břeclavi.

Peeetr

Já bych pojal vybírání, kterou lokomotivu udrží funkční, víc komerčně. Zdražil půjčovné, a zaměřil bych se třeba i na to, o jaké lokomotivy má největší zájem filmařský průmysl ve střední Evropě.

Olcit

Proč si myslíte, že NTM bude utrácet peníze, aby některá loko byla schopná jízdy jako tažená?

O tom, že by NTM sami ve své režii chtěli utrácet, aby několik parní loko v NTM jezdilo vlastní silou… to pokládám za naprosté scifi. Vemte si tu reakci pana ředitele na poštovní muzejní techniku v Poštovní muzeu (pobočka Č. Pošty).

takjak?

Generální ředitel NTM si protiřečí u lokomotivních řad kde je jeden kus chce, aby byly odstavené! A co taková 464.202, která je jediná svého druhu? kde mimochodem došlo v loňském roce k protizákonnému vývozu z ČR do Polska kdy díky tomu byla delší dobu odstavena z provozu?

Olcit

Smiřte se s tím, že v rozpočtu NTM skoro není (a v budoucnu patrně vůbec nebude) peněz, aby nějaké parní loko mohly jezdit.

Nemyslím, aby mohly jezdit vlastní silou, ale myslím, že nebudou jezdit ani jako tažené.

Jestli nějaké parní loko NTM budou zapůjčeny do regionů konkrétním nadšencům/mecenášům ke zprovoznění, to bych jednoznačně podporoval = svůj koníček provozovat a to za své.

fabec

Vždyť za jejich provoz NTM platit nemusí. Může je nabídnout k pronájmu a když někdo bude chtít, tak si buď zaplatí samostatnou jízdu a výdaje na ní, potažmo si rovnou pronajme celou loko na dobu (ne)určitou a bude platit nějaký stabilní poplatek.

Olcit

V tom s Vámi souhlasím. Jenom je třeba počítat s tím, že revize atp. si zaplatí cestychtiví pasažéři v takovéto loko. Totiž když si člověk pročte výročky NTM a když slyší šéfa NTM, že z těch prťavých peněz dostane míň, tož je zřejmé, že krom oprašování cedulek do 99% železničních exponátů NTM nepůjde ani koruna z rozpočtu NTM. Protože všechny peníze „požerou“ vysoké náklady na skladování přemrštěného množství železničních exponátů v NTM. Ono si stačí uvědomit, že NTM existuje z peněz daňových poplatníků. A tito daňoví poplatníci nainvestovali ze svého tolik moc peněz do aut, že v ČR je kapacita… Číst vice »

Olcit

Když si shrnu realistické rozpočtové výhledy a nynější články o budoucí ekonomické perspektivě, tož pro NTM těch cca 3 miliardy (či víc) asi nebude.

Tož papá nové Muzeum Elektrotechniky, Informatiky a Železnice NTM na Florenci u Masarykova nádraží.

A pozemky NTM na Florenci tedy patrně budou prodány, aby byly využity v výdělečným účelům, ze kterých státu poplynou daně, jako např. k bydlení.

Honza Gajdoš

twl Axeli, tobě musel nějaký syn železničáře ve školce rozbít držku. Jinak nejde vysvětlit, že přeješ krach všemu, co souvisí s kolejema

Olcit

Proč jste opomenul možnost, že jsem si vzal Excel…. na jednu stranu tržby, na druhou stranu útraty a dluhy… A proto tvrdím co tvrdím = „turecké hospodaření“ většiny nádražáků.

Granja

Možná si jen poměřovali pindíky.

medical examiner

A on prohrál 😀

Olcit

Nerozumím té obsesi šrotovou železniční technikou, neboť tato se v ČR vyskytuje v naprosto předdimenzovaném počtu.

