lot
Dopravci Železnice

Plzeňský kraj posouvá soutěž na nového železničního dopravce, končí traťové jízdenky ČD

Most přes přehradu Hracholusky. Pramen: Plzeňský kraj
Most přes přehradu Hracholusky. Pramen: Plzeňský kraj

Plzeňský kraj se rozhodl o více než dva měsíce posunout termín, do kterého měli dopravci podat nabídky do aktuálně největší zakázky železniční dopravy v Česku. Jde o zakázku na zajištění vlaků provozního souboru Plzeňsko v hodnotě 5 miliard korun na 15 let.

Podle původního plánu mělo dojít k podání nabídek už 29. června, termín je nakonec posunut až do 10. září. Důvodem jsou změny v zadávací dokumentaci, zejména v oblasti některých technických parametrů. „Umožní to využití širšího spektra vozidel a tím potenciálně zvýšení hospodářské soutěže,“ uvedla mluvčí Plzeňského kraje Alena Marešová.

S tím souvisí i vypuštění jedné z tratí, nově se nebude soutěžit provoz na trati Nýřany – Heřmanova Huť. „Vyžadovala by jiné parametry vozidla s ohledem na dovolenou třídu traťového zatížení. Jelikož se jedná o podstatnou změnu, která by potenciálně mohla umožnit účast většímu počtu účastníků, je třeba prodloužit lhůtu pro podání nabídek na celou délku jejího původního trvání,“ dodala Marešová.

Zakázka je na 15 let, týká se 22,5 milionu kilometrů za celou dobu. Maximální objednávku slibuje kraj při navýšení objemu výkonů na 35 milionů kilometrů. Odhadovaná cena zakázky je 4,9 miliardy korun, kraj tedy počítá s cenou kolem dvou set korun za kilometr. To je výrazně více než dosud, ale jen zdánlivě: podobně jako už u dříve vysoutěžených zakázek na provoz na železnici bude smlouva v režimu brutto, tedy kdy riziko tržeb jde plně za krajem a ne za dopravcem. V takovém případě je platba dopravci vyšší, kraji se ale náklady snižují o vybrané jízdné.

Kraj soutěží provoz na tratích, kde dosud jezdí České dráhy. Hledá dopravce pro linky P4 Plzeň – Žihle, P13 Plzeň – Bezdružice, P14 Planá u Mariánských Lázní – Tachov (s možným vedením vlaků do/z Plzně přes Svojšín), P21 Rokycany – Nezvěstice (s možným vedením spojů do/z Plzně přes Rokycany) a P22 Plzeň – Radnice.

Kraji stačí modernizovaná nízkopodlažní vozidla vyrobená po roce 1995. Musí být vybaveny zásuvkami či USB dobíjením a informačním systémem. Musí umožnit přepravu vozíčkářů a jízdních kol. U repasovaných vozidel požaduje rekonstrukci interiéru.

„Nemůžeme si finančně dovolit požadovat nové soupravy, protože nebudou už další dotace na jejich pořízení. Chceme ale kvalitní modernizovaná starší vozidla,“ řekl už dříve bývalý hejtman Josef Bernard.

Soutěž kraj vypsal původně loni, ale nakonec ji zrušil, protože si dopravci stěžovali na příliš krátký termín pro podání nabídek. Plzeňský kraj už ve veřejné soutěži vybral dopravce elektrických vlaků mezi Klatovy a Berounem na lince P2, v soutěži vyhrály České dráhy.

Kraj po kvalifikaci nechá dopravce soutěžit v elektronické aukci. Vypsání zakázky předcházely tržní konzultace, kterých se zúčastnily České dráhy, GW Train Regio a Leo Express.

Nový dopravce by měl vyjet v prosinci 2022. Pokud by se kraji nepodařilo vysoutěžit dopravce včas, podle Marešové je možné posunout start o jeden rok.

