Doprava ve městě Tramvaje

Pod Václavským náměstím má vzniknout při stavbě tramvajové tratě nádrž, bude sloužit i zalévání

Aktuální návrh podoby Václavského náměstí s tramvajemi. Foto: IPR
Aktuální návrh podoby Václavského náměstí s tramvajemi. Foto: IPR

Součástí plánů na návrat tramvají do horní části Václavského náměstí je nově i vybudování retenční nádrže za 180 milionů korun. Měla by lépe zachytit přívaly vody při silném dešti a současně i sloužit jako zásobárna vody pro zalévání městské zeleně v okolí.

Doplnění této nádrže do celé investice schválili včera pražští radní. „Nádrž bude podzemní, v prostoru spodní části horní poloviny náměstí a na povrchu nebude žádným způsobem zřetelná,“ řekl Filip Jiřík, projektový manažer Dopravního podniku hl.m. Prahy (DPP).
Požadavek na retenční nádrž vzešel ze studie na revitalizaci celého náměstí, DPP koordinuje přípravu s Pražskou vodárenskou společností (PVS). Odhadované náklady jsou 180 milionů korun.

Nádrž by ve své akumulační části sloužila pro zachycení dešťových vod ze zpevněných ploch a přilehlých střech v horní polovině náměstí. Takto akumulované vody by sloužily k zajištění závlahy zeleně v celém prostoru Václavského náměstí,“ uvádí se v materiálu pro radní. Současně má snížit riziko spojené s přívalovými dešti, například hrozbě vytopení vestibulu metra v polovině náměstí, ke kterému dochází.

DPP aktuálně podle pověření pražských radních připravuje projekt stavby tramvajové trati na Václavském náměstí, retenční nádrž by pak měla mít na starost PVS.
Poslední plán Prahy počítá s tím, že tramvaje pojedou po stranách náměstí. Ve středu náměstí má vzniknout promenáda pro pěší. I nadále v návrhu zůstává rozšíření chodníků, nové stromořadí, samostatný pruh pro cyklisty a snížení počtu parkovacích míst. Se stavbou se má začít v roce 2022.

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radim

Co má tento článek společného s dopravou (kromě toho, že bude realizace této akce koordinována s výstavbou TT )?

Doporučuji nějaký článek ze silniční dopravy, např. že stavem nehodovosti na PK patříme k nejnebezpečnějším zemím.

Radim

Jen mi připadá, že se v dopravě odehrává mnoho jiných důležitějších věcí , kterým by se zde měl také vytvořit prostor. Myslím ,že tento web je dost jednostranně zaměřený pouze na některé druhy dopravy a jiné jsou opomíjeny. Pro srovnání: O železnici je zde 290 stránek, naproti tomu silnice je marginalizována 107 stránek po sečtení silnice a automobilů. Vzhledem k dopravním výkonům by to možná mělo být naopak.

XXXD

V železnici je budoucnost. Mimochodem, jestli vám nevyhovují zdejší poměry článku jednotlivých tematik, není nic jednoduššího než sem nechodit.

Radim

V názvu webu je Z DOPRAVY nikoli Z ŽELEZNIČNÍ DOPRAVY, z toho lze usoudit, že články budou ze všech módů s jejich vyvážením. Jestli je v železnici je budoucnost je pouze Váš pohled na věc, možná je , možná není, rozhodně pak-li že se autor snaží o objektivitu, měl by také občas psát články např. o kombinované dopravě, vodní námořní dopravě, dopravě potrubní, horských dopravních systémech atp.

sledovatel webu

A text zaměřený na úpravu terénu a zajímavě řešené odvodnění silniční komunikace snad není textem týkajícím se jiné než železniční dopravy (v tomto případě pěší + silniční) ???

Leoš Konečný

Kdo vam rekl ze v zeleznici je budoucnost??? Co vam to nalhali?

provokatér

Například váš oblíbený guru Jančura …

...

