dpp

Po miliardové rekonstrukci je v Pardubicích horší zabezpečení. Tvoříme nebezpečné prostředí, říká školitel

Dronové záběry ze srážky vlaků v Pardubicích. Foto: Hasiči SŽDronové záběry ze srážky vlaků v Pardubicích. Foto: Hasiči SŽ

V Pardubicích bude zabezpečovač ETCS, zatím je vypnutý. Jezdí se tak jen podle návěstidel, kódování nefunguje.

Odebírat
Upozornit na
guest
908 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lambert

Tady je vidět jak málo stačí, aby to bylo na Moravu zcela paralyzované. Měla by se urychleně řešit 3k z Lysé nad Labem přes Nymburk a Hradec Králové – vyhnout se údolí Orlice a 2 koleje pokračovat k Letohradu odkud by koridor pokračoval do Třebové, nebo ještě lépe se jí vyhnul severovýchodně a napojil se na Olomouckou u Zábřeha. Žádná extra VRTka, jen by stačilo aby ta novotrať byla napřímená, pod HK vedla v tunelu jako metro se stanicí pod Riegrovym namestim a několika zastávkami pod městem včetně bezkolizní odbočky směr Jaroměř – průplet u Plotiště a příprava na 2kolejku.… Číst vice »

Lambert

Nemel bych zapomenout na jednoznačný přínos ve zvýšení propustnosti sítě. Ale chce to taky jít cestou odstraňování úzkých hrdel – tunel za Chocní nejspíš jen tak nebude. Koleje a dálnice jsou tepnami této země a ucpou-li se, může to vést k infarktu.

Kuzma Kuzmič

Zaujala mě tato věta: „Pro úplnost dodáváme, že vlak podle vyjádření majitele společnosti zabezpečovačem vybaven nebyl.“

Předpokládám, že myslel naším národním zabezpečovačem LS..? Pokud ano, pak by ani funkční kódování ve stanici této nehodě nijak nezabránilo.

ondra

Na mysli měl slovenský Mirel,kterými jsou obě HV zúčastněná na MU vybavena.A s kombinací Mirel a přenosu „červeného“ kodu na opakovač je v zásadě nemožné nezastavit před návěstidlem,když teda vyloučíte nesprávnou technologii použití průběžný brzdy.

Kuzma Kuzmič

Tak proč tvrdí, že „neměl“? Asi nějaký informační šum. Pokud by Vectron na jeho expresu neměl Mirel ani LSku, tak by takový expres nemohl jezdit po našich tratích více než 100 km/h. Takže nevím, proč Jančura tvrdil, že jeho vlak zabezpečovačem vybaven nebyl. Asi tím myslel OBU ETCS..? Ale tu by Vectron měl mít už z výroby.

Martin H.

Národní zabezpečovač samozřejmě měl. ETCS se u RJ nenosí. Zatímco ostatní dopravci jezdí pod plným dohledem okamžitě jak je to možné, tak RJ zatím nemá ani aktivované lokomotivy a velmi pravděpodobně ani zaškolený personál. Ovšem v případě této nehody to samozřejmě nehrálo roli…

Jiří

Když jedu autem a přehledné značku omezené rychlosti nebo dokonce semafor dá mi auto vědět, že mám problém nebo rovnou zastaví. Proč to nemůže udělat vlak? Víte to někdo?

Y.K.

Protože to zapnou až v lednu?

Petr David

Domníváte se, že ten váš udělátor v autě je nějaká jistota?

Martin H.

Zajímavé. Moje auto udělá jen to co já chci. Dopravní značky jsou mu upřímně fuk. A myslím, že takových je v provozu drtivá většina.

Jaroslav Tyle

Název článku je zavádějící. V Pardubicích horší zabezpečení než před rekonstrukcí není. Kódování na staničních kolejích před rekonstrukcí nebylo. Jak jsem pochopil stanice Pardubice je ještě ve stavu dokončování. Plné zabezpečení stanice nastane při zprovoznění traťové části ETCS bez ohledu na termín spuštění výhradního provozu. Pokud se ohlédneme na zprovozňování stanic na tratích, kde se obnovuje LS, ani tam není zpravidla funkční kódování ihned po dokončení stavebních prací.

Kuzma Kuzmič

No, jestli tam opravdu před rekonstrukcí nebylo kódování LS ani v průjezdných a předjízdných kolejích, tak asi není o čem diskutovat.

Kuzma Kuzmič

A i kdyby tam teď bylo, kódování LVZ se na staniční koleji vypíná po uplynutí doby výluky protisměrných jízdních cest.

Případně i proti kódu červené by se fíra mohl promačkat. U LS-90, která má pouze tlačítko bdělosti, to jde celkem snadno. U LS-06 s potvrzovacím tlačítkem a TB by to už snad musel být zlý úmysl.

Oldřich Sládek

Přidám se ke kolegovi – začal jsem mít k tomu už potřebu něco říct na těchto fórech – po bitvě jsou všichni generálové. Klasika. Jenže. Jestliže se (obecně) při rekonstrukcích vytrhají kolejové obvody, protože ETCS jede na počítače náprav, tak je asi pro každého střízlivě uvažujícího člověka ekonomicky neobhajitelné znovu budovat barvičkovač, potažmo tam, kde předtím nikdy nebyl a jen na dočasnou dobu, než se spustí ETCS!!! Proč asi byla v Pardubicích dosud stovka, že jo?… Vlaková cesta Nex byla zabezpečena.Tečka. Pokud fíra RGJ zastavil, a to ať už tím, že si situaci uvědomil nebo mu volal dispečer, tak to… Číst vice »

Jan

Mluvme v reci penez. Kolik usetrili.

Kuzma Kuzmič

No, jestli jsou nyní v průjezdných kolejích KOA1, jak se domnívám, tak se absencí LVZ ušetřilo 0,0 prd. Protože doplnit TYS-5 a TYS-4 do výstroje každého kolejového obvodu stojí naprostý pakatel.

Y.K.

Ovšem Pardubice nesestávají jen z průjezdných kolejí, ne? Takže vystrojit dvě průjezdné koleje pokud mají KO by asi nestálo „moc“ (jestli tam je příslušná technologie v zabezpečovačce), ale efekt by i tak byl poněkud sporný.

Kuzma Kuzmič

Doposud se při modernizacích stanic razilo „KO s kódováním na průjezdné a předjízdné koleje, všude jinde počítače náprav“. Mělo to svoji logiku. Průjezdné a předjízdné koleje jsou nejvíce pojížděné, takže na nich LVZ. Na málo pojížděných staničních kolejích, kde by mohly být problémy s šuntem, počítače náprav. Nyní, po zavedení ETCS, se asi budou instalovat počítače náprav úplně všude. I na autobloku.

Kuzma Kuzmič

Jenže ono se nic nově vystrojovat nemuselo. Stačilo jenom znovu zapnout to, co už tam bylo (a je).

Určitý přínos pro bezpečnost ten zabezpečovač s pejorativním označením „barvičkovač“ rozhodně má.

Dušan

Vzhledem k tomu, že kódování je integrováno do kolejových obvodů a zapíná se dodatečně po obsazení koleje vlakem, takže to ani nic „nežere“ se ušetřilo úplné prd – viz Kuzma Kuzmič níže.

Kuzma Kuzmič

Jestli to v rámci rekonstrukce vypnuli a nyní nadále v průjezdných a předjízdných kolejích provozují KOA (nově bez kódování), tak to jsou úplní debilové a měli by si dát pár facek. Aspoň do výhradního provozu ETCS s tím měli počkat.

Kuzma Kuzmič

Tím však netvrdím, že by LSka nebo Mirel určitě zabránily právě té nehodě, která se nyní stala. Možná ano, možná ne. LVZ je vlakový zabezpečovač s kontrolou bdělosti a dá se promačkat. LS-90 snadno, LS-06 a Mirel s jasným úmyslem.

Kuzma Kuzmič

Bohužel to tak skutečně je. Kódování VZ se v Pardubicích mohlo znovu spustit, ale administrativně tomu brání nějaký dementní výnos, že do zavedení výhradního provozu ETCS se to už dělat nemá.

MLesin

Promiňte pane Sládku, ale slovní spojení že „ETCS jede na počítače náprav“ mě nepřijde z technického ani češtinářského pohledu korektní. Zrovna v technické oblasti si myslím, že lze být přesný. ETCS nikterak nedefinuje a z principu jemu jedno, jaký je typ detekčních prostředků pro detekci obsazenosti infrastruktury. To je zcela věcí infrastrukturního zabezpečovacího zařízení (mimo požadavky na interoperabilitu), které má zajistit zabezpečenou jízdní cestu (včetně volnosti infrastruktury) a tuto informaci následně poskytnout infrastrukturní části ETCS, která ji již komunikuje s mobilní částí ETCS na vozidle. ETCS je opravdu jen interoperabilní vlakové zabezpečovací zařízení. Co se týče typů detekčních prostředků použitých… Číst vice »

Kuzma Kuzmič

„Kolejové obvody i počítače náprav mají oba svoje výhody a nevýhody a záleží na způsobu použití, jaký druh detekčních prostředků se zrovna použije.“ Velmi dobře a nezaujatě napsáno. Jinak je zajímavé pozorovat, jak si během uplynulých 20 let mezi sebou KO a PočN vzájemně prohodily místa „třídního premianta a otloukánka“. Z počítačů náprav jsou nyní všichni potento. Ale jenom do té doby, než dispečer někde chybně provede ZSKU a bude hromada (ani ETCS tomu nezabrání, pokud v uvolňovaném úseku zůstane stát vozidlo bez předchozí registrace k RBC). Pak zas budou všichni chytří jak rádio. Budou navrhovat kamery, zázračné appky na… Číst vice »

Jaroslav Tyle

Ano, prověřoval jsem u strojvedoucích.

Koleno

„Proto“ tam byla rychlost 100 historicky, i když mohla být vyšší. Při probíhajících stavbách se často využívá původní rychlost, aby nebylo nutno navyšovat náklady na zab. zař. Plné rychlosti se zavádějí po plném dokončení stavby, vyzkoušení zab. zař., kontrolách gpk, kontrolách TV.
Je to běžný postup orazítkovaný DÚ na stavebním povolení, zkušebním provozu…

Kuzma Kuzmič

Čili JPP (jedna paní povídala). Máte špatné informace.

