Počet platných licencí strojvůdců se v posledním roce výrazně snížil
Stříbrný šíp, stanoviště strojvedoucího. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Pokles je podle DÚ způsoben tím, že od září 2021, kdy končila platnost prvním desetiletým licencím, o prodloužení nepožádali všichni jejich majitelé.
Máme (jako stát) v podstatě dvě možnosti: Buďto přestaneme ze strojvedocího dělat něco jako kosmonauta, nebo jich bude méně a méně a nebude, kdo by jezdil. Logicky by se nabízelo zavřít lokálky, kde lze provoz zajistit busama a tamní strojvedoucí přesunout na vlaky, které si označení vlak zaslouží, tj. mají stovky tun.
Zajistit busama, když chybí tisíce řidičů? Voni jsou hlava, pane vachmajstr.
😀 Přitom režijka zdarma a někteří strojvedoucí by za tu práci ani nechtěli zaplatit.
Režijka je zdarma? Už za komančů stála dvacku.
Nedivim se, za tu almuznu bych nevstaval…
DOTAZ na redakci: Bylo by prosím možné zveřejnit věkovou strukturu řidičů vlaků?
Ptám se proto, že na příkladu změny věkové struktury odborníků SŽDC je vidět, že ze „staré“ železnice, kdo mohl, tak utekl.
Věková struktura SŽDC v roce 2021 ve srovnání s rokem 2018:
18 až 29 let přibylo 163 odborníků (celkem 1482)
30 až 39 let přibylo 132 odborníků (celkem 2195)
40 až 49 let ubylo 644 odborníků (celkem 4995)
50 let a víc přibylo 397 odborníků (celkem 8610)
Řidiči vlaků přibývají, ale naštěstí strojvůdců je většina.
Můj dotaz pramení ze pravděpodobných změn v kolejové dopravě. Tj. typicky řidič vlaku v SŽDC působící na vedlejších tratích patrně má klesající motivaci, proč se snažit, vzhledem k pravděpodobnému vypnutí dotací do zhruba 2/3 tratí v ČR, neboť v ČR je dvojnásobně hustá železniční síť než v Německu (přestože tržby od dopravců za koleje přepočtené na 1 km tratě jsou v Německu 40x vyšší než v ČR). Podobnou tendenci (=skončit s prací řidiče na vedlejších tratích) předpokládám i u nákladních a osobních dopravců (viz nárůst tržního podílu RGJ z 9% v 2019 na 11% loni a METRANS Railu z 8%… Číst vice »
Ty wole jeden blbej, žádné vypnutí dotací do dvou třetin tratí se nechystá ani omylem.
a pak ses probudil a mel ruku v nocniku… opet.
Jedině řidič vlaku smí řídit pasažérský vlak vedený lokotkou, to nevíte? 😀
a takovyto material pracuje na szdc. doufam, ze ho nepusti na nic vetsiho nez mazani dratovodu.
Páč u SŽ přibývají odborníci, u dopravců jen řidiči vlaků 🤓
Vidím že pan je znalec…. Myslím že takový odborník u SŽ ještě chybí 👍👍👍
Nemám ambice mít něco společného se SŽDC. Akorát nejsem slepý.
Když za éry nejmenovaného šéfa ČD se rozhodli nakupovat práci od subdodavatelů za 299 Kč bez DPH/člověkohodinu (490 tisíc člověkohodin ročně), tak si normální lidi položí otázku, proč takového „odborníka“ vybrali ministři za ANO?
Bylo to proto, že dotyčný š*ká dámu, která z ministerstva tvrdila, že firmy nemajitele můžou dál čerpat dotace?
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-manzelka-mozneho-sefa-cd-bude-dohlizet-na-odpoved-do-bruselu-40285698
A podobně, tj. dle faktů, je třeba se dívat na svět.
Příklad zakázky na roznos občerstvení
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003016/zakazka/247183
Příklad zakázky ČD na catering
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003016/zakazka/415524
Takovýchto „odborníků“ máme na SŽ plné kancly, ale Vtvt by jim mohl šéfovat.
DOTAZ na redakci: kdy odsud zmizí Axelovy zvratky ?
… vždyť je to sranda. zretelne si pamatuji , jak jsem zprvu vubec nechapal , co se snazi sdelit slovy ,,pasazersky vlacek,, apod. progrese v jeho argumentaci je zretelna. uz pouziva odkazy , statistiky ,.. sice je dava do iracionalnich souvislosti , ale jeho prispevky prodelavaji zmenu. pockal bych. k urazkam a pomluvam se snad nesnizi a my mame moznost nahlednout do duse cloveka , ktery ma ,,ostrovni,, názory. to nemůže škodit.
To ano. Nicméně charakter drtivé většiny jeho příspěvků je takový, že za vše špatné na dráze můžou zdejší diskutující 😁
až bude porušovat pravidla slušné diskuze.
To posilani do p**e v jine diskusi, tady podobně. To zatim nestaci ?
A jak tedy chápete rozhodnutí managementu nakupovat značný objem práce od subdodavatelů (za dosti značnou částku na hodinu), v situaci kdy pro některé zaměstnance ČD není dost rentabilní obživy?
