Dopravci Železnice

Plzeňský kraj vypsal další soutěž na dopravce, hledá provozovatele vlaků na lokálkách

Regionova ve stanici Sušice. Foto: České dráhy
Regionova ve stanici Sušice. Foto: České dráhy

Plzeňský kraj vypsal poslední soutěž na výběr dopravce v regionu. Na deset let hledá provozovatele vlaků v oblasti Jihozápad, pod kterou spadají dva soubory: pošumavské lokálky a tratě v Českém lese. Odhadovaná hodnota zakázky je 2,8 miliardy korun.

Kraj zveřejnil zakázku na profilu zadavatele. Pokud se podaří dopravce vysoutěžit i v jiných oblastech, bude Plzeňský kraj prvním, který má kompletně přesoutěžené smlouvy na železnici.

Pro každý provozní soubor má kraj jiné požadavky na kvalitu vozidel, v obou případech mu ale budou stačit starší vozidla po modernizaci.

V případě Pošumaví chce kraj motorové jednotky nejméně se 65 místy k sezení, musí jich mít nejméně 8 (6 kmenových, 2 záložní). Vozidla přitom nemusí být plně nízkopodlažní. V každé jednotce ale musí být oddíl, který umožní přepravu až 8 jízdních kol a dvou kočárků. Musí být po rekonstrukci interiéru, vybaveny zásuvkami a wi-fi a musí jezdit minimálně stokilometrovou rychlostí. U zakázky pro Český les stačí rovněž starší vozy, stejně tak i osm jednotek včetně dvou záložních. Kraji ale stačí menší počet míst pro kola či kočárky.

V praxi to znamená, že pro Český les by mohly stačit mírně upravené regionovy, pro Pošumaví pak modernější vozy typu Stadler RS1. Dosud na těchto tratích jezdí regionovy nebo motorové vozy 810 a 842.

Kraj počítá s objednáním 13,36 milionu kilometrů za deset let, z toho 7,56 připadá na Pošumaví. Podle dokumentace se objem zadaných kilometrů může zvýšit až o 50 %. V takovém případě je odhadovaná cena u Pošumaví 1,59 miliardy korun, u Českého lesa 1,21 miliardy korun.

Kraj kvůli soutěži provedl před vyhlášením tržní konzultace, těch se kromě Českých drah zúčastnil také Leo Express a GW Train Regio.

Soutěž se týká linek P11 Horažďovice předměstí – Sušice – Klatovy (s možností vedení vybraných spojů v úsecích Horažďovice předměstí – Strakonice a Horažďovice předměstí – Nepomuk), a linky P23 Domažlice – Klatovy, v případě části Českého lesa linky P32 Poběžovice – Staňkov – Holýšov a linky P33 Domažlice – Tachov.

Kraj počítá s tím, že nový dopravce začne jezdit v prosinci 2022.

Plzeňský kraj letos vypsal smlouvu na provoz na tratích v provozním souboru Plzeňsko, už dříve zasmluvnil zakázky na provoz elektrických vlaků s Českými drahami.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Honza
Host
Honza

Připadá mi nerozumné vyhlašovat soutěž v této kritické době. Dopravci budou mít i tak velké problémy díky masivnímu poklesu tržeb (brutto smlouvy jsou stále v menšině) s některými dopravci (Leo Express) se možná po této krizi rozloučíme. Kraj je asi hodně optimistický a na rok 2022 to fakt nevidím, možná, že ještě rád prodlouží smlouvu s ČD, kteří snad budou jezdit vždy. Ekonomické dopady budou velké ve všech oborech i na železnici.

-TR-
Host
-TR-

Ale tu soutěž klidně můžou vyhrát i ČD.

