lot
Doprava ve městě Tramvaje

Tramvaje mají po Václavském náměstí jezdit po stranách, ve středu bude promenáda

Aktuální návrh podoby Václavského náměstí s tramvajemi. Foto: IPR
Aktuální návrh podoby Václavského náměstí s tramvajemi. Foto: IPR

Pražští radní dnes představili nový plán, kudy vést tramvaje Václavským náměstím. Na rozdíl od původních plánů nepojedou středem horní části náměstí, ale po jeho stranách. Aktualizaci dnes schválila Rada hlavního města Prahy.

Ve středu náměstí má vzniknout promenáda pro pěší. I nadále v návrhu zůstává rozšíření chodníků, nové stromořadí, samostatný pruh pro cyklisty a snížení počtu parkovacích míst. Na aktualizaci návrhu se podílel Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Architektonickou soutěž na proměnu celého náměstí vyhrála před více než deseti lety kancelář Cigler-Marani (dnes dnes Jakub Cigler Architekti).

Posunutím tramvajové trati se nám podaří vytvořit krásnou promenádu pro pěší uprostřed náměstí. To se také konečně stane dostupné pro běžné Pražany. Samotná nová tramvajová trať znamená velký krok pro stabilizaci pražské tramvajové sítě, alternativní tratě v centru umožní rozvoj dalších tramvajových tratí na okrajích Prahy,“ vysvětluje Adam Scheinherr, radní pro oblast dopravy.

V původním návrhu z roku 2005 byla tramvajová trať vedená středem náměstí. Nyní je trať navrhovaná ve třetinách šířky náměstí, kde v dnešní době jezdí auta. Bude vedená dvěma jednosměrnými tratěmi, díky čemuž se minimalizují zábory pro dopravu a zůstane víc místa pro pěší.

Radní slibují, že k prvním změnám dojde na Václavském náměstí už příští rok na jaře.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP)  již vybral generálního projektanta dokumentace pro stavbu tramvajové trati. Projektant bude všechny kroky koordinovat s autory aktualizovaného návrhu náměstí. Dalším krokem bude zajistit hlavního inženýra projektu, který bude mít na starosti technickou koordinaci s jednotlivými investory a jejich projektanty. Na celkovou kvalitu revitalizaci veřejného prostoru a řešení tramvajové trati bude z pohledu města dohlížet IPR Praha. Předpokládá se, že s revitalizací by se mohlo začít v roce 2022.

Pražanům představí novou podobu Václavského náměstí náměstci primátora Adam Scheinherr a Petr Hlaváček spolu s architektem Jakubem Ciglerem v 18:30 hodin v Centru architektury a městského plánování (CAMP).

119 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Krásný princ

Jak se bude řešit zásobování těch podniků, ktere tam jsou? Co lide, kteri budou bydlet v těch domech tam? Smůla-nákup si domů autem nehodíš? Hlavně, že pronajem bytu turistům přes árbýenbý je zločin. V těch bytech bude fakt zážitek bydlet.

Bivoj

tam se bude dobře demonstrovat

dopravák

Dotaz nejspíše na ty, kdy snad byli na té presentaci: jak bude vypadat kolejové odbočení uprostřed náměstí na křižovatce s Jindřišskou a Vodičkovou ulicí – bude v tomto necentrickém uspořádání TT aspoň umožňovat i obracení tramvajových vlaků od Muzea zpět k Muzeu, nebo se tam spojky budou (hloupě) jen křížit? Nemyslím sice samozřejmě, že by tam měla nějaká linka pravidelně končit a začínat, ale třeba při nějakých mimořádnostech by se to hodit mohlo – stačí třeba vzpomenout, jak moc chyběla do nedávna možnost obracení tramvají ve smyčce na Těšnově (Florenci) ve směru od centra.

Jirka

Asi jediné, co Vám k tomu mohu poslat, je tento screenshot https://postimg.cc/62DChKjS z té prezentace.

