Po pádu muzejní stíhačky Hawker Hurricane na dům při leteckém dni v Chebu zemřel pilot

Stíhačka Hawker Hurricane Mk.IV. Foto: Letecké muzeum TočnáStíhačka Hawker Hurricane Mk.IV. Foto: Letecké muzeum Točná

Šlo o poslední letuschopný stroj ve verzi Mk.IV na světě.

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Y.K.

Tahle předběžná ohledání neříkají nic jiného, než že se letoun nerozpadl ve vzduchu ani na něm nic nechybělo při dopadu (to nutně neznamená že byl plně ovladatelný ani nic jiného). Plné vyšetření potrvá alespoň rok, kdy budou zkoumat jestli se nemohl vyskytnout nějaký technický problém, zdravotní indispozice a nebo tam byla pilotážní chyba.

Tomáš679.2

Souhlasím.

Tomáš679.2

Když jsme u těch veteránů. Neví někdo co tady dělal 11.8. Antonov An2 CCCP (0?)4597 Aeroflot ?

Joe

V Novém Městě nad Metují byl slet typu An2.

Mengo

Pouze uvaha dle videa. Presel do klesave zatacky a v ni zvysil naklon. Proc ale?? Naraz vetru , nebo aby se dostal nad plochu?? Dohad. Pak zacal jit letoun do padu tak zmirnil naklon aby snizil odpor a nabral rychlost ale uz bylo pozde tak to jeste strhnul pod sebe na ten kousek pole pred lidi. A tim je zachranil.

Tomáš679.2

Jenže aby nabral rychlost musel by mít dostatečnou výšku aby mohl potlačit čumák dolů. Takhle neměl už pro cokoliv prostor. Chápu, že pro lidi se lítá nízko, ale vždy by měla být výška taková aby se s tím dalo alešpoň něco dělat. Jenže: „Piloti si na takové air show asi nemohou létat úplně jak a kam chtějí. Musí se řídit podle nějakých pravidel? Vystoupení se nelétají nad obydlenou oblastí. Každý letecký den podléhá velmi přísnému schválení a kontrole leteckého úřadu. Je striktně určený prostor pro vystoupení letounů s celou řadou parametrů včetně prostoru, za který letadlo nesmí přeletět, aby neohrozilo diváky.… Číst vice »

Stara skola

Letoun uz zrejme tak letuschopny nebyl. Aspon, ze se nestalo nic nikomu na zemi, pilot zjevne zemrel pri nebezpecnem konicku, ktery miloval, to je podobne, jako smrt horolezce na Everestu.

Mengo

Kdyz nevis co se stalo tak nemel pico..ny!!!

Tomáš679.2

Jisté je to, že nehody se vyhýbají ani esům, tedy těm skutečně nejlepším

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/stihac-josef-frantisek-raf-sto-let.A141006_160819_domaci_jw

https://www.youtube.com/watch?v=G5zqSDKKDgM

Kdyby byl Hurricane tak skvělé letadlo tak si jich třeba 310. užila podstatně déle a celkem rychle by nebyla přezbrojena na Spitfiry (Vznik tuším 8/1940 a úplně přezbrojena 12/1941).

jva

Prostě Hurricane byl špička v době vzniku, ale za války cokoli zastarárává hodně rychle. Sami Britové by se jistě rádi Hurricanů vzdali, kdyby stíhali vyrábět více Spitfirů (a logicky s nimi vyzbrojovali dříve perutě své než spojence). Ale taky se jich postupně u stíhacích perutí zbavovali (na Me109F a Fw190 už prostě neměly, s těmy měly problémy i pětky Spifiry), tahle verze IV už byla užívána jako bitevník – byl levnější a zpočátku i spolehlivější než Typhoon stejné firmy.

Tomáš679.2

Neřekl bych, že to byla špička a hlavně ne v začátku když to byl stroj „na půli cesty “ mezi starým (dvoupošníky) a novým. Vyžadoval vyšší rychlost a to i během přistání na což piloti nebyli zvyklí a to bylo příčinou mnoha nehod.

Jiří Kocurek

„na což piloti nebyli zvyklí“

To ale není chyba letadla.

Mengo

No a co ma byt? Nejak jsem nepochopil jak se to vztahuje ke vcerejsi smutne udalosti.

Tomáš679.2

Že se jedná o smutnou událost je bez diskuze, ale :
“ whatever we may wish, we cannot eliminate the risk of accidents at airshows. While accident rates should be as low as possible, they cannot reasonably be zero, and I am quite certain that all airshow pilots and most airshow attendees recognise this.“

https://theconversation.com/shoreham-crash-will-bring-safety-changes-but-airshows-are-here-to-stay-46545

Shoreham Airshow 2007 Hawker Huricane
https://aviation-safety.net/wikibase/58887
nebo 2015 Hawker Hunter
https://www.bbc.com/news/uk-34027260

Daniel

S Františkem to bylo těžké – očividně kombinace operační únavy (protože toho odlétal extrémně hodně) a složité a konfliktní povahy. Kdysi prý zavolali policii do hospody někde v Brightonu, že se tam někdo pere a když „bobbies“ přijeli, zjistili, že je tam stojí samotný František proti celé hospodě jen pár chvil poté, co nouzově přistál na zelném poli nedaleko po sestřelu dvou „Bošů“. On byl opravdu výjimečný – na jednu i druhou stranu. Což nijak nesnižuje to, co dokázal. Ad Hurricane. Ať chceme nebo ne, je to plnokrevný stíhač, který byl konstruován pro maximální výkon. Ano, byl následně překonán (ale… Číst vice »

Keller Ladislav

Mengo – dávám mínus za vulgární vyjadřování.

Air Traveller

ty jsi s prominutim kre**n 🙁

Tomáš679.2

Letoun evidentně letuschopný byl. Ovšem ze zveřejněného videa mi přijde, že ta zatáčka byla asi nad jeho možnosti.

Josef

Jděte už tady odtud do někam. A samozřejmě, letecké tragedie se stávají. Většinou za to nemohou mašiny.

Já, kdo jiný

Čert vem letadlo, ale české nebe přišlo o jednoho z nejlepších a hlavně nejférovějších pilotů v republice. Upřímnou soustrast rodině. Petr bude chybět všem, kdo ho kdy v životě potkali.

Pražák

Anichž bych měl v úmyslu jakkoliv zpochybňovat osobní tragédii pilota a jeho blízkých, tak si myslím, že je škoda i letadla. Byl to přeci jen unikát. Navic v kontextu naší země to nebylo jen letadlo, ale i něco jako památník na lidi, kterým dlužíme víc než jsme dokázali splatit. O což jsme se popravdě ani moc nesnažili.

Mengo

Je to ten Petr co letal na Pilatusu?

Paja

Tak v tomhle případě to „čert vem letadlo“ není úplně na místě. Zničit poslední letoschupný exemplář opravdu není jako bouchnout Andulu nebo Blaníka.

Klabavátor
Bram

R.I.P..

tom

Škoda pilota, škoda krásného letadla. Smutné

Dominik

R.I.P. Zdá se mi to, nebo je těch nehod letos v Česku nějak hodně? Nedávno pády těch kluzáků, teď toto. Každopádně tragédie.

Air Traveller

vzdycky, kdyz se stane jedna dve nehody, tak se vzdy zakonite objevi nekdo s “jenjich nejak hodne”.

ne, neni

Novotny32@email.cz

Ne není? Meziroční nárůst o 17% je pro vás „není“?

Y.K.

To ze zpráv neposoudíte. V GA se ročně stane plus minus 1000 nehod, naštěstí většina bez ztrát na životech.

vtvt

R.I.P.