Chronosphere
Host
Chronosphere

S Leošem se možná rozloučíme,ale třeba jej nahradí nějaká místní pobočka čínských státních drah.To by byl jiný tanec, ještě by někteří vzpomínali na časy,kdy se paštikář zuby nehty snažil udržet na kolejích.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jestli má leoš nezkrachovat, tak potřebuje odjezdit především linky v závazku – tam má příjem jistý. A to ikdyby měl zrušit komerční vlaky.

Guláš
Host
Guláš

Pane Honzo v krizi vydrží je ti nejsilnější to je zákon trhu tak ať se to ukáže. A o to přeci EU šlo rozsekat vše co mělo smysl a udělat chaos a připadá mi chaos a zmatek by měl být vlastně evropský rád. Už železné dědek řekl že Co tu nejsou ty organizátoři Evropy tak…….

xyz
Host
xyz

S LeoExpressem se možná rozloučíme, nicméně jiná firma – LeoExpress Tenders (která na rozdíl od té první jmenované jezdí „v závazku“) pojede určitě dále (své příjmy má jisté).

Krušnohorec
Host
Krušnohorec

Jsou ještě v Německu k mání nějaké ojeté motoráky?

rtep
Host
rtep

Možná by se ještě našly trochu víc ojeté v Polsku…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Však je v ČR zhruba 40 kousků M131, furt lepší než německý šrot ne?

Krušnohorec
Host
Krušnohorec

S novým vozidlem nikdo soutěž nevyhraje.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Mno nevím jestli to Darth Vader změní. A nebo ČR s Panterma.

Jerry
Host
Jerry

To určitě neni

Guláš
Host
Guláš

Pane Kocourek u Hurvajze nevidím ty kola, nizkopodlažnost a počet míst. Jen tak mimochodem částečně krom nizkopodlažnosti by mohly vyhovovat luxusnější stroje M262. To je ale nadsázka. A dělám si zvas srandu. Protože tyhle motoráčky ani Německý výprodej co se týče pohodlí pro substrát nedokáže překonat.

Domis
Host
Domis

„Pokud se podaří dopravce vysoutěžit i v jiných oblastech, bude Plzeňský kraj prvním, který má kompletně přesoutěžené smlouvy na železnici.“
To není pravda, Jihomoravský celou svoji objednávanou regionální železnici přesoutěžil a od 1.1.2020 se jezdí. Byla to sice jedna velká soutěž s předem očekávaným vítězem, ale byla.

Jméno*
Host
Jméno*

V JMK to byla dočasná soutěž na pár let, než se přesoutěží doopravdy, tyhle jsou dlouhodobé

SLPL
Host
SLPL

Aha ! Takže už zase rozprodáváme železnici ?? Zase děláme místo pro šroty ze Západní Evropy ???

michal
Host
michal

V tomto případě spíš snaha o poslání současných šrotů mimo koleje, přečtěte si zadání.

Dáda
Host
Dáda

Spíš snaha zrušit totální šroty a nasadit méně staré šroty.. něco jako když si kupujou lidi ojetý oktáfčičky aby nahradili felddu ši favrita.

Bobicek z okrsku 11
Host
Bobicek z okrsku 11

Jak jezdí třeba takový brejlovec ?? Jezdí dobře ne jako nějaký 30 ojetý siemens u arrivy z německa Leo se alespoň snaží dělat nějaké vozy třebatrať Trutnov – Svboda n Ú. Jezdí tady šukafon GW Train regio… Sice je Regionova šrot ale furt alespoň Česká ale třeba koupit si zahraniční jidlo to vám problém dělá. Vy jste teda vlastenci. Opravdu…

Lesan
Host
Lesan

Doporučuji svézt se několika 810 z depa Klatovy a až pak rozumovat o ojetinách.

kakov
Host
kakov

to jsou v tak dobrém, nebo tak špatném stavu? oproti normálu???