Nadšený železničář

V Pardubicích před rekonstrukcí stanice byl přenos kódu VZ.

Nadšený železničář

V Pardubicích před rekonstrukcí stanice byl přenos kódu VZ, vyjma zhlaví.

Koleno

Kódování nebylo. I kdyby bylo, stejně by to nehodě nezabránilo. V tomto případě by výrazně rychleji nezastavilo. Svítící červená dioda by byla k ničemu, když fíra ve tmě projede zářící červenou před nosem. Kdyby bylo ETCS, stejně ho ještě nemá Žlutý. Tady prostě bylo málo času, málo prostoru. Ty vlaky byly již moc blízko sebe za tmy s menším osvětlením… Někdy se nehody stávají v takových souhrách náhod, že prostě umírají lidé. Prostě tomu tak je. Je to kruté, smutné, to je také život. Je hodně podobných případů, kdy se zase nic nestalo, když někdo prohučí plejádu červených svítících do… Číst vice »

Kuzma Kuzmič

Bylo.

Kuzma Kuzmič

Ale bylo. Před rekonstrukcí ano. V rámci stavby EMC se v kolejích 1, 2, 3, 4, 1a a 2a udělaly fungl nové KOA1 s kódováním. Zřejmě se v rámci „rekonstrukce“ se ale kódování vypnulo. Tady se někdo ještě hodně zapotí… 🙁

Poutnik99

Řekl bych, že v případě Pardubic udělala SŽ velkou botu a uvedla veřejnost a pracovníky v omyl prohlášením, že rekonstrukce stanice „byla ukončena“ – https://zdopravy.cz/pres-sedm-miliard-do-pardubicke-zeleznice-velka-modernizace-stanice-zacala-oprava-vypravni-haly-207804/

Tedy ve stanici mělo vše fungovat (i zabezpečovač). Nehoda ukázala, že stříhání pásky bylo předčasné, protože stanice není plně funkční. A lze čekat, že obhajoba strojvedoucího tento fakt maximálně využije.

Ivan

Víte jak a kdy zjistí strojvedoucí nefunkčnost traťové části VZ?

LubosMarek

SŽ informuje standardně strojvedoucí tzv písemným rozkazem který potvrzuje každý strojvedoucí svým podpisem o všech mimořádnostech na pojížděném úseku. Toto dle všeho bylo splněno. Co byste chtěl ještě?

Martin

Staniční zabezpečovací fungovalo, jen strojvedoucí nerespektoval jeho signály.

Věci okolo nejsou (zatím) povinné, je na libovůli strojvůdce, zda doplňkové ochrany zapne. Povinné bude až ETCS za pár měsíců. Do té doby je zbytek ryze spekulativní – zafungovat by to nemuselo.

Kuzma Kuzmič

Jaké „doplňkové ochrany“ máte konkrétně na mysli?

LubosMarek

Při každé rekonstrukci která se provádí za provozu je mezidobí kdy je vypnuto zabezpečovací zařízení. Kdybyste chtěli jedno vypnout a okamžitě zapnout to druhé tak to nelze protože vybudování nového systému trvá třeba půl roku. Takže leda na půl roku úplně zastavit provoz v daném úseku a pak to pustit až tam bude zabezpečení dle finálního stavu. Ale to by asi zase byla kritika že se přes to místo nejezdí aspoň sníženou rychlostí.

Emanuel

Ok, a když to víte, pošlete jen tak proti sobě 2 vlaky a budete doufat, nebo to zohlednite při stavění vlakový cesty, aby třeba ta křižování nebyla a nebo, když to jde bylo mezi vlaky víc úseků?

LubosMarek

Nedokáži odpovědět aniž bych znal aktuální situaci v daném místě a v daném čase. V každém případě staniční zabezpečovací zařízení je konstruováno tak že nelze poslat dva vlaky na stejnou kolej. Takže pochybení zaměstnanců řízení provozu je vyloučeno.

Emanuel

Ale aspoň jednu fotku, kde ty vlaky na stejný koleji jste viděl, ne?

LubosMarek

Když jeden z nich projede na červenou. Násilím jízdou vlaku si přehodí výhybku- tak je to nedovolená jízda proti stůj. To je asi tak celé..co chcete dále řešit?

Martin

On ale nikdo jen tak dva vlaky proti sobě neposlal.

Hugo

Kdyby to RJ po zastaveni odbrzdil, tak Cargo ho jen postrčí ….

Bývalý vagonář

Kdyby byly v ř* ryby…

vbb

No to určitě, když do něj vletěl čtyřicítkou…
A odbrzdění 14vozového rychlíku (navíc z rychlobrzdy) trvá podle vás jak dlouho? 100 ms? 500 ms? 1 s? 5 s? Nebojte, přidejte… ještě…

zdenek

Opravdu asi není dobrý nápad, aby CZ etcs mělo možnost opět díky špatně navrhnuté infrastruktuře, kdy semafor vyhybka je hned u sebe, jet nějakou omezenou rychlostí 40km/h mimo etcs a brzdnou křivku. Projet červenou atd. Pokud jsem to pochopil dobře uvažovali o tom. To je třeba ve Svinově a tak dále. Hlavně, že Němci mají PZB 100 let. Stačilo se podívat asi tam, jak to má být udělané. Ano někde to možná z historických důvodu nejde lehce.. Ale někde jo.. Že tam musí být nějaká rezerva. Na brždění atd. Hlavně že v čr jsou příkazy a normy na všechno. Hlavně… Číst vice »

zdenek

Mě příjde vtipné, jak se tam pak jdou fotit. Kupka a spol. Jak je jim to líto.. 4 roky to ví? Kdy roste počet událostí. A snižují zabezpečení.. A najednou hrajou strašný údiv.. Jeje.. Já prostě nerozumím tomu, že 3-4 roky je nainstalovano ETCS do Pardubic a okolí. A 3 4 roky po něm asi jezdí sem tam nějaký testovací vlak. Zapíše chyby. S těmi se děje nevím co.. A tyhle moderní stroje pod ním 4 roky nejezdí.. Je to asi velký technický problém, možná hádání dodavatelů. K tomu spousta byrokracie. K tomu tím že SŽDC vše outsourcuje tomu tam… Číst vice »

Martin

Jasnĕ, zato za Havlíčka bylo na dráze bezpečno a ten se dráze věnoval naplno. Tedy pokuď zrovna nebyl na melouchu na sousedním ministerstvu 😀

Bývalý vagonář

Zajímavé, že nikdo nezmínil naprosto stejný tristní stav ZZ v Otrokovicích, kde je více jak 2 roky po MU vyp. kódování a z tohoto důvodu snížená rychlost na 100km/h…

Koleno

A teď vemte v úvahu, kolik máme tratí, kde není vůbec kódování a jezdí se tam jen ve smyslu, že fíra respektuje návěstidla.

Martin H.

Bylo by dobré, kdyby tahle, vedením SŽ, do nekonečna omílaná mantra s ETCS už konečně skončila. Těch úseků kde se na ETCS čeká a hlavně ještě dlouho čekat bude je víc a následky tohoto čekání na Godota by měla nést SŽ, potažmo její vedení. Jeden z úseků, kde je velká hromada taky na spadnutí (rád bych se mýlil) je třeba Střelice – Brno HH. Již několik let autoblok, bez přenosu kódu s návěstidly na 700 m, traťová rychlost 100, několik nepřehledných úseků a hustý provoz. Moc rád bych se mýlil, ale tohle jsou namazané schody jako hrom! A když se… Číst vice »

zdenek

Ostrava Opava.. 100kmh, zarostlé.. Oblouky.. Bude nehezké.. Výhled instalace etcs Nikdy.
Navíc vyměnili Elephant, který měl avv za panter.. (Zase kraj se do toho montoval)
Panter podle mě AVV nemá. Velká degradace..

vbb

Panter neměl AVV jen na prvních tuším 7 kusech a při ETCSizaci se dosazuje.

Dušan

Jenže tam se jezdí na AVV ! Řada 842 + 750.7 rychlíky takže strojvedoucí musí zadávat návěsti, co vidí, jinak vlak zastaví. AVV mají i Moravie, akorát že na těch dvouvozových to nějak je vyplé/nebo nenfunguje, co jsem slyšel.

El Barto

Jenže jezdit na AVV není povinné. Je to jen pomůcka pro strojvedoucího, kterou může kdykoliv vypnout, stejně jako například ARR.

Kuzma Kuzmič

V podstatě s Vámi souhlasím. Onu mantru slýchávám přes 30 let. Přitom pilotní projekt ETCS „Kolín – Poříčany“ se prováděl už před 15 lety… Jestli se v dohledné době úspěšně podaří spustit výhradní provoz ETCS na všech koridorech, tak to bude velký úspěch (byť s velkým zpožděním). A co ostatní tratě?! Existuje pro ně nějaký časový horizont, který nestojí na vodě?

Pepa

Může mi nějaký odborník na stavění vlakové cesty vysvětlit, proč byly vlaky nasměrovány na 1 společnou kolej, když tam je k dispozici 5 kolejí a systém výhybek určitě umožňuje pohyb mezi nimi v obou směrech?

Martin

Dva vlaky proti sobě na jednu společnou kolej nikdo neposílal. A těch pět kolejí blíže staniční koleji může být obsazených.

Pavel

Nákladní vlak příjížděl od Kostěnic po pravé koleji, v jeho směru jízdy. Potřeboval se dostat na koleje vlevo od něj. Byl nějaký problém s výhybkou na výjezdu z Pardubic směrem na Přelouč, proto nemohl pokračovat po své koleji.

Martin

Prejezd od Kostenic z druhe tratove na liche koleje je naprosto bezna vec. Ano, mohlo by se z náměsttí Jana Pernera udělat kolejiště pro sudé koleje, ale asi by to moc nadšení nebudilo 😀

Ludva

Již jsem to někomu jinému vysvětloval. Tak znovu. Poslat dva vlaky na stejnou kolej proti sobě při správné funkci staničního zabezpečovacího zařízení prakticky nejde. A zde to zab. zař. bylo funkční. Na stejnou kolej proti sobě ty vlaky, poslala chyba strojvedoucího vlaku RJ který projel návěstidlo zakazující jízdu. Náklad jel od Kostěnic po druhé koleji a protože sudá skupina byla v Pardubicích bez napětí, musel mít postavenou vlakovou cestu do liché skupiny. Ta vlaková cesta křižuje první kolej po které jel vlak RJ. Když RJ projel návěstidlo stačilo jen to, aby “ říznul “ jednu výměnu a jel vlastně po… Číst vice »

Ivan

RJ žádnou vlakovou cestu neměl. Cestu měl jen nákladní expres.

