Dopravci Železnice Zprávy

Dráhy kupují od dcery Stříbrný šíp a další vozy. Zaplatí méně, než stála záchrana

Parní lokomotiva 423.009 z roku 1922. Autor: Lasy – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17497232
Parní lokomotiva 423.009 z roku 1922. Autor: Lasy – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17497232

V rámci skupiny Českých drah dochází k přesunu 12 historických vozidel. Mateřská akciová společnost ČD odkoupila od jedné ze svých dcer, Výzkumného ústavu železničního, 12 vozidel. Vyplývá to ze smlouvy, která byla uzavřena před Vánoci a zveřejněna na profilu zadavatele.

Součástí transakce je i motorový vůz M260.001, jinak též Stříbrný šíp. Obchod přitom vykazuje hned několik paradoxů. Dráhy se před lety Stříbrného šípu naopak zbavily a prodaly jej VÚŽ, protože neměly peníze na jeho záchranu. Ústav pak po náročné renovaci vrátil unikátní motorák na jaře 2016 po desetiletích devastace zpátky na koleje. Záchrana vlaku přitom vyšla na více než 30 milionů korun. Dráhy nyní celý soubor dvanácti vozidel (včetně jedné parní lokomotivy) kupují za 26 milionů.

Seznam vozidel převáděných z VÚŽ na ČD. Pramen: smlouva
Seznam vozidel převáděných z VÚŽ na ČD.
Pramen: smlouva

Podle mluvčího Radka Joklíka je transakce v souladu se strategií snižování počtu historických vozidel u ČD. Její součástí je i soustředění historických strojů na jednom místě. „Tím, že budou všechna tato vozidla pohromadě v Centru historických vozidel Lužná u Rakovníka, je bude možné lépe využívat ke komerčním aktivitám a k propagaci ČD a bude také možné transparentně vykazovat ztrátu vzniklou z péče o ně státu, po kterém žádáme její krytí,“ uvedl Joklík.

Dráhy totiž dlouhodobě tvrdí, že je péče o staré vagony a mašiny nákladově znevýhodňuje proti konkurenci na stále otevřenějším trhu. Jednají proto s ministerstvy kultury a dopravy, aby péči i železniční dědictví dotovala. Dopravce také počítá s tím, že část své sbírky, která čítá zhruba 470 vozidel, rozprodá. Asi o 70 kusů má zájem Národní technické muzeum.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Medvěd
Host
Medvěd

Jeden motorák a párá s vagonky. Díky. Když budou dobří, tak s tím můžou jezdit retro jízdy po republice . Příklad: Kdyby nabídli Japoncům výlet s ČD Prahy nebo Brna do Českýho Krumlova nebo Lednice, tak Vám říkám, že bude plno! Kdybyste viděli jak cizinci u Karlštejna na bardotku čekali………rarita zadara.

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Souhlasím, sousední Němci jezdí na prakticky každé retro či muzejní akce a to nejen železniční. Kdyby se to dobře inzerovalo, tak je určitě velký potenciál pro asijské turisty vůbec. Ale je pravda že Japonci se o železnici a její historii starají vzorně a stejně tak mají nejzarytější šotouše široko daleko a ti by si určitět nenechali ujít nějaké to evropské zpestření.

T.H.
Host
T.H.

Čili nostalgií údajně znevýhodněná, ale obětavá a filantropická chudák Matka Dráha si koupila další nostalgická vozidla, aby mohla víc lamentovat, jak je znevýhodněná. Jo, má to logiku, i když takovou tu „drážní“.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Vždyť to koupila sama od sebe.. Takže by si akorát vzala méně ze zisku výzkumáku.. Logiku to samozřejmě má, pokud se jim tedy na to podaří brát příspěvek, tak to asi bude muset být centralizované.

MartinLT
Host
MartinLT

Takže ČD zaplatily za převod pár šotovozidel samy sobě. Úplně stejné jako kdyby banka převedla peníze z trezoru č. 1. do trezoru č 2.