šotoušek
Host
šotoušek

Taky by mě zajímalo 😀

Lesan
Host
Lesan

Dnes se těžko hledá „normál“, po republice se dají potkat jak červené vozy s původními lavicemi, tak nově rekonstruované s motorem Tedom a mezi tím spousta mutací.. Ke Klatovům – většina je ve stavu „náhrada přijde brzy, ale ještě ne hned“ = celkem spolehlivě pojízdné, ale už dosti jeté. Spousta červených s vysokými sedačkami v původním rozmístění, výjimkou jsou tři generálkované + jedna v laku „ODS“. Jako šoto-projížďka super, loni jsem všechny lokálky obsluhované 810 v P kraji projel a byl jsem nadšen (řekněme, že se až na Regionovy za posledních 20 let příliš nezměnilo), denně bych však dojíždět nechtěl.… Číst vice »

Jerry
Host
Jerry

Tady na severu se dají potkat původní 810 ale už je jich do 10 kusů.s těch nových strojů celkem ujde linty od Arriva ale regioshark mi přijde krapet lepší.

Bobicek z okrsku 11
Host
Bobicek z okrsku 11

U Klatov jsem žádné šukafony neviděl.

Miloš
Host
Miloš

On je rozdíl původní 810 a RegioMouse

BoH
Host
BoH

To by se ale musely rozprodávat koleje, což se snad nestane… tady jde jen o to, kdo po nich bude jezdit. Stejně jako po silnicích nejezdí státní busy, tak není nezbytné, aby po železnici musely jezdit státní vlaky.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Toho bohdá nebude aby nějakej cizák z Moravy jezdil po České železnici! Stop rozprodávání železnice na západ!

(ponechme teď stranou, že nadávající zanedbal fakt, že Morava je na východ od Čech, totiž že nadávající planá nesmysly)

Jméno*
Host
Jméno*

To, že dám na šrot z 80. let nápis „RegioMouse“ neznamá, že z toho udělám vozidlo, které může v našem kraji strašit až do roku 2032. To ani omylem.

Miloš
Host
Miloš

Máte něco lepšího za stejnou cenu ?

Guláš
Host
Guláš

Ono toho tam už moc není tak třeba politici pochopí že mobil si každá socka má nabít doma a pokud si někdo nemůže dovolit internet tak za peníze daňového poplatníka ho taky nedostane. Opravdu má být veřejná doprava postavena na takových blbostech nebo by se mělo začít konečně přemýšlet nad bezpečnosti a efektivitě provozu. Teď si rejpnu do lidi kteří chtějí každej druhej rok nový vlaky a autobusy, protože zatím nejméně nákladové vozidlo na regionální tratě je furt Šukafon nic jinýho min nežere a vozit si prdel za dotovaný prachy na trati kde tou osmsetdesitkou jede 15 lidi třeba Žralokem… Číst vice »

Ondra
Host
Ondra

Nevím jestli si to všichni tady uvědomujete, ale podívejte se ven. Stovky kilometrů trati v ČR je zmodernizovanych, zastávky a stanice se také opravují. Když se podíváme třeba na V4,tak jsme na tom nejlépe (co se týče kvality). Většina souprav je buď nových nebo po modernizaci. Aspoň někdy neco pochvalte a buďte rádi ze se opravuje, ze si třeba nebereme příklad ze Slovenska, kde na ty svoje železnice kašlou a mají stare a špinavé soupravy, hnusná nádraží apod… My máme většinu nádraží už opravených a vlaky 1000x lepší než třeba na tom Slovensku. Nestezujte si pořád. Prosím. Všechno nejde hned… Číst vice »

Petr
Host
Petr

A neměla být součástí soutěže i Ruda?

suri
Host
suri

A nepočítá se na Rudu společná soutěž s Bavorskem kvůli lince Klatovy – Plattling? Stejně tak ještě nenì vysoutěžená linka Domažlice – Schwandorf, pokud s ní tedy kraj nadále počítá.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Mně přijde, že ty podmínky jsou vypsány diskriminačně, aby se do toho akorát nevešly 810.