Petr

A jak se dostal RJ k tomu NEXu? Vzduchem?

Leinad

Pravděpodobně neměl volnoznak. Ale výhybky ho někam poslali, proč ne odvraty?

LubosMarek

Před nástupem na směnu odevzdat svůj chytrý telefon strojmistrovi. A vrátit až na konci směny. O
To by panečku ubylo případů projetí na Stůj

Van Houten

Nelze. Sluzebni chytry telefon musi mit u sebe a v ramci moznosti je povinen i prijmout hovor.

Lukas

Dostane služební, nejlépe s blokovanými funkcemi, co s výkonem služby nijak nesouvisí. Technicky řeṣ̌itelné snadno 😀

mouvoj

Musí ten sluzebni telefon byt z nejakeho duvodu „chytry“? Zavolat se da i na obycejny tlacitkovy.

Martin

S vozidlovou GSM-R ten telefon nemusí být žádný. Mobil je pouze substitut do míst, kde pokrytí teđ není.

Sycek

Nikoliv. MT je nutnost v případě náhradního či nouzového spojeni. Ne všude je v dosahu GSM-R a ne vždy musí být funkční. V těchto případech je nutný MT.

Martin

To je ovšem dočasný stav. Ono síť pokrývající celou infrastrukturu nevybudujete přes noc. A ani ten mobil ve veřejné síti není 100% záruka. Jsou místa, kam se nedovoláte ani s ním.

Rudolf L

Už si někdy volal výpravčího přes rychlou volbu (tlačítko 2) ?
Víc jak 20% hovorů se neuskuteční, neboť výpravčí to prostě ignoruje, nebo tam prostě není. Tak že hovor na alternativní telefoni spojení je nezbytný.

Van Houten

Nevím jak u ostatních dopravců, u ČD musí. Obsahuje ruzné provozní aplikace, mimo jiné záložní elektronický jízdní řád.

Sycek

Ano musí být chytrý. Je možné na něm spustit traťové jízdní řády a jiné potřebné aplikace.

Martin

To mŭže být i přístroj, kde máte právě jen ty potřebné aplikace a nic navíc. Žádné fejsbůky, kam si sdílíte fotečky z krásných západů slunce bĕhem jízdy. A takových foteček ze stanovišť tam najdete spoustu.

Han van Meegeren

Zatímco u SŽ se všichni zaměstnanci věnují pouze a výhradně po celou směnu služebním věcem!
Žádné chytré telefony ani jiná zařízení nemají a na služebních počítačích nikdy neviděli jedinou věc, která by nesouvisela s výkonem služby.

libor

taky mám někdy ten pocit, zda to nemůže být tím. ono i nehody na silnici jsou často o tom, že někdo čumí do telefonu nebo kamioňáci snad rovnou na film.. ;-). ale tady za tento názor dostaneme samé mínusy 😉

Sycek

Nemyslíte že se zbytečně upinate na ten telefon jako příčinu? Spise vám odvede pozornost cokoliv jiného než telefon. Únava, nepozornost, obsluha vysílačky, obsluha řídících prvků lokomotivy a mnoho jiných činnosti. Chci vidět firu který si fotí západ slunce při odjezdu kolem navestidla. 🤦

Péťa

A jak se mi dovolají když vypadne na mašině radiostanice? Pošlou holuba?

Martin

A mobil nemůže vypadnout? 😀 Ale jděte, vy brepto.

El Barto

Vy snad jezdíte na stanovišti s těmi strojvedoucími, že víte, že místo trati sledují telefon?

Martin

Vidím fotky na fejsbůku od těch strojvedoucích 😀

Rudolf L

Přestaň sjíždět ten fakingbůk a nikoho neobviňuj

Han van Meegeren

Takže se v práci věnuješ také ko*otinám, místo abys dělal, co máš.
Ještě napiš, kde sloužíš (tedy pokud zde jen chytře nepindáš), abychom si tam dávali zvýšený pozor.

MLesin

Dobrý večer, vážení diskutující. Při diskusích zda LVZ nebo VNPN mělo či nemělo být, mě tedy přijde docela zvláštní, že zadávací dokumentace k této veřejné zakázce „Modernizace železničního uzlu Pardubice“, která je zcela veřejně k dispozici: https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_6657.html v dokumentu (dokumentace pro stavební povolení) Pardubice6.2.2020\D_01_TechCast\D_01_01_ZabZar\D_01_01_01_SZZ\PS_02_21_01\D_01_01_01_022101_A0001_TZ.pdf docela jasně v kapitole 3.2 KONCEPCE ŘEŠENÍ ZABEZPEČOVACÍHO ZAŘÍZENÍ je v podkapitole 3.3.3 Kolejové obvody uvedeno: „Volnost úseků bude zjišťována novými elektronickými kolejovými obvody 275 Hz s přenosem kódu VZ (kódování 75 Hz) na hlavních a předjízdných kolejích trati Česká Třebová – Praha Libeň (1, 2, 3 a 4). Ve zbývajících částech kolejiště bude kontrola volnosti… Číst vice »

Ahr

Gratuluju za dobře odvedenou práci. Hlavní viník toho neštěstí je jasný, jednalo se v rozporu minimálně se stavebním povolením a s tragickými následky. To je na trestní oznámení, doufám že tuhle diskuzi čtou také orgány k tomu zřízené. Na řadě je i Drážní úřad, který vede ve stavební sekci stavební řízení, někdo musel povolit změnu zab.zař. a ten je odpovědný taky, byl jistě souhlas se zkušebním provozem a ten se taky povoluje , předpokládám, že zkolaudované to ještě není. Něco tady hodně ale velmi hodně smrdí a nestačřím se divit, že některé pomazané hlavy na SŽ a na ministerstvu ještě… Číst vice »

Baraba

Nejspíše ale došlo k tomu, že peníze byly čerpány, ale stavba neprovedena a je jedno kde ty peníze skončily, jestli u SŽ, nebo dodavatele. Podstatné je, že dle schválené dokumentace mělo být provedeno, ale pak někdo řekl „Franto, za půl roku bude ETCS, kašli na to“

Han van Meegeren

Pssssst! Neříkat Martinovi!

Petr

Takže zjednodušeně:

Do projektu rekonstrukce národní zabezpečovač napíšeme…

Peníze na něj z EU zkasírujeme…

„Naplánujeme“ přechod na ETCS (až naprší a uschne)…

Národní zabezpečovač nevybudujeme protože:
a) za půl roku, (mááááximálně za 5 let) už stejně musí být ETCS
b) budeme tvrdit že na nár. zab. zař. nám EU nedá peníze
(i když je v projektu)

Peníze zkasírované z EU nám zbydou
(a co s nimi provedeme je v režimu TAJNÉ)
…až na to v EU přijdou, snad je nebudou chtít zpět…

Jirka Marek

Chci se zeptat na jinou věc. Co dělal, tedy spíš nedělal výpravčí u panelu žst. Pardubice? Při projetí návěstidla i při říznutí výměny
začne zabezpečovací zařízení na panelu blikat i řvát. Pak stačí použít Generální stop a VŠECHNY vlaky v dosahu radiostanice se
zastaví. Proč k tomu nedošlo? A výpravčí má povinnost jízdu
vlaků sledovat.

Martin

Od projetého návěstidla přes říznutou výhybku až k místu srážky se bavíme o nižších stovkách metrů. Třista, čtyři sta maximálně. To i při automatické detekci a reaktivním řešení ala automaticky odpálený generální stop vyřešit nemusí, záleží i na rychlostech proti sobě jedoucích vlaků. Protože fyziku tady prostě neočůráte.

Dušan

To už veřejně řekli hasiči ČR, kolik to bylo a tuším, že něco těsně nad 600 m.

Martin

Pokud ten náklad jel kolem 60km/h, což je tak rychlost co s ohledem na předpokládanou postavenou cestu moh… pak urazil cca 17 metrů za sekundu. Na kolik to rozvášnil RJ tušit nemůžeme – to asi ukáže až šetření DI. Ale i kdyby i RJ jel jen těch asi 60, tak furt to máte v součtu 34 metrů za vteřinu. Tak a teď počítejte, kolik máte času…

Petr

Podle videa na „streamu“ jela mašina nákladu do času nárazu 25 vteřin. Na mapě odměřeno cca 275 m. To dá 11m/s, což je 40 km/h.
Jen můj spočítanej odhad, kolik jel RJ, toť otázka…

Han van Meegeren

Pokud budu prohlížet na Gesichtebuchu fotky od fírů, tak vůbec žádný.

Sycek

Jistě. Ale určitě je lepší udělat něco než nic. K čemu potom Gstop je když se nepoužívá.

Baraba

Jsme zase u toho (stejně jako u ostatních nehod co se tadey řešily): ono by to nepomohlo, tak raději nebudeme dělat nic….

Jirka neřeší jestli by to srážce zabránilo, ale ptá se proč k tomu nedošlo…

Dušan

Problém je ten, že (cituji):
Funkce STOP je národní (!) vlastností rádiové sítě GSM-R CZ a je účinná pouze na hnací vozidla s vozidlovou radiostanicí vybavenou příslušnou softwarovou verzí zahrnující funkci spojení STOP, SIM kartu GSM-R s profilem „CAB-Radio“ a
propojenou lokomotivním adaptérem přímo nebo nepřímo přes vlakový zabezpečovač s ventilem průběžného brzdového systému (dále pak „brzdový ventil“).
A toto splňují jen některá vozidla, takže i pokud se STOP vyšle, tak je to věc čistě křišťálové koule, jestli zrovna ty vlaky, co se mají srazit tuto funkci podporují nebo ne. Snad je to jasné.

Martin

Vsak to je jen substitut za GSTOP z puvodniho TRS. Jenže to jsou všechno reaktivní věci, kdy se snažíte zabránit fatálnímu průseru poté, kdy už k jinému průseru došlo.

