Pod dráty do automobilky. Po letech odkladů začala elektrizace další trati

Trať bude mít střídavou napájecí soustavu.
Do roku 2027 by měla být průmyslová zóna Solnice/Kvasiny napojena na železniční síť elektrifikovanou tratí. Po letech odkladů dnes Správa železnic zahájila rozsáhlou modernizaci a elektrizaci trati z Týniště nad Orlicí do Solnice. Celkové náklady dosahují zhruba 6,7 miliardy korun.
K výstavbě se stát zavázal již v memorandu s automobilkou Škoda Auto v roce 2018. Škoda má v Kvasinách jeden z hlavních závodů, u kterého plánuje další rozšiřování. Trať díky úpravám získá vyšší kapacitu zejména pro nákladní dopravu, cestující se navíc můžou těšit na pohodlnější a rychlejší jízdu.
Efektivnější logistika a pohodlnější cestování na trati z Týniště nad Orlicí do Solnice!
Zahájili jsme rekonstrukci a elektrifikaci trati do podorlické průmyslové zóny, která přinese plynulejší provoz a nižší emise. Nové výhybny umožní vyšší kapacitu, rychlost bude až 120 km/h,… pic.twitter.com/7fk36lWHMd
— Jiří Svoboda (@jirisvoboda_cz) March 13, 2025
Stavba je rozdělena do tří etap, dnes začaly první dvě. Část nákladů uhradí EU. Zakázky získaly společnosti Eurovia CZ, Chládek a Tintěra, Pardubice a GJW Praha. Pro zbytek prací v odhadované ceně téměř čtyři miliardy korun Správa železnic dodavatele teprve vybere. Týkat se budou především úseku Častolovice – Lipovka. Součástí bude i stanice Týniště, výhybna Tutleky a nový nadjezd v Týništi. Soutěž bude i na dodavatele elektrifikace celého úseku.
„Díky modernizaci trati se zlepší zásobování výrobních závodů v důležité průmyslové zóně Solnice/Kvasiny. Nová nákladní stanice v koncovém úseku navíc zjednoduší sestavování vlaků s novými automobily. Potenciál ale cítíme i v osobní dopravě, nově bude možné jezdit přímým elektrickým vlakem mezi Hradcem Králové, Rychnovem nad Kněžnou a Solnicí,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Kromě elektrizace dojde ke zvýšení kapacity. Vzniknou dvě nové výhybny. Díky narovnání některých oblouků dojde ke zkrácení jízdních dob, rychlost stoupne až na 120 km/h. „Kompletní přestavbou projde kolejiště v Týništi nad Orlicí,“ dodal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Stavbaři dále zrekonstruují nástupiště na zastávkách Lípa nad Orlicí a Čestice, které získají bezbariérový přístup i nové informační tabule s odjezdy vlaků. Obnovou projde také most přes řeku Bělou v Častolovicích. Během jednotlivých stavebních etap bude probíhat výstavba základů stožárů, následně se v příštím roce natáhne v celém úseku z Týniště nad Orlicí do Solnice trolejové vedení. Vlaky budou využívat střídavou napájecí soustavu.