Budoucnost, jak známo, patří aluminiu.

provokatér

Ale Hliník se přece odstěhoval do Humpolce …

Ludwig

Nadpis článku je zcela jasný. Vás ta informace zaujala natolik, že jste si celý článek přečetl. Tím pádem usuzuji, že je to informace zajímavá i pro Vás, jakožto fanouška dopravy, a potom sem patří.
Stěžovat si na to, že sem článek nepatří mi v této optice přijde neadekvátní.

Jiří Kocurek

Voda se dopravuje potrubím. A nejen ta.

...

Měli by to přenechat soukromému investorovi, aby pod Václavákem postavil nákupní centrum. Proč? Je to lepší, než zabrat další hektary zelených ploch nebo zrekonstruovat další historickou budovu stylem „zůstane jen fasáda“. V Kyjevě je velké nákupní centrum pod Majdanem, v Moskvě pod náměstím a parkem Ochotnyj Rjad hned vedle Kremlu (a asi i na jiných místech), stát to nestálo nic a podmínkou u nás může být i výstavba té retenční nádrže.

Jan

Kde se tady konkrétně berou hektary zelených ploch? Ty záhonky uprostřed moc zelené nejsou, naproti tomu druhá řada stroml na každé straně bude mít větší efekt. A bude to konečně náměstí pro pěší, ne jako dnes kde většinu plochy zabírá široká vozovka pro auta s úzkými pruhy pro chodce kolem těch záhonů uprostřed.

...

Tak nemusí být každé nové nákupní centrum na Černém Mostě, Zličíně nebo v Čestlicích. Nákup při přestupu je logičtější, než za tím účelem znovu přerušovat cestu třeba na Pankráci nebo na Floře.

pozorovatel

Ze všech tří podchodů zásadních křižovatek s vestibuly metra jsou už dávno přímé vstupy do dost velkých samoobslužných obchodů obchodních řetězců působících v ČR, a kromě nich jsou v podchodech i menší obchody typu pekařství a řeznictví – co potřebujete na běžný nákup základního zboží denní potřeby víc?

...

A co kdybychom tohle nechali na trhu? Přístup „tolik a tolik prodejen musí stačit každému“ je typickým pro hospodářství plánované, nikoli tržní. A to plánované už tu 30 let naštěstí nemáme.

pozorovatel

Ale vždyť to se právě stalo: kdyby o ty vaše „fantasmagorie“ měl „trh“ opravdu zájem, někdo už by asi dávno prosadil jejich realizaci – to, že se tak nestalo a nikdo kromě vás to ani teď nenavrhuje, snad o tom svědčí dostatečně průhledně.

...

Víte, když ono přijít s nějakým nápadem na magistrát… Zkoušel jste? Oni tam na jakýkoli návrh určitě napjatě čekají, že… 🙂 Podnikatel to raději ani nezkouší a jde na tu zelenou louku, tady musí impulz vyjít z magistrátu ve stylu „máme takový a takový záměr, uděláme výběrové řízení a kdo to zrealizuje a zafinancuje, ten tam získá pronájem tolika a tolika metrů na 99 let za korunu“.

dopravák

Nejsou náhodou ta podzemní obchodní centra v ex-sovětských městech výsledkem nějaké „strategie civilní obrany“? Například metro je přece také její součástí …

...

Na to je to uložené příliš mělce. V Kyjevě je to nějakých 5 metrů pod zemí, v Moskvě je to hlubší, protože ten market je tuším třípatrový, ale nejvyšší patro je opět v běžné hloubce našeho podzemního vestibulu metra. Stavěné to bylo zjevně v otevřené jámě.

Butrusik

Tak urcite, vykopeme na vaclavaku jámu pro nekolikapatrovy obchodak, to vsichni ocení a bude to jiste rychlejší než revitalizace povrchu s obřím podzemním sudem 😅

pozorovatel

Navíc tam už stejně minimálně něco jako „miniobchoďáky“ funguje přece ve všech třech podchodech …

Jiří Kocurek

A pak budou mistní aktivisté vyhánět dopravu, protože se jim nelíbí, že do toho obchoďáku vozí zboží. A že by to měla být zóna bez dopravy.