Jan Tichavský

Tady zase nechápu proč se počítá na dolní části s kolejemi u sebe uprostřed a v horní od sebe. Tak snad by to chtělo sjednotit a nedělat takové kočkopsy?

Martin

Spodni cast je uzsi, uprostred by zbylo mnohem mene mista a predpokladam, ze se resi nyni jen horni cast a ten naznak je jen orientacni…

Martin

…a jeste dodam, je mnohem lepsi pocitat v projektu s vice moznostmi, nez pak kvuli zmene soutezit znovu ci projekt menit…

Jan Dobiáš

Krása! Skloubení příjemného s užitečným.

Ušatá

Některé myšlenkové pochody jsou pro mne nepochopitelné. Ta tramvaj ke straně a uprostřed jakási pseudopromenáda může být výmyslem velmi podivného duševního stavu.

Jindra

Naopak,bude to krásné,palce nahoru.

Jan Tichavský

V minulosti už to tak jezdilo, tak proč ne?

Ajemgut

Mám asi naprosto hloupou otázku, ale z vizualizací mi není vůbec jasné, proč by měl někdo mít sebemenší chuť se promenádovat někde, kde vůbec nic není. Já bych volil buď pravou nebo levou část náměstí a neměl bych sebenší motiv jít doprostřed mezi tramvajové pásy.

Marťas

Můžete si sednout ke stolečku a pozorovat tramvaje.

Jiří Kocurek

Na to člověk nemusí do Práglu, stačí dojet do Holomóca.

Jan Tichavský

Promenádující se turisté na takový dálný východ moc nejezdí 😉

Márty

Řekl bych, že pohledy na budovu národního muzea za to stojí. Mimo to už dneska chodí středem dost lidí, ikdyž moc nemají kudy. Pak se všelijak motají i do silnice.

Jiří Kocurek

Nápodobně. Kdyby středem byla mapříklad alej a parková úprava.

Jo a víte jak se zbavit koloběžek? Použijte na tu promenádu klasickou štípanou žulovou kostku dlážděnou do štěrku. Koloběžkáři a galuskáři pojedou raději jinudy. A nebo začnou řvát, že to chtějí vyasfaltovat.

Xyz

kým sa toto zrealizuje budú kolobezky už dávno z módy

MirekK1

Tak stačí se podívat, jaké davy už dnes chodí prostředkem Václaváku aspoň tam, kde to jde. Mimo jiné máte totiž skvělý výhled.

Martin

To je dano spise tim, ze chodniky jsou uzke a chodit v davu se nekomu proste nechce, jeste se vyhybate zahradkam restauraci a stankum, ktere misto jeste vice zuzuji……

Martin

Tak takhle jsem si to predstavoval uz driv, libi se mi to,…
Jsou tam nyni 2 pruhy pro auta a parkovaci prostor, to je dost mista pro sirsi chodniky a tramvaj…
Ted je to tam, snad krom plochy u kone, dost meprijemne… otazkou je, jak dlouho to vydrzi…
Doufam, ze se prestupni bod nocnich tramvaji posune na Vaclavak…

Tomáš

trochu se bojím jak to bude vypadat reálně, třeba na vizualiaci chybí troleje pro tramvaje (nebo budou jezdit na baterie?), je tam příliš málo lidí a ty projíždějící auta mě děsí, že jich tam bude mnohem více. Nedokážu si představit jak bude probíhat křížení magistrály s tram. Volný prostor si zase řiká, že bude obsazený množstvím stánků, což výrazně snižuje průchodnost.

