Plzeňský kraj zkusí vybrat dopravce pro provoz od roku 2023 „rozstřelem“

Most přes přehradu Hracholusky. Pramen: Plzeňský krajMost přes přehradu Hracholusky. Pramen: Plzeňský kraj

Důvodem přímého zadání jsou i nejasnosti s termíny kolem zavádění ETCS.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

Můžeme toho chtít, ale…………. pozor na úřad ! Možná příčina nehody u Domažlic. http://www.fscr.cz/zajmy.php?id=130

krteček

Když může být linka P1 Horažďovice – Cheb, dost určitě by stálo za myšlenku linka P1 Strakonice – Cheb. Je to jen cca 17 km vedle a Strakonice jsou čtvrté nejlidnatější město jihočeského kraje.

libor

otázkou je, jak taková linka P1 bude nakonec vypadat, bude to si Hora-Cheb, ale většina vlaků bude končit nejdále ve Stříbře, do Chebu pojede sem tam něco… Jinak tomu moc nerozumím, hlavně s ohledem na vznik spoje Plzeň- KV přes Cheb.

suri

To je podobné jako s linkou P2, která vysoutěžena byla, s vysoutěženým dopravcem se rozjede od prosince a měla být jakousi vlajkovou lodí spolupráce obou krajů s nasazením fungl nových vozidel. Honosně je trasa uváděna jako Klatovy -Plzeň – Beroun, reálně do Klatov to zajede jedenkrát za den, jinak to bude po omezení výkonů ve Středočeském kraji změť jednotlivých spojů v náhodných trasách začínajících v Přešticích nebo Plzni tu do Rokycan, jindy do Hořovic a někdy tedy až do Berouna, často po trase ještě s časovými omezeními pro různé dny. Též využití pantera, který po 16 přijede do Klatov a… Číst vice »

martinek.k

Bohužel to je tak :-/ Mohla to být taková vlajková loď, nová vozidla, bez přestupu v Plzni, zkrácení jízdních dob, pravidelný takt… místo toho to zase bude poloosekané torzo. Z části díky IDSK, která se zatím ani neobtěžuje o tom informovat.

Marek Kubík

IDSK rád neinformuje a pak si kraj stěžuje že těmi vlaky, případně jinou dopravou nikdo nejezdí. 😀 Komu shůry není dáno, tomu není pomoci! 🙁

Daniel Jablonecký

Co konkrétně máte na mysli?

kakov

linka Horažďovice-Cheb je jen papírová záležitost, asi kvůli tomu, aby třeba poslední spoj s vozidlem za dotace mohl pokračovat až do Chebu, nečekejte tam nějaký pravidelný takt, jak píše Libor, nejdál do Stříbra…..

Strakonice vyžadují spolupráci JčK, tam bude možná ten problém, s KvK spolupráce je, takže asi pro to…..

Haha

P1 západ je Plzeň – Cheb – Karlovy Vary, P1 jih Plzeň – Horažďovice. Jde právě o možnost míchat vozidla využívat různě posily z obou větví + zejména po modernizaci tratě 191 půjde mít přímé spoje. Problém do Strakonic visí na neochotě JIKORDu to platit.

On první

Výběr bude snadný, buď ČD a nebo jiní dopravci někde seženou další ojeté motoráky. Aktuálně jich v Čechách moc volných není a většina dopravců stabilizuje provoz po minulých soutěžích a nejspíš nebudou mít zájem jít do dalších větších akcí.

PvvS

O 810 dneska nikdo nestojí . A kraj pokud má trochu rozum, tak dá podmínky, aby tam nešly naflákat ani 810/854 ..

Robert

V Pošumaví pokud vím zakázal soud kraji uzavřít smlouvu s GWTR, ale ta již byla uzavřena. To spíš něco vypovídá o našem soudnictví a jeho rychlosti než že by ČD něco jen tak neúspěšně blokovaly, jak lze pochopit z článku.

Haha

Nezakázal.

Robert

Zakázal

Karl vB.

Nějaký odkaz na váš zdroj by byl?

