Počet platných licencí strojvůdců se v posledním roce výrazně snížil

Stříbrný šíp, stanoviště strojvedoucího. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStříbrný šíp, stanoviště strojvedoucího. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Pokles je podle DÚ způsoben tím, že od září 2021, kdy končila platnost prvním desetiletým licencím, o prodloužení nepožádali všichni jejich majitelé.

61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ksz

Máme (jako stát) v podstatě dvě možnosti: Buďto přestaneme ze strojvedocího dělat něco jako kosmonauta, nebo jich bude méně a méně a nebude, kdo by jezdil. Logicky by se nabízelo zavřít lokálky, kde lze provoz zajistit busama a tamní strojvedoucí přesunout na vlaky, které si označení vlak zaslouží, tj. mají stovky tun.

Franta

Zajistit busama, když chybí tisíce řidičů? Voni jsou hlava, pane vachmajstr.

Ladislav

😀 Přitom režijka zdarma a někteří strojvedoucí by za tu práci ani nechtěli zaplatit.

Robert Pražák

Režijka je zdarma? Už za komančů stála dvacku.

Kvetoslav

Nedivim se, za tu almuznu bych nevstaval…

Vtvt

DOTAZ na redakci: Bylo by prosím možné zveřejnit věkovou strukturu řidičů vlaků?

Ptám se proto, že na příkladu změny věkové struktury odborníků SŽDC je vidět, že ze „staré“ železnice, kdo mohl, tak utekl.

Věková struktura SŽDC v roce 2021 ve srovnání s rokem 2018:
18 až 29 let přibylo 163 odborníků (celkem 1482)
30 až 39 let přibylo 132 odborníků (celkem 2195)
40 až 49 let ubylo 644 odborníků (celkem 4995)
50 let a víc přibylo 397 odborníků (celkem 8610)

toor555

Řidiči vlaků přibývají, ale naštěstí strojvůdců je většina.

Vtvt

Můj dotaz pramení ze pravděpodobných změn v kolejové dopravě. Tj. typicky řidič vlaku v SŽDC působící na vedlejších tratích patrně má klesající motivaci, proč se snažit, vzhledem k pravděpodobnému vypnutí dotací do zhruba 2/3 tratí v ČR, neboť v ČR je dvojnásobně hustá železniční síť než v Německu (přestože tržby od dopravců za koleje přepočtené na 1 km tratě jsou v Německu 40x vyšší než v ČR). Podobnou tendenci (=skončit s prací řidiče na vedlejších tratích) předpokládám i u nákladních a osobních dopravců (viz nárůst tržního podílu RGJ z 9% v 2019 na 11% loni a METRANS Railu z 8%… Číst vice »

Bram

Ty wole jeden blbej, žádné vypnutí dotací do dvou třetin tratí se nechystá ani omylem.

Georg

a pak ses probudil a mel ruku v nocniku… opet.

Surio Mario

Jedině řidič vlaku smí řídit pasažérský vlak vedený lokotkou, to nevíte? 😀

Georg

a takovyto material pracuje na szdc. doufam, ze ho nepusti na nic vetsiho nez mazani dratovodu.

Dave

Páč u SŽ přibývají odborníci, u dopravců jen řidiči vlaků 🤓

Xdrive

Vidím že pan je znalec…. Myslím že takový odborník u SŽ ještě chybí 👍👍👍

Vtvt

Nemám ambice mít něco společného se SŽDC. Akorát nejsem slepý.

Když za éry nejmenovaného šéfa ČD se rozhodli nakupovat práci od subdodavatelů za 299 Kč bez DPH/člověkohodinu (490 tisíc člověkohodin ročně), tak si normální lidi položí otázku, proč takového „odborníka“ vybrali ministři za ANO?

Bylo to proto, že dotyčný š*ká dámu, která z ministerstva tvrdila, že firmy nemajitele můžou dál čerpat dotace?
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-manzelka-mozneho-sefa-cd-bude-dohlizet-na-odpoved-do-bruselu-40285698

A podobně, tj. dle faktů, je třeba se dívat na svět.

