Dráhy kupují od dcery Stříbrný šíp a další vozy. Zaplatí méně, než stála záchrana

Parní lokomotiva 423.009 z roku 1922. Autor: Lasy – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17497232Parní lokomotiva 423.009 z roku 1922. Autor: Lasy – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17497232

V rámci skupiny Českých drah dochází k přesunu 12 historických vozidel. Mateřská akciová společnost ČD odkoupila od jedné ze svých

V rámci skupiny Českých drah dochází k přesunu 12 historických vozidel. Mateřská akciová společnost ČD odkoupila od jedné ze svých dcer, Výzkumného ústavu železničního, 12 vozidel. Vyplývá to ze smlouvy, která byla uzavřena před Vánoci a zveřejněna na profilu zadavatele.

Součástí transakce je i motorový vůz M260.001, jinak též Stříbrný šíp. Obchod přitom vykazuje hned několik paradoxů. Dráhy se před lety Stříbrného šípu naopak zbavily a prodaly jej VÚŽ, protože neměly peníze na jeho záchranu. Ústav pak po náročné renovaci vrátil unikátní motorák na jaře 2016 po desetiletích devastace zpátky na koleje. Záchrana vlaku přitom vyšla na více než 30 milionů korun. Dráhy nyní celý soubor dvanácti vozidel (včetně jedné parní lokomotivy) kupují za 26 milionů.

Seznam vozidel převáděných z VÚŽ na ČD. Pramen: smlouva

Seznam vozidel převáděných z VÚŽ na ČD.
Pramen: smlouva

Podle mluvčího Radka Joklíka je transakce v souladu se strategií snižování počtu historických vozidel u ČD. Její součástí je i soustředění historických strojů na jednom místě. „Tím, že budou všechna tato vozidla pohromadě v Centru historických vozidel Lužná u Rakovníka, je bude možné lépe využívat ke komerčním aktivitám a k propagaci ČD a bude také možné transparentně vykazovat ztrátu vzniklou z péče o ně státu, po kterém žádáme její krytí,“ uvedl Joklík.

Dráhy totiž dlouhodobě tvrdí, že je péče o staré vagony a mašiny nákladově znevýhodňuje proti konkurenci na stále otevřenějším trhu. Jednají proto s ministerstvy kultury a dopravy, aby péči i železniční dědictví dotovala. Dopravce také počítá s tím, že část své sbírky, která čítá zhruba 470 vozidel, rozprodá. Asi o 70 kusů má zájem Národní technické muzeum.

Tagy České dráhy historická vozidla Stříbrný šíp vúž
31 komentářů