Rosťa Kolmix
Host
Rosťa Kolmix

Vaše reakce jsou poněkud neadekvátní, nic nekalého ani nepochopitelného odprodeji těchto veteránů není – souvisí to jen a pouze se změnami ve vedení obou společností a v souvislosti s tím i se změnami „podnikových strategií. Zachraňování historických vozidel bylo z pohnutků „společenské odpovědnosti“ a notné dávky fandovství dílem bývalého vedení v čele s panem Blažkem. Z mého osobního pohledu to tak i bylo správně, protože kdo jiný, než dobře fungující společnost stavějící svůj business na budoucnosti železnice, by se měl postarat také o dědictví historie svého oboru (a je nesporné, že firmě to přineslo nemalé uznání a prestiž v oboru)…… Číst vice »

Dash9
Host
Dash9

Do Lužné se dá úplně v pohodě dostat, je to 10km od dnešního konce dálnice D6. To se o zapadákovu typu Česká Třebová rozhodně říct nedá.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jen s málem z toho, co napsal Rosťa, lze skutečně souhlasit bez výhrad. Nehodlám zde probouzet debatu o tom, zda a z čeho lze legálně a regulérně financovat podnikové železniční muzejnictví, protože současnou ekonomii a ekonomická pravidla neumím a ani „nevidím do hlav“ těm, kdo rozhodli tak, jak rozhodli – podle mě sice zdaleka ne zcela rozumně, ale raději počkám, až čas ukáže skutečnou pravdu. Cesta přes dceřinou společnost „ČD Nostalgie“ je sice teoreticky asi dobrá a správná, ale po mnohaletém vlastním pozorování a i okrajovém spolupůsobení v té oblasti bych byl velice opatrný k přehnaně optimistickým očekáváním, hlavně pokud… Číst vice »

Rosťa Kolmix
Host
Rosťa Kolmix

Já jen podotýkám, že jsem nepsal „Lužnou zrušit“, to v žádném, případě! To depo má své genius loci a jako jedno z center tuzemské železniční nostalgie je naprosto ideální.
Třebová má naopak obrovský potenciál co se týče prostoru (Lužná je bohužel areál velmi těsný) – jak pro bezpečnou deponii vozidel, tak výstavní plochy a další plochy pro nezbytný „lunapark“ kolem, který je dnes (bohužel) nutno taky kolem „odborných expozic“ mít, aby se tam natáhly i rodiny s dětmi apod.
Úplně to vidím, včetně třeba parkové dráhy, kterou je protkáno podobné muzejní depo v Budapešti (mrkněte třeba na videjko https://www.facebook.com/rostislav.kolmacka/videos/1984011184991575/ )…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jak už jsem napsal, při vší úctě k Česká Třebové nevěřím tomu, že by tam cokoli železničně muzejnického a nostalgického mělo na víc než 3 – 4 „větší“ akce do roka, ale mezitím to bude „zacházet na úbytě: když se ani Bohoušovi Pokornému nezdařilo před několika desetiletími uskutečnit vizi o zřízení „železničního skanzenu“, aby to místo mělo teď už aspoň nějakou „železničně nostalgickou tradici“, tak chtít ji budovat až teď mi nepřipadá smysluplné -a chtít srovnávat návštěvnický potenciál železničního muzea ve skoro dvoumilionové Budapešti s potenciálem ani ne šestnáctitisícové České Třebové, kde navíc dalších atraktivit (včetně přírodních) je jen málo,… Číst vice »

KLKL
Host
KLKL

To je sice hloupost, protože kolem Třebové je dost pěkná krajina plná krás (jen o tom málokdo ví) a naopak o okolí Lužné se dá s klidem říci, že je tam kulový, jen lesy a lesy. Jenže svět se řídí podle obecného povědomí a to říká, že ty lesy u Lužné jsou nápadně krásnější než jiné lesy a v Třebový jsou leda tak fšude kolem pražce. Takže to bude podle vás, i když to není pravda. A ty kopce kolem Třebové si dojeďte trochu procourat, to se vyplatí. (K umístění řel. muzea jsem se vyjadřovat nechtěl, jen jsem se chtěl… Číst vice »

ketchup1970
Host
ketchup1970

No jestli si dobře vybavuji, tak muzeum SNCF je v Mylhúzách , což je úplně na výstrku Francie. Na východě v Alsasku, podle Vaší logiky by to všeeeechno mělo být v Paříži?