Kromě toho běží ještě soutěž na provoz na pošumavských lokálkách.

Další změny v tarifu: IN100 i režijky budou dál platit

V Plzeňském kraji od zítřka startuje další změna ve vlacích v podobě nástupu platnosti Integrovaného tarifu Plzeňského kraje. Kraj bude požadovat i ve vlacích Českých drah, aby zaměstnanci prodávali jízdenky podle krajského tarifu. Jízdenky v tarifu Českých drah pro vnitrokrajské jízdy půjde zakoupit pouze v e-shopu ČD nebo v mobilní aplikaci Můj vlak. Sleva IN50 pro tyto jízdy bude uznána jako IN25. Zároveň je možné i nadále využívat jízdenku IN100, resp. celorepublikové síťové nabídky ČD či mezinárodní tarif. Přestanou platit traťové jízdenky Českých drah, budou uznatelné jen pro cesty přes hranice kraje. Kompletní přehled změn je na stránkách Integrované dopravy Plzeňského kraje.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
computer

jizdenka na leto v plzenskem kraji plat?

computer

asi ano. pry je možné i nadále využívat jízdenku IN100, resp. celorepublikové síťové nabídky ČD či mezinárodní tarif.

Jarda V.

No zkusím si dát dlouho plánované kolečko z CB přes Plzeň do Regensburgu a Plattlingu a Klatov a zpět do CB na plzeňskou krajovou+DB, vybavim se informačními letáky a manuálem a uvidíme kdo a kde.me vysadí popřípadě pokutuje… měla by platit z Budejek… 🙂

Damián

Z Budějek platit nebude.. jen ze Strakonic. Já někdy uvažuju o cestě Plzeň – Železná Ruda – Passau – Regensburg – Schwandorf – Marktredwitz – Hof – Zwickau – Chemnitz – Bad Schandau :))

rtep

Jak již píše Damián, z ČB tarif IDPK určitě neplatí, ta okrajová zóna začíná ve Strakonicích.
Mapa IDPK – https://www.idpk.cz/cz/planky-a-schemata-ks/

rtep

Sice různé krajské tarify dělají pro cestující cestování složitějším, ale v některých případech může člověk i dost ušetřit. Jsem dárce krve a mám Zlatou Janského plaketu. Díky tomu mám s Plzeňskou kartou zdarma městskou dopravu v Plzni a nyní i 50% slevu na integrovanou dopravu. Při svých cestách vlaky ČD ze Strakonic do Plzně ušetřím dost. Dosud mne zpáteční flexibilní jízdenka IN 25 stála 170 Kč, nyní budu platit pouze 2x 31 Kč za síťové jízdenky na 2x 240 minut. Strakonice jsou sice v mém Jihočeském kraji, ale patří do IDPK v pásmu 039 a to i u rychlíků. Jihočeský… Číst vice »

Jiří Kocurek

„Strakonice jsou sice Jihočeském kraji, ale patří do IDPK“
A pak že to nejde.

Damián

to proto, že Plzeňský kraj financuje provoz na celém úseku Plzeň – Strakonice

libor

no ono toho není moc co financovat. R platí MD a ten zbytek ,co tam jezdí.. a prý PK platí Straky-Hora, JČK platí Blatná – Nepomuk.

Zdravý sluch

Niektoré tie trate sú skôr na zrušenie.

Kubrt

Nejsem žádný prolokálkový bojovník, možná všechny osobní vlaky tohoto souboru by se nějakým způsobem daly použitelně nahradit autobusy, ale: PK v posledních letech (konečně) začal o veřejné dopravě nějak přemýšlet a konat, jimi vypisované soutěže jsou rozumně a realisticky nastavené. Rozhodli se vysoutěžit vlaky na celé síti na území kraje, to je jejich politické rozhodnutí, mají k němu mandát od voličů, hradí to většinově ze svého rozpočtu..