Jan Tichavský

Sloupy trolejového vedení budou schovány vedle stromů což je na vizualizaci naznačeno sloupy s osvětlením, nevím nic o tom že by se troleje rušily. Nejdřív musí být dostatek bateriových tramvají aby se mohl začít zavádět provoz bez TV byť i na jednom kratším úseku. A to je na politické rozhodnutí zda chceme mít centrum prosté trolejí a vysokých sloupů vůbec. Projíždějící auta lze regulovat světelnou signalizací a dávat přednost tramvajím. Ostatně když tam bude daleko méně prostoru na parkování tak tam bude jezdit méně aut. Křížení s magistrálou nebude nic neobvyklého, jedno už je vedle v Ječné a bude to… Číst vice »

Martin

Na vizualizaci jsou sloupy ve stromoradi s vylozniky…

Petr

Chtěl bych jen informaci na vysvětlení , pochopení , nejsem z Prahy . Jezdím tak tak jednou za rok jako turista .
Proč tam dáváte tramvaje zpět když je dole metro a z Vodičkovy do Jindřišské tramvaj jezdí ? A odkud kam tam bude jezdit ?Tramvaj tam z fotek kdysi jezdila ale počítám že právě metro ji zrušilo. To bych ty kačky použil spíš na něco na letiště .

Honza

Důvodů je víc. Mezi hlavními ten, že přes centrum vede vlastně jen jedna trať, která je přetížená a nemá žádnou zálohu pro případ nehody nebo opravy trati.

Juraj

Magistrála vlastně v 70. letech násilně oddělila Nové město a Vinohrady. Sám bydlím kousek od Muzea a je tu územní bariéru docela cítit. Na Václavák bych to měl 15 minut, ale obvykle tam nechodím, protože to není moc příjemná cesta a vrchní část náměstí je hlavně večer extrémně nepříjemná. A jet tam metrem je děsná otrava, vzhledem k celkové vzdálenosti a hloubce stanic. Z Václaváku se tak časem stalo turistické ghetto, na které místní rezignovali. Revitalizace si slibuje, že toto změní – jednak bude střed nově průchozí, než aby tam byly keře plné odpadků; jednak tramvaj propojí Vinohrady a Nové… Číst vice »

VRT

Abyste mohl z Vinohrad na Karlák jinak, než přes ÍPák. Snad si rozumíme.

A.R.

1) Metro slouží spíš pro rychlou přepravu na delší vzdálenosti. Na krátké vzdálenosti je časově nevýhodné.
2) Tramvajová síť v centru by měla být redundantní pro větší variabilitu při mimořádných událostech – výluky, jednorázové masové akce.
3) Tramvajové tratě v centru jsou dnes přetížení a nemají alternativu. Objízdné trasy jsou v době mimořádností příliš odkloněny od původní trasy.
4) Zlepší se obslužnost Václavského náměstí.
5) Vznikne alternativa pro cestující v oblasti Václavského náměstí, kterým je metro nepohodlné.

eLKá

A druhý důvod je ten, že na kratší vzdálenosti je metro nepraktické, neboť než se třeba dostanete z Můstku na Muzeum metrem (řekněme od Darexu „pod ocas“ koně sv. Václava, tedy povrch-povrch), tak tam budete možná rychleji pěšky. Podobně to je v noci, kdy metro nejezdí vůbec.

Standa

Myslím si, že by na celém náměstí nemusela být kromě stávající tramvajové trati žádná doprava. Je tam spousta lidí, kteří se tam prochází a nemuseli by se tak vyhýbat autům nebo tramvajím.

Jan Tichavský

Momentálně se musí víc vyhýbat autům jak jedoucím tak parkujících které zabírají spoustu veřejného prostoru. K tomu ty velké záhony uprostřed a už není pořádně kde chodit. Zde bude daleko víc místa pro chodce a tramvaje tam jistě budou projíždět pomalu jako v návazné pěší zóně uprostřed Václaváku. V Brně není problém v centru jít vedle tramvají tak pro by to byl problém zde na daleko širší ploše?

sladlu

bude okolo stromů umístěna drenáž pro vsakování dešťové vody ke kořenům stromů?