Vtvt
Franta

Takovýchto „odborníků“ máme na SŽ plné kancly, ale Vtvt by jim mohl šéfovat.

PvvS

DOTAZ na redakci: kdy odsud zmizí Axelovy zvratky ?

adamgolias

… vždyť je to sranda. zretelne si pamatuji , jak jsem zprvu vubec nechapal , co se snazi sdelit slovy ,,pasazersky vlacek,, apod. progrese v jeho argumentaci je zretelna. uz pouziva odkazy , statistiky ,.. sice je dava do iracionalnich souvislosti , ale jeho prispevky prodelavaji zmenu. pockal bych. k urazkam a pomluvam se snad nesnizi a my mame moznost nahlednout do duse cloveka , ktery ma ,,ostrovni,, názory. to nemůže škodit.

MilanSima

To ano. Nicméně charakter drtivé většiny jeho příspěvků je takový, že za vše špatné na dráze můžou zdejší diskutující 😁

Jan Sůra

až bude porušovat pravidla slušné diskuze.

PvvS

To posilani do p**e v jine diskusi, tady podobně. To zatim nestaci ?

Vtvt

A jak tedy chápete rozhodnutí managementu nakupovat značný objem práce od subdodavatelů (za dosti značnou částku na hodinu), v situaci kdy pro některé zaměstnance ČD není dost rentabilní obživy?

Viz příklad pokladny ČD v Trutnově, která loni denně v průměru prodala 72 jízdenek a proto vyžadovala dotaci od daňových poplatníků prý cca 3,5 tisíc Kč denně.

Vtvt

Myslíte tedy, že ty děti nejmenovaného šéfa ČD dosazeného ministry za ANO přinesl čáp?

Dle magu ČD Železničář má dotyčný, který má na svědomí ony problematicé zakázky., 3 děti (předloňsiý stav). A jak jinak než souloží? Na čemž by nebylo nic špatného vyjma těch miliard dotací pro nemajitele, které řešila i jeho manželka pracující jako šéfka na ministerstvu

Lukáš Chytil

A co to má společné s licencemi strojvedoucího.
Bordel na ČD a.s. je věcí ČD a.s. a jejich dohledového orgánu, případně NKÚ a MD.

Pakliže máte na cokoliv podezření, můžete podat trestní oznámení.

Dál je to už jen plevelení diskuze.

Vtvt

Pan předřečník „Xdrive“ zpochybnil statistiku o tom že, kdo mohl, tak utekl ze „staré“ železnice SŽDC (dle Ročenky SŽDC) a přitom faktická diskuze znamená prevenci zbytečného naštvání… Viz zbytečná petice kvůli pokladně ČD, kterou podepsalo 800 lidí, kteří však trpí neznalostí skutečných příčin svého naštvání = lidově řečno: „pláčou na špatném hrobě“.
https://zdopravy.cz/zamestnankyne-ceskych-drah-sepsaly-petici-proti-zruseni-pokladny-v-turnove-nejmene-rok-zustane-94759/

Podobně tomu může být s množstvím řidičů vlaků = proto jsem se ptal na jejich věkové složení.

Lukáš Chytil

Někde to tady bylo nedávno u článku z DÚ ohledně MLS. Jestli si to dobře pamatuji, tak to bylo nějakých 51.1, ale hledat se mi to nechce.

Jan Sůra

Co kdybyste začal nejprve řešit své vystupování?

Lukáš Chytil

A jak tyto příspěvky souvisejí s licencí strojvedoucího?

Jan Sůra

Začal tématem strojvedoucích, dál si mluví sám za sebou. Dokud nemluví vulgárně, neuráží, nešíří zjevné nesmysly, tak nevidím důvod. Stačí ho ignorovat.

Lukáš Chytil

A vypnutí 2/3 tratí, jak se opakuje jak kafemlejnek, není zjevný nesmysl?