Pokuď ale zabezpečovací systém apriori ten jiný průser umožní, tak je špatně navržený. A v těch diskuzích tady kolem tím špatným návrhem trpí i „náš“ VZ – který zdaleka neni na všech tratích.

Practicus

a teď si představte, že v systému ETCS standartně bude docházet ke dvoum případům, kdy se „promačkáte“ na návěst stůj do druhého vlaku – přičemž jeden z nich je opravdu nebezpečnej

Martin

To vám ETCS L2 FS prostě a jednoduše nedovolí. Akorát strojvedoucí se budou vztekat, že nad lokomotivou už nemají kontrolu a jsou řízeni na dálku.

Jirka G

Dobrý den, můžete mě prosím říct kdy se v režimu FS, potažmo OS promáčkám ( předpokládám Override), na návěst stůj do druhého vlaku.? Jezdím pod ETCS, tudíž mě zajíma tahle situace.

Y.K.

To byste měl vysvětlit blíže, jak to hodláte realizovat. Jak se „promáčknout“ z plného dohledu.

Leinad

Na lokomotivě to začne řvát. Někteří strojvedoucí jsou na ten řev školení okamžitě brzdit.

parmezano

Pokud se nemýlím jsou Pardubice přepnutý na CDP Praha

Practicus

jenomže lokomotivy, jako je Traxx, Taurus, Vectron na dálku nezastavíte – těm akorát ta vysílačka začne blikat, ale díru do potrubí Vám neudělá

a to se dost divím, že drážní úřad si tohle nevydupal – když němci s rakušákama si můžou vydupat zvlášť sběrač se spešl obložením pro jejich napájecí systém, kdy jeden stojí cca milion, tak ty dva dráty mezi VZ-radiostanicí-ep ventilem jsou opravdu likvidační – ale chápu, že v západní evropě tak prokrokovou techniku neznají

Sycek

Mate naprostou pravdu. Byt je prvotní chyba na straně strojvůdce odpovědnost vypravciho by taky neměla být opomenuta.

Martin

A copak podle vás výpravčí pokazil? Pokuď by nesmĕl postavit vlakovou cestu křížící jinou traťovou kolej jen proto, že u peronu stojí jiný vlak, co po ní za chvíli pojede pak byste nikdy nikam nedojel.

Sycek

Dyt na to reaguji. Použít Gstop.

asdfasdfasdf

Rád bych upzornil, že třeba v Německu se na tratích dovybavených ETCS, PZB neodstraňuje. Hádejte pročpak asi? Ach ano, aby zabezpečil železnici v případě poruchy ETCS ať už na straně infrastruktury nebo vozidla (v podání SŽ se „poruchou“ rozumí, že ho prostě nezapli).

// Pro rýpaly. I v DE jsou to tohot pravidla vyjímky jako jsou novostavby VRT, kde se rozhodlo, že v případě poruchy tam bude Vmax 0 místo 165.

Marky

Jenže PZB je zabezpečovač, dokáže i bez vůle strojvedoucího zastavit vlak a zabránit projetí stůj.
LVZ je věc která nikdy neměla vzniknout. Mělo se radši okopírovat tehdejší Indusi a třeba si pak na jeho bázi vymyslet vlastní PZB.
Mimochodem i proto se u nás tak tlačí na ETCS protože skutečný vlakový zabezpečovač který nezastaví vlak za červenou ale před červenou tu stále nemáme.

asdfasdfasdf

Jasně že LVZ není zabezpečovač, je to ale podpůrný nástroj, který může pomoci strojvedoucímu, což je ten jediný článek na kterém stojí (a případně padá) bezpečnost České železnice. Vzhledem k tomu, že strojvedoucí přežil, tak by vyšetřování mělo ukázat, jestli by mu LVZ pomohl nebo ne.

Marky

To je na LVZ to nejhorší – máme tu aspoň něco, tak desítky let odkládáme něco pořádného. Když se začaly dělat koridory, tak se tvrdilo, že máme aspoň LVZ a tak počkáme na evropský zabezpečovač. Čekalo se na něj čtvrt století. Kdybychom neměli začátkem devadesátých let vůbec nic, tak bychom třeba dnes PZB měli a taky bychom ho mohli jen dovybavit ETCS jako Němci. Ale pozdě bycha honit.
A na sejmutí břímě jediného článku bezpečnosti ze strojvedoucího bohužel jiný nástroj než ETCS nemáme a mít nebudeme.

Practicus

ale prd – kolikrát se v německu čelně střetli protijedoucí vlaky, přitom to PZB mají všude? kolik průserů bylo u nás na tratích vybavených LVZ?

mě napadá jen český brod – ešus do pošťáku

poříčany počítat nemůžete, protože 4. kolej nemá kódování – tzn. je to bez

a výhoda LVZ je ta, že i při stojícím vozidle vím, co mám na návěstidle (a nemusím na něj vidět) – PZB tohle neumí
a když se nic neděje, tak zbytečně neotravuje

vbb

Právěže i na LVZ bylo spousta nehod s projetím stůj.
Namátkou odb. Odra (cca 15 let zpět), nějaké Vranovice? s laminátkou, šestikolák před Krasíkovským tunelem od Hoštejna a nakonec i několikeré Poříčany…

Martin

Když se podíváte na závěry DI z podobných incidentů, kde příčinou je projeté návěstidlo, tak závěrem je především to, že se má nasadit ETCS.

Ale pochopitelně se tento detail rád přeskakuje 😀

Martin

V době svého vzniku – tedy šedesátá léta minulého století – to tak zlé nebylo. Samozřejmě náklady, co to obnášelo (a přepočet na dnešní hodnotu peněz) už zvládne dát dohromady málokdo.

Dnes se kňučí, že ETCS je drahé. Zejména pokuď se bavíme o vestavbě do defacto už muzejních vozidel, co se po našich kolejích stále běžně často prohání. A do poslední chvíle se řešily nákupy stylem „přece ETCS nepotřebujem, a ušetříme“, ten obrat nastal až celkem nedávno.

Practicus

a v případě námrazy na drátech jsou ty muzejní vozidla k nezaplacení

Lukas

Jistĕ, to se houfnĕ vytahují parní stroje z křovin 😀

Martin

Jakože se z rotund vytahají parní lokomotivy? 🙂

zdenek

Pán spíš chtěl říct, že v Německu žádné nesmysly o tom, že PZB nelze díky evropské legislativě instalovat neexistuje.

vbb

Kde se tam NOVĚ instalovalo PZB?
U nás lze LVZ obnovovat a lze i nově instalovat, ale jen za peníze SŽ (na novou instalaci LVZ nejde získat žádné dotace).

Y.K.

PZB bylo odepsáno jako neperspektivní a nově se nezřizuje. Nově už bude jen ETCS, tam kde bylo PZB tam doslouží.

Evropské legislativě to je úplně jedno, ale národní rozpočty běžně mají něco jako „ochrana investic“, které určují do čeho se má investovat a do čeho ne.

Y.K.

Jenže ty systémy mají velmi podobnou úroveň bezpečnosti, tedy jeden nedegraduje druhý. PZB také nepotřebuje kolejové obvody, takže při modernizaci infra se nemusí nic zásadně řešit. U nás se musí řešit, jestli tam vrátit výrazně složitější a citlivější a na údržbu náročnější kolejové obvody nebo tam dát mnohem jednodušší počítače náprav.

Leinad

Nebo posílat signál njinak, třeba kabelem položeným do koleje. (Zase s rizikem, že ho první vlak nesežere a bude vidět i v druhém)

David Peca

Tohle je prostě podpásovka . Oni (správce infrastruktury )to nějak přestavět musí . To,že tam je teď z pohledu zabezpečení stavební mezidobí je zřejmě nutné . Je unfair teď spekulovat „co by,kdyby“. To,že je to teď na strojvedoucím je normální stav na půlce infrastruktury. Ano,není to ideální,ale je to práce strojvedoucího a výpravčího (dispečera). S tím do toho šli. Já nerozumím kolejovým obvodům a ETCS ,musím věřit odborníkům. Doprdele,nerejte do odborníků …

Martin

Spekuluje se co by kdyby a sám pan školitel boharovně přehlíží nehody, kde VZ vůbec ničemu nezabránilo. Ta argumentace stojí na technologiích, co jsou dávno za zenitem – a kde i dává smysl je neosazovat kvůli pár měsícům. Už jen proto, že je spousta tratí, kde není vůbec nic a je lepší ty peníze (kterých není nekonečně) poslat tam.

Šestka

Ano jsou tratě kde není nic. Ale je rozdíl když na jedné z nejvytíženějších tratí jezdím do tmy a promačkám se až do hrobu. Oproti nějaký jednokolejce v horách. To je prostě špatně. Mimo to tenhle mezistav bude ještě 7 let na trati Radotín Smíchov. To je v pořádku? Podle mě ne.

Martin

Do žádné tmy se nejezdí, jezdí se kolem fungujících návěstidel.

A i s fungujícím národnímnVZ se do hrobu klidně promačkáte.

Ivan

Mnoho let jsem pracoval jako výpravčí. Tisíckrát jsem jezdili bez kódu traťové části VZ ať z důvodu poruchy, nebo údržby. Strojvedoucí je člověk, který musí vlak vždy zastavit před návěstidlem zakazujícím jízdu. Pokud mačká a nevěnuje se provozu a nebo nemá poznání tratě a jede je jeho zodpovědnost.

Han van Meegeren

Spoléhat pouze na strojvedoucího je ale cesta do pekel.

