Drahý protest Českých drah proti soutěži Plzeňského kraje. Přišly o 28 milionů korun za kauci

Regionova ve stanici Sušice. Foto: České dráhyRegionova ve stanici Sušice. Foto: České dráhy

České dráhy se chtějí kvůli výsledku celého řízení obrátit na soud.

Stížnosti na soutěže krajů či ministerstva dopravy poprvé vyšly České dráhy velmi draho. Přišly o kauci 28 milionů korun, kterou musely složit k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) kvůli řízení týkající se soutěže Plzeňského kraje v oblasti Jihozápad. Kauci zaplatily v říjnu loňského roku v době, kdy byl předsedou představenstva Václav Nebeský. Pro podání návrhu hlasovalo tehdejší kompletní představenstvo.

„České dráhy složily v souvislosti se svým návrhem kauci ve výši 28 milionů korun a následně žádaly, aby jim bylo 18 milionů navráceno. Úřad nicméně žádosti nevyhověl. Kauce podle zákona o veřejných službách v přepravě cestujících nemá horní limit a její výše skutečně činila 28 milionů korun,“ potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

České dráhy se snažily ještě ÚOHS přesvědčit, aby přezkoumal, zda nešlo o koncesi. U té je horním limitem deset milionů korun. Znaky koncese ÚOHS v této zakázce ale neshledal.

ČD: Máme pravdu, půjdeme k soudu

Podle zákona musely České dráhy složit jedno procento z předpokládané ceny služeb, aby ÚOHS případ začal řešit. „Na rozdíl od oblasti veřejných zakázek bohužel není zřejmé, zda má u tohoto řízení také platit horní limit výše kauce. My máme za to, že ano a budeme chtít o tomto svém postoji přesvědčit též soud, neboť takováto úprava může být v konečném důsledku na újmu těm, kdo by se případně chtěli bránit proti nezákonnému postupu zadavatele,“ řekla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

České dráhy v návrhu brojily proti zadávacím podmínkám soutěže. Podle nich nebyla dokumentace dostatečně podrobná. „… nijak nereflektuje skutečnost, že od roku 2026, resp. od roku 2029, bude nutné na určitých úsecích tratí zajistit provoz vlaků vybavených evropským vlakovým zabezpečovacím systémem,“ uvedly České dráhy v návrhu.

Spory kvůli ETCS

Podle nich nebylo z podmínek jasné, zda mají dodavatelé vybavení ETCS nacenit. Kraj ale v řízení jednoznačně sdělil, že nacenění řešení s využitím ETCS v nabídkách nepožadoval a nepožaduje. „Objednatel zcela explicitně nesouhlasil s navrhovatelem přednášenou hypotézou a podrobně deklaroval, proč vybavení vlakových souprav systémem ETCS nepožaduje,“ uvedl ÚOHS v rozhodnutí. České dráhy nakonec nabídku i přes námitky k dokumentaci podaly.

Kraj vysvětluje odmítnutí nacenění ETCS i tím, že z ministerstva dopravy ani Správy železnic nemá „dostatečné, jasné a relevantní informace, které by mohl do zadávací dokumentace promítnout“. „V současné době existuje jen (stěžovatelem citovaný) dokument Národní implementační plán, který byl vydán v roce 2017 a který není závazným dokumentem, přičemž informace v něm uvedené již stejně na mnoha místech nejsou aktuální,“ uvedl kraj.

České dráhy jsou stále přesvědčeny o své pravdě. „ÚOHS se nezabýval podstatou naší argumentace a uplatníme proti tomu postup v souladu s právem,“ dodala Rajnochová.

Plzeňský kraj zakázku na Jihozápad rozdělil na dva soubory. V oblasti Pošumaví vyhrála společnost GW Train Regio. V oblasti Český les byly ve hře jen České dráhy. Zakázka není dosud uzavřena.

Tagy České dráhy Plzeňský kraj provozní soubor Jihozápad Top ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
58 komentářů