Automobilový průmysl Automobily Elektromobilita Zprávy

Počet registrací aut na CNG prudce padá, roste oblíbenost hybridů

Elektromobily Volkswagen a Nissan. Foto: ČEZ
Elektromobily Volkswagen a Nissan. Foto: ČEZ

V období od ledna do května bylo v Centrálním registru vozidel nově zaevidováno 106 596 osobních automobilů, což představovalo meziročně o 11 256 (9,6 procenta) registrací méně. Největší propad (-55,7 %) byl zaznamenán u osobních automobilů na stlačený zemní plyn (CNG), v negativní statistice následuje LPG (-40,2 %), nafta (-21,7 %) a benzin (-2,9 %). Téměř dvakrát více (+97 %) než ve stejném období loňského roku bylo evidováno vozidel s hybridním pohonem. Jde o vozidla s klasickým motorem doplněná o baterii, která se dobíjí za jízdy. V tiskové zprávě to uvedlo Centrum dopravního výzkumu (CDV).

„Čistokrevné“ elektromobily zažívají fakticky stagnaci, ač zlomily další rekord, přibylo jich meziročně jen osm kusů. „V úvodních pěti měsících byl evidován rekordní počet osobních elektromobilů (277), meziročně byl zaznamenán jen tříprocentní růst,“ říká ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. Připomněl přitom, že propad zaznamenaly plug-in hybridní vozidla, kterých bylo registrováno 106, o 29 méně než ve stejném období loňského roku. Celkem tak bylo v letošním roce registrováno 383 osobních vozidel „do zásuvky“, meziročně o 21 méně (-5,2 %).

TZ: Trh s elektromobily v ČR stagnuje, lídrem je Nissan 01

Lídrem na trhu elektromobilů byl se 69 registracemi Nissan, podíl elektromobilů na celkových registracích této automobilky činil 6,1 %, prakticky každý 16. registrovaný Nissan byl do zásuvky. Volkswagen si připsal 48 registrací, BMW 44, Hyundai 34 a Tesla 31. Nejvíce plug-in hybridů (26) zaregistrovalo Mitsubishi, Volvo (24) a Hyundai (17).

Každé 278. registrované osobní vozidlo v roce 2019 bylo takzvaně dobíjecí (elektromobily + plug-in hybridní vozidla), podíl na všech registracích představoval 0,36 %. Pomineme-li automobilku Tesla, která produkuje výhradně elektromobily, byly relativně významné podíly dobíjecích vozidel na všech registrovaných vozidlech evidovány u Jaguáru (15,57 %), Smartu (15,38 %) a Mini (9,58 %).

TZ: Trh s elektromobily v ČR stagnuje, lídrem je Nissan 03

Zdroj vstupních dat: SDA/Centrální registr vozidel

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

S téměř 15 le starým CNG jezdím za 1,25 Kč/km, což vychází stejně jako autobus. A když jedou dva, tak už jsem na polovině oproti hromadné dopravě, no a s plným autem super cena.
Prý že lidi nedostaneme z aut, dokud v hromadné dopravě všude nebude klimatizace. Mě z auta občas dostanou Babišovy slevy (ač je to zlodějna). Dokud nebude HD o dost levnější než auto, tak ty akce nahánění řidičů do vlaků celkem postrádají smysl…

JiP
Host
JiP

Mame doma Yaris Hybrid a do mesta a popojizdky je to dokonaly kompromis. Diky spalovaku je mozne pouzivat jako klasiku, takze si v zime pekne zatopim, v lete zaklimatizuji a mala baterie, stahne spotrebu pri popojizdeni ve meste. Navic baterie nekonzumuje zadny prostor v interieru pro posadku. Baterie pro jizdu po dalnici nema samozrejme zadny prinos, ale i kdyz jedu po dalnici do Prahy, tak pak zacne spotreba hned drasticky po vjezdu do mesta a v prumeru se dostanu ke 4-4.2l. Nejnizsi spotrebu dosahuji pri pri popojizdeni po meste (snadno pod 4l) a jizde po okreskach cca 4.5l, kdy mimo… Číst vice »

JiP
Host
JiP

…..a jeste bych dodal, ze v kategorii Yarisu dneska uz tezko sezene auto s „normalnim“ motorem, drtiva vetsina benzinu jsou 1.0 s turbem 3 valec. Yaris Hybrid je 1.5 bez turba 4 valec-jak provoz ukazuje jedna se temer o neznicitelny motor.

Martin V.
Host
Martin V.

A jakou kapacitu baterky (v kWh, případně v kilometrech dojezdu) má ten Yaris? Mě totiž v té tabulce zaujal hrozivý nepoměr mezi hybridy do zásuvky a hybridy, které není možné dobít z elektrické sítě (třeba doma přes noc na courání po městě). Píšou 106 : 2919 v neprospěch dobíjecích. Co brání tomu do těch dnes nedobíjecích dát nabíječku? Takhle je stejně veškerá energie primárně z benzínu. Výhoda je jen v tom, že auto nesmrdí a nehlučí v obydlených oblastech, ale mezi vesnicemi to musí dobít z benzínu.

