Automobily Doprava ve městě

Plzeň se chystá k radikálnímu kroku. Příští rok chce uzavřít část Americké třídy autům

Americká třída v Plzni. Foto: FB Plzeň 2015
Americká třída v Plzni. Foto: FB Plzeň 2015
Plzeň se chystá trvale uzavřít ulici, po které denně projede přes 13 tisíc aut.

Zastupitelé Plzně budou na počátku příštího roku rozhodovat o zásadním kroku, který by měl zklidnit provoz v centru krajského města. Současné vedení města chce pro osobní auta kompletně uzavřít Americkou třídu v úseku mezi Škroupovou a Resslovou ulicí.

Místem denně projede přes 13 tisíc aut, současně je ale Americká také hlavní tepnou pro veřejnou dopravu. O uzavření části Americké se ve městě mluví již sedmnáct let, teď je mu město nejblíže. „V době rekonstrukce Americké se prakticky dokázalo, že komunikační systém její uzavření unese,“ říká náměstek primátora Plzně pro dopravu a životní prostředí Michal Vozobule.

Podle něj už v roce 2017 zastupitelstvo schválilo Plán udržitelné mobility, ve kterém se počítá i s restrikcí automobilové dopravy na Americké. „Cílem je nejen zklidnit prakticky hlavní městský bulvár, vylepšit na něm veřejný prostor, včetně doplnění zeleně, ale zejména umožnit plynulý průjezd páteřních linek veřejné dopravy, zejména trolejbusů,“ dodal Vozobule.

Plán úprav Americké třídy. Foto: Plzeň
Plán úprav Americké třídy. Foto: Plzeň

Až 16 minut zpoždění kvůli autům

Podle něj se stává Americká právě kvůli vysokému provozu aut úzkým hrdlem trolejbusové dopravy. „Denně skrz ní projede až 24 tisíc cestujících ve veřejné dopravě. Léty navíc narůstá zpoždění, které ve špičkových časech dosahuje 7-16 minut na pětisetmetrovém úseku,“ dodal Vozobule. To podle něj výrazně zvyšuje náklady dopravního podniku.

S omezením provozu na Americké počítá i programové prohlášení současné koalice. Pokud zastupitelstvo toto opatření schválí, vedení Plzně chce zákaz aut zavést buď od července nebo září.

Podle Vozobule zatím není shoda na omezení dopravy v dalších částech centra města. „Stále přetrvává slabina transitu části dopravy přímo přes náměstí, což by bylo účelné změnit, uzavřít západní část náměstí a rozbít transit i na východní straně. Na tomto kroku zatím bohužel není jednoznačná shoda,“ dodal Vozobule. Řeší se také možnost omezení dopravy na Wilsonově mostě, a to zejména v situaci, kdy dojde k masivní výstavbě v proluce po zdemolovaném Domu kultury. „Plán udržitelné mobility pak navíc předpokládá další restrikce ve prospěch chodců, cyklistů a veřejné dopravy, ale žádný zatím není připraven k projednání,“ dodal Vozobule.

Omezování individuální automobilové dopravy v centrech začíná být běžné v řadě západoevropských měst.

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

Konečně po té řadě let rozumné vyřešení.

Hojakar

Hmm tak buď radni chtějí udělat z casti Amricke pesi bulvar a tudíž by tam měli zakázat veskerou dopravu a nebo nvymyslet blbosti, protože pokud tam bude jezdit jeden trolejbus nebo bus za druhym, tak se tam stejně nikdo prochazet nebude a udělají z toho jen mrtvou ulici, kde se budou maximálně schazet neprizpusobivi…to je stejny jak v Praze chtějí pořád natahnout tramvaje na vaclavak s tím že se ozivi a výsledek bude ten,že vaclavak ještě více zabijou nez je teď…

ušatá

Ty tramvaje se tam nikdy neměly rušit. Už dávno měly být obnovené.

Jakub P

Na ulici týhle šířky že by se nevešly dva pruhy pro trolejbusy a dostatek prostoru pro chodce? To je dost směšnej argument.

mirek

Kodaň, Paříž nebo Berlín změnily stovky ulic jen na cesty pro pěší a cyklisty. A u nás se omezení v jediné ulici kvůli tomu, že auta nesmyslně blokují MHD, říká „radikální krok“…

...

Berlín? Tak ten změnil asi tak tři ulice.