V reálu je faktický zájem o nostalgické vlaky totiž dost limitovaný

Viz příklad z praxe, kdy dceřinná firma ČD zaplatila cca 30 milionů za opravu dieslového jednovagonového vlaku …Po čase tento velmi draze opravený vlak tato dceřinka ČD prodala v balíku 12 staré kolejové techniky (vesměs vagony plus 1x parní loko) za CELKEM 26 milionů Kč, neboť jediný zájemce víc nenabídnul. Čili z jedné utracené koruny do staré techniky se utržilo kolik? 50 haléřů?

https://zdopravy.cz/drahy-kupuji-od-dcery-stribrny-sip-a-dalsi-vozy-zaplati-mene-nez-stala-zachrana-21978/

medical examiner

To já taky ne.
Naprostý kolaps by způsobilo i to, kdyby bylo od prosince 2025 zakázáno nasazovat ve vnitrostátní dopravě „béčka“ a jejich odvozeniny (v mezistátní by to ale povoleno bylo).
Na Ukrajině by se jim žádné české přežitky asi nehodily…že by jim je prodali…

V. K.

Národnímu technickému muzeu by nejvíc ze všeho prospěla výměna vedení.

Frantisek

Co očekáváte, že by se změnilo? Když navrch je pořád ten samý stát, který prostřednictvím Olcitových kalkulaček dokáže zazdít méně roztahovačné formy dopravy i hospodaření jako celku…

sladlu

Dobrý den
existuje nějaká koordinace stavby muzea na Masaryčce a stavby tunelů pro vlaky od viaduktu klesající pod Hlavák a dále na Karlovo náměstí?

Frantisek

Nebudou ve variantě „další krtek pod půlkou centra“ klesat až někde pod dnešní magistrálou? Pokud na tu megalománii (trochu připomínající 2,5 krtka pod Prahou 6) někdy dojde…

medical examiner

No…ovšem že dojde. Jak rychle záleží na tom, jak bude vycházet Furt (u kterého se musí zohlednit, že by pak bylo možné „Masaryčku“ zavřít pro běžný provoz).
https://necyklopedie.org/wiki/Furt

Martin

Tak děkujeme za zodpovězenì otázky Olcita ohledně poštovní sekce. Tristní stav exponátů v Chomutově při omílané autencititě zůstal nezodpovězen. Viz předposlední foto.

Olcit

Já se dotazoval mj. na muzejní formanské vozy, kteří byli vesměs nahrazeni právě železnicí, jež primárně vznikala kvůli nákladní dopravě.

Čili proč jeden druh dopravní techniky (formanské vozy) není v NTM, zatímco jiný druh dopravní techniky pro tytéž účely (staré parní loko) se v NTM nachází v počtu větším než proporčním?

Martin

Mě starého čerta záleží na co se ptá nějaký Axel. Celé to na mě působí, že si otázky vybíral pan ředitel sám nebo moderátor má vysokou míru autocenzury. Kdyby alespoň pan ředitel přiznal, že by lokomotivy v Chomutově mohly být v lepší kondici a ne ve stavu, kdy nevíte zda je to vrak či exponát viz Cíte du train – tak si představuji exponáty. On je ten dobroděj, který zachraňuje techniku od spolků. Mrkněte na Rakušanku tanvaldskeho spolku a zkuste domyslet její stav po jejim zachvácení NTM. A stále si myslím, že největší handikep pana Ksandra je absence technického vzdělání,… Číst vice »

Olcit

Jemně si dovolím upozornit, že někteří šéfové ČD v minulosti měli ambici rozdat/rozprodat staré mašiny, než to (z)brzdili někteří nádražáčtí odboráři… cituji: “ že ČD vlastní 570 historických vozidel“
https://www.osz.org/index.php/zpravodajstvi-on-line-osz/35-zol-reportaze/4018-z-jednani-podnikoveho-vyboru-osz-pri-cd-a-s-nedostatek-pracovniku-je-treba-co-nejdrive-resit

Vzhledem k obrovskému zadlužení ČD, které se prý ještě navýší, tak předpokládám, že velmi starých i starých mašin od ČD bude brzy k mání víc než dost.

Jan

Podle mě je vzorovým dopravním muzeem pražské muzeum MHD ve Střešovicích. Jednak je to tím, že přejímá zejména provozní vozy, ale hlavně že má snahu je provozní udržovat a předvádět, není to hřbitov drážní techniky kam se zatahuje poslední jízdou navždy. Nějakých 90-95% provozních exponátů je asi rekord, včetně 100 let starých motorových vozů. Ale hlavně jsou až na pár skutečných vraků všechny ve vystavovateleném stavu. Druhá půlka je muzea je určena pro komerční provoz nebo retro jízdy hrazené vlastníkem, tedy městem. Ano, dá se říct že nejsou 100% historicky věrné kvůli požadavku na provoz v moderní městské síti, ale… Číst vice »