Tomáš Záruba

Dovolil bych si vzhledem k debatám níže takový jeden subjektivní žebříček. Dejme tomu, že tratě bez ničeho jsou 0% a ETCS (kromě „stopu“) 100% nějakého mixu faktorů jako schopnost v praxi zabránit nehodě a uživatelské jednoduchosti (= neodvádění pozornosti nad nutný rámec). Potom bych to viděl tak, že: PZB = 90% LVZ na širé trati a v plně kódované stanici bez nedostatečných ZV = 80 % LVZ ve stanicích kde se vyskytují jenom NZV = 60 % LVZ ve stanicích s typickými jízdami na výstrahu, po které může ale nemusí být (avšak typicky bývá) ještě OVy na místě, kde by… Číst vice »

Martin

To je krásná akademická debata. Jenom problém je proprietárnost. PZB je někde, VZ někde jinde… a reálně i u nás VZ není zdaleka všude, kde by si zasloužilo. Řešit v roce 2024 VZ, který je mentálně ze šedesátých let minulého století nedává smysl. Strach z techniky mimojiné ovlivnil i to, že strojvůdce má možnost zabezpečovacímu zařízení do toho kecat. Ale člověk chybuje. ETCS je jediná cesta – a odbourává to proprietární archaismy jednotlivých zemí. Že to občas taky chybuje? Jo, vlak ztratí spojení s RBC – ale pak to co… ZASTAVÍ. Je to nepříjemné, ale je to jediný skutečně bezpečný… Číst vice »

Tomáš Záruba

Vnímáte ale, že nenavrhuju ETCS vyměnit za rozvoj LVZ, a žo se toliko ohrazuji proti tezím typu „LVZ ničemu nezabrání“ a jsem tedy proti často mnohaletému provizoriu (ano, zde snad nikoliv) „bez ničeho“?

Martin

LVZ může něčemu zabránit tam kde je. Ale tam kde není a nebo se něco i jen rekonstruuje s vidinou, že za pár měsíců to striktně nahradí ETCS je jeho osazení splachování peněz do kanálů.

Tady se nebavíme o mnohaletém provizoriu. Je 6.6.2024 a výlučný provoz má začít 1.1.2025. Tedy pokuď si dopravci nakonec nevyvzdorují nějaké vyjímky, že? 😀

Tomáš Záruba

Vy fakt neumíte číst… Vždyť píšu že tady ne. Ale co ta Stéblová (od Rosic), Mikulov atd…?

Martin

Zrovna v Mikulovĕ LVZ ničemu nezabrání. Protože tam ani není 😀

Tomáš Záruba

NO PRÁVĚ!

Protože tam (i jinde) bylo zakázáno jej na „přechodnou“ dobu instalovat, protože „jednou“ bude ETCS (a krom té zbytečně horší „dočasné“ bezpečnosti navíc tím pádem jižně od Stéblové a západně Valtic jezdíme zbytečně jen stovkou).

Pavel

Zhasla světla ramp. Stuhy byly přestřihnuty. Chlebíčky snězeny. Šampaňské vypito.
A potom:
Nejdříve došlo k vypnutí eskalátorů na tolik opěvovanou lávku. Byla vnucena městu a náklady byly spočítány na 2,8 miliony za rok.
Potom se zjistí při nehodě, že na nádraží za 7 miliard nefunguje ETCS a ani původní LS (mimo jiné i přenos návěstidla na stanoviště strojvedoucího). Ale ministr nás uklidní. Teď teda zahynuli lidé, ale od ledna to bude všechno v rychtiku.
Co na to říct?

Martin

ETCS bude povinne az od roku 2025. Ted se tam spokojene prohani vozidla, ktere jim vybavene vubec nejsou.

asdfasdfasdf

on je to hazard na všech stranách, vůbec bych se nedivil, že až to teda slavnostně v lednu zapnou (nechápu proč to na test nemůžou zapnout už teď?), tak podobně jako v Uničově zjistí, že některé balízi jsou nastavené špatně, některé jsou umístěné špatně, někdo nějak popletl antény a nakonec tu slavnostně budeme organizovat zátěžové testy a nakonec termín odsuneme na leden (neznámého roku někdy v budoucnu) a v nejhorším se upraví předpis (který píší sami sobě) aby bylo vše v pořádku a zalité sluncem.

Martin

Na zapnutí i na test jsou potřeba obě strany – jak správce infrastruktury, tak ale i dopravce. Tak funguje na většině tratí ETCS dnes… je to dobrovolné.

Ty termíny ostrého startu bojkotují ale především dopravci. Kterým krom jiného vadí třeba i to, že při ztrátě komunikace vlak z bezpečnostních důvodů raději zastaví.

zyx

To je logické že dopravvi do toho „testovani“ nejdou po hlavě. To že od SŽ dostávají službu (tj. ETCS zabezpečení), který má stále mouchy, a způsobuje to mimořádné zastavení vlaku (což taky není špás zadarmo s navíc to otravuje) a slibuje se vylepšení do budoucna, tak je logické že dopravci start odkládají na to slibované „budoucno“.

zyx

Jen si tam prosím opravte, že ta lávka nebyla vnucena městu, ale naopak město si ji vynutilo místo podchodu, naprojektovalo si ji a nechalo si ji zaplatit.

Pepa

Rád bych se zeptal, v době kdy všechna nová auta musí umět čtení dopravních značek, existuje i pro lokomotivy nějaký software s kamerou a aplikací, která by dokázala jen upozornit a třeba částečně pomohla eliminovat nepozornost a lidsky faktor.

Martin

Ta vec se jmenuje ETCS. Povinna postupne bude, ale ono i samotni dopravci se rozhodne nezasazuji o co nejrychlejsi nasazeni, ze? Nekdy spise naopak… nekteri povinne ETCS se zkusili oznacit i jako diskriminaci.

Petr David

Zeptal bych se, jak je to s cenou mobilní části?

Marky

A to je důležité? Vždyť přece jde o bezpečnost. V diskuzi se argumentuje tím, že nezavést v Pardubicích na půl roku LVZ je šetření na nesprávném místě a že se desítky milionů za obvody a kódování měly utratit. A najednou jde o cenu?

Petr David

Je to velmi důležité, protože cena může snížit konkurenceschopnost železnice.
Aby bylo jasno, nezpochybňuji ETCS!!!! Ptám se na cenu mobilní části, jestli odpovídá nákladům.

Martin

Naopak, konkurenceschopnost se zvyšuje. Protože zavádíte standardizovaný systém, který funguje napříč Evropou.

A nikoliv národní a vzájemně nekompatibilní bastly. Neinteroperabilita vozidel je největší překážka v konkurenceschopnosti.

Aneb kamionem přejedete celou Evropu, ale s brejlovcem či peršinkem do Francie nedojedete.

Petr David

Zdražením dopravy se konkurenceschopnost zvyšuje? Nepodsouvejte nějaké bastly a jiné hovadiny a napište, proč stojí mobilní část 12melounů? Nerozumíte otázce?

none

Jestli chces setrit, nabidni to za 12 tisic.

Petr David

V oboru nepracuji, jen jsem se zeptal. Asi se nedočkám.

David

Cena sa odvija od typu loko, jej veku, poctu kusov. Nejaku jednoduchu odpoved zial nedostanes.

jkt

Myslim, ze se tomu rika “trh”.

Petr David

A já si zase myslím, že toto s trhem nemá nic společného. Zhola nic.

Martin

Dnešní „drahota“ je do značné míry způsobena i tím, že se dlouho čekalo. A teď je prostě velká poptávka. A to vám ceny zvýší.

ETCS není nic, co by vzniklo před třemi roky. Ale dlouho se na něj kašlalo s tím, že přece u nás není. Takže namísto pořizování nových vozidel se sem tahají jinde vyřazené vraky… hlavně že se ušetří, že? 😀

Petr David

Na dvanáct milionů?

Martin

Samozřejmě, že retrofit v principu nebývá levná záležitost. Protože holt musíte vyřešit, jak to naroubovat na desítky let staré ostatní systémy v tom svém muzejním vozítku.

s J.

„Protože holt musíte vyřešit, jak to naroubovat na desítky let staré ostatní systémy v tom svém muzejním vozítku.“

Takže taková Škoda 109E je muzejní vozítko?

„namísto pořizování nových vozidel se sem tahají jinde vyřazené vraky“

Haló? To je krajský koordinátor osobní dopravy? Potřebujeme abyste platili za vlakový kilometr násobně více. Co, že raději objednáte autobusy? Aha, tak nashledanou.

Mimochodem víte že existují i jiné přepravy než okýnka nebo ucelenky?

David

Na 109E bol problém s miestom v loko a s hmotnosťou…

Petr David

Ta muzejní vozítka jsou díky dřívější seriovosti výroby v podstatě stejná.

Han van Meegeren

Ano, ta krabice stojí více než 10% celého vozidla.
A než se všude zavede, bude L2 muzejní šrot.

Moravec

Největší legrace ovšem je, že ten systém napříč Evropou nefunguje, protože jednotlivé země mají své navzájem nekompatibilní subvarianty.

s J.

A když do toho brejlovce narvete mobilku ETCS může za hranice až do Francie? Ne.

Peršink je stejnosměrná lokomotiva, ta dojede nejdále do Žlebu, dále je jaksi jiná trakční soustava.

Ale hlavně že obě vozidla budou muset mít super inter hi tech všeoperativní zabezpečovač. No nevztekej se provozovateli, vždyť jsou na to euro dotace.

Han van Meegeren

A to je právě kámen úrazu.
Za hranice NIKDY většina vozidel vůbec nepojede a je úplně jedno, jak jsou stará, jenže to řadě lidí nevysvětlíte.
Oni mají božské ETCS a jinak nic nevidí a je úplně jedno, zda je příčinou zaslepenost, to že jim to někdo nakecal, že se z toho mají dobře nebo úplně jiný důvod.

vbb

Takže navrhujete mít na trati ETCS pro mezinárodní vlaky a k tomu paralelně barvičkovač nebo nic?

Moravec

Samozřejmě, že to JE DŮLEŽITÉ, protože dopravce na to někde musí vzít. Protože pokud se instalací ETCS ztrojnásobí cena vozidla, tak se to nutně promítne do nákladů, což znamená, že objednatel musí na penězích přitlačit.

Petr David

Nebo objednat silniční vozidlo.

FR 8519

Ta kamera nedokáže přečíst kilometr dopředu semafor v křižovatce s odbočovacími pruhy pro správný směr (“ekvivalent” zhlaví stanice) nebo přečíst značku kilometr dopředu umístěnou za zatáčkou. Kamerou to fyzikalne nejde. A neni to ani rozumnné na silnici, co když značka zaroste? Ale co kdyby každá značka vysílala rádiovou frekvencí co ukazuje. No a potom můžem značky a semafory úplně zrušit, stačí odometrie s občasnou korekcí polohy a jeden vysílač na delší úsek, který přenese co je kde za virtuální značku. A bylo by rozumné kdyby systém byl jednotný po celé Evropě. Mohli bysme to nazvat třeba European Car Control System.… Číst vice »

IGCT

I kdyby se dočasně do doby spuštění ETCS udělalo v Pardubicích nové LVZ, stejně by to bylo k ničemu. I pokud by kabelizaci co chvíli nekoply při rekonstrukci bagry, tak by stejně docházelo k častým krádežím kabeláží, což je u nových staveb pravidelný problém. Takže nové LVZ by vůbec nic neřešilo. Byl by to jen kanál na peníze a bez výsledku.