...

Vyjde to víceméně nastejno. Jestli je něco rozkopáno o měsíc kratší nebo delší dobu, to už nehraje roli.

Radek

Jen pro doplnění: kanalizace na VN má nedostatečnou kapacitu a pravidelně to zaplaví vestibul ve středu VN. Stoku (prý) nelze rozšířit, takže asi i proto tohle řešení.

Jan

I kdyby dostatečnou kapacitu měla tak je škoda nechat všechnu vodu z tak velké zadlážděné/asfaltované plochy stékat bezúčelně pryč. Pak se nemůžeme divit že je problém se suchem protože zastavěné plochy vodu ihned a rychle odvedou do stok a do řek místo aby se zadržela v krajině a v zeleni.

Radek

Souhlas, určitě.

Jiří Kocurek

V případě povodní nebude ta nádrž stačit ani na 1 minutu průtoku Vltavy při 2. SPA. To uvádím jen tak pro porovnání o jaké objemy se jedná. Je to dáno obrovskou plochou povodí. Nakonec se v roce 1997 rozvodnily vodoteče i zcela mimo zástavbu, taková Desná řádila a nic nepomohlo, že naakumulovali 1.000.000 m3. Tomu by na Václaváku odpovídala nádrž 100 metrů hluboká, 100×100 půdorysně.

Daleko větší význam to má pro zalévání zeleně, kdy se nebude používat pitná voda, které není nazbyt. Však se také za poslední roky objevily zákazy zalévání pitnou vodou. Máte−li akumulovánu dešťovku, můžete si zalívat zvesela.

Y.K.

No nevím, myslím že tam není problém v kanalizaci, ale v nedostatečném odvodu drenážních kanálků před vstupy. Ostatně to může být problematicky řešitelné, vzhledem k ploše chodníků, sklonu a spadu při průtrži.

noerf

Pokud dešťová voda steče do nádrže, bude sebou brát i nečistoty a štěrk, takže by mne zajímal způsob filtrace vody, aby byla použitelná pro zalévání.

Kubrt

Filtrace je trochu silné slovo; budou tam česle pro zahycení větví a pet láhví a pak lapač písku – usazovák před hlavní jímkou, který se jednou za čas vyhrábne. Jinak to na zalívání stačí.

noerf

Kubrt: České se budou muset čistit, stejně jako vybírat usazovací nádrž a pochybuji, že to bude zakrýté obyčejnými dekly.

Kubrt

Obávám se, že jsem nepochopil obsah sdělení. Česle i lapač se samozřejmě budou muset čistit, jinak to nejde. Pak se ztrácím.

pozorovatel

„lapač písku – usazovák před hlavní jímkou, který se jednou za čas vyhrábne“
V tom bych viděl docela problém – aby dobře fungoval, bude muset být docela velký, a čištění určitě nebude právě jednoduché, když bude pod zemí a zakrytý (nutně nějakým dost velkým poklopem).
Ale jako celek je to určitě dobrý nápad – vydlážděná plocha je hodně velká a je škoda vodu z ní nechávat odtékat do kanalizace bez dalšího využití.

Kubrt

Já tedy nejsem projektant vodohospodářských staveb, ale mám dojem, že vymýšlíte něco dávno vymyšleného. Na to usazení zase není třeba tu vodu nějak extrémně zastavovat a dlouze čekat. A kal ze dna (kónického) se jdnou za měsíc vycucne sacím bagrem.

pozorovatel

Ani já nejsem projektant vodohospodářských staveb a nepochybuji, že princip jistě dávno vymyšlen je a využíván je také, ale běžně jen na povrchu, takže vše je docela dobře přístupné – já vidím komplikaci v tom podpovrchovém situování, které přístup i snadnou možnost přímé vizuální kontroly značně omezí. Navíc je při umístění nádrží pod povrchem komplikovanější i výškové řešení, protože i ony budou muset mít nějaký „přepad“ (odvedený do dešťové kanalizace) Ale netvrdím, že to není řešitelné, jen je to komplikovanější než jinde, a i proto to určitě bude tak drahé.