X 1

Drenážní svod tam bude na stopro. Ale v rámci úspor nebude přivedena voda (paralela s eskalátory na Veleslavíně).
O kapalnou závlahu se postarají zpovykaní Pražané a zejména osazenstvo Václavského náměstí. Potom bude ale dost možné, že si si strom na na Václaváku bude myslet, že je palma banánová. Ostatně jako si to o sobě tvorové centra města myslí už teď. 😉

noerf

Cca před půl rokem jsem jel na Václavské náměstí s přívěsem. A byla radost zaparkovat, neboť parkoviště byli plné. Takže jsem to vyřešil jako dodávka G4S, která něco převážela do banky. Soudím, že při podobné události má tramvaj automaticky 15 minut zpoždění.
A přecházení lidí přes tramvajové tratě bude jen pro otrlé řidiče tramvají.

jakub

Tak jako myslet si, že na Václaváku zaparkujete s přívěsem….no nevím.

Jan Tichavský

Provoz tramvají spolu s chodci v centru funguje ve spoustě měst nejen u nás ale i v celé Evropě. V čem je problém? Horší jsou řidiči automobilů kteří mají pocit že se musí vozit plechové boudě (často sami) kamkoliv je napadne, historické centrum města nevyjímaje.

Anonym ze severu

To zas bude sražených lidí 😀

A.R.

Jejich problém. 🙂 Je to stejná stupidita jako odstraňovat stromy okolo silnici, protože jsou druhotnou příčinou silničních nehod.

Xyz

nerozumiem čo je zlé na odstraňovaní stromov? keď vás niekto v protismere do jedného vytlaci možno pochopíte že už naozaj nie sú časy konských povozov kvôli ktorým sa sadili

videl som už toľko zbytočných úmrtí po náraze do stromu nezavinenych naburanym vozidlom že pre ne naozaj pochopenie nemám, keď dotycnym ľuďom by sa nič nestalo keby tam tie blbe stromy neboli

Jan Tichavský

Ještě kdyby tam nebyla svodidla, zdi, budovy. Nejlépe nechat pro auta otevřený koridor rovnou krajinou aby náhodou do nečeho nenarazili nebo nesjeli do potoka 🙂

A.R.

Tys viděl několik zbytečných úmrtí, já jsem viděl mnohonásobně více zbytečných řidičů, kteří by nikdy neměli dostat řidičák. Trvám na tom, co jsem napsal. Stromy mají více funkcí.

VRT

Kolik je sražených lidí ve Vodičkově? Přibližně…

Juraj

…nebo na Náměstí Republiky, nebo u Karlova mostu, nebo na Malostranské, nebo u Anděla, nebo na I. P. Pavlova, nebo na Palackého náměstí, nebo na Senovážném náměstí, nebo na Strossu…

jakub

tak občas se někdo najde, teď naposledy někde na Petřinách. Ale ten problém asi nebude v tramvajích.

Jan Tichavský

Zovna na Petřinách má tramvaj svůj jasně oddělený koridor a na kolejích není pěší zóna, takže to ani není fér srovnání.

Jiří Kocurek

Tedy 4 mrtví za 12 roků. Otázkou je, kolik z těch 4 mrtvých zemřelo vlastním zaviněním a vlezli by například pod trolejbus. Nebo pod bicykl, 172 evidovaných nehod za totéž období.

Lukáš F.

Ve středu bude promenáda? A co v ostatní dny?

Georg

z vizualizaci mi neni uplne jasne, jestli to ma jet az dolu na mustek. pokud ano, tak jak dal?

VRT

Nemá.

Georg

dik 🙂

Jirka

Zatím. V rámci obnovy hradebního korza se to řeší (Příkopy, 28. Října, Národní) Ale rozhodně to bude až v dalších fázích

Martin

To by bylo fajn, ale neverim moc v realizaci, ale tahle cast je klicova…

Márty

Tady si paradoxně myslím, že by tramvaje Příkopy krapec zabily. Zbylo by tam totiž tristně málo místa pro pěší a to by byl krok zpět v čase. Někdo někde navrhoval místo tramvají elektrobusy, což mi osobně přišlo rozumnější.

