LOT 3a leaderboard

5 miliard na 15 let. Plzeňský kraj vypsal velkou soutěž na dieselové vlaky

Most přes přehradu Hracholusky. Pramen: Plzeňský krajMost přes přehradu Hracholusky. Pramen: Plzeňský kraj

Plzeňský kraj vypsal dlouho očekávanou soutěž na zajištění provozu na většině neelektrizovaných tratí v kraji. Na rozdíl od většiny jiných

Plzeňský kraj vypsal dlouho očekávanou soutěž na zajištění provozu na většině neelektrizovaných tratí v kraji. Na rozdíl od většiny jiných krajů nejde cestou přímého zadání, ale otevřenou soutěží. Dopravce vybraný na základě tendru by měl začít jezdit v prosinci 2022. Je možné, že v praxi to bude o rok později: stávající smlouva s ČD na těchto tratích platí do roku 2023.

Kraj zakázku zveřejnil na profilu zadavatele. Oproti původnímu plánu smlouvy na deset let bude zakázka označená jako provozní soubor Plzeňsko na 15 let. Je na 23,5 milionu kilometrů za celou dobu, maximální objednávku slibuje kraj při navýšení objemu výkonů na 35 milionů kilometrů. Odhadovaná cena zakázky je 4,9 miliardy korun, kraj tedy počítá s cenou kolem dvou set korun za kilometr. To je výrazně více než dosud, ale jen zdánlivě: podobně jako už u dříve vysoutěžených zakázek na provoz na železnici bude smlouva v režimu brutto, tedy kdy riziko tržeb jde plně za krajem a ne za dopravcem. V takovém případě je platba dopravci vyšší, kraji se ale náklady snižují o vybrané jízdné.

Kraj soutěží provoz na tratích, kde dosud jezdí České dráhy. Hledá dopravce pro linky P4 Plzeň – Žihle, P13 Plzeň – Bezdružice, P14 Planá u Mariánských Lázní – Tachov (s možným vedením vlaků do/z Plzně přes Svojšín), P21 Rokycany – Nezvěstice (s možným vedením spojů do/z Plzně přes Rokycany), P22 Plzeň – Radnice a P31 Nýřany – Heřmanova Huť.

V požadavcích na vozidla je rok výroby 1995 a později, jednotky musí být nízkopodlažní. Musí být vybaveny zásuvkami či USB dobíjením nebo informačním systémem. Musí umožnit přepravu vozíčkářů a jízdních kol. U repasovaných vozidel požaduje rekonstrukci interiéru. Podmínkou je nejméně 110 míst k sezení a maximální délka 45 metrů. Pro celý provozní soubor požaduje kraj 14 jednotek, z toho dvě záložní.

„Nemůžeme si finančně dovolit požadovat nové soupravy, protože nebudou už další dotace na jejich pořízení. Chceme ale kvalitní modernizovaná starší vozidla,“ řekl hejtman Josef Bernard.

Soutěž kraj vypsal původně loni, ale nakonec ji zrušil, protože si dopravci stěžovali na příliš krátký termín pro podání nabídek. Plzeňský kraj už ve veřejné soutěži vybral dopravce elektrických vlaků mezi Klatovy a Berounem na lince P2, v soutěži vyhrály České dráhy. Tentokrát jde o první soutěž na provoz dieselových vlaků, následovat mají ještě soutěže na další linky.

Kraj po kvalifikaci nechá dopravce soutěžit v elektronické aukci. Vypsání zakázky předcházely tržní konzultace, kterých se zúčastnily České dráhy, GW Train Regio a Leo Express.

Tagy Plzeňský kraj provozní soubor Plzeňsko Top zajištění dopravní obslužnosti Plzeňského kraje
111 komentářů