Martin

I kdyby nikdo nic neukradnul a vše sluníčkově fungovalo, tak konečným pánem saní je vždy strojvedoucí. A ten může signály LVZ ignorovat. Ostatně incidentů s projetým návěstidlem na tratích vybavených LVZ je za ty roky taky hromada.

Tomáš Záruba

A jsou to incidenty typu „vůbec nevím že mám brzdit a jedu do poslední chvíle naplno“? Asi ne.
Pokud by se vůbec něco stalo, tak s řádově menšími následky.

Martin

Vubec nevim, ze mam brzdit? Rozjedu se od peronu, kde je vystraha – tedy signal, ze na dalsim navestidle bude stuj. Minu navestidlo zakazujici jizdu a asi docela rychle, kdyz (pry i) zastavil az par set metru za nim….

Tomáš Záruba

Vtip je v tom, že tu výstrahu lze přehlédnout, popř. nějakým hnutím mysli na ni zapomenout (pokud nemáte místo mozku předpis, tak to musíte chápat).

Marky

Víte co je pozoruhodné? Když selže řidič osobního auta nebo kamionu, tak ho v diskuzích lidi verbálně málem ukamenují, ale pro strojvedoucí je vždy spousta pochopení.
Mimochodem ani ten kamioňák nemá místo mozku předpis a silnice mu vytvářejí spoustu pastí.

Tomáš Záruba

Auto jede podle rozhledu.

Martin

Zatimco vlak ridi slepec 😀

Petr David

Této reakci nerozumím.

Martin

Drážní předpisy snad jízdu podle rozhledu neznají? K čemu tam ten strojvůdce je, když nesleduje návěsti?

Ano, ať je všude ETCS. Ať vlaky neřídí chybující člověk.

Ať klidně vlak radši zastaví, když ztratí spojení s RBC. Furt lepší, než bastl jménem VZ.

Petr David

A jsme u konkurenceschopnosti dráhy. Konečně jste to napsal. A´t tedy auo zastaví, do té doby, než budou všude autonomní vozidla. Už je vám jasné, že mezi silniční a železniční dopravou je větší a větší nerovnováha?

Martin

Železniční síť není tak hustá jako síť silniční.

Autonomní auta v dlouhodobém pohledu jsou samozřejmě cesta.

Ale my jsme dnes ve stavu, kdy se hledají výmluvy proti zavedeni ETCS i na koridoru.

Tomáš Záruba

První odstavec raději nekomentuji. K tomu zbytku: Ale on sakra nikdo nenavrhuje místo ETCS dělat LVZ, co to komu podsouváte? Jasně, že ETCS je lepší (a zřejmě i za ty prachy). V celé téhle diskusi jde o to, že LVZ je MNOHEM lepší než nic.

Martin

LVZ je lepsi nez nic, ale je nesmysl ho monotovat tam, kde za par mesicu bude ETCS. I ve svetle toho, ze je hromada mist, co by si i to LVZ zaslouzila… a proste ho nemaji.

Na draze neni nekonecne mnozstvi penez. Dlouhodobe chybi jinde vic. Furt mate mista, kde bezpecnost stoji jen na telefonu. I o blbym navestidle si muzete nechat maximalne zdat…

Moravec

Sledování návěstí není jízda podle rozhledu. Jízda podle rozhledu je, že jedu tak rychle, abych vlak zastavil na vzdálenost, na kterou vidím. Výsledkem je, že náklady by se ploužily 10 km/h, někde pouze krokem, rychlíky by se řítily max čtyřicítkou.

Petr

Jo, jo… Ztratili jsme spojení, jeďte autobusem. A zítra pro jistotu taky… A možná i pozítří

Emanuel

Tak jasně, něco si za ty ušetřený peníze kupte hezkého. Mít v 2024 hlavní koridorovou trať bez zabezpečení, navíc po rekonstrukci za 7mld je fakt průser.

Martin

Ale ono tam zabezpečení je. Jediné, co nikdo neřešil je LVZ. Které ale – pokud strojvedoucí chce – tak srážce prostě a jednoduše nezabrání. A tady viditelně strojvedoucí chtěl, když se rozjížděl navzdory tomu, že minul výstrahu a blížil se ke stůj. Myslíte, že by ten živák nemačkal?

Roman Cejka

Železniční stavby nedělám, ale obecně nechat hlavní trať bez zabezpečení je neuvěřitelné. Mne taky nikdo nepovolí plynovou kotelnu bez funkční detekce a havarijního uzávěru plynu. A jsou situace, kdy musíme dělat systémy provizorní.

Martin

Nechat trať zabezpečení je samo o sobě blábol. Zabezpečovací zařízení tam bylo a bylo v činnosti. Proč se radši neptáte, jakou rychlostí musel strojvedoucí návěst zakazující míjet, když se vlaky odhadem strazili asi tak 400 metrů až od toho návěstidla? Desítky nehod, kdy došlo k projetí na tratích s LVZ v plné činnosti také hodláte popírat? LVZ se přeceňuje. Tam se spoléhá na to, že strojvedoucí se jeho pokyny řídí stejně, jako se má řídit pokyny z návěstidel. A když kašle na návěstidla, může stejně kašlat i na LVZ. A má moc na to, aby jeho působení překonal a to… Číst vice »

Petr David

A proč nezmíníte případy, kdy LVZ pomohlo? Nehodí se?

Martin

Samozrejme, ze teoreticky muze pomoct. Ale pokud strojvedouci navzdory signalizovane vystraze na cestovem navestidle rozjede vlak, ze stuj mine asi v ne uplne male rychlosti – fakt by to LVZ taky neobesel?

Petr David

Což o to, obejít se dá spousta bezpečnostních prvků. Třeba takový motorkář může jezdit bez přilby. Na mnoha místech v klidu. A přesto přilba zachránila mnoho životů.

Martin

Jenže ten motorkář zabije s velkou pravděpodobností maximálně sám sebe. Zatímco tady máte čtyři mrtvé lidi, co si ten osud nevybrali. Jen proto, že jeden člověk své povinnosti zanedbal.

Ano, technika to může zachránit. Ale ne v podobě LZ. Záchrana se tady jmenuje ETCS, kdy strojvedoucí není ten muž s absolutní mocí.

Petr David

Netuším, proč jste tak brutálně naivní, že srovnáváte dva systémy, které od sebe dělí nejméně půl století. Před padesáti lety byly zcela jiné poznatky a k dispozici byla jiná sočástková základna.

Martin

Ja tu nejsem ten, kdo si tu snazi nalhavat, ze LZ by nehode zabranilo. Prave kvuli tem poznatkum, ktere byly v 60.letech minuleho stoleti jinde.

Tomáš Záruba

Nezabránit něčemu není totéž jako nenížit výrazně pravděpodobnost dané věci.

Martin

Ta pravděpodobnost stojí a padá s lidským faktorem. A ten je nepředvídatelný.

Tomáš Záruba

Ta pravděpodobnost se mění s tím, jaký typ úlohy po tom lidském faktoru chcete.

LVZ mění úlohu „neustále koukej a občas se něco mihne“ na „kdykoli si nejsi jist, mrkni mezi okna/na pult“.
Fakt ten rozdíl nechápete?

Petr

Jenže Vy apriori obviňujete „lidský faktor“ ze snahy LZ „překonat“ a ne s ním spolupracovat a využívat jeho výhod (zvýšení bezpečnosti – proto byl v minulém tisíciletí vyvinut a zaveden) a zatím nic lepšího v Pardubicích nebylo a DOTEĎ není…

Tomáš Záruba

Jenže on to neobchází (ve smyslu „aktivní snahy se tomu protivit“), ale LVZ na rozdíl od návěstidla prostě nepřehlédnete.

Martin

Pokud se na něj vůbec díváte. Taky můžete mechanicky mačkat živák jen v periferní reakci na zhaslé modré světlo… v horším případě podvědomě, když to zahouká. Až když tohle všechno vyignorujete, tak až pak to začně brzdit.

Tomáš Záruba

Byl jste někdy na mašině? 🙂

Ale jinak: Jde o pravděpodobnost toho ignorovaní. To bude „nula celá strašně málo“.

Martin

Častěji, než bych měl 😀

Tomáš Záruba

Tak tam příště jen nečumte do mobilu a neřešte jen ženský nebo šéfy. 🙂

vbb

Tady by bylo důležité, že by se od peronu rozjížděl proti červenému kódu, a tedy s nuceným mačkáním, a po minutí cesťáku by se nic nezměnilo. Na opakovači je pořád červená, já pořád mačkám… a pořád jedu.

Petr

A tohle je vaše krédo kterým se řídíte a podle kterého řídíte:“LVZ se přeceňuje. Tam se spoléhá na to, že se jeho pokyny řídím stejně, jako se mám řídit pokyny z návěstidel. A když kašlu na návěstidla, můžu stejně kašlat i na LVZ. A mám moc na to, abych jeho působení překonal a to návěstidlo prostě projel“
Tak to je docela hrůza že jste to o sobě napsal, mám z Vás strach…

Petr

Vy si fakt (opravdu??) myslíte že strojvedoucí dělá něco „navzdory“ návěstem? Že měl v úmyslu tu srážku udělat a obešel by jakékoli zabezpečení (kromě Vámi do nebe vynášenému ETCS)? Vy ho tedy bez důkazů obviňujete z plánovaného trestného činu hraničícího s terorismem… Já, ačkoli se vlakem pouze nechávám vozit, všechny strojvedoucí považuji za zodpovědné a jakákoliv (opakuji – JAKÁKOLIV) pomůcka která jim umožní eliminovat lidskou chybu (jsou to fakt jen lidi) je VELMI PROSPĚŠNÁ. A když už pro ně nemáte ten geniální ETCS (možná za půl roku, možná za rok, či kdy), tak jim neberte ten LVZ (ani ve jménu… Číst vice »

vbb

Je těžké odhadnout, co by kdyby.
Nicméně v tomto konkrétním případě by fíra před odjezdem od peronu měl na opakovači červenou, takže by musel mačkat a rozjíždět se proti červenému kódu. Po minutí návěstidla by se situace na opakovači nezměnila, pořád by svítila červená, on by pořád mačkal a pořád jel.
Já osobně bych řekl, že z 80% by to dopadlo stejně a z 20% by si fíra všiml malé červené LEDky na pultě a zastavil by.