Štěpán

Tak zrovna tyto čtyři jmenované tratě na zrušení nejsou ani náhodou.

Kirak

Jestli to vyhraje Arriva tak se rozlučte s tím že by tam jelo něco novějšího stejně tak jako GWTrain regio nebo Leoš. Já si spíše myslím že hejtmanovi asi nikdo nedal úplatek nebo spíše se jel podívat např. Do Ústeckého kraje a viděl tam jak se to tam celé dojebalo 😀 😀

Kubrt

Si ten článek aspoň přečti, než začnet chrlit svá moudra.

Jiří Kocurek

Ano, ČD by tam nabídly moderní soupravy vyrobené v letech 2005 až 2012 zcela nové vlaky řady 814.
Zatímco GW Train Regio tam nasadí opravené staré šroty řady 814.
a tak si tady žijeme…

Kirak

Ohó, takže pán už ví že to získá GW Train. RJ taky nasliboval hiry doly. A co tam teď mají stará lehátka s otvíracím oknem. To ji teda žijou 😀 😀

Jan Sova

Tak na to by ČD měly reagovat ve svém tarifu, kdy celostátní traťová jízdenka 1den/550,- Kč nezahrnuje v tomto případě území Plzeňského kraje, nejde tedy o celostátní traťovou jízdenku fakticky a měla by být adekvátně (v poměru ku ploše neobsluhovaného území) slevněna.

Tomariero

Celositove jízdenky platí viz Zároveň je možné i nadále využívat jízdenku IN100, resp. celorepublikové síťové nabídky ČD či mezinárodní tarif. (tzn celodenní jizdenka, jizdenka na léto atd.

babilon

Celosíťové jízdenky ČD budou v kraji platit i nadále. Ale i kdyby ne, není důvod zlevňovat. Cena se odvíjí od toho, co se dá projet, nikoliv od toho, co se nedá projet. Schválně si porovnejte roční In100 pro ČD a obdobu pro GWTR.

babilon

Celosíťová jízdenka ČD bude v Plzeňském kraji platit i nadále. Ale i kdyby ne, není důvod zlevňovat. Cena síťové jízdenky se odvíjí od toho, co se dá projet, nikoliv od toho, co se projet nedá. Srovnejte třeba roční In100 u ČD a obdobnou nabídku u GWTR.

michal

9 990 CZK/rok při jedné cestě Plz – Mo za 191,- je docela dobrá nabídka, pro někoho kdo nemá nárok na žádnou slevu a několikrát za měsíc pravidelně jezdí. Žádná obdobná nabídka to navíc není, je to v podstatě traťová roční jízdenka na jednu traťovou linku.

Jiří

Nedá mi to, abych si nerýpnul. P. Sůra je stejně v Chorvatsku, tak si toho ani nevšimne 🙂

„Musí být vybaveny zásuvkami či USB dobíjením nebo informačním systémem.“ Jinými slovy, stačí, když bude USB a zásuvky a informační systém už nemusí být. A nebo může být informační systém a USB ani zásuvky nemusí být. 🙂
Případně nahradit slůvko „nebo“ písmenkem „a“ a pak musí mít i informační systém i USB.

Honza

Stačí si osvěžit pravidla českého pravopisu – a hned je čtenáři jasněji, jak to autor zamýšlel 🙂

Hynek

Pan Sůra je sice v Chorvatsku, ale má tu hromadu věrných nohsledů, kteří se nebojí mu okamžitě dát vědět, takže z tohohle důvodu bych ho teda nepokoušel. 😃

Jiří Kocurek

Vy máte pocit, že v Chorvatsku není internet? 😀

-TR-

Že se nebude soutěžit trať Nýřany – Heřmanova Huť? To znamená zastavení provozu nebo co?

bkp

Tam se počítá s úpravami, elektrifikací a provozem přímých vlaků do Plzně.