-TR-
Host
-TR-

To je právě dobře. Přece jen 810 by už správně měly být muzejní vozidla.

Dáda
Host
Dáda

810 by se měly pomalu ale jistě přesouvat do Lužný.

Alibaba
Host
Alibaba

Aby se tam vešly… 🙂

Miro
Host
Miro

No radši do Třebový do šrotu.
V Lužný jsem viděl 152.001 jestli se nepletu, to stačí. Zbytek recyklovat (= pec, nikoliv Regiona).

Kuba
Host
Kuba

Tak to se nepochybně pletete, jelikož jednička teď vypadá takto:comment image&stranka=1

Miro
Host
Miro

OK, tak to byl nějakej jinej starej zrekonstruovanej plech s nízkým číslem……ten a jeden vlečňák zanechat jako poselství budoucím generacím, zbytek prohnat přes autogen a pec. Howgh!

ABC
Host
ABC

V Lužný je dvojka, ne?

Jiří 3
Host
Jiří 3

Přesně, do Lužné byla převedena 810 002 z Valašského Meziříčí.

Kuba
Host
Kuba

Co 810, ale nevejdou se do toho ani 814, které by na zdejší lokálky bohatě stačily. Třeba požadavek na maximálku 100 km/h pro trať s nejvyšší rychlostí 65 (a asi 5 kilometrama devedesátky) je dost nesmyslný. Trochu to připomíná výběrko na Šumavu.

kubisek
Host
kubisek

Co je na tom nesmyslnýho? Zkrátka hejtmanství požaduje, aby se ta trať vymačkala na maximum.

Kuba
Host
Kuba

Na maximum znamená na 154 % (=100/65)? IMHO by měl kraj stanovit nějaký jízdní řád, a nechť je na dopravci, jakým způsobem ho vyjezdí – klidně to může dohnat vyšší dynamikou, nebo to taky nemusí dohánět vůbec, pokud ten JŘ bude volný.
Ale tohle zrovna PK moc neumí, viz explicitní požadavek u elektrik, že vozy nesmí být Bdmtee, místo třeba stanovení roztečí sedaček nebo způsobu větrání.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Mohou hrát roli nejen aktuální maximální traťové rychlosti, ale i budoucí, nejen stávající nebo nejblíže plánovaný jízdní řád. Ale jistě pro rychlost a použitelnost jsou důležité i ta dynamika, rychlost výstupu a nástupu cestujících, rychlost/doba otevírání a zavírání dveří a obratová rychlost … někde mohou být problémem šmejdy, které při obratu potřebují 3 minuty na restartování, nebo na zastávkách ztrácejí po čtvrtminutách šnečím otevíráním a zavíráním dveří včetně úděsného pípání. Ale to vše (až na to úděsné pípání a podobné vychytávky), tedy ty rychlostní parametry, by mohly být vyhodnoceny výpočtem nebo zkouškou, jak rychle to zvládne určitou trať (nebo trati,… Číst vice »

Guláš
Host
Guláš

Jasně tak dinamika rozjezdu zrovna RJ v ústeckém kraji roli asi nehrála. Ale to je od jinuť.

Apollo17
Host
Apollo17

To určitě né,protože roli hrála elektrická jednotka(konkrétně Pesa),která bude mít dynamiku dobrou.Motoráky jsou jen přechodná náhrada.

Guláš
Host
Guláš

To jsou pořád politici ty rozuměj jen tomu kolik jim s toho klapne do kaši. A na obyčejný lidi kašlou. Jen před vobama vám namažou huby medem aby dostali hlas.

Michal Jaroš
Host
Michal Jaroš

Nejde jen o maximální rychlost, ale také třeba o akceleraci. A tam si přiznejme, že u řady 814 není bůhvíjaká. Tam třeba ten Regiosprinter vede.

Guláš
Host
Guláš

Ale Žlutej pes před popelnicema u RJ ÚK vyhrává na celý čáře. Ty vraky snad nabyly postavený k tomu aby jezdily.

bkp
Host
bkp

To je princip zadávacích podmínek.

noerf
Host
noerf

GWTR má možnost nákupu Regiosprinterů, kde je maximální rychlost 100 km/hod a má s nimi zkušenosti, LEO se hlásí všude, ale málokde uspěje a je otázka, jak ustojí součané omezení cestování. U ČD je otázka, co budou mít momentálně volné, ale pochybuji, že budou volné Stadlery RS1.

Štěpán
Host
Štěpán

Hlavně už ne další regiosptintery. Cokoli jiného, ale tohle fakt ne.

Štěpán
Host
Štěpán

*regiosprintery

Bram
Host
Bram

Copak je na regiosprinterovi tak špatného? Jinak mám obavy, že téměř všechny regiosprintery z od německých dopravců jsou již v provozu na síti SŽDC (jeden je po nehodě u Křemže už kaput), takže by je musel pustit ještě dánský dopravce, který jich má čtyři kusy. Takže pokud neprodá Dán, žádný další regiosprinter tu nebude, ostatně jich bylo vyrobeno bohužel celkem jen 39…

sch
Host
sch

Ještě 5 kusů jezdí od roku 2016 v Rakousku, ale ti asi také neprodají po 4 letech.

Kuba
Host
Kuba

Ještě jsou nějaké u Wachaubahn, ale ty taky nejspíš nejsou na prodej.

Bram
Host
Bram

Na ty v Rakousku jsem zapomněl:-).

rtep
Host
rtep

Regiosprintery mají přijatelné jízdní vlastnosti a bezbariérovost, ale tím to končí.
Nabízí tvrdé nepohodlné sedačky, minimální místo na nohy, 0 stolečků, minimum háčků na oděvy, minimum místa na zavazadla, mimořádně hlučný pojezd, mimořádně hlučné a často neúčinné topení, mimořádně hlučnou klimatizaci. Jsou vhodné tak maximálně na desetiminutové popjíždění, nic víc.
Pokud tady u nás na jihu Šumavy někam jedu, vždy se těším, že třeba přijede aspoň 816, která je pro cestujícího výrazně pohodlnější a přívětivější.
Nepřál bych ani trochu Plzeňskému kraji takového zoufalého dopravce, jako je GW Train Regio.

Štěpán
Host
Štěpán

Přesně tak, na 10 min cesty se to použít dá, ale na nic delšího rozhodně ne. Můj loňský zážitek, kdy jsem s tímto krámem jel 2,5 h z Číčenic až do Nového Údolí a pak ještě stejně tak dlouho do Českých Budějovic, patří skutečně mezi ty nejhorší na našich železnicích.

Dáda
Host
Dáda

Ve srovnání s úplně tichou 810, kde klimatizace není, jsou tam místo sedaček lavice lehce potažený koženkou a topeni dokáže tak smrdět, že se lidi uvnitř pomalu dusí…

ABC
Host
ABC

ale má to stolečky a háčky!

rtep
Host
rtep

Je vidět, že vlakem skoro nejezdíte. Tyto 810 už nejméně 10 až 15 let opravdu nejezdí. Nebo jen vyjímečmě, pokud musí dopravce něco vytáhnout z kopřiv.
Já zrovna medávno mohl porovnat 2 hodiny cesty v 816 a v 654. Za cestu v 816 bych si byl ochoten i připlatit. Za to, že jsem vlezl do 654, by mi měl platit dopravce.

Štěpán
Host
Štěpán

810 se starými lavicemi jsou dnes už dost výjimka, většina jich už je po modernizaci. Klimatizaci to sice nemá, ale dají se otevírat okna.

Kuba
Host
Kuba

Těch modernizací se zmenšením počtu sedaček a otevíracími okny je celkem málo, zbytek je vzor žehlicí prkno a okna pořád vyklápěcí.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

A na těch delších lavicích se dá (mimo špičku samozřejmě) i natáhnout!

Guláš
Host
Guláš

A při jízdě po né moc udržované trati je to lepší než masáž zad mám to vyzkoušený. Vřele doporučuji. Jinak je to jednoduché teď po letech nenáročné a úsporné vozidlo.

Guláš
Host
Guláš

Za ten červenej moc děkuju poslal ho asi náctiletéj cifršpijón kterýmu teče mlíko po bradě asi nikdy nejel vlakem a chce poučovat lidi o železnici o který ví že tu prostě jen prostřednictvím nejekeho vyhledávače na svém super moderním PC a chce svim způsobem poučovat lidi kteří nejen o dráze něco vědí, ale i na různých pozicích na železnici pracuji už leta. Je to výraz vzdoru který vydim občas u svich dospívajících děti. Tak mu ho nebudu brát protože se cejtí dospělí a velmi chytrý

michal
Host
michal

Žádný Regiosprinter k prodeji není a ani nebude, neb mají své výkony na léta jisté.

rtep
Host
rtep

No nevím. V současné situaci myslím není jisté opravdu vůbec nic.

Dáda
Host
Dáda

654 po rekonstrukci jsou proti 810 vrcholem luxusu a modernosti..

Štěpán
Host
Štěpán

To bych teda rozhodně neřekl, ještě nikdy jsem neviděl něco, co by mělo tak nesmyslně uspořádaný interiér jako má 654 po rekonstrukci (většina sedaček zády k oknu, WC zabírající vice, než polovinu šířky prostoru a podobné věci). Neříkám, že 810 je ideální, ale je to aspoň vlak (654 je motorová tramvaj) a má normální interiér. A co se týče hlučnosti a otřesů, tak jsou na tom obě vozidla velmi podobně.

ABC
Host
ABC

WC zabírající vice, než polovinu šířky prostoru

A jak to udělat jinak když má být pro vozíčkáře? To v Regionově zabírá taky.

Bram
Host
Bram

Oproti 810 je to vrchol luxusu a modernosti. Dle mého názoru je modernizovaný regiosprinter lepší, než regionova. Ale tady fakt záleží na úhlu pohledu. Většinou se setkávám s tím, že na regiosprinter nadávají cestující, co jsou zvyklí jezdit vlakem, zejména když jezdili regionovou. Slýchám cosi o chybějícím stolečku, že chybí poutka na kabát a pak také na chlad ve vozidle, což ale není problém modernizovaných regiosprinterů. Ovšem proč mít ve vozidle takové teplo, že musí dolu bunda či kabát. To fakt není nutné… Na druhou stranu je ale velká část lidí, co tato vozidla chválí, včetně mne. Oproti regionově je… Číst vice »

Michal Jaroš
Host
Michal Jaroš

Přitom třeba stoleček či poutko na kabát asi není úplně problém doplnit, kdyby dopravce chtěl 🙂

rtep
Host
rtep

Což se zrovna u GW TRain opravdu očekávat nedá.

Štěpán
Host
Štěpán

No jo, ale ti, co se rádi během cesty dívají z okna, regiosprinter s modernizovaným interiérem rozhodně nechválí, když je tam tak nesmyslně udělaný interiér. A o pohodlí jízdy tam nemůže být vůbec řeč. Osobně jsem fakt nikdy nezažil horší vozidlo. Neříkám, že na těchto tratích nemůže jezdit nic secondhandového z Německa, ale RS teda opravdu ne.

rtep
Host
rtep

Jako cestující si opravdu tento luxus rád odpustím. Moderní a luxusní ten krám není ani omylem.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Abyste se nakonec nedivil čemukoli jinému … .

Kuba
Host
Kuba

A on je někdo prodává?
Jinak Leoš vyčlenil zvlášť firmu, která se účastní tendrů, a může přežít, i když byznys s pohřebníma tramvajema půjde do kytek.