LOT 3a leaderboard

GW Train Regio převezme vlaky v Pošumaví. Místo regionov budou jezdit nejspíše RS1

Vizualizace motorového vozu Stadler RS1 v barvách Plzeňského kraje. Foto: GWTRVizualizace motorového vozu Stadler RS1 v barvách Plzeňského kraje. Foto: GWTR

Cena za modernější vlaky se liší jen o dvě koruny od toho, kolik kraj platí za regionovy.

České dráhy přišly o další výkony v regionální dopravě. Soukromý dopravce GW Train Regio začne od prosince 2023 zajišťovat provoz na pošumavských tratích pro Plzeňský kraj. Cestující čekají modernější a rychlejší vlaky, než na tratích jezdí dosud.

Jde o výsledek otevřené soutěže a následné elektronické aukce, zadání zakázky dnes na mimořádném zasedání schválili krajští radní. Po jednání o tom informoval náměstek hejtmany pro dopravu Pavel Čížek (STAN). Dopravce nakonec u desetiletého kontraktu nabídl průměrnou cenu 155,94 Kč za kilometr v takzvané brutto smlouvě, u které jsou příjmy z jízdného plně kraje.

Jde o výsledek, který dokazuje pozitivní efekty otevřených soutěží v dopravě na veřejné rozpočty. První rok bude GW Train Regio jezdit za cenu 142,45 Kč, což je o 1,95 Kč více, než dosud jezdí České dráhy na těchto tratích regionovami. GW Train Regio musí podle podmínek soutěže nasadit modernější vozidla s lepší akcelerací a komfortem, v nabídce kraji prezentoval motorové vozy Stadler RS1. Řada krajů platí Českým drahám bez soutěže za regionovy přes 150 korun za kilometr, ceny nejsou ale vždy úplně porovnatelné: záleží především na konstrukci jízdních řádů a proběhu vozidel. „Stadler RS1 je pravděpodobnou variantou pro tyto tratě,“ potvrdil předseda představenstva GWTR Peter Bosáček.

Lepší přípoje v Klatovech a Horažďovicích

Pro Pošumaví chtěl kraj nejméně šest motorových vozů nebo jednotek s 65 a více místy na sezení. V každé jednotce ale musí být oddíl, který umožní přepravu až osmi jízdních kol a dvou kočárků. Musejí být po rekonstrukci interiéru, vybaveny zásuvkami a Wi-Fi a musejí jezdit minimálně stokilometrovou rychlostí. Rozsah desetileté smlouvy je 7,56 milionu vlakokilometrů.

„Pro cestující půjde o velkou změnu. Díky lepší akceleraci se budou moci změnit i jízdní řády, vlaky budou v Horažďovicích a Klatovech lépe navazovat na osobní, zkrátí se jízdní doby,“ dodal Čížek.

Plzeňský kraj je prakticky jediným v zemi, který se vydal cestou otevřených soutěží na výběr železničních dopravců. I díky tomu dochází k velké modernizaci souprav. Většinu zakázek získaly dosud v kraji České dráhy. Ty jsou jediným zájemcem v zakázce pro provoz na tratích v Českém lese a v oblasti Plzeňska.

O zakázce měli radní rozhodovat původně už v pondělí, nakonec došlo k posunu až na dnešní mimořádné jednání rady. Zakázka se týká linek P11 Horažďovice předměstí – Sušice – Klatovy (s možností vedení vybraných spojů v úsecích Horažďovice předměstí – Strakonice a Horažďovice předměstí – Nepomuk) a linky P23 Domažlice – Klatovy. Zakázku se snažily České dráhy napadnout u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, námitky státního dopravce ale antimonopolní úřad definitivně zamítl.

Pro České dráhy jde o další ztracené výkony za poslední půlrok. Na konci loňského roku rozhodl Liberecký kraj, že provoz takzvané Českolipské železnice zadá Die Länderbahn CZ.

Tagy České dráhy GW Train Regio GWTR Plzeňský kraj pošumavské lokálky seznam Top trať 185 Horažďovice - Klatovy - Domažlice
292 komentářů