Jiří Kocurek

Zrovna tohle by se možná vyplatilo jezdit na baterky. Ač nejsem zrovna velký fanda bateriových vlaků, tak na takovéhle kousky by mi to smysl dávalo, jestliže kmenové vozidlo bude dvouvozovka. Je to 5 zastávek a necelých 10 km.

Tomáš Záruba

Naopak takovéhle kousky je extrémně levné prostě zadrátovat.

libor

a časem snad protáhnout osobáky Horažďovice -Plzeň- Heřmanova Huť

Pavel

Myslím, že nutné minimální požadavky na vozidla jsou z pohledu cestujících v pohodě. S podivem, že takto nepostupovaly i ostatní kraje. Modernizovaná nízkopodlažní vozidla vyrobená po roce 1995. vybavena zásuvkami a informačním systémem. Plus přeprava vozíčkářů a jízdních kol. A na námitku, že si to každý kraj vypisuje zvlášť – nic nebráním krajům se mezi sebou domluvit – a vypsat společnou soutěž. Tedy pokud jsou schopni se mezi sebou schopni domluvit 🙂

Miloš

Ovšem nutnost více jízdních dokladů už v pohodě nebude.

Haha

Jakých zase víc dokladů? Ve VŠECH ministerských vlacích platí TR10 i IDPK. Takže v rámci kraje jedete na krajské (osobní prodej) nebo TR10 (Můj Vlak/eShop ČD, nepřestupní mimo vlaky). Při cestě mimo kraj na TR10. KDE je problém?

Miloš

Kde je problém? Že jen v rámci kraje….
A TR10 platí jen u ČD.

babilon

A co SJT?

Haha

Ten samozřejmě taky, ale v rámci PK se pro člověka odbavujícího se přes Můj Vlak nemění u vlaků NIC. Nechápu, v čem je problém.

Miloš

SJT bude dražší jak pro cestující v porovnání s TR10 tak pro daňové poplatníky (než kdyby vše měli ČD).

Asd

Docela to nechápu, kdo tohle rozdělení podle krajů vymyslel. Už tak jsme docela malá republika. Proto mne udivuje že každý kraj si to pytlíkuje sám podle sebe.

rtep

Díky tomu se uživí desítky úředníků navíc, to je ten hlavní důvod.

Jan Sova

spíš politiků.

rtep

🙂
18 = 20-2

MartinS.

Protože kraje řeší své krajské dopravní systémy a železnice v nich má většinou roli páteřní dopravy? A co je důležitější, zachovat jednotnost železnice nebo funkční krajský dopravní systém v kombinaci železnice, autobusy, MHD? Pro většinu cestujících asi to druhé…

Hynek

Mýlíte se, pro většinu cestujících je důležité obojí. Bohužel takto se to rozm*dá celé.

Herold

Jednotnost železnice je většině cestujících úplně ukradená…jinak by Jančura neměl takový úspěch, ne?

Jiří Kocurek

Většina cestujících? Kolik asi pojede lidí z Březové nad Svitavou (Pardubický kraj) do Letovic JMK) a kolik jich pojede z Adamova do Brna. Tím samým spojem linky S2, protože mezikrajské vlaky existují.

Ignác Pospíšil

Vysvětlete to obyvatelům okrajových lokací, na které se oba kraje vyserou, protože ať platí ten druhý…

Kirak

Viz Popelín.

Jiří Kocurek

Obec má 490 obyvatel. Na vlak je to cca 1 kilometr. Autobus zastavuje na návsi.

PS: Věříte tomu, že v Praze se na takovou obec nevyserou?

Miloš

A proč by v jednotném IDS ČR nemohly být zapojeny i autobusy a MHD ?

Jiří Kocurek

Jůů! Posilové autobusy z Bytrce na Hrad Veveří bude nutno vyřizovati v Praze. Stejně tak posilové šailny, když hraje Kometa doma. Musíte na Ministertvo Dopr … dele. Protože převzalo MHD.

