Plzeňský kraj posouvá soutěž na nového železničního dopravce, končí traťové jízdenky ČD
Plzeňský kraj se rozhodl o více než dva měsíce posunout termín, do kterého měli dopravci podat nabídky do aktuálně největší
Plzeňský kraj se rozhodl o více než dva měsíce posunout termín, do kterého měli dopravci podat nabídky do aktuálně největší zakázky železniční dopravy v Česku. Jde o zakázku na zajištění vlaků provozního souboru Plzeňsko v hodnotě 5 miliard korun na 15 let.
Podle původního plánu mělo dojít k podání nabídek už 29. června, termín je nakonec posunut až do 10. září. Důvodem jsou změny v zadávací dokumentaci, zejména v oblasti některých technických parametrů. „Umožní to využití širšího spektra vozidel a tím potenciálně zvýšení hospodářské soutěže,“ uvedla mluvčí Plzeňského kraje Alena Marešová.
S tím souvisí i vypuštění jedné z tratí, nově se nebude soutěžit provoz na trati Nýřany – Heřmanova Huť. „Vyžadovala by jiné parametry vozidla s ohledem na dovolenou třídu traťového zatížení. Jelikož se jedná o podstatnou změnu, která by potenciálně mohla umožnit účast většímu počtu účastníků, je třeba prodloužit lhůtu pro podání nabídek na celou délku jejího původního trvání,“ dodala Marešová.
Zakázka je na 15 let, týká se 22,5 milionu kilometrů za celou dobu. Maximální objednávku slibuje kraj při navýšení objemu výkonů na 35 milionů kilometrů. Odhadovaná cena zakázky je 4,9 miliardy korun, kraj tedy počítá s cenou kolem dvou set korun za kilometr. To je výrazně více než dosud, ale jen zdánlivě: podobně jako už u dříve vysoutěžených zakázek na provoz na železnici bude smlouva v režimu brutto, tedy kdy riziko tržeb jde plně za krajem a ne za dopravcem. V takovém případě je platba dopravci vyšší, kraji se ale náklady snižují o vybrané jízdné.
Kraj soutěží provoz na tratích, kde dosud jezdí České dráhy. Hledá dopravce pro linky P4 Plzeň – Žihle, P13 Plzeň – Bezdružice, P14 Planá u Mariánských Lázní – Tachov (s možným vedením vlaků do/z Plzně přes Svojšín), P21 Rokycany – Nezvěstice (s možným vedením spojů do/z Plzně přes Rokycany) a P22 Plzeň – Radnice.
Kraji stačí modernizovaná nízkopodlažní vozidla vyrobená po roce 1995. Musí být vybaveny zásuvkami či USB dobíjením a informačním systémem. Musí umožnit přepravu vozíčkářů a jízdních kol. U repasovaných vozidel požaduje rekonstrukci interiéru.
„Nemůžeme si finančně dovolit požadovat nové soupravy, protože nebudou už další dotace na jejich pořízení. Chceme ale kvalitní modernizovaná starší vozidla,“ řekl už dříve bývalý hejtman Josef Bernard.
Soutěž kraj vypsal původně loni, ale nakonec ji zrušil, protože si dopravci stěžovali na příliš krátký termín pro podání nabídek. Plzeňský kraj už ve veřejné soutěži vybral dopravce elektrických vlaků mezi Klatovy a Berounem na lince P2, v soutěži vyhrály České dráhy.
Kraj po kvalifikaci nechá dopravce soutěžit v elektronické aukci. Vypsání zakázky předcházely tržní konzultace, kterých se zúčastnily České dráhy, GW Train Regio a Leo Express.
Nový dopravce by měl vyjet v prosinci 2022. Pokud by se kraji nepodařilo vysoutěžit dopravce včas, podle Marešové je možné posunout start o jeden rok.
Kromě toho běží ještě soutěž na provoz na pošumavských lokálkách.
Další změny v tarifu: IN100 i režijky budou dál platit
V Plzeňském kraji od zítřka startuje další změna ve vlacích v podobě nástupu platnosti Integrovaného tarifu Plzeňského kraje. Kraj bude požadovat i ve vlacích Českých drah, aby zaměstnanci prodávali jízdenky podle krajského tarifu. Jízdenky v tarifu Českých drah pro vnitrokrajské jízdy půjde zakoupit pouze v e-shopu ČD nebo v mobilní aplikaci Můj vlak. Sleva IN50 pro tyto jízdy bude uznána jako IN25. Zároveň je možné i nadále využívat jízdenku IN100, resp. celorepublikové síťové nabídky ČD či mezinárodní tarif. Přestanou platit traťové jízdenky Českých drah, budou uznatelné jen pro cesty přes hranice kraje. Kompletní přehled změn je na stránkách Integrované dopravy Plzeňského kraje.