Zbyněk

Výborně. Aspoň něco.
Plzeň moc neznám , ale pod podjezdem hlavního nádraží stále chybí zastávka MHD. Při přestupu na trolejbus 12, se člověk projde, k čemu byl podjezd nedávno rozšířen, když není místo pro zastávku?

Petr

Chybí. Byla snaha prosadit tam i tramvajovou zastávku, bohužel se to nepodařilo do rekonstrukce a teď už to nikdo nebude chtít znovu rozkopat.

Luboš Beneš

Historicky tam stavěla i tramvaj. Bohužel v projektu se nějak na zastávky zapomnělo a vzhledem k financování bude možno zastávku trolejbusu dodělat až po uplynutí záruky…. no plzeňský kocourkov. I když zase to vyústění podchodu k Hamburku je super…. jen ta tramvaj je tak nepohodlně dál…

Viktorian

Mě by zajímalo, čím jezdí do práce pan Vozobule, a jemu podobní. Jestli denně autem, nebo MHD, aby dopravě ulevili.

mufiklo

Ještě, že bydlím daleko od Plzně 😂

Petr

To je dobře, my vás tu taky nechceme.

Nicolas Teřl

Nesmysl, takže teď teď tam bude jezdit jen MHD a na lavičkách s stan budou pohybovat fetaci a spol.. pecka! Když už, tak z toho mají udělat bulvár pěší a ne tenhle MHD průjezdny shit.. Jsem ze z Plzně a tohle je už moc! Nejdřív rondel zasypat, teď tohle, výstavba po kulturaku v nedohlednu, východní okruh od jasminove výhled dostavby 2030.. achjo

BND 30

Neboj Nikolasi, Plzeň se na to chystá už tolik let… že to dalších pár vydrží…
Pořád to není přejmenovaná Praha…

FDv

Za mě naprostý souhlas s omezením individuální dopravy v centru města, včetně zrušení parkovacích míst na náměstí Republiky a před magistrátem.

BND 30

Ono kdyby se zrušilo i to Náměšť…tak by lidi neměli důvod tam jezdit. Takhle jsou tam jen takové drobnosti jako radnice, pas a občanky, několik bank, pojišťovna…nic kam by lidi museli chodit jezdit

Manu

„Pořád to není přejmenovaná Praha“…,zrušilo se i to Náměšť“…, člověče, vy jste dyslektik nebo se vám předbíhají myšlenky?

BND30

Netuším, co je divné na „přejmenované Praze“, kde se přejmenovává kdeco a podstata zůstává stejná. Náměstí mi opravila na Náměšť T9ka, co je moje blbost, protože mi začalo jednání, odklepl jsem příspěvek bez kontroly.

Jakub P

Na pas je potreba pytel cementu, na obcanku fura pisku, do banky se obden vozi ukladat tezke zlate pruty, to vsechno chapu. Ale do te pojistovny by se mozna dalo dostat MHD, ne?

BND 30

Také názor. Ale hodně lidí nebydlí nebo nepracuje v dosahu MHD, respektive v rozumné dojezdové vzdálenosti, tyhle úřady řeší v polední pauze nebo hned po práci a když mají třeba děti…ne každý má čas, který může trávit v MHD.
Rozhodně neříkám že MHD v Plzni nefunguje, naopak, je na vysoké úrovni, ale opravdu není vhodná pro každého.
Dost lidí to prostě s ní nestíhá.
Jako vše je to o kompromisu. Ale ten není o zákazu jednoho a nechání druhého ve stejném stavu.

Jakub P

Jenze ta MHD je ve mestech casto pomala prave diky tomu, ze ji blokuje to mnozstvi aut. Takze je o to pomalejsi, coz zene dalsi lidi do aut a situaci dal zhorsuje vsem. Nejde tedy o ponechani MHD ve stejnym stavu, ale o jeji zrychleni. Zkusenosti z mest, kde meli odvahu ten zacarovanej kruh rozetnout a auta omezit, rikaji, ze aut se ve meste objevi vzdy tolik, aby cesta autem trvala zhruba stejne dlouho jako nejrychlejsi alternativa. Zrychleni MHD (i takto „na ukor“ aut) tak vetsinou zrychli cestu i tem, kdo v autech z jakehokoli duvodu zustanou. Ti, co nebydli… Číst vice »

Jakub P

PS. Ani pro ty auta to není zákaz (s výjimkou toho jednoho úseku, kterej měří pár set metrů). Je to pro ně mírný omezení průjezdu úplným centrem města. Věc, která měla být dávno všude,

Berťa

Ano, tady má být elektronická komunikace, aby člověk na ty úřady vůbec nemusel.