Jiří Kocurek

Pískový filtr pro přívalové dešťové vody je nesmysl, nikdy by to nepobral, aniž by stál víc než celá nádrž. Funguje to tak, že před hlavní nádrží je přeliv, ve kterém se usadí štěrk i písek. A z něj se to bude vybírat. Jemnozrnné nečistoty holt tím sacím bragrem i z té hlavní nádrže. A ten sací bragr může být a bude robot.

pozorovatel

Já jsem vůbec nic o žádném pískovém filtru nepsal, tak buďte tak laskav a své výplody mi nepodkládejte – navíc nejde přece o pitnou vodu. Podle mě bude jen dost komplikované (a drahé) čištění především lapačů nečistot (ale i těch nádrží samotných), protože vše bude zakryté, a tudíž vizuálně špatně přímo přehlédnutelné: stačí se někdy podívat na čištění kanálových vpustí, a koše v nich jsou přitom mnohem menší, než jak velký bude zde potřebný lapač nečistot (pouhé „PETky“ jsou zanedbatelné, ty se do lapače asi nedostanou, ale stačí třeba listí z těch stromořadí, apod.). A další komplikací může vyvolat (ale… Číst vice »

bohyn

Větší problém pro vodu na zalévání bych viděl vyteklé provozní kapaliny z aut,

bohyn

Kýble se saponátem z mytí podlahy atd.

Jiří Kocurek

Po Václaváku těch aut moc nejezdí a že by dneska pod běžným zaparkovaným autem byla kaluž jak pod vejtřaskou, to už taky není. A ve vodě ze střechy snad jen letecké palivo.
Nicméně se saponáty máte pravdu, ty se tam dostanou z mytí výloh a dlažby před vchodem. Doufám, že nikoho nenapade zaústit tam jednodnou/splaškovou kanalizaci.

bohyn

Nevím tedy jak na Václaváku, ja se mu vyhýbám jak čert kříži, ale jinde po Praze (a nejen tam) je celkem běžně k vidění, že vodu z mytí podlahy chrstnou do kanálu, nebo na chodník/ulici

Chytrý za 2

Taky si myslím, že z toho vznikne odpadní žumpa. Jakékoliv vybavení filtry, což je nutné, bude náročné na údržbu a bude jen přinášet technické komplikace. Přesto záměru fandím.

filtrátor

Realizace retenčních jímek a návrh adekvátních filtračních prvků, umožňujících pravidelnou údržbu a využívaných pro druhotné účely, je zcela standardním řešením. Spíš mě překvapuje, proč se o takové banalitě píše celý článek. Pro koho se tím připravuje mediální prostor. Nebo se tím naopak vytváří PR pro budoucí konstatování, že to nešlo (i když jsou tam všude krásně propustné terasové sedimenty..)? No, uvidíme.

Cyklista

Banalita ne, ale vánoční odměny…. =)

Jiří Kocurek

Z technického hlediska to opravdu banalita je. Dno, 4 stěny, strop. Pozor! Oproti podzemním garážím odpadají nájezdové rampy a odbavovací systém. Rovněž požární hlásící systém není potřeba. Jen je potřeba konstrukci zaizolovat proti tlakové vodě i zevnitř. Na přítoku ze střechy navíc není nutno osazovat odlučovač ropných látek.

Dokonce to ani nemusí být dutý prostor. Nádrž lze také zřídit z voštinových bloků. Celá sestava voštinových bloků je opatřena hydroizolací. Na přítoku a na odtoku šachty. Nahoře nad nádrží je parkoviště, voštinové bloky mají dostatečnou pevnost, aby toto zatížení unesly. Například tohle: https://www.asio.cz/cz/as-nidaplast

kanafasik

snad to mají důkladně promyšlené, aby to pak neexpodovalo jako kanalizace na červenáku a auta pak rozváželamhovna po celém okolí.:)) to bylo výživné..