Jan Tichavský

Jaký je v tom rozdíl z pohledu chodce? V cenrtu v pěších zónách tramvaj moc místa neubere, jen je potřeba se jí vyhnout. Ale už nyní je v ul. Na Příkopě taková chodcům nepříjemná ulice olemovaná z obou stran parkujícími auty. Kdyby se prostor uvolnil a byla tam jen tramvajová trať tak bylo místa více. Auta zaparkovat do podzemí a odvést mimo historické centrum. Kdo potřebuje tak by právě mohl přijet tou tramvají.

Martin

Prikopy jsou celkem v pohode, sirka je tam dostatecna navic je tam nni silnice, ani vaclavak neni asi problem, problem je uzka ulice 28.rijna, ktera ma zastavene podloubi obchudky, a krizeni na Mustku, kde je zacpa turistu… Nemyslim, ze by to zhorsilo prikopy, spis naopak, drive byla v ulici Na Prikope u Mustku dokonce trikolejna trat a jeste zbyl dostatecny prostor, hodne mista pak zabiraji parkujici dve rady aut, sirka ulice je cca 26m… ale realizace je tam komplikovanejsi, muselo by se obnovit podloubi v ul. 28.rijna a primknout trat blize k domum, ci ji tam ten kratky usek vest… Číst vice »

Divočák

Hotelová klientela na straně tramvajového tělesa bude asi trochu z dunění souprav odvařená, ale technologie jdou stále dopředu, tak snad..

Martin S.

Všude jinde jsou hotely i byty podél tramvajových tratí a dokonce u magistrály, takže bych neřekl že s tím bude problém. Teď tam navíc hučí auta na kostkách…

Jindra

Připomíná mi to názory několika obyvatel Jablonce nad Nisou,kteří bojují proti prodloužení tramvajové trati do centra města
k chystanému dopravnímu terminálu. Tvrdí,že těch 800 metrů od současné konečné tramvaje na autobusák se dá hravě doběhnout třeba i s kufrem nebo s dětským kočárkem.A majitel jisté kavárny,kolem níž by tratˇ měla vést, má chorobné obavy,že návštěvníci kavárny se kvůli tramvaji nebudou moci plně věnovat pití kávy tento mok náležitě vychutnat.

Jan Tichavský

Jaké dunění? Už dnes jsou nově rekonstruované tramvajové tratě prakticky bezhlučné i v úzkých ulicích. Jediné co je hlučné jsou skřípající a chrastící 15T v obloucích.

Martin

…spise na nerovnostech, nechapu proc to drnceni neodstrani… bez toho by ta tramvaj byla ticha…

Roman

Zmizi zelen a bude to rozpalene v lete Vypada to jak betonova ranvej 🙁

sladlu

ano ptám se, kde je trávník? Kde je osvěžující kašna či „potůček“. Kde se bude vsakovat dešťová voda? Např. existuje technologie vsakovacích drenáží pod kořeny stromů etc

vesmír

… tak zrovna vsakování určitě nebude problém, protože jste v prostředí terasových písčitých sedimentů a lze budovat vsakovací prvky s pojezdovou úpravou, které nebudou mít negativní vliv na kvalitu zemní pláně. I při uvážení četných tras výkopů inženýrských sítí zůstává pro vsakování pod zpevněnou plochou dostatek využitelných míst. Pokud to dostaneme k řešení, bude to ýzy-pýzy úkol. Ale jinak souhlasím s dotazy, kde je nějaký zelený prvek a také mi není jasné, jak bude tramvajová trať oddělena od pěší zóny. Přecijen srovnání s Ječnou není relevantní – Ječnou ulicí se nechodí a z boku je trať omezena auty a obrubníkem.… Číst vice »

Martin S.

