Pod dráty z Ostravy až do Frenštátu. SŽDC začala hledat projektanta na beskydskou trať

Push-pull souprava vychází z designu pro Deutsche Bahn. Foto: České dráhyPush-pull souprava vychází z designu pro Deutsche Bahn. Foto: České dráhy

Správa železniční dopravní cesty začala s hledáním projektanta jedné z největších investic do železnice na příští roky. Do roku 2026

Správa železniční dopravní cesty začala s hledáním projektanta jedné z největších investic do železnice na příští roky. Do roku 2026 by měly jezdit rychleji vlaky z Ostravy přes Frýdek-Místek do Frenštátu pod Radhoštěm, navíc plně po proudem. Jde o akci s odhadovanými náklad 13,7 miliardy korun.

Výběr firmy na zpracování záměru projektu pro úsek z Frýdku – Místku do Frenštátu pod Radhoštěm a Ostravice zveřejnila SŽDC na svém profilu zadavatele. Navazuje na loni na podzim uzavřenou zakázku na zpracování záměru projektu pro úsek z Ostravy do Frýdku – Místku.  Tehdy zakázku za 48 milionů korun získal Sudop Brno.

Přípravy modernizace trati nabraly už značné zpoždění, soutěž na zpracování záměru projektu přichází téměř dva roky poté, co centrální komise ministerstva dopravy schválila studii proveditelnosti na celý projekt.

Podle mluvčí SŽDC Radky Pistoriuosové by se na úseku z Ostravy mělo začít stavět v roce 2022, z Frýdku – Místku v roce 2023. Hotovo by mělo být v roce 2026. SŽDC na trati počítá už se střídavým napětím. Na začátku roku u2017 SŽDC oznámila, že stavět se začne v roce 2020.

SŽDC také postupně zvyšuje odhad nákladů, kolik bude modernizace trati stát. Pro stavbu elektrizace Ostrava-Kunčice – Frýdek-Místek jsou celkové investiční náklady odhadované na 8,3 mld. Kč, pro stavbu elektrizace Frýdek-Místek (mimo) – Frenštát pod Radhoštěm město/Ostravice pak 5,4 mld. Kč, v součtu 13,7 miliardy korun. Při schválení studie mluvilo SŽDC o částce 10,5 miliard.

Po trati by měly od roku 2021 jezdit už nové netrakční jednotky push-pull od Škody Transportation. Do elektrizace je budou tahat či sunout brejlovci.

Modernizací má dojít k výraznému zvýšení traťových rychlostí a tím lepší časové dostupnosti jednotlivých míst regionu, výrazně se zkrátí jízdní doby. Konkrétně v úseku z Ostravy do Frýdku-Místku dojde i přes náročný profil k navýšení rychlosti na 100 až 120 km/hod. V případě úseku Frýdek-Místek – Frýdlant nad Ostravicí je možné docílit rychlosti až 160 km/hod. V dalších úsecích mezi Frýdlantem nad Ostravicí a Valašským Meziříčím se počítá s maximální rychlostí mezi 80–120 km/hod. Po modernizaci se jízdní doby spěšných vlaků zkrátí v porovnání se současností na polovinu, vzdálenost ze stanice Ostrava-střed do Frýdku-Místku zvládnou za 14 minut, do Frýdlantu za 21 minut, do Ostravice za 33 minut a do Valašského Meziříčí za 72 minut.

Trať z Ostravy až do Frýdlantu nad Ostravicí patří mezi nejvytíženější neelektrifikované tratě v Česku, denně zde jede vlakem přes šest tisíc lidí.

Tagy Studie proveditelnosti Beskydy Top Trať 323 Ostrava - Valašské Meziříčí zrychlení trati z Ostravy do Beskyd
106 komentářů