Tomáš Záruba

Jenže on ani na návěstidla ani na LVZ nekašle. Návěstidlo se mihne a může ho tak přehlídnout. Nebo – bohužel docela často – doufat, že „už to bude postavené“. LVZ nepřehlédne nikdo a že by cíleně chtěl jet plným zrychlením na červený kód, tak to budou promile z procent případů.
Nanejvýš připouštím, že je ta červená na opakovači zdevalvována častým používáním OVy, ale i přesto.

Martin

Tady ty navestidla bylo dve. Predchazelo jedno s vystrahou.

Martin

A „doufat“ ze to bude postavene je… ehm, kravina – prave s ohledem na tu vystrahu. A fyziku, kterou v pripade, kdy se to na posledni chvili nepostavi proste neocurate…

Tomáš Záruba

Ale naprosto v souladu s psychologií člověka. Jezdit třeba osobáky Vyšehrad – Wilson, tak si snad najdu který blbec rozhodl o ZV 1000 m v celém hlaváku (a tedy i v tunelech, a tedy OVy tam co bývala desítky let Vy u portálů) a vysvětlím mu to ručně.

Metoda uvažování „tady to sice vždycky je postavené, ale úplně by nemuselo být, tak radši pomalu“ se výborně hodí pro počítač, ale absolutně ne pro člověka.

Martin

Zrovna mezi Vyšehradem a Wilsonem LZ taky nemáte 😀 Oops…

Tomáš Záruba

Vy neumíte číst? Tohle byla reakce na větev konverzace o „předpokládaní že je to jako vždy“ a to už je věc na VZ nezávislá (mimo ETCS).

Martin

Číst umím. Ale vám uniká, že z pohledu vlakového zabezpečovače je situace v Česku tragická.

A zatímco se řeší Pardubice stylem utraťme pár desítek míčů navíc na pár měsíců, jinde se ty prachy nedostávají dlouhodobě.

Přitom je furt řeč o koridorech.

Tomáš Záruba

To mi skutečně neuniká. Ale pár desítek mega (čemuž mimochodem nevěřím) je z pohledu ETCS plivnutí do oceánu.

Petr

Dobře tedy…
A kam přesně přijde těch „pár desítek míčů“ který se NEutratily v Pardubicích?
A bude OPRAVDU ten ETCS v Pardubicích 1. 1. 2025, jak říkáte?

Petr

JAKÉ zabezpečovací zařízení tam bylo a bylo v činnosti? Opravdu, jaké?

A Vy si opravdu myslíte že strojvedoucí (množné číslo) mají opravdu zájem a nutkání „překonat působení LVZ“? Takovouhle hovadinu si fakt myslíte???

Petr David

Pokud někdo chce spadnout z mostu, spadne. Takové zábradlí není absolutní zábrana a přesto se montují.

Tomáš Záruba

Myslím, že mačkal, ale jel by opatrně i kdyby zrovna nekoukal dopředu, protože by to na něj řvalo a případné chvilkové pozapomenutí (např. dané koukáním zpět na perón během odjezdu???) by se tak vykompenzovalo.

IGCT

Tam ale zabezpečení je. Ale diskutovat s lidmi, kteří o problematice nemají vůbec ponětí, je marné.

Emanuel

Jo, jasně. Předpisem snížíme rychlost na trati na 100kmh a nejednou můžu jezdit jen na světla. S brzdnou dráhou 700m. A budu na to spolihat a tak na dvojkolejce pošlu proti sobě dva vlaky.

Martin

Ta hrůza, že na některých dvojkolejkách je to denní chleba. Počínaje tou mezi Prahou a Hradcem, která mimo jiné poslouží jako substitut v noční výluce. A co teprve hrůza jménem elektromechanika mezi Radotínem a Berounem.

Jaaa

Zato vy jediný ponětí máte, takže hromada je vlastně v pořádku. Řízení rizik nula.

Jako zaměstnanec SŽ vám říkám toto: Pokud v tom, co děláte, hodláte nadále pokračovat, měl byste se sebrat a vypadnout.

Martin

Fajn, kdy bude ETCS všude, pane zaměstnanec? 😀 Já bych uvítal, kdyby se odbouraly alespoň takové archaismy, jako závislost na telefonickém spojení, či paskvil jménem D3.

IGCT

Nikdo neříká, že hromada je v pořádku. Ale dráha byla a je stále o velké osobní zodpovědnosti strojvůdců a zaměstnanců řízení provozu. A pokud tohle nevíte, vypadnout byste měl od SŽ právě Vy.
Na trati, kde je elektromechanika, taky budete po dobu stavby zřizovat LVZ? To snad ne…. A elektromechanika je ještě dobré zabezpečení…..
A Vaše emotivní vyjadřování, to opravdu v zodpovědném zaměstnání nemá co dělat….

Starej

Projetí stůj je už jen vrchol ledovce. Tady je zjevné podcenění toho že si někdo dovolil na půlroku vypnout zabezpečovač na hlavním koridoru. Nikomu nedochází , že velkým zabijakem obecně v dopravě je rutina. A bez přidaného prvku bezpečnosti je pak vypnutí zabezpečovače hazardem. Proč ale vůbec bylo nutno zastavovat rychlik který se právě rozjel je v této věci naprosto zásadní. Ikdyž si tiskový mluvčí budou furt plkat že červená je červená…

Martin

Proč se rozjel rychlík, když před sebou tu návěst zakazující jízdu mít musel. A ještě předtím návěštěnou výstrahu. Že by se honily minuty a doufalo se, že tam to volno padne dřív, než se od cestového návěstidla k tomu hlavnímu dohrabu? Toť otázka 😀

Martin

…ja právě tu nutnost, proc zastavovat z
hlavniho nádraží právě vypravený rychlík, nemůžu pochopit. Rad bych

IGCT

To je úplně jedno. Stůj je návěst. Strojvedoucí je povinen se jí řídit. To je jeho odpovědnost a bohužel v případě lidského selhání i nemalé riziko, které na svých bedrech nese.

Marky

Máte pravdu. U perónu mu svítila opakovaná výstraha. Nevím kam tak spěchal.

Pohádkár

Protože za tím nákladem mohl být další rychlík a tak bylo výhodnější RJ podržet na odjezdu, náklad rychle schovat přes kříž když byl rozjetej a měl tam stahovacku? a pak by odjel RJ a vjel další rychlík co byl za tím Nex. Třeba proto. Nebo to byl jiný důvod, nevim. Každopádně se takto dispecer rozhodl, není potřeba na tom hledat nic zvláštního. Jak už tu bylo psáno, mohl mu zavolat a říct že se chvilku bude čekat. Někdo to dělá, někdo ne. Nelze v tomto směru aparátu SŽ nic vyčítat.

jardaVi

Ono mi to dispečerské řízení připadá z vlaku leckdy podivné. Poměrně pravidelně podvečerní rychlíky z Prahy na Hradec Králové jedou na čas až za Chlumec nad Cidlinou. Pak najednou zastavujeme v Dobřenicích nebo Kratonohách a čekáme na projetí protijedoucího nákladního vlaku. Do Hradce se pak přijíždí se zpožděním pět a více minut. Můžeme s blížícími se pracemi na této trati očekávat taky nějaký střet s nákladním vlakem?

Franta Pepa Jednička

Proč by měl hrozit střet? Jen proto, že vyprávčí si dovolí zastavit lehčí osobní vlak a nechá projet těžší nákladní?
Ono zase s Hradcem je problém, že pokud neodjedete z HK v cca xx:40 nejdéle, tak pak je skupina a neodjedete dřív jak v xx:15 -20, pak stačí těžší vlak, mokro, apod… A holt s tím rychlíkem musíte zastavit, protože to holt nevyšlo. Nebo to jinde nešlo, protože dřív měl vyprávčí plnou stanici, atd…

Petr

A ten rychlík co byl za tím NEX tam čeká dodnes…

KarelzNádraží

Nejsem si zcela jistý, ale protože ČD Cargo vezlo mezinárodní NEx a ten má přednost ?

Petr

Jo, jo… Čínský kontajnery s nějakou chemií mají přednost… Dnes už má všechno přednost.. Před lidma…

Smutný pohled

Takže k 1.1.2025 výhradní provoz? Nebude opět výluka? 🙂

jzms

bude, ale oficialně etcs v provozu, ale ve výluce….

Novomír

Ano, drážní úřad již rozeslal dopis, že jizda na národní zabezpečovač, pokud běží jako STM pod ETCS, je vlastně jízda pod ETCS 😉

Marky

Takže se už zase vymýšlí rovnáky na vohejbáky. Až se něco stane, zase se bude řvát.

Roman Cejka

Mohu se zeptat lidí z oboru, proč nelze mít spuštěný původní zabezpečovací systém a u toho instalovat ETCS? Proč se to realizuje při vypnutém původním systému ?

Martin

A všimnul jste si, že v Pardubicích to vypadá celé jinak? 😀 Navíc staniční zabezpečovací zařízení vypnuto nebylo, fungovalo jak mělo.

jzms

nejste vy autor toho paskvilu, že se to tady tak obhajujete ?

Martin

Jen nemám rád hloupé výmluvy lidí, co nedělají pořádně svoji práci. A základem práce strojvedoucí je sledování návěstí. Tady projel kolem dvou klacků a volno fakt ani na jednom neměl. O motivu, proč se víc rozjížděl v situaci, kdy musel z návěstidel vědět, že na volno prostě nemá můžeme spekulovat 😀

jzms

to že má strojvedoucí sledovat návěsti, tak o tom žádná. Ale co je lepší, když vidím na mašine co je na dalším návěstidle nebo po zastavení vzpomínám co bylo na návěsti , která se mohla po dobu pobytu změnit ?

