Podcast Železnice Železniční průmysl Zprávy

Podcast: Když se poprvé pohnula, musela mi žena podat kapesník, říká koordinátor renovace Slovenské strely Střecha

Slovenská strela. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Slovenská strela. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Slovenská strela má aktuálně jediného strojvedoucího, který s ní umí jezdit.

Připravili jsme pro vás speciální díl podcastu k renovaci Slovenské strely (M290.002). Naším hostem je koordinátor renovačních prací Jiří Střecha, který celý proces znovuzrození unikátního motorového vozu řídil a zná jej do podrobností. Střecha je jinak též ředitelem Poštovního muzea v Praze.

Jiří Střecha. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala
Jiří Střecha. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Slovenská strela se ve čtvrtek vrátila po téměř třech letech náročné renovace do kopřivnického muzea Tatry, kde na ní čekalo nově zbudované depo. Zatímco v roce 2018 opouštěla Kopřivnici jako rezivějící vrak na návěsu nákladního automobilu, teď se vrátila po kolejích vlastní silou a v podobě, která je k nerozeznání od roku 1936.

„Tatra byla součástí Ringhofferova koncernu, který měl projekční kancelář na železniční vozy na Smíchově. Ale oni tenhle motorový vůz celý zadali automobilovému oddělení Tatry v Kopřivnici. I ti lidé, kteří to nyní opravovali, říkali, že opravují spíš auto než vlak. Důvod byl podle mě ten, že potřebovali, aby ten vůz byl velmi lehký,“ říká Jiří Střecha.

Jak náročná byla celá renovace? Kolik nakonec stála? V jakém stavu byl vůz po dlouhých letech odstavení? Jaké díly se musely nechat vyrobit znovu a které šly renovovat? Jak často by teď měla Slovenská strela jezdit, aby se udržela v provozní kondici? Jak se hledaly ty správné barvy pro její lak a potahy v interiéru, když dochované fotografie jsou černobílé? Jakou roli měla Slovenská strela po válce v rámci Norimberského procesu? A proč s ní jezdili američtí vojáci do západočeských lázní?

Jiří Střecha (vpravo) při jízdě Slovenské strely do Kopřivnice (13. 5. 2021). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Jiří Střecha (vpravo) při jízdě Slovenské strely do Kopřivnice (13. 5. 2021). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Historii motorového vozu a průběh celé renovace detailně rozebíráme v aktuálním dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz. Fotogalerii a video ze slavnostního předání Slovenské strely přinesl deník Zdopravy.cz ve čtvrtek, stejně jako rozhovor s Jiřím Louckým, jehož společnost ČMŽO s partnery renovaci provedla.

Všechny díly podcastu Cesty Zdopravy.cz naleznete v podcastové sekci deníku Zdopravy.cz, můžete je také odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

Pěkný rozhovor s někým, komu na Strele opravdu záleží. Dotaz na redakci: šel by připravit článek o specialitě Strely – elektromechanickém súsedíkovem rozvodu se zmiňovaným jediným strojvedoucím?

Petr Šimral

Děkuji redakci za poutavý rozhovor s Jiřím Střechou.

joska školník

To věřím, gratuluji a děkuji.

všd

Slovenská strela je vrcholem v oboru, hydry pochází z doby, kdy se již počítalo s masovou elektrizací a jejich přesunem na méně významné výkony, což se ostatně stalo. V mezidobí jsme nevyrobili nic významného, pár motoráků M284.0 a M284.1 bylo nakonec též pouze na 90 km/h a M262.0 byla řada spíš na méně významné rychlíky, umožnila však zavést přímé spojení s Prahou a Brnem z vedlejších tratí (existoval například rychlík z Blatné do Prahy). Řady 842 a 843 také nebyly určeny pro elitní výkony. Obecně se rychlíkovým motorovým vozům a jednotkám poslední půlstoletí moc nedaří, i když je někde postaví,… Číst vice »

Osoba odborně nezpůsobilá

Úžasný příklad personální politiky státu – Jirka, který se celý život pohybuje v oblasti železničního muzejnictví, sedí na čele Poštovního muzea, kdy současné vedení NTM sestává z, kulantně řečeno, nikomu nepotřebných amatérů odrážejících se od jedné zdi ke druhé a nemajících valných výsledků. Pokud se na kultuře proberou, udělají v NTM průvan , pak věřím, že Jiří se rád bude ucházet o nejvyšší místo ve vedení NTM a uspěje. Určitě by dokázal poměry v této organizaci státu posunout úplně jinam, ostatně podílel se i na projektu obnovy výtopny v Kořenově, nyní Slovenská strela – prokázal tedy, že si umí vyndat… Číst vice »

BND 30

On Jirka byl z NTM před léty odejit… A je dobře, že na železnici nezapomněl a nezanevřel. Rád vzpomínám na prima brigády (mj.pravě s ním) v pionýrských letech obnovy novobystřické úzkokolejky.

Miroslav Zikmund

V Poštovním muzeu má taky v pracovní náplni historii, mimo jiné je tam sbírka kursbuchů (ČSD/ČD) i z c.k. ..

Martin

To není dobré ani jako pitomý vtip …

PetrJ

Hlubokosklon před všemi, kteří toto dílo jako Fénixe uskutečnili a podporovali. Nyní je na řadě Modrý šíp.

Myšodlak

Ten by však stejně jako Dědek (M 234.001) potřeboval alespoň nějaké zázemí, a to se v okolí Kolína/KH stále nedaří sehnat…

Jirkovi a celému týmu od Strely patří veliká gratulace a poklona za pořádný kus práce.