Jan Sůra

Ne. Vzhledem ke stavu státního rozpočtu je to dost reálná hrozba ve střednědobém horizontu. Bylo by možná dobré, kdybyste se staral o své a přestal radit jiným, co mají dělat.

Lukáš Chytil

Tak pokud si to opravdu myslíte, tak dál se není o čem bavit. Asi jen taková drobná, že v tom případě bychom se posunuli za úroveň Albánie.

Nevšiml jsem si, že bych někde někomu něco radil.

Vtvt

Ale vypnutí dotací neznamená konec světa. Buďto se povede proměnit obživu řidiče vlaku aby se uživil bez dotací nebo se bude živit jinou prací. Viz příklad mého klienta, který před 35 lety skončil jako traktorista v exsocialistickém školním statku (=tj. druh zemědělské firmy, která se za socialismu neuživila jako se obvykle uživilo zem. družstvo). Doma 2 malé děti, tak v zoufalostí zašel se pomodlit do kostela a tam si všiml svíček… No a dnes má malou fabriku na svíčky. Nebo viz příklad, kdy v 18. století sklárny v českých zemích „vstaly z mrtvých“…cituji: Týdeník EKONOM: Sbíráte české sklo, dokonce máte… Číst vice »

Lukáš Chytil

Tak naposledy. Na ty 2/3 tratí, které jsou podle vás na vypnutí, je navázána minimálně 1/3 průmyslu. Jak budete obsluhovat Škoda Auto, různé sila nebo třeba Dukovany a Temelín. Dukovany jsou obsluhovány z vlečky z Razič. V Miroslavi se naloží cca 60 vlaků obilí za rok.

V neposlední řadě jde i o vojenské transporty, jak vojáků, tak i techniky.

Tady nejde jen o strojvedoucí, ale zbytek průmyslu, který je na železnici nějakým způsobem závislý. To zabezpečíte jak? A milion nezaměstnaných vám neudělá žádná vláda.

VIZEK2442

*Rekl bych, že nikdy. Admin na tohoto „génia“ háže bobek.

Vojtech

Tak já mám jiný dotaz na redakci. Do se výjimečně zabývat těmi odkazy na trendarenu, kter sem Alex dal? Ať to nemá ve volbách A B tak jednoduché ….

Jan Sůra

Redakce tu není k odpovídání vašich otázek. A dost ji dochází trpělivost. Vytáčíte tu dost lidí a já tu nehodlám furt číst nářky, že vás mám bloknout. Takže si zase běžte odpočinout a dělat něco užitečného než trollit v diskuzích.

Jiří Rous

Nedal by se zjistit z databáze počet aktivních licencí od SŽ? By neměl být problém vygenrovat z ISOŘe počet unikátních čísel, které aspoň jednou za rok bylo použito….

Ladislav

Přibylo odborníků? Spíš ubylo strojvedoucích a přibylo řidičů.

Michal Šedivý

Bohužel se z některých strojvedoucích stávají řidiči.

Kobra 11

Škoda tedy jen, když v tabulce je uvedeno, za rok 2022 prodloužení u 932 a 393 nově vydaných licencí, že je drážní úřad nestíhá prodlužovat v obecné lhůtě do 30 dní od požádání o prodloužení a dopravci masírují žadatele, ať o výměnu požádají alespoň o dva měsíce dopředu, aby byla reálná šance na včasný příchod nové licence. Vychází to na cca generování šesti kartiček denně, to není úplně vražedné tempo. 😁😁🤭

JanekPárek

Ten trend bude pokračovat. Silné ročníky jdou postupně do důchodu. A nových mladých moc není.

Středohor

naopak není nic vyjímečného že novému kandidátovi je 55 let. Kolikrát je v kurzu nejmladší lektor.

UN1230

“Jmenuji se Čeněk Janda a jsem váš třídní učitel.”

Dave

To je dobře

Bram

Je to tak, i takoví lidé se vyplatí vzít do kurzu. Jednak si toho velice váží a za druhé také proto, že projít v pětapadesáti vstupní prohlídkou znamená, že dotyčný je ve velice dobrém zdravotním stavu. Je tedy předpoklad, že deset let bude jezdit na HPP a pak klidně i dalších pět let bude jezdit jako dohodář na výpomoc. Rozhodně nebude patřit k těm, co se již v pětapadesáti těší na důchod a půjdou do předčasného důchodu hned, jak to půjde. Přičemž obrazně řečeno hned po otočení na točně hodí licenci doma do kamen a nehrozí, že by alespoň občas… Číst vice »

adamgolias

dopravci přijímají kandidáty starší 50 let? mate prosím nekdo treba i jen vlastni odhad , jaka je jejich ,,zivotnost,, ohledne zdravotnich prohlidek? . – v kontextu se staříkem , ktery v temeř 90 letech frcel 25km v protismeru a nevsiml si ze je neco spatne. nic nenaznacuji , nic nepodsouvam , jsem technokrat , zajimaji mne fakta

Bram

Pár takových bývalých kandidátů (dnes jde již o strojvedoucí u různých dopravců) znám osobně, lidé o čtvrtstoletí mladší by jim tak dobrý zdravotní stav mohli závidět. Ne každý pětapadesátiletý chlap je na život n.a.s.r.a.n.ý., vychlastaný a prokouřený jedinec, který je rád, že ráno je schopen vstát z postele, na očích popelníky, v uchu naslouchátko, váží 140 kilo, má tlak 170 na 140, má krev v cukru a nikoliv tedy cukr v krvi.

Vojtech

U CD je podle té
Eznicare docela dost strojvedoucího i nad 80 let

Bram

Bohužel to tak je. A nelze se tomu divit, protože málokdo chce vstávat do práce ve dvě ráno a podobná pro běžného nedrážního člověka naprostá zvěrstva. I moji kolegové v mém hlavním zaměstnání koulí očima a nechápou, proč mám zapotřebí vstávat tak brzy ráno. Tak říkám rovnou: Mám dráhu rád, je to můj celoživotní koníček. Ale abych nalil čistého vína, na hlavní pracovní poměr bych strojvedoucího už dělat nechtěl, takhle na vedlejšák mne to baví. Takových strojvedoucích, co to mají jako koníček na vedlejšák, není zase tak málo. Jezdí i u ČD, byť tam jsou spíše jen trpěni, protože tam… Číst vice »

Jakub

To je taky hovadina všude se řeší greendeal snižování plastů a my si tady veselé měníme po 10 letech plastové kartičky.

Marty

Ale uživí to 3 úředníky tak proč ne.

adamgolias

dovoluji si pozadati timto o misto prodluzovace- menice- vydavace licenci. zvladnu to sam , pod 10 denne nepujdu😁.

Středohor

Kdyby v nich byl alespoň nějaký čip, aby na ně šlo nahrát osvědčení a nemusel se k tomu nosit papírek. To zatím Koláře nebo žádného poslance nenapadlo?

Péťa

Neblbněte, když je to nenapadlo u řidičáků tak nějaká licence (která samotná je úplně k h****) je úplně mimo jejich vesmír.

Středohor

můžeme si o ni myslet své. Ale legislativa EU, do které jsme vstoupili dobrovolně to takto nařizuje. Zkouška k získání té licence je pak alespoň takové základní síto, i když to by u vstupního pohovoru měli dělat dopravci.

CP1

Ale to je jen takové hodně základní síto, navíc to odfiltruje jen ty, co se neumí učit, pokud se to umí nabiflovat, tak projdou taky, i když reálně to bude stát za prd (znám i takového, co se předešlou D1 dokázal naučit celou jak básničku).

Gapa Karel

Napadlo tu už jeho předchůdce, ale na jednáních nebyla jednotnota v tom, jaké informace budou o strojvedoucím na nosiči uváděny. Tak vznikla plastová průkazka za nemalé peníze, ze které se opisuje číslo do systému monitoringu SŽ…