Martin

I na tratích, kde VZ je k projetí návěstidel naprosto běžně dochází. VZ bohužel nemá absolutní moc nad lokomotivou. Nehledě na to, že je hromada tratí, kde VZ nemáte vůbec – a třeba i v Praze nebo Brně. A nebavíme se o lokálkách.

Petr David

Spousta různých zařízení nemá absolutní moc a přesto se používají. co třeba takové zábradlí na rozhledně?

Martin

Tady se ale bavíme o LVZ a tvrzeních někoho, že kdyby tam bylo, tak se nehodě dozajista zabránilo. Což ale není pravda a statistika nehod z tratí, kde příčinou bylo projeté návěstidlo i na trati LVZ vybavené mi dává za pravdu.

Tomáš Záruba

LVZ by nehodě nezabránilo. Ale to neznamená, že by zcela zásadně nesnížilo pravděpodobnost jejího vzniku a/nebo míru následků.

Martin

Pouhá spekulace.

Tomáš Záruba

Ó nikoliv.

Kropáčovka, Káranice atd by se s LVZ prostě nestaly. Tam to bylo „přehlédl / doufal že už“.

vbb

Kropáčovka a Káranice by se MOŽNÁ nestaly, protože úplně stejné Vranovice či krasíkovský tunel či odb. Odra se prostě staly.

Petr David

Dozajista? Kde to vidíte?

Petr

A statistika z tratí kde se nejezdí vůbec je že nehodovost je nulová… Což takhle že by SŽ vyrobila předpis (nazvěme ho třeba „D4“) který by v rámci bezpečnosti zakazoval jízdu všech vlaků (i „nevlaků“ – pro jistotu) – bezpečnost je stoprocentní… Hurá…

vbb

D4 ne, to je Radioblok.
Možná je volná „D5“ 🙂

Petr

Díky, já na D4 netrvám… 🙂
Klidně se to může jmenovat „totální bezpečnost“
A všude uděláme cyklostezky

Jaaa

A já nemám rád lidi, co si myslí, že zabezpečení rovná se vydávání příkazů.

jzms

jde to , ale stojí to peníze….

Marky

Problém je v tom, že vy původní systém „vypnete“ tak, že ho zlikvidujete. To zařízení je úzce propojené s původním stavem kolejí a nejde nabastlit na nové kolejiště, musel byste ho udělat celý znovu a stejně by v určité fázi stavby nefungoval.
Velice primitivně řečeno je to stejné jako byste chtěl na silnici odfrézovat asfalt a zároveň chtěl nechat původní vodorovné značení.

Martin

Provizorní mobilní zabezpečovačky se u podobných velkých stavebních akcí dělají celkem běžně a často si jejich existenci ani neuvědomíte.

Marky

Ano, ale nevím kdy by se v rámci provizorky dělalo i kódování. To se na začátku stavby vypne (resp. v okamžiku kdy se před likvidací vypne původní zabezpečovačka) a nastaví se až na definitivní stav.

Martin

Však máte hlavní tratě, kde VZ ani není. A pokuď má strojvedoucí moc toto obejít, pak se jen vytváří falešný pocit bezpečí.

Petr

Strojvedoucí má „moc“? Týýýýjo, to teda koukám…
Já bych spíše řekl že strojvedoucí TOHO MÁ moc… V letadle musí být dva piloti, na lodi musí být předepsaná posádka, ve velíně jaderky jich je taky jak nas… a (teď obecně) fírovi sebrali pomocníka, musí znát konstrukci mašiny, mnohde dělat posunovače, vlakvedoucího, prodávat jízdenky… Jen podle starých dokumentů na YT jak slibovali, že se strojvedoucí bude soustředit jen na řízení a nic a nikdo nebude odvádět jeho pozornost… Kdeže loňské sněhy jsou…

Petr

Takže papaláši se poplácali po ramenou,oslavili,jak se jim rekonstrukce povedla.Nějaké zabezpečení mrdup,mašinfíra je za to přece placený,tak ať se stará.Děláme to pro ovčany,tak vo co go.Vždycky jsem slyšel,že ti vedoucí nahoře mají tak vysoké platy ,protože nesou za všechno odpovědnost.Tady se ale k tomu nikdo z paloňů nehlásí,to oni ,my nic.

Martin

Nejvyšší čas ETCS L2 spustit. Někdo sice bude prskat, občas to při rozpadu komunikace s RBC sice zastaví vlak, ale pořád je to lepší stav než když borec na stanovišti může cokoliv.

Takyfíra

Souhlas, nezapomeňte Martine poslat fakturační údaje. Nákladní dopravci a držitelé vozů Vám rádi naúčtují ty stovky plochých kol a přetržených šroubovek vzniklých z důvodu opakovaného rychločinného brždění z vysoké rychlosti díky ztrátě komunikace palubní jednotky. Upřímně se na spuštění provozu ETCS těšíme. Asi se nepředřeme. Ono toho z nákladní dopravy koridory moc neprojede.

jkt

Jak se pri brzdeni trhaji sroubovky?

Dušan

Občas ? Např. na úseku Praha – Český Brod to po 1.1.2025 zastaví vlak asi v průměru 2x denně, tj. 365 x 2 = 730 zastavení ročně – to už je u mě stav téměř neprovozuschopnosti systému, ale podle Správy železnic je to normální i když každé nouzové zastavení znamená minimálně 10 minut do opětovného rozjezdu vlaku a celkem tedy 122 hodin, kdy se nepojede. Nehledě na možnost zranění cestujících, plochá kola apod.

Petr

Podle Správy železnic je NOUZOVÉ zastavení normální??? Tak to tedy není normální Správa železnic…

jardaVi

Klasickej předvolební sračkomet politickejch kašpárků…

FFranta

Důležité! Kódování s kolejovými obvody bylo při právě dokončené rekonstrukci instalováno, ale na požadavek ministerstva dopravy bylo dodatečně sneseno. Teď jsou v místě pouze pozůstatky nových kolejových obvodů. Není tedy pravda, že se znova kódování neinstalovalo.

Martin

Představa, že to kódování by nehodě zabránilo je směšná. VZ dává strojvedoucímu možnost vše ignorovat a jet na vlastní odpovědnost. Aneb fíra přece ví nejlíp, co je před ním a žádná technika mu do toho kecat nebude!

Tomáš Záruba

Jenže on to nechce ignorovat, není sebevrah. Smyslem LVZ není chybě aktivně bránit, ale umožnit nápravu situace, kdy přehlédl nebo zapomněl (nebo tzv. „nevidí a doufá“, jakkoli to samozřejmě není správný postup).

To, že je LVZ „jen barvičkovač“ – ano, ale bez toho „jenom“. Jistě, ETCS je lepší a už aby bylo. Ale když není, tak na stupnici mezi „nic“ a „ETCS“ je LVZ někde na 80 % užitku.

Martin

Jasně, a proto se od peronu oproti výstraze rozjel tak, že zabrzdil až asi 400 metrů za projetým návěstidlem.

Tam se fakt nabízí varianta, že do poslední chvíle doufal, že mu tam padne volno a postaví mu to. A on nažene pár vteřin… a tam vás LVZ neochrání.

Dušan

Táák určitě….LVZ pohlídá na vlaku trakci (15/25/3kV) ? NE LVZ pohlídá na vlaku výšku peronů (550 x 760 mm) ? NE LVZ pohlídá průjezdný průřez tratě ? NE LVZ pohlídá nezastavení vlaku v tunelu mimo bezpečnou oblast při požáru ? NE LVZ zabezpečuje bezpečné vycouvání vlaku z tunelu v případě nutnosti ? NE LVZ umí hlídat dveře ? NE
Je vůbec něco, co LVZ umí minimálně stejně dobře jako ETCS ? Ne, v zásadě vůbec nic, když to porovnám atom po atomu vedle sebe ?
LVZ je maximálně 20-30 % ETCS.

Tomáš Záruba

Jenže to jsou všechno marginality. Pokud jde o snížení pravděpodobnosti srážky vlaků, tak funguje velmi efektivně.

Martin

Ano, u Českého Brodu v roce 2020 LVZ nehodĕ také „zabránilo“. Kde máme toho strojvůdce z Ešusu, aby nàm o tom povyprávěl?

Tomáš Záruba

To už ale na LVZ nejel, jel na de-facto přivolávačku.

pzag

Takže někdo to tam celé vymyslel, nachystal, postavil a pak zase odmontoval a odnesl, jo?

jardaVi

A už je v cele předběžného zadržení?

Roman

Takže je tady šance že se podobná mimořádná událost může zopakovat.

Martin

Ta šance je na spoustě tratí. Vyražte z Prahy směrem na Beroun 😀 Tam není dohromady nic. Taky jde o koridor.

Pavel

vyjádření majitele společnosti zabezpečovačem vybaven nebyl. .. Traxx3 nemá LVZ ?

Martin

LVZ vám vlak jedoucí proti návěsti zakazující jízdu nezastaví, pokuď to strojvedoucí chce.

jzms

to neudělá ani etcs, ale maximálka bude 40

Martin

ETCS v L2 aka full supervision to rozhodně udělá. Strojvedoucí tam je pouze jako pojistka, co tam je pro případ selhání techniky. Ale primárně vlak neřídí.

Petr

Takže strojvedoucí půjdou po instalaci ETCS L2 s platem max. na 1/3 ?? To je dobře, to se ušetří peněz na dráze kde jak Vy tvrdíte peníze schází…
Nová pracovní pozice na dráze – „pojistka pro případ selhání techniky“, zkráceně „strojpojistka“… Hahahahahahaha… 🙂

Pavel

jezdí i na Slovensko … měl by mít MIREL ?

Pavel

162 vybavovali Mirelem, když přišly z Itálie .. co Traxy ? … dvojky ani trojky nemusely ?

Lukáš Chytil

Samozřejmě, že má, jinak by mohl u nás maximálně 100. Má normálně Mirel.

Pavel

no právě … proč tedy majitel říká, že Traxx zabrzpečovačem vybaven nebyl?

Pavel

Traxx3 už dodávají včetně palubky ETCS … to Jančura neví ?

Jaaa

Standardním postupem všechny zodpovědné papaláše ze SŽ na hodinu…