1) zmizel asfalt
2) dlažba je světlá
3) přibudou dvě aleje stromů – ty ochladí náměstí xkrát víc než trávníček a keř

VRT

Tak.

sladlu

strom chladí jen tehdy když má dostatek vláhy… tudíž má co vypařovat se z jeho listů
Vodu bude strom brát kde? když se ke kořenům nedostane. Všude dlaždice atd….
aspoň tu drenáž

Georg

tak drenaze se na prvotni vizualizace asi nedavaji…

VRT

To jsou otázky…

Martin

to ano, ale drive byly uprostred namesti dve kasny, nejaky vodni prvek by pomohl…

Modré zábradlí

Zajímavé je, že tam i v tom roce 2040 budou jezdit T3😁😁

Anonym ze severu

T3 je nesmrtelná 😉 😀

Georg

to je retro linka 23 🙂

David S.

Jako před třemi lety vyšel článek, že Praha plánuje další modernizaci T3 pomocí nové skříně VarCB3LF a poslední by měly měly vyjet v roce 2026…
Takže ano, podle toho by měly T3, ač v novější podobě, jezdit i v roce 2040.
Ale nevím, jestli se plány DPP nezměnily.

http://www.cs-dopravak.cz/aktuality-1/2016/10/5/posledn-nov-tramvaj-t3-v-praze-v-roce-2026

Jan Tichavský

Je faktem že T3 mají menší provozní náklady než ty nové 14T/15T, neustále se nerozpadají, nevykolejují, nečekají v dílnách rok na náhradní díly, prostě jezdí.

Kamui

Překvapilo mně, jaký hate se objevil proti tramvajím v diskuzi na iDnes.

A.R.

Mně ani ne.

Georg

no ja jsem zvedavy co na to rekne cernosicky gebrian…

A.R.

To je kdo?

Georg

vas novy kamarad s nickem futurista 🙂

Martin

…taky si myslim sve…

VRT

Protože ANO+ODS…

Vašek

Do takových míst jako jsou diskuze na iDnes/novinkách nemá smysl chodit. Tady je aspoň čas od času něco podnětného, ale tam je fakt duchovní pustina.

Martin

idnes byl kdysi dobry denik i diskuse byly prijemne, ted se to hodne blizi novinkam alias pravu…

Martin S.

Oni budou proti všemu, co plánuje současná koalice…

Jiří Kocurek

Ikdyby to byla výměna prasklé žárovky…

Michal

A co trať k Hlavnímu nádraží, o té se už neuvažuje?

XXXD

To, že o ní není zmínka neznamená, že se neplánuje. Nejdřív je stejně potřeba udělat tramvajovou trať na Václavském náměstí.

Martin

otazka je ktera bude driv…

Jirka Z

Na Hlavním nádraží máte obrovskou spoustu lidí, které je třeba někam odvézt a k tomu je z MHD k dispozici jen jediná linka metra, tramvaje by tam hodně pomohly. Navíc by měla i stejné přínosy jako trať na Václaváku, i z toho horního konce doprostřed náměstí byste se dostal, jen by to bylo trochu oklikou a trvalo by to o pár minut déle.

Jirka

Uvažuje a počítá se s ní v návrhu. Pokud mám aktuální informace, půjde naštěstí přímo před novou halu a součástí její realizace bude i komplet revitalizace vrchlického sadů.

MirekK1

Tou revitalizací myslíte další zničení zeleně v tom chabém zbytku kdysi krásných sadů?

Jirka

Co tím propánajána myslíte? Vám ten současný stav jakkoliv vyhovuje? Nebo byste ideálně zboural novou odbavovací halu? Nebo jak?

Jan Tichavský

Kdo mluví o zničení? Spíš doufám o revitalizaci zeleně a umožnění její využívání všem normálním lidem, ne jako úložný prostor a noclehárnu pro feťáky a bezdomovce.

Martin

Uprime ta hala je za trest, prakticky cele zazemi je stejne pod fantovou budovou a v miste silnice, cele to parkoviste nahore je prakticky nevyuzivane, mohla byt vyrazne mensi a nezasahovat tolik do parku, uplne to degradovalo vyhled na budovu, prostor pred budovou je dalnice a zmizela nejlepsi cast parku…

Václav

Bude později, protože je kvůli ní udělat změnu územního plánu.

ene bene

Scheinherr se zase bude předvádět, uvidíte, co všechno pod jeho vedením nebude.