Jakub P

To by samozřejmě bylo ideální řešení, ale v to si u nás ani netroufám doufat…

ABC

kdy dojde k masivní výstavbě v proluce po zdemolovaném Domu kultury

…. a co a kdy se tam chystá? Závěry slavného referenda díky kterému tam tu proluku sedm let mají, už neplatí?

ABC

kdy dojde k masivní výstavbě v proluce po zdemolovaném Domu kultury

J.K.

No problém je že v jednom směru to půjde objet přes Kopeckého Sady, to je ještě blíž centru a přímo sadový okruh…. Ať zavřou celé centrum, když už…

Rahul

Znalý ví, že ve směru od Klatovské tak strašný provoz není, daleko větší problémy způsobují zácpy ve směru ke Klatovské, která je zacpaná a tím pádem se na ní nedá odbočit a to způsobuje onu kolabující Americkou

J.K.

Ve směru od Klatovské to není kolabující, ale je to pořád dost silný proud vozidel na to aby šel celý do sadového okruhu, kde například už nejsou přechody pro chodce a podobně… No uvidíte sám.

robert

Celkem logický krok, který plně podporuju. Řidiči vytvářejí zpoždění tvořením kolon. Nevím, proč by to měla schytávat i MHD.

Ondra

Je to jinak. Nejprve město udělalo rekonstrukci, která radikálně omezila průjezdnost Americké a teď se ti samí a jejich následníci diví, že se to tam ucpává. Takže udělají jako obvykle krátkozraké rozhodnutí, zavřou to tam pro osobní dopravu , která se přesune vedle, na komunikace, které jsou již dnes přeplněné a ta vemena se opět budou divit, proč se ucpávají. A nakonec MHD se nebude zdržovat v úseku Resslova/Škroupova, ale o blok dál, na křižovatce Americká/Klatovská o to více.

robert

Ucpávají to, protože autíčkáři. Když se někde tvoří kolony, tak autem nejedu, nebo jedu jinudy. Není to tak složité pochopit. Ale autíčkářův mozek asi přemýšlí jinak – dnes jsem v koloně, zítra do ní vlezu znovu a pozítří zase. A tak pořád dokola.

Martin

Vydržte, vrchnost z Bruselu už připravuje euro 7, kterou nelze splnit se spalovacím motorem a hybridy jsou na hraně, spousta lidí pak nebude mít na nové auto. A za dalších 10 let individuální dopravu zakážou úplně.

robert

Jestli na auto nebudou mít, je jejich problém. Nebo je snad mám sponzorovat?

nedulezite

Je/bude to uměle a záměrně politikou založenou na ideologii způsobený problém – zase už máme „špatný druh lidu“ – tentokrát jsou na forhontu „autíčkáři“

robert

To se pleteš. Automobilismus nikdo zakázat nechce. Je nutné jej omezit tím způsobem, že nebude zbytečně zabírat prostor pro život lidí ve městě.
Že dáváš rovnítko mezi „zakázat“ a „omezit“ je tvůj problém.

asdfr

Na auto nebudu mat. Na Slovensku sa to uz zacina prejavovat vypadok predaja aut. Na vychode zavreli firma zavod, 250 ludi prepustenych z mesiaca na mesiac. U nas v okrese je druhy zavod s 350 ludmi. Tak isto prepustili 70 ludi. Obidva zavody patrili jednej firme. Firma vyrabala potahy na sedadla do aut. Dovod prepustania. Pokles odbytu. Takze vyse 300 ludi na podpore a tym padom obmedzili spotrebu. Spotreba ich domacnosti klesla, takze niekde inde poklesla aj vyroba, lebo to nema kde kupit.

Filip Jirsák

Ono zatím nejde ani o žádné omezování. Pořád ještě se bavíme jen o určitém zmenšení privilegií, která auta mají.

Berťa

Ono omezit téměř úplně nebo zakázat vyjde prakticky na stejno.

nedulezite

Bylo by pěkné, kdybyste měl pravdu. Historické zkušenosti s podobnými společenskými procesy ovšem na Vaší straně nejsou

Martin

Ne, máte se radovat, že autíčkářů bude méně :o).