Pavel Klicpera
Host
Pavel Klicpera

Nám všem, kteří jsme si alespoň jednou v životě přičuchli k dráze z té druhé strany, musí být jasné, že ten postbolševický zasmrádlý a zatuchlý moloch musí padnout a pak teprve může na nových základech a s novými lidmi povstat jak Fénix z popela. Transpormace NENÍ REÁLNÁ… , přesto jí budeme léta a léta svědky a potečou na ni (ostatně jako do každého státního podniku – pardon – a.s. ) miliardy a miliardy z kapes nás všech. A ještě k tématu: ČD byly zbaveny (odsekány od) dopravní cesty, nákladní dopravy, nádražních budov, pozemků, opraven… Tak proč musí vlastnit muzejní sbírky,… Číst vice »

Dash9
Host
Dash9

„Nám všem, kteří jsme si alespoň jednou v životě přičuchli k dráze z té druhé strany, musí být jasné, že ten postbolševický zasmrádlý a zatuchlý moloch musí padnout a pak teprve může na nových základech a s novými lidmi povstat jak Fénix z popela. Transpormace NENÍ REÁLNÁ…“

Tak pod to bych se okamžitě podepsal!

Franz
Host
Franz

Plně souhlasím.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Vždyť je to prašť jak uhoď, buď to od té dceřink vykoupí babku, nebo jí vezmou o to víc zisku, nechápu to vzrušování se nad tím.

Robert
Host
Robert

Pokud by ČD někdy padly tak by se nestalo nic jiného než že by je koupil nebo nahradil jiný evropský národní dopravce. Ostatně to je cílový záměr celé liberalizace, konsolidovat finalne evropský trh na pár velkých hráčů.

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Odprodej na matku v době, kdy se Kothera snaží odprodat co se dá, je nějaký podezřelý. Navíc vozidla, které bylo účelově zprzněno do takové podoby, aby mohlo vozit po zkušebním okruhu ty papaláše, kterým nestačí popíjení „koly“ v Kovárně. Snad jen kdyby ho vrchnost z nábřeží chtěla pro vlastní machrování.

xyz
Host
xyz

Hm, ale např. zamračenou T478.1010 si VÚŽ tedy nechal nadále (není uvedena v seznamu prodaných vozidel). 🙂

„Dráhy totiž dlouhodobě tvrdí, že je péče o staré vagony a mašiny nákladově znevýhodňuje proti konkurenci na stále otevřenějším trhu. “
Toť výrok v situaci, kdy žádný MD z krajů nedělal skutečné výběrové řízení o dopravní obslužnost po vypršení 10letých smluv „2009 – 2019“ a kdy jen malý objem rychlíků MD, resp. malý počet krajů provedl tzv. poptávkové řízení za účelem vyhledání dopravce, se kterým následně „napřímo“ sjedná dlouhodobý kontrakt. 🙂

Jussi
Host
Jussi

T478.1010 NIKDY nebyla VÚŽ. Byla pronajata od NTM a po opravě kyklopa vrácena

Asdfg
Host
Asdfg

751.010 je NTM, byla jen půjčena. Vracela asi 3 roky zpět.

noerf
Host
noerf

Akorát netuším, proč tedy z výzkumného ústavu vykupuje dotovaný osobní dopravce vlaky. Pokud je chtějí dát do muzea, tak je mohli nechat u stavajiciho majitele, který je mohl vystavovat v muzeu ns základě jednoduché smlouvy.
Možná potrebovali vypracovat nějakou smlouvu od externích právníků. -)

petr.r
Host
petr.r

já něco tuším, že VUŽ se bude prodávat a vše co má hodnoru musí pryč. Já cítím levárnu.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Já zase tuším, že vy pravidelně cítíte toluen, jinak si to nedovedu vysvětlit.

petr.r
Host
petr.r

lepidlo na lino v dopravních prostředkách a jejich nářadí se čistí toulenem, co máte dále v dělnických neznalostech

JaJeČ
Host
JaJeČ

Však ty jsi taky pěkná lopata…

Pavel Klicpera
Host
Pavel Klicpera

S&Pu …. úplně všeobjímající odpověď: „fet, toluen, v čem jedete, co zobete? „… tohle je vážně smutek, proč by petr. r nemohl cítit levárnu?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Já bych se nějaké „levárně“ ze strany současných vedoucích zaměstnanců ČD nedivil rozhodně ani vteřinu.

Martin
Host
Martin

aAsi jste nezjistili, že už nějakou dobu ovládá ČD sebrnka ANO, která nahradila ČSSD. Od toho se vše smutně odvíjí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To je úplně jedno – ty dělají všichni kariérističtí nohsledi = „napříč“ všemi partajemi.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Jakou levárnu? Že ČD potřebuje peníze/snižovat náklady a tak nadbytečné věci prodává, chce je centralizovat, aby na ně mohli vyžebrat peníze? Nebo že by stovky rozličných historických vozidel byly nějakou zanedbatelnou položkou a ČD se nesnažily kolikrát i absurdně šetřit?

Partneři



CSCARGO