JiP
Host
JiP

Dojezd ciste na baterii je dle podminek a me zkusenosti 2 max 3 km, coz ale na prejeti maleho mesta ci vesnice staci. Baterie se navic dobiji pri brzdeni, jizde z kopce a nebo z motoru.

asdfr
Host
asdfr

No ak to ma na baterku dojazd 2,3 km tak to je dobra bieda. Nad hybridom som uvazoval, ale napr 2 krat do tyzdna chodim na anglictinu. To len cesta tam a naspet je 9 km. Tak to by nedelo ani cestu tam.

JiP
Host
JiP

Otazka je jestli kvuli takove jizde ma smysl ciste elektro nebo plug in. Nezapomente ze hybrid je 2x levnejsi nez ciste ele auto stejne kategorie. Na 9 km by se vam ele auto nezaplatilo ani za 100 let. Ve vasem pripade bych doporucil stroj, kteremu se rika kolo, to je jedine adekvatni ekonomicke reseni teto vzdalenosti.

Martin V.
Host
Martin V.

Aha, no tak to potom chápu, proč se to nestrká do zásuvky. 🙂 Já bych si pod pojmem hybrid představoval něco, co ujede na baterky aspoň 10 km po rovině. Ale v mírně kopcovitém terénu se může hodit i tento mikro-hybrid. Třeba na dálničním klesání 4 % nemůžu s benzíňákem nechat zařazenou pětku, protože bych brzdil sebe i provoz za sebou, na neutrál už to jde, ale občas potřebuju trochu zrychlit (a volnoběžná spotřeba je kolem 0,5 l/100 km v tomto režimu), takže tam zase musím šoupnout pětku a zrychlit. Ve větších klesáních bych rekuperaci uvítal. Asi bych si na… Číst vice »

JiP
Host
JiP

Bohuzel kolem hybridu existuje spousta fam a polopravd, ve skutecnosti je to velmi sofistikovane zarizeni, velmi spolehlive fungujici. Kdyz po par tydnech jezdeni naposlouchate jak motor a elektronika chodi, hybrid se vam odvdeci velmi prijemnou spotrebou-je u toho porteba myslet trochu jinak a vice dopredu. Oblibeny trik napr. je, pokud jedete nekde po okresce, tak mit nastaveno na tempomatu 50 a kdyz prijedete pred obec, tak vam auto pomerne rychle zbrzdi z 90 na 50 za plneho vykonu rekuperace do bateria a plynule prejde na jizdu 50 km/h a akumulovanou energii z motoru + rekuperace uzijete na pohodove prejeti obce… Číst vice »

JiP
Host
JiP

Vyhoda hybridu je, ze ho muzete pouzivat jako normalni auto, zadne nabijeni, nic. Baterie je mala a proto nezabira zadne misto v interieru. Kriticky receno, hybrid je kompromis mezi pohodlim, snizenim spotreby a soucasnymi limity elektromobilu.

JiP
Host
JiP

Kouknete na webu na stranky, kde je popsane hybridni ustroji Toyoty. Ono to „dobijeni z benzinu“ neni tak tupy proces jak se na prvni pohled zda. Hybridy totiz nemaji spojku a rozdil otacek a motoru a kol se realizuje protacenim alternatoru, ktery dobiji baterii. Podle zvuku se chova jako variatorova prevodovka ale neni. Trik spociva v tom, ze bez ohledu na to, jakou jedete rychlosti motor nastavi presne otacky s optimalni spotrebou a potrebna cast vykonu jde do kol a prebytek do baterie. Takze motor po vetsinu casu bezi v optimalnim rezimu vykon/spotreba. Potom pro lidi co jsou zvykli zvlast… Číst vice »

Kamui
Host
Kamui

Já nevím, mně to pořád se současnými bateriemi přijde jako slepá cesta, ať už elektromobily nebo hybridy. Naopak vozidlo na CNG neboli (bio)metan s nádřžemi na podvozku (= nezabírají místo v kufru) bych považoval za systém vhodný pro budoucnost. Navíc metan se dá získávat jako obnovitelný zdroj, zplynováním například zemědělského odpadu nebo třeba z kravských prdů (stačilo by krávám na pastvině dát batoh z technologií a hadici z něj zavést krávě do… víte kam).

Jan Sova
Host
Jan Sova

Tak ten vývoj CNG vs. Hybrid je cenově odůvodnitelný. Ceny na CNG přestavěných modelů aut jsou dosti velké podobně jako hybridních modelů. Pokud už je financování takové investice „upečeno“, je logické, že spousta faktorů začne hovořit pro hybridní pohon.

L. Zane
Host
L. Zane

U hybridů bych předpokládal, že na nárůstu bude mít svůj velký podíl i autopůjčovna AnyTime Carsharing. Kdy i zde píšete o tom, že má na 500 hybridních Yarisů (je to vtipné, ale tato kapka v moři je třetina prodejů).

liberal shark
Host
liberal shark

Hybrid má jakýs-takýs přínos ve městě. Mimo město je k nčemu.

Graylag
Host
Graylag

Asi ano. Ale většina jízd má alespoň jeden konec ve městě 🙂

Poudy
Host
Poudy

Však ono to na poslední míli ve městě stačí, nekouřit lidem přímo pod nos 🙂

Partneři



CSCARGO
RSD