Kamui

Opravdu to nemůže nikdo napadnout? Já si také myslel, že přímé zadání znamená, že zadavatel si vybere libovolného dodavatele a svoji volbu nemusí nikomu zdůvodňovat. Ovšem když na provoz libereckých rychlíků dala nabídku Arriva, aniž by o to byla žádána, tak ÚHOS nařídil ministerstvu, že i nevyžádanou nabídkou se musí zabývat.

Honza

Takže zase se hledá dopravce na poslední chvíli. Pak se zas bude kraj divit, že se přihlásí jen ČD a cena bude moc vysoká. Jak to dělají v tom Německu, že soutěží třeba pět let dopředu?

Gargy

Tak ČD nejdražší nejsou ..tím jsou kzc s 169 Kč za vlkm

Axel

Souhlas – není pravidlem, že automaticky je firma ČD nejdražším dopravcem. viz Vizovice-Zlín-Otrokovice, kde nabídky Arrivy byla dražší (a firma RGJ nic nenabízela)

Otázkou je, zda-li firma ČD to nechce „švindlovat“ přes švindlované nepřímé dotování, což možná je: prodej České republice pozemků firmy ČD, které jsou pod kolejemi za průměrnou cenu 500 Kč/m2…

Pokud už je nezbytné odkupovat všechny tyto pozemky, tak je otázkou proč Česká republika nepoužije právo vlastníka firmy ČD, tj. přes snížení základního kapitálu firmy ČD by si Česká republika „vzala“ tyto pozemky bez nutnosti platit desítky miliard do firmy ČD…

Gargy

On jde o převod pozemků na správu železnic ..s tím ČR nemá v podstatě nic .nevím s čeho vycházíte že to budou miliardy?

Axel

Nesmysl. Promiňte, naprostý nesmysl… Ty desítky miliard, které ČD požaduje, by byly zaplaceny z kapes nás, daňových poplatníků… Rozhodně jsem pro, aby firma ČD dostala to co má dostat, ale tahle transakce mi připadá ve stylu „Faltýnek pozdravuje“… – bez rozmyšlení , – za dosti vysokou (asi předraženou) částku, – bez nachystaného řešení, o budoucím využití, pokud pozemky budou odkoupeny (viz např. lokální železnice Hodonín-Čejč-Zaječí … např. v samotné obci Čejč má firma ČD zhruba 2 hektary pozemků) Jsem pro, aby jednotliví dopravci měli rovné podmínky. Tj. nikdo nenutí firmu ČD, aby provozovala parní vláčky, jestli je to ekonomicky ztrátové…… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Bezplatné jízdenky ČD nikomu neposkytují … ani SŽDC ….
Férovým přístupem k cestujícím je, že cestující má možnost výběru mezi dvěma dopravci … v lichou pojede dopravce A, v sudou dopravce B … zákazník má na výběr ….

Axel

Nevím přesně jak to mají ČD a SŽDC ohledně jakýchsi speciálních dodávek služeb (jízdného)…

V každém případ zopakuji – ať mají rovné podmínky, ať je kultivována konkurence… A je mi jedno jestli menší železniční dopravci mají 2% nebo 10% z kapacity vlaků v ČR (nyní mají zhruba 5 až 7% z cca 300 tisíc sedaček ve vagoncích)

Není důležité jakou barvu má kočka, důležité je, aby chytala myši… a pokud ne, tak aby šance zapojit i jinou kočku, která bude mít větší chuť chytat myši.

Jiří

SŽ toho vlastní pramálo. I nádražní budovy vlastní stát (Česká republika, můžete si ověřit na katastru) a SŽ s tím jen podle zákona 77/2002 Sb. hospodaří.

Axel

Přesně tak, Česká republika je vlastníkem… A některé složky státu / příspěvkové organizace mají právo používat tento majetek (tj. s právem používat není automaticky spojeno právo prodat).

Miroslav Zikmund

Stát firmu ČD a.s. nevlastní … vlastní POUZE akcie firmy ČD a.s.
Z hlediska práva to není jedno a totéž ….
Máte nějaké akcie, například ČEZu ? Jako vlastník akcií nejste vlastníkem ČEZu …

Axel

Mýlíte se, Česká republika může rozhodnout o snížení Základního kapitálu firmy ČD z nynějších 20 miliard Kč… Akorát namísto peněz by Česká republika dostala od ČD pozemky, nikoliv peníze.