Georg

si delas prdel, ale tam se opravdu dela celkem systematicky a vysledky z toho i nejake padaji…

VRT

Ale víte jak jsou mafiáni naprdnutý? Sandra je rudá vzteky…

ene bene

Asi chodím moc pod střechou, ještě na mě žádný výsledek nepadl. Vidím, že umí o své práci více mluvit a že ukazuje ještě více projektů (na kterých se nepracuje) než pan předchůdce. Je tam už docela dlouho, aby něco reálného vypadlo (jak píšete). Tak mi laskavě napište, co vidíte vy, třeba ze mne sejmete moji slepotu.

Jan Tichavský

Mě by teda zajímalo jak chcete za rok uvádět do provozu hotové projekty když trvá i několik let je připravit, nemluvě o vysoutěžení zhotovitele a vyřízení všech povolení pro stavbu. Soudit budeme moct na konci volebního období.

Martin

No spise slizne smetanu az dalsi vedeni radnice, ktera bude mit projekty pripravene…

ene bene

Kdo tady mluví o uvádění do provozu (nota bene když se nic nestaví)??? On má stavby rozjíždět. A už je tam dost dlouho, aby měl něco takového za sebou. Zahájil geologický průzkum D, který připravili ti před ním. Jinak nic, jen křenění do objektivů.

Radek

Tak snad se toho dožijeme.

30T

Prečo tam ostalo parkovanie?

Martin S.

Protože si to některé skupiny prostě vydupaly. Alespoň tam snad nebudou ty rampy do parkoviště.

Martin

to vidim jako velky plus, kdyz jsem to videl poprve,…

Jiří Kocurek

Třeba hotliéři. Stále ještě totiž nepochopili, že jídlo vzniká v kuchyni, není třeba tam nic vozit. Stejně tak Palác knih. Každý si přece může rpo tu knížku zajet na kole. Knížky na prodejně prostě jsou, ne? No a pak je pár lidí, kteří si tam dovolují bydlet, namísto aby uvolnili místo turistům.

Jan Tichavský

Bydlet tam mohou i bez auta, ale pochybuju že nějaký běžný Pražan na samotném Václaváku bydlí nebo by vůbec bydlet chtěl. To spíš vedle ve Štepánské a stejně se byty rapidně mění z celoročně obývaných na pokoutné hotely typu AirBnB.

Démon

Už chybí jenom podzemní parking 🙁

Trdlo

A co cyklopruh? Taky povede středem tramvajového pásu?

Trdlo

Omlouvám se, nezkouknul jsem všechny obrázky – tak se bude motat ne tramvajím, ale chodcům…

Jiří Kocurek

Tak chodec aspoň nebohého cyklistu nezabije, když cyklistovi nedá přednost na přechodu. (sarkasmus)

Dushan

Vypadá to rozumně, přidal bych jeden pás stromů ve střední části.

Martin S.

A Národní muzeum, dominanta celého náměstí by se ztratila. Náměstí není lesopark ani park. 😉

Jiří Kocurek

Pravda, lesopark to není. On to je totiž koňský trh. A tím neříkám, že tam dneska má sídlit autosalon nebo autobazar, to rozhodně ne. Lidi si furt stěžují jak chybí zeleň, tak proč ne? Když se může demonstrovat v Hajdově parku…

Radek

On ten střed není ani tak promenáda (odkud kam?), ale demonstrační prostor.

Milan

nejen demonstrační prostor ale obecně prostor pro kulturně společenské akce, které při účasti do určitého počtu lidí přesahujícího řády tisíců (odhadem minimálně dvou desetitisíců) negativně neovlivní tramvajovou trať – resp. provoz na ní nebude muset být přerušen (odkloněn z ní dočasně na jiné okolní tratě)!

Jinak je to prostor s navrženými např. osvěžujícími vodními prvky i pevným a mobilním mobiliářem k posezení.