Zdeněk

Jak může někdo podepisovat takové smlouvy na 15 let, když už za 5 se to bude všechno překopávat, za dalších 5 znovu a po 15 letech nezůstane kámen na kameni.

Kubrt

Co se bude každých 5 let překopávat? 15 let je rozumná doba.

Herold

Když se to podepíše na 15 let, bude se podepsaná smlouva bez souhlasu dopravce celá překopávat jen velmi těžko.

Zdeněk

No právě, požadavky cestujících, infrastruktura, finance – všechno se mění rok co rok a tady se to upíše na 15 let???

Haha

No, dopravci asi nebude vadit např. odjezdit více výkonů. Co se infra týče: Co si jako myslíte, že se stihne? Co se chystat nezačalo, tak už se do té doby nezrealizuje… A se zbytkem se počítá.

Zdeněk

Já měl na myslí spíš méně výkonů, když každý bude mít dotované auto s pohonem na vodík a/nebo individuálně lítat s jet tryskama na zádech a poptávka po veřejné dopravě spadne o 90% 😉

Kubrt

Může být o 10 % výkonů méně (a až o 50 % více).

Zdeněk

Já jsem psal, že klidně může spadnout poptávka po veřejné dopravě o 90%, ne na 90%. Což je docela rozdíl. To pak bude kraj platit prázdné vlaky?

Kubrt

Ta smlouva bude obsahovat nějaký procentní rozptyl výkonů, není to 15 let natvrdo to samé.

Krušnohorec

Každé cestování mimo kraj musí být náležitě znevýhodněno. Hranice nejsou žádné korzo, říkal Husák.

Los Ogaros

Dojíždění do jiného kraje je vlastizrada. Když darebákovi nejsou dobří domácí zaměstnavatelé, tak ať trpí.

J.K.

A víte že článek řeší Plz kraj, kde cca do roka budou přeskrajské spěšňáky? Prostě pičujete jen tak, co?

Sinep Anigav

K ilustračnímu obrázku a k příspěvkům Krušnohorec, Los Ogaros, J.K. : když vidím hracholuský most, hned si představím, jak přes něj jede interregio KV – Plzeň. Opravdu se těch pár chybějících kilometrů trati naše generace nedočká?

ABC

asi sotva když 149 byla nedávno nákladně zrekonstruována…. na původních 60 km/h

Jiří Kocurek

Těch pár kilometrů je 10 a něco vzdušnou čarou. A tvrdím, že infrastruktura ČR má daleko více bolavá místa než lokálka spojující necelých 900 obyvatel s Varama. Od toho je právě IDS, aby si dotyčný koupil jednu jízdenku a mohl na ní jet 10 km autobusem a pak vlakem.

Frantisek

Anebo se na potenciálně nespolehlivý přestup vykašlal a přidal se k těm, co už jezdí bez ohledu na cokoli zásadně všude autem. 🙂

MartinS.

A jaký je podíl lidí, kteří pro každodenní cestování využívají krajské integrované dopravní systémy a těch, kteří mají potřebu osobními a spěšnými vlaky jezdit přes hranice krajů? Mezikrajskou dopravu zajištují přece ministerstvem objednávané rychlíky.

asdfr

Vsetkym tym ktorym sa nezda, ze existuje krajsky integrovany tarif dochadzat do prace bez neho. Na Slovensku okrem Bratislavy nic viac menej neexistuje a dochadzanie z okresneho do krajskeho mesta denno denne za pracou znamena mat karticku na MHD v okresnom meste – dopravca SAD. Dalsa karticka vlak – doprava ZSSK a posledna karticka MHD v krajskom meste – dopraca vlastneny krajskym mestom. Takze namiesto jedneho listka v integrovanom tarife kupujete 3.

Jiří Kocurek

To že se někdo kladivem praštil do prstu neznamená, že kladivo je špatné nářadí.

Jaaa

Jde o místní přepravu.