LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Plzeňský kraj zkusí vybrat dopravce pro provoz od roku 2023 „rozstřelem“

Most přes přehradu Hracholusky. Pramen: Plzeňský krajMost přes přehradu Hracholusky. Pramen: Plzeňský kraj

Důvodem přímého zadání jsou i nejasnosti s termíny kolem zavádění ETCS.

Plzeňský kraj řeší, kteří dopravci budou jezdit na velké části trati od konce roku 2023. Vybírat je bude takzvanými tržními konzultacemi, někdy přezdívanými jako „rozstřel“.

Půjde o maximálně desetileté smlouvy do roku 2033 na tratích, kde dosud jezdí České dráhy. Postup uzavření nových smluv takzvaným přímým zadáním schválili již krajští radní. „Oslovíme všechny dopravce, kteří v Česku působí, a porovnáme jejich nabídky. Bude to pro nás výhodnější postup i kvůli tomu, že nevíme, kdy přesně bude na jednotlivých tratích zaveden zabezpečovat ETCS,“ řekl krajský náměstek pro dopravu Pavel Čížek.

Jde o legální způsob výběru dopravce, který použila většina krajů. Zadavateli při něm odpadá možnost komplikace tím, že některý dopravce zablokuje soutěž u antimonopolního úřadu. Plzeňský kraj s tím má čerstvou zkušenost: výběr dopravce pro Pošumaví blokovaly neúspěšně České dráhy několik měsíců. V případě sporu ČD a kraje šlo rovněž o problém s ETCS.

Povinná instalace ETCS může zásadně proměnit následnou cenu za kilometr. Kraj proto půjde cestou kratší smlouvy pro případ, že na některé tratě bude v horizontu 10 až 15 let nutné nasadit vozidla s ETCS. Aktuální smlouva s Českými drahami počítá s provozem do prosince 2022 s opcí na prodloužení jeden rok.

Podle materiálu pro radní je možné uzavření zakázek i na jednotlivé linky. Půjde o výkony na linkách. Některé výkony se snažil kraj soutěžit už dříve, konkrétně Plzeňsko a Český Les. Kvůli vysoké ceně ale nakonec soutěž zrušil. „Objednatel předpokládá uzavření více smluv o veřejných službách v přepravě cestujících přímým zadáním,“ uvádí se v materiálu.

Plzeňský kraj je jedním z mála v Česku, který vybral pro některé provozní soubory dopravce v otevřených soutěžích. Jde konkrétně o linku P2 z Klatov do Berouna a provozní soubor Pošumaví, kde letos vyhrál GW Train Regio. Kraj finišuje s přípravou soutěže na provoz linky P1 z Horažďovic až do Chebu.

Pro které linky bude kraj hledat dopravce

P4 Plzeň – Žihle
P13 Plzeň – Bezdružice
P14 Planá u Mariánských Lázní – Tachov s možností vedení spojů do/z Plzně
P21 Rokycany – Nezvěstice s možností vedení spojů do/z Plzně
P22 Plzeň – Radnice
P24 Železná Ruda-Alžbětín – Klatovy s možností vedení spojů do/z Plzně
P31 Nýřany – Heřmanova Huť s možností vedení spojů do/z Plzně
P32 Poběžovice – Staňkov – Holýšov
P33 Domažlice – Tachov
P34 Domažlice – Furth im Wald
R16 vybrané spoje linky R16 (spěšné vlaky a rychlíky) v úseku hranice kraje – Rokycany – Plzeň – Klatovy – Železná Ruda-Alžbětín

Tagy České dráhy ETCS Plzeňský kraj seznam tržní konzultace
40 komentářů