Jakub P

Tak z úbytku aut ve městech musí mít radost každej rozumnej člověk. Včetně těch, kdo potřebujou jezdit po městě autem.

ABC

pokud nějaké jinudy je

robert

Ano, autíčkáři se zpravidla o jiné možnosti dopravy připravili svým neuváženým jednáním sami.

Martin

Jde o úroveň MHD. S malýma dětma je MHD hardcore, přecpané tramvaje a autobusy, většina „cestujících“ si ani nevšimne, že tam někde dole pod nima je malý človíček …. ne každý má MŠ a ZŠ v docházkové vzdálenosti a děti tam a zpět nějakým způsobem dopravit musí. Takže jde o to, jakou kdo má motivaci jet autem místo MHD. A to nemluvím o tom čínském svinstvu, které mezi lidma koluje.

Jakub P

A otázka za dva bludišťáky je, proč má ta MHD takovou úroveň a je tak pomalá. Nesouvisí to třeba tak trochu s tím, že na spoustě míst vázne v kolonách nesmyslnýho množství aut?

Martin

Jedna věc je rychlost, to beru. A druhá věc, že lidé jezdí namačkání jako dobytek a chování cestujících tomu nepřispívá, že máte dvě malé děti je jim jedno, hlavně aby první nastoupili a urvali místo …

Jakub P

A myslíte, že ta nacpanost s rychlostí nesouvisí? Když nějakej spoj nabere v kousku jedný jediný ulice o deset minut větší zpoždění než ten předchozí, logicky na něj bude ve zbytku trasy čekat o dost víc lidí (navíc mu bude každá zastávka kvůli přecpání a s tím souvisejícím výstupem a nástupem trvat o to dýl, takže díra před ním spíš poroste). Typický je to třeba v Praze na Malostranský s 22. Má jezdit po pěti minutách, prakticky jezdí (když jsou tu turisti, pro který je to hlavní trasa na hrad) i díky tomu, jak je blokovaná při průjezdu centrem a… Číst vice »

Filip Jirsák

Tak si to schválně zkuste spočítat. Máte jeden autobus, jedno kolo mu trvá hodinu (včetně 15 minut postávání v zácpách). Za 6 hodin odvozí 6 kol, tedy 300 lidí. Když nebude těch 15 minut postávat v zácpách, za 6 hodin odvozí 8 kol, tedy při jedné cestě nebude v autobusu 50 lidí, ale jenom 38.
Tedy při zachování nákladů je právě to omezení stání v zácpách přesně to, co omezí zaplněnost spojů.

Luboš Beneš

Tady ano, proto se postavil paralelní 4pruh U trati….

Haha

Nebude, na Americká-Klatovská má MHD preferenci.

Ondra

Preference MHD je na té křižovatce prd platná, když jí tam plně využívá tramvaj a samotná křižovatka je zablokovaná auty jedoucí po Klatovské a až zasypou Rondel a nasází tam semafory, tak ty zácpy nebudou jen na Chodské, ale až nahoru na Bory.
Řízení dopravy dostal do ruky diletant, který o dopravě neví ani zbla. Vydává nařízení ke změnám tak, jakoby neměla doprava návaznosti a souvislosti.

Be He

Nechápu, proč nepočkají na to, až si postaví obchvat města.

David

Zrovna centrum svůj vnitřní obchvat už má léta… A to ulícemi Tyršova a U Trati.

Ares

No až tam začnou jezdit i auta z Americké, tak to moc propustné nebude, v létě to bylo vidět celkem dobře.

Jakub P

Takže cesta autem bude ucpaná, MHD centrem projede rychleji, lidi jezdící aktuálně autem se rozhodují naprosto racionálně, ale nikdo nepřesedne z auta do MHD, aby využil její zrychlení, takže aut neubyde. Sorry, tuhle logiku jsme na mý planetě asi nebrali.

Petr766

To budou mít nepřizpůsobivky z okolí radost, že budou mít nové hřiště. Jinak Plzni ani nestačilo to, co tam měli, když čekali x let na dokončení dálnice a tak si to město zase už poslední dobou začali uměle zacpávat.
Možná místo nesmyslného uzavření Americké by mohli dořešit ten plac vedle, že…

Luboš Beneš

Proč? Máme tady místo betonového domu hrůzy u Radbuzy prima štěrkové parkoviště….a Americká ve špičce je taky takové parkoviště, ale proti Praze tohle není zácpa, spíš takový průjmík…