Plzeň na prahu malé dopravní revoluce. Zavře důležitou ulici autům, zůstane jen veřejná doprava

Vizualizace podoby Americké třídy bez aut. Foto: Plzen.euVizualizace podoby Americké třídy bez aut. Foto: Plzen.eu

Město si od omezení slibuje větší rozvoj obchodů na hlavní třídě i omezení zpoždění veřejné dopravy.

Přesně za týden dojde v Plzni k opatření, které lze na české poměry nazvat malou dopravní revolucí. Od 23. srpna nebudou smět bez povolení projíždět auta Americkou třídou v úseku Škroupova – Resslova. Plán na zklidnění dopravy schválili letos v únoru zastupitelé. Denně přitom ulicí projede 13 tisíc aut.

V únoru dali zastupitelé termín uzavření části třídy do 1. září, město v tiskové zprávě oznámilo pevné datum 23. srpna. Konkrétně tak už motoristé nezajedou do úseku od Škroupovy po Resslovu ulici a v opačném směru od Goethovy ulice po ulici V Šipce, respektive po Klatovskou třídu. Do uzavřených částí Americké bude povolen vjezd pouze vozům MHD, cyklistům, taxi, vozidlům IZS, zásobování a místní obsluze.

Plán úprav Americké třídy. Foto: Plzeň

Plán úprav Americké třídy. Foto: Plzeň

Město chce zákazem dopravně zklidnit významnou městskou obchodní třídu, zlepšit podmínky pro pěší, cyklisty i MHD. Změna umožní zkvalitnit veřejný prostor a vysázet stromy.

Americká si to zaslouží. Lokalitě se uleví a my díky tomu začneme s její proměnou na hlavní městskou obchodní třídu. Zklidnění nám umožní rozšířit chodníky, vysadit nové stromy a doplnit okrasnou zeleň,“ vysvětlil náměstek primátora pro oblast dopravy Michal Vozobule. Zkvalitnění veřejného prostoru Americké třídy podpoří její společenský význam a přiláká více chodců, kteří jsou zdrojem zisků místních provozoven.

13 tisíc aut denně, 24 tisíc cestujících

Plzeňský krok je v tuzemských poměrech poměrně unikátem, řada radnic se individuální automobilovou dopravu v centru bojí omezit. Některé naopak do města lákají ještě další auta: například v centru Liberce vzniká u krajského úřadu nový parkovací dům.

Řidiči by nyní měli začít využívat silniční komplex mostu Milénia, U Trati a Borské ulice. Americká zůstane motoristům přístupná pouze ve směru od Klatovské do Škroupovy a Jungmannovy ulice. Ve směru od Wilsonova mostu bude možné pokračovat do Prokopovy ulice. „Dopravní modely ukazují, že změna organizace dopravy motoristům žádné velké potíže nepřinese, ulice U Trati i kolem Rychtářky mají dostatečnou kapacitu. Vnitřnímu městskému okruhu navíc brzy odlehčí nové kilometry západního a východního okruhu,“ doplnil Michal Vozobule.

Místem projede přes 13 tisíc aut denně, současně je ale Americká také hlavní tepnou pro veřejnou dopravu. O uzavření části Americké se ve městě mluvilo sedmnáct let. „V době rekonstrukce Americké se prakticky dokázalo, že komunikační systém její uzavření unese,“ dodal Vozobule.

Podle něj se stává Americká právě kvůli vysokému provozu aut úzkým hrdlem trolejbusové dopravy. Denně po ní projede až 24 tisíc cestujících ve veřejné dopravě. Léty navíc narůstá zpoždění, které ve špičkových časech dosahuje 7-16 minut na 500metrovém úseku. To výrazně zvyšuje náklady dopravního podniku.

Tagy Americká třída Plzeň zklidnění dopravy
136 komentářů