Viz příklad pokladny ČD v Trutnově, která loni denně v průměru prodala 72 jízdenek a proto vyžadovala dotaci od daňových poplatníků prý cca 3,5 tisíc Kč denně.
Myslíte tedy, že ty děti nejmenovaného šéfa ČD dosazeného ministry za ANO přinesl čáp?
Dle magu ČD Železničář má dotyčný, který má na svědomí ony problematicé zakázky., 3 děti (předloňsiý stav). A jak jinak než souloží? Na čemž by nebylo nic špatného vyjma těch miliard dotací pro nemajitele, které řešila i jeho manželka pracující jako šéfka na ministerstvu
A co to má společné s licencemi strojvedoucího.
Bordel na ČD a.s. je věcí ČD a.s. a jejich dohledového orgánu, případně NKÚ a MD.
Pakliže máte na cokoliv podezření, můžete podat trestní oznámení.
Dál je to už jen plevelení diskuze.
Pan předřečník „Xdrive“ zpochybnil statistiku o tom že, kdo mohl, tak utekl ze „staré“ železnice SŽDC (dle Ročenky SŽDC) a přitom faktická diskuze znamená prevenci zbytečného naštvání… Viz zbytečná petice kvůli pokladně ČD, kterou podepsalo 800 lidí, kteří však trpí neznalostí skutečných příčin svého naštvání = lidově řečno: „pláčou na špatném hrobě“.
https://zdopravy.cz/zamestnankyne-ceskych-drah-sepsaly-petici-proti-zruseni-pokladny-v-turnove-nejmene-rok-zustane-94759/
Podobně tomu může být s množstvím řidičů vlaků = proto jsem se ptal na jejich věkové složení.
Někde to tady bylo nedávno u článku z DÚ ohledně MLS. Jestli si to dobře pamatuji, tak to bylo nějakých 51.1, ale hledat se mi to nechce.
Co kdybyste začal nejprve řešit své vystupování?
A jak tyto příspěvky souvisejí s licencí strojvedoucího?
Začal tématem strojvedoucích, dál si mluví sám za sebou. Dokud nemluví vulgárně, neuráží, nešíří zjevné nesmysly, tak nevidím důvod. Stačí ho ignorovat.
Takže i tohle je ok ? https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-zavre-most-pres-vltavu-v-praze-nakladnim-vlaku-ceka-je-odklon-pres-ceske-budejovice-141079/#comment-932874 Jen abych věděl..
A vypnutí 2/3 tratí, jak se opakuje jak kafemlejnek, není zjevný nesmysl?
Ne. Vzhledem ke stavu státního rozpočtu je to dost reálná hrozba ve střednědobém horizontu. Bylo by možná dobré, kdybyste se staral o své a přestal radit jiným, co mají dělat.
Tak pokud si to opravdu myslíte, tak dál se není o čem bavit. Asi jen taková drobná, že v tom případě bychom se posunuli za úroveň Albánie.
Nevšiml jsem si, že bych někde někomu něco radil.
Ale vypnutí dotací neznamená konec světa. Buďto se povede proměnit obživu řidiče vlaku aby se uživil bez dotací nebo se bude živit jinou prací. Viz příklad mého klienta, který před 35 lety skončil jako traktorista v exsocialistickém školním statku (=tj. druh zemědělské firmy, která se za socialismu neuživila jako se obvykle uživilo zem. družstvo). Doma 2 malé děti, tak v zoufalostí zašel se pomodlit do kostela a tam si všiml svíček… No a dnes má malou fabriku na svíčky. Nebo viz příklad, kdy v 18. století sklárny v českých zemích „vstaly z mrtvých“…cituji: Týdeník EKONOM: Sbíráte české sklo, dokonce máte… Číst vice »
Tak naposledy. Na ty 2/3 tratí, které jsou podle vás na vypnutí, je navázána minimálně 1/3 průmyslu. Jak budete obsluhovat Škoda Auto, různé sila nebo třeba Dukovany a Temelín. Dukovany jsou obsluhovány z vlečky z Razič. V Miroslavi se naloží cca 60 vlaků obilí za rok.
V neposlední řadě jde i o vojenské transporty, jak vojáků, tak i techniky.
Tady nejde jen o strojvedoucí, ale zbytek průmyslu, který je na železnici nějakým způsobem závislý. To zabezpečíte jak? A milion nezaměstnaných vám neudělá žádná vláda.
*Rekl bych, že nikdy. Admin na tohoto „génia“ háže bobek.
Tak já mám jiný dotaz na redakci. Do se výjimečně zabývat těmi odkazy na trendarenu, kter sem Alex dal? Ať to nemá ve volbách A B tak jednoduché ….
Redakce tu není k odpovídání vašich otázek. A dost ji dochází trpělivost. Vytáčíte tu dost lidí a já tu nehodlám furt číst nářky, že vás mám bloknout. Takže si zase běžte odpočinout a dělat něco užitečného než trollit v diskuzích.
Nedal by se zjistit z databáze počet aktivních licencí od SŽ? By neměl být problém vygenrovat z ISOŘe počet unikátních čísel, které aspoň jednou za rok bylo použito….
Přibylo odborníků? Spíš ubylo strojvedoucích a přibylo řidičů.
Bohužel se z některých strojvedoucích stávají řidiči.
Škoda tedy jen, když v tabulce je uvedeno, za rok 2022 prodloužení u 932 a 393 nově vydaných licencí, že je drážní úřad nestíhá prodlužovat v obecné lhůtě do 30 dní od požádání o prodloužení a dopravci masírují žadatele, ať o výměnu požádají alespoň o dva měsíce dopředu, aby byla reálná šance na včasný příchod nové licence. Vychází to na cca generování šesti kartiček denně, to není úplně vražedné tempo. 😁😁🤭
Ten trend bude pokračovat. Silné ročníky jdou postupně do důchodu. A nových mladých moc není.
naopak není nic vyjímečného že novému kandidátovi je 55 let. Kolikrát je v kurzu nejmladší lektor.
“Jmenuji se Čeněk Janda a jsem váš třídní učitel.”
To je dobře
Je to tak, i takoví lidé se vyplatí vzít do kurzu. Jednak si toho velice váží a za druhé také proto, že projít v pětapadesáti vstupní prohlídkou znamená, že dotyčný je ve velice dobrém zdravotním stavu. Je tedy předpoklad, že deset let bude jezdit na HPP a pak klidně i dalších pět let bude jezdit jako dohodář na výpomoc. Rozhodně nebude patřit k těm, co se již v pětapadesáti těší na důchod a půjdou do předčasného důchodu hned, jak to půjde. Přičemž obrazně řečeno hned po otočení na točně hodí licenci doma do kamen a nehrozí, že by alespoň občas… Číst vice »
dopravci přijímají kandidáty starší 50 let? mate prosím nekdo treba i jen vlastni odhad , jaka je jejich ,,zivotnost,, ohledne zdravotnich prohlidek? . – v kontextu se staříkem , ktery v temeř 90 letech frcel 25km v protismeru a nevsiml si ze je neco spatne. nic nenaznacuji , nic nepodsouvam , jsem technokrat , zajimaji mne fakta
Pár takových bývalých kandidátů (dnes jde již o strojvedoucí u různých dopravců) znám osobně, lidé o čtvrtstoletí mladší by jim tak dobrý zdravotní stav mohli závidět. Ne každý pětapadesátiletý chlap je na život n.a.s.r.a.n.ý., vychlastaný a prokouřený jedinec, který je rád, že ráno je schopen vstát z postele, na očích popelníky, v uchu naslouchátko, váží 140 kilo, má tlak 170 na 140, má krev v cukru a nikoliv tedy cukr v krvi.
U CD je podle té
Eznicare docela dost strojvedoucího i nad 80 let
Bohužel to tak je. A nelze se tomu divit, protože málokdo chce vstávat do práce ve dvě ráno a podobná pro běžného nedrážního člověka naprostá zvěrstva. I moji kolegové v mém hlavním zaměstnání koulí očima a nechápou, proč mám zapotřebí vstávat tak brzy ráno. Tak říkám rovnou: Mám dráhu rád, je to můj celoživotní koníček. Ale abych nalil čistého vína, na hlavní pracovní poměr bych strojvedoucího už dělat nechtěl, takhle na vedlejšák mne to baví. Takových strojvedoucích, co to mají jako koníček na vedlejšák, není zase tak málo. Jezdí i u ČD, byť tam jsou spíše jen trpěni, protože tam… Číst vice »
To je taky hovadina všude se řeší greendeal snižování plastů a my si tady veselé měníme po 10 letech plastové kartičky.
Ale uživí to 3 úředníky tak proč ne.
dovoluji si pozadati timto o misto prodluzovace- menice- vydavace licenci. zvladnu to sam , pod 10 denne nepujdu😁.
Kdyby v nich byl alespoň nějaký čip, aby na ně šlo nahrát osvědčení a nemusel se k tomu nosit papírek. To zatím Koláře nebo žádného poslance nenapadlo?
Neblbněte, když je to nenapadlo u řidičáků tak nějaká licence (která samotná je úplně k h****) je úplně mimo jejich vesmír.
můžeme si o ni myslet své. Ale legislativa EU, do které jsme vstoupili dobrovolně to takto nařizuje. Zkouška k získání té licence je pak alespoň takové základní síto, i když to by u vstupního pohovoru měli dělat dopravci.
Ale to je jen takové hodně základní síto, navíc to odfiltruje jen ty, co se neumí učit, pokud se to umí nabiflovat, tak projdou taky, i když reálně to bude stát za prd (znám i takového, co se předešlou D1 dokázal naučit celou jak básničku).
Napadlo tu už jeho předchůdce, ale na jednáních nebyla jednotnota v tom, jaké informace budou o strojvedoucím na nosiči uváděny. Tak vznikla plastová průkazka za nemalé peníze, ze které se opisuje číslo do systému monitoringu SŽ…