Je to standartní způsob. Samozřejmě je nutné dodržet Zákon 90/2012 (tj. valná hromada, zákaz poškozování věřitelů atd.).

noerf

Bude zajímavé s čím jednotlivý dopravci přijdo a jak se jejich přístup bude lišit. Někde bude provoz pod ETCS do roku 2030 a někde do roku 2033 ETCS nebude potřeba.
A na nové jednotky všude nebude kraj chtít uvolnit peníze, neboť po covidu jich kraje budou mít méně a do dotované dopravy budou chtít dávat co nejméně, protože výdaje ušetřené na dopravě mohou investovat jinam.

Axel

některé nevyužité ojeté dieslové vagonky fy DB:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?032,5934451

Ares

Na trhu jsou úplně jiné soupravy. Zrovna tohle opravdu není to, co by kraj chtěl.

Axel

A čím konkrétn by se mohli svézt cestující v ČR, řekněme, za jízdné zvýšené na max. dvojnásobek oproti současnosti ? Jasně, že mají své místo v nabídce cestujícím i takové dieslové vagonky jako řada 854 (za určitých okolností)

Samozřejmě, že takové „skladovky“ jako DB 605 (ICE TD) nebrat -:)

Míříte na něco od RENFE, když už se zaháčkovali v LEO Express?

Beny

Od RENFE nelze – jiný rozchod.

Axel

Tak my víme, že španělský dopravce provozuje vlaky RENFE 594 odvozené od typu používaného v Dánsku či ve Švédsku … spíše je otázkou zda-li by se vyplatily nějaké zásadní investice do předělání podvozku… což nevím.

Pokud jde o hypotetickou možnost, které dieslové vagonky od RENFE jsou k mání, tak minulý měsíc bylo vyřazeno cca 25 kousků dieslových vagonků RENFE 596 staré cca 25 let a prý servisně náročné (kapacitou je menší než RegioNova)
https://fr.wikipedia.org/wiki/Renfe_s%C3%A9rie_S-596

Výkolejka

Už jsem Vám jednou vysvětloval, jak je železniční doprava financována a že k žádnému násobnému zdražování jízdného kvůli novým vozům nedojde, tak už s tím dejte pokoj!!!!

Axel

Nikoliv… už naši předkové, že nelze donekonečna umělým způsobem hnát/přečerpávat vodu PROTI sklonu koryta potoku.

Podobně jako se zhroutil domeček z karet česko-slovenské ekonomiky po roce 1985 vlivem zdražení od klíčového dodavatele a vlivem kolapsu klíčového zákazníka viz str. 115 a následující zejména kapitola „Proč Sovětský svaz subvencoval Československo a další země východní Evropy?“
https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/104781

Stejně podobně rychlý kolaps může nastat v dálkové dopravě, zejména železniční, neboť funguje pod své možnosti …

Takže pane Výkolejka, tímto jsem naposled zareagoval na Váš komentář, neboť dáváte přednost svým názorům, aniž byste si ověřil fakta. Přeji Vám vše dobré.

Výkolejka

Mozna by bylo nejlepsi kdybyste nereagoval na nikoho a na zadny clanek. Vase pseudoekonomicke teorie a znalosti jsou totiz skutecne k smichu …

Beny

Jsou? Mě přijde, že odpovídající vozidla se schánějí dost těžko. Soudím ale jen dle toho kolik u nás jezdí 810, 814 atd.

Ares

Ano, jsou. Ale stojí peníze.

Axel

Někde 810/RegioMouse opravdu budu udržováno v provozu „zuby nehty“

… Ale na některých linkách už dávno měla nastat změna… např. z Čejče do Hodonína IMHO nedává smysl provoz ani vagonku 810…

P.S: IMHO hlavním problémem asi nebude koupit, jako spíše větším problémem bude TCO, neboť u koho to servisovat za rozumné peníze?

Tj. řešením je mít spoustu starších vagonků do zálohy Viz ty dva polské dieslové vagonky, které si koupil